7 najczęstszych błędów w obszarze UX w polskich portalach internetowych

0 napisany przez Klaudia Hudzińska, 28 grudnia 2017

Przeprowadzając audyty stron internetowych klientów spotykam się z różnego rodzaju nieprawidłowościami w obszarze UX. Choć użyteczność jest coraz częściej brana pod uwagę przy projektowaniu witryn, to niestety nadal można na nich spotkać wiele błędów, a niektóre powtarzają się na tyle często, że warto o nich wspomnieć.

1. Brak breadcrumbs

W rozbudowanych portalach, składających się z wielu warstw podstron, łatwo o zagubienie. Dla użytkownika ważne jest, by w każdej chwili wiedział w którym miejscu aktualnie się znajduje oraz aby mógł w każdej chwili dotrzeć w pożądane miejsce. Żeby ułatwić użytkownikom poruszanie się w witrynie wprowadza się tzw. breadcrumbs (okruszki) – jest to ścieżka dostępu widoczna cały czas podczas poruszania się w obrębie danej witryny. Niestety dość często jeszcze można spotkać witryny, które nie posiadają takich udogodnień dla użytkownika.

breadcrumbs

2. Brak CTA

Niektóre witryny, choć całkiem nieźle zaprojektowane, nie zawierają CTA, czyli wezwań do działania. CTA służy zarówno interesowi użytkownika jak i przedsiębiorcy (jak z resztą większość udogodnień, ponieważ w ostatecznym rozliczeniu użytkownik zadowolony dość często staje się klientem, co zapewnia realizację celu przedsiębiorcy). Użytkownik dzięki buttonom z CTA ma jasność, którędy podążać. Proces poszukiwania staje się prostszy, a użytkownik oszczędza czas.

3. Strona nie jest responsywna

Z internetu na smartfonach korzystamy bardzo często – przed zakupem przebywając w sklepie przeglądamy na nich ceny w innych sklepach oraz opinie o produktach bądź gdy chodzimy po mieście wyszukujemy na smartfonach pobliskich sklepów, restauracji czy miejsc rozrywki. Mimo tego nadal możemy natrafić na witryny internetowe, które nie są responsywne ani nie posiadają wersji mobilnej. Z takich nieprzystosowanych witryn trudno się korzysta. Poszczególne części strony są źle rozmieszczone, użytkownik jest zmuszony przesuwać ekran, przybliżać i oddalać, celować w bardzo małe buttony oraz linki, a niektóre elementy nie działają poprawnie.

4. Złej jakości grafiki

Łatwiej i chętniej przyswajamy przekaz poprzez obrazy niż przez teksty. Grafiki mają na nas większy wpływ, wywołują emocje i pobudzają do działania. Dobrej jakości zdjęcia produktów potrafią wywołać w użytkowniku poczucie chęci posiadania tego produktu, to coś jak „jedzenie oczami”. Zwłaszcza, jeżeli prowadzimy sklep internetowy, to powinniśmy zadbać o najwyższej jakości zdjęcia, by użytkownik mógł jak najdokładniej wyobrazić sobie dany produkt.

5. Brak spójności w wyglądzie strony

Niestety, zdarzają się jeszcze witryny, w których panuje ogólny chaos pod względem wyglądu poszczególnych elementów, tekstów, buttonów, linków. Różnią się one wyglądem, czcionką, kolorystyką, oznaczeniem elementów. Teksty na różnych podstronach są sformatowane w różny sposób. Dodatkowo zdarza się, że witryna jest zupełnie oderwana od wizerunku firmy w innych mediach. Użytkownik łatwiej i szybciej opanuje obsługę witryny, która jest spójna na każdej podstronie. Łatwiej jest przyswoić to, co jest powtarzalne zwłaszcza, że jako użytkownicy internetu już jesteśmy przyzwyczajeni do pewnych standardów jak np. to, że najeżdżając kursorem na link zmienia się jego kolor bądź się podświetla, a sam symbol myszki zmienia się w dłoń. Dodatkowo spójność witryny z ogólnym wizerunkiem danej firmy sprawia, że w oczach użytkownika wydaje się ona bardziej wiarygodna i lepiej zarządzana.

6. Zbyt skomplikowana nawigacja

Dość często zdarza się, że nawigacja w witrynie jest skomplikowana, ważne elementy witryny są głęboko poukrywane, a menu górne niespójne z bocznym.

Nawigacja powinna być prosta i zrozumiała dla odbiorcy, a podział strony (jej budowa i hierarchia poszczególnych części) jasny i czytelny. Uprośćmy jak tylko to możliwe proces odszukiwania informacji lub proces zakupowy. Im łatwiej użytkownik dotrze do tego czego szuka, tym mniejsza jego irytacja, a co za tym idzie mniejsze prawdopodobieństwo, że ucieknie z naszej witryny.

7. Przesycenie treścią lub wręcz przeciwnie – ubogie opisy

Niektóre witryny przepełnione są niewiele wnoszącą dla użytkownika treścią. Czasem winę za taki stan rzeczy ponosi „fachowiec”, chcący „upchnąć” jak najwięcej słów kluczowych, a czasem wynika to po prostu z nieświadomości przedsiębiorcy, który w swojej witrynie chce umieścić wszystko to, co z jego perspektywy wydaje się ważne. To dobrze, że mamy wiele do zaoferowania swoim klientom, możemy się pochwalić osiągnięciami i nie mamy nic do ukrycia. Niestety, przeładowana treścią witryna staje się mało czytelna dla użytkownika. Trudno dotrzeć do pożądanej informacji jeśli wcześniej trzeba przebrnąć przez gąszcz tych zbędnych. Aby znaleźć balans, należy postawić się w roli potencjalnego klienta i z tej perspektywy spojrzeć na własną witrynę. Zastanowić się, co jest ważne dla mnie jako zapracowanego klienta, który codziennie z każdej strony jest atakowany różnego rodzaju informacjami, reklamami, nowinkami. Wtedy także uświadomimy sobie czy przypadkiem sytuacja nie jest wręcz odwrotna – czy na naszej stronie np. opisy produktów nie są zbyt ubogie, wyczerpujące temat.

Wszelakich nieprawidłowości występujących w witrynach jest oczywiście dużo więcej. Często napotykam również na błędy w budowie formularzy, wewnętrznych wyszukiwarek, czy też źle zbudowane koszyki. Te wymienione przeze mnie to tylko garstka, która powtarza się najczęściej. Warto pamiętać, by redukować ich ilość do minimum, ponieważ zadowolony użytkownik, to użytkownik który może stać się wielokrotnie powracającym klientem.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!