Pozycja w Google, widoczność a ruch na stronie, cz. 3

0 napisany przez Joanna Porwolik, 12 czerwca 2018

To już ostatnia część trylogii o podstawowych pojęciach związanych z usługą pozycjonowania. Dziś poruszę temat pozycjonowania w odniesieniu do ruchu na stronie oraz ugryzę temat konwersji.

W poprzednich artykułach wspomniałam o pozycji słów kluczowych w Google, jak ją rozumieć i sprawdzić (część pierwsza cyklu) oraz co zrobić, by frazy nie straciły wypracowanych pozycji oraz jak interpretować widoczność witryny (część druga). Czas na część ostatnią.

Dobrze obrana strategia pozycjonowania prowadzi do wysokich pozycji fraz oraz podniesienia widoczności strony, a docelowo owocuje zwiększeniem ruchu na stronie i konwersjami w postaci zapytań lub sprzedaży. Celem agencji marketingowej jest dowiezienie wszystkich wymienionych elementów, ponieważ są one podstawą do rozwoju biznesu klienta, a co za tym idzie szansą na długoterminową współpracę. Przedsiębiorcy inwestujący w działania online udają się z zapytaniem ofertowym do agencji, by porozmawiać o usłudze pozycjonowania. Tu zaczyna się proces najważniejszy: wybranie odpowiedniej taktyki, aby uzyskać najbardziej wartościowy ruch na stronie.

Wybór fraz, wybór pozycjonowania a ruch na stronie

Firma X przesyła zatem zapytanie do agencji marketingu internetowego z przykładową listą słów kluczowych do wypozycjonowania. Nie podejmując tutaj wątku dobrania kanału promocji dla danej firmy, umawiamy się, że pozycjonowanie w tym przykładzie jest dla klienta najbardziej korzystne. Wróćmy więc do firmy X i oczekiwań w stosunku do przesłanej, skrupulatnie przygotowanej listy z frazami. Każda szanująca się agencja marketingowa najpierw przeprowadzi brief z potencjalnym klientem oraz weźmie szczegółowo pod lupę przekazaną listę w stosunku do przedstawionej na stronie oferty oraz zapotrzebowaniom rynku. Słowa z listy mogą być zbyt ogólne lub przeciwnie, mało popularne.

W przykładzie poniżej podałam frazę związaną z usługą pozycjonowania: ogólną, doprecyzowaną i zbyt szczegółową, która w planerze AdWords ma zbyt niską miesięczną liczbę wyszukiwań, by wyświetlić ją w narzędziu. Taką frazą jest „pozycjonowanie szkół językowych”. Przejdźmy do słowa „pozycjonowanie”. Jest to fraza ogólna z dużą liczbą wyszukiwań, ale i również o wysokiej konkurencyjności. Wypozycjonowanie takiej frazy do TOP 3 jest czasochłonne oraz potrzeba na to sporych środków finansowych ze względu na wysoką konkurencję. Jej ogólny charakter może również generować ruch, który będzie dla nas nieatrakcyjny pod kątem grupy docelowej. W takim wypadku wybieramy rozwiązanie, które zaowocuje zapytaniami bardziej konkretnymi. Duża część klientów będzie poszukiwać usługi pozycjonowania z dopiskiem lokalizacji, ponieważ we współpracy z agencją liczą na spotkania podsumowujące działania promocyjne. Mamy zatem frazę „pozycjonowanie katowice”, która jest już bardziej doprecyzowana, a konkurencja nie jest wysoka. Potencjał na wypozycjonowanie takiej frazy jest już dużo wyższy i przyniesie leady od klientów z danej lokalizacji.

pozycjonowanie katowice planer AdWords

Podobna sytuacja jest dla słów: „agencja marketingowa” i „agencja marketingowa katowice”, gdzie wypozycjonowanie bardziej szczegółowej frazy jest łatwiejsze i krótsze w czasie, a dodatkowo skierowane na określoną grupę z danej lokalizacji.

planer AdWords przykładowa fraza

Nasza agencja pracuje na dwóch głównych typach pozycjonowania dobieranych wg potrzeb firmy X. Jednym z nich jest pozycjonowanie na frazy, czyli usługa oparta o konkretną listę słów kluczowych. Drugim typem jest pozycjonowanie na frazy z długim ogonem. Więcej informacji o typach pozycjonowania znajdziecie w artykule Pawła.

Są jednak klienci, dla których idealnym rozwiązaniem jest połączenie obydwu typów pozycjonowania. Taka hybryda jest przeznaczona dla większych marek, które nie tylko chcą zwiększyć ruch, by generować sprzedaż, ale również chcą być widoczni na kluczowe w ich branży frazy.

Wypozycjonowanie fraz i brak ruchu vs duży ruchu a brak klientów

Niektórzy klienci naciskają na agencję, by wypozycjonować dokładnie te słowa, które przesłali w zapytaniu. Może się jednak okazać, że słowa te nie będą generować odpowiedniego ruchu, ponieważ liczba wyszukiwań jest zbyt niska. Świetnie, frazy są na TOPowych pozycjach, ale firma X nie pozyskuje klientów i nie zwiększa sprzedaży. Docelowo może to doprowadzić do zamknięcia biznesu. Jednak świadomy przedstawiciel firmy X wsłucha się w argumenty agencji, a jego firma będzie prowadzić swoją działalność patrząc z radością na zebrane plony w postaci ruchu i klientów.

Może dojść jednak do sytuacji, kiedy wypozycjonowane frazy, które były dobrze dobrane do oferty firmy X, będą nam generować ruch, a nie będzie to generować klientów. Tak, jest to możliwe. Może stać za tym kilka czynników, na które należy zwrócić uwagę. W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się witrynie, czy zawarte informacje są zrozumiałe dla użytkownika, a nawigacja jest prosta i czy użytkownik jest poprowadzony najkrótszą ścieżką do konwersji. W drugiej kolejności musimy wziąć pod lupę dział sprzedaży swojej firmy. Nie jest to wcale sytuacja wyjątkowa. Warto zatem popracować również w tych obszarach, by ruch przekształcił się w klientów.

Wypozycjonowanie fraz generuje ruch i klientów

Dochodzimy wreszcie do opisu wymarzonej sytuacji dla klienta. Agencja wypracowała efekty w postaci wysokich pozycji, co przełożyło się na ruch i klientów. Ważne, by te elementy szły w parze, co będzie owocować długoletnią współpracą. Zaczerpnę znów przykład z własnego podwórka, gdzie zwiększenie ruchu na stronie przełożyło się na zwiększenie liczby transakcji.

Poniżej screen z liczby sesji z ruchu organicznego z Google Analytics dla klienta Y, gdzie obserwujemy trend wzrostowy:

ruch organiczny na stronie

Większa liczba sesji przekłada się na większą liczbę transakcji:

liczba transakcji

W mojej sadze o najważniejszych pojęciach z zakresu pozycjonowania oraz wskaźnikach, które należy wziąć pod uwagę przy współpracy z agencją analizując wyniki pracy pozycjonerów, dochodzę do kresu. Z artykułów dowiedzieliśmy się o najważniejszych kwestiach, które należy wziąć pod uwagę przy współpracy z agencją. Liczą się zatem pozycje, liczy się widoczność i ruch wygenerowany na stronie. Ale liczy się również reakcja agencji, gdy mimo ruchu klient nie zwiększa przychodu. Klient również powinien reagować na rekomendacje agencji, jeśli chodzi o stronę, czy to przeprowadzenie audytów, zwłaszcza pod kątem użytkownika czy sprzedażowego, które wykażą obszary, nad którymi należy popracować. Istotą jest również, by klient był świadomy, a komunikacja z agencją przepływała płynnie, by razem dojść do sukcesu.

O autorze:

Joanna Porwolik

W zespole 4People doradza Klientom w obszarze marketingu internetowego jako Account Manager. Obierając strategie dopasowane do potrzeb i specyfiki branży Klienta, kieruje się doświadczeniem w prowadzeniu kampanii AdWords oraz z zakresu SEO. Na swoim koncie posiada rozwiązania dla segmentu B2C, jednak jej prawdziwym wyzwaniem jest B2B.

Komentarze