Jak pozyskać leady sprzedażowe? Garść sprawdzonych sposobów
Na blogach marketingowych często można znaleźć sposoby na skuteczną współpracę z e-commercami. Nic w tym dziwnego, ponieważ tam skupiamy się na trzech najważniejszych aspektach “fakty, liczby, pieniądze”. W związku z tym jesteśmy w stanie mocno kontrolować i obliczać, jaki jest koszt każdego zakupu.
Nieco trudniej jest w przypadku pozyskiwania leadów. Sklepy internetowe można traktować zero-jedynkowo, klient dokonał zakupu bądź nie. W przypadku leadów jesteśmy w stanie wykazać ich liczbę, jednak nie każdy lead korzysta z naszych usług i pozostawia u nas pieniądze.
W dzisiejszym artykule chciałbym się skupić na głównym aspekcie. Jak pozyskać leady sprzedażowe, czyli z jakich narzędzi skorzystać, aby pozyskać klientów? I co te narzędzia tak naprawdę nam dają? Opisze je tak, abyście mogli dobrać odpowiednie kanały komunikacji dla swojego biznesu.
Co to jest lead sprzedażowy?
Leadem sprzedażowym (z ang. sales lead) jest osoba, instytucja lub firma, która dobrowolnie pozostawia nam swoje dane kontaktowe, gdyż jest potencjalnie zainteresowana naszą usługą, produktem lub nawiązaniem współpracy.
Najczęstszymi formami pozostawienia danych kontaktowych przez naszego leada jest wypełnienie formularza na stronie internetowej, bezpośredni telefon do firmy bądź napisanie maila.
Jak pozyskać leady sprzedażowe?
W pierwszej kolejności warto zacząć od zweryfikowania i przygotowania strony internetowej. Witryna powinna być intuicyjna dla odbiorców i na każdym kroku oferować kontakt z firmą – im krótsza ścieżka konwersji, tym większa szansa na leada!
Wydaje Cię się, że masz odpowiednio przygotowaną stronę, jednak pomimo wartościowego ruchu nie otrzymujesz kontaktów do klientów? Sprawdź i skorzystaj z narzędzia, które powie Ci jak użytkownicy poruszają się na Twojej witrynie!
Jeżeli jesteś deweloperem, to dla Ciebie mamy więcej szczegółów w naszych artykułach.
Formularz kontaktowy
Formularz jest wygodną formą kontaktu dla klienta, gdyż może zastanowić się i opisać nam szczegółowo swoje potrzeby. Dla nas również, ponieważ to my wybieramy wymagane pola, które powinien uzupełnić klient przy kontaktowaniu się z nami. Pamiętajcie jednak, że im więcej do wypełnienia, tym łatwiej odstraszyć klienta. Dlatego ważne z naszej perspektywy pola warto zostawić jako opcjonalne, a następnie wytłumaczyć klientowi, w jakim celu potrzebujemy tych informacji i poprosić o uzupełnienie danych.
Numer telefonu
Często dla klientów liczy się czas, dlatego sięgają po telefon i wybierają numer. Dobry handlowiec wie jak poprowadzić rozmowę, aby przejść z klientem do następnego etapu spotkania, czy przygotowania oferty. W rozmowie telefonicznej jesteśmy w stanie dowiedzieć się więcej szczegółów i lepiej przygotować dla naszego klienta. Oznacza to, iż warto postawić na tę formę komunikacji i na witrynie umieścić dobrze widoczny (klikalny – z możliwością szybkiego wybierania) numeru telefonu. Polecam również weryfikować co jakiś czas liczbę odebranych połączeń w stosunku do tych nieodebranych i wyciągnąć z tego wnioski.
Kontakt mailowy
W porównaniu do formularza często są to mniej precyzyjne kontakty do klientów. Nie wypełniają oni sztywnego formularza, w związku z tym czasami nie wpisują nic więcej, poza danymi osobowymi. Jednak gdy pozostawią swój numer telefonu, to warto zmienić komunikację i rozpocząć sprzedaż telefoniczną.
Blog firmowy
Co przyciąga klientów najbardziej? Wiedza, doświadczenie i pewność, że zgłaszają się do specjalistów w danej dziedzinie. Dlatego blog jest świetnym miejscem, aby pokazać, iż klienci mają do czynienia z ekspertami i zgłaszają się do osób naprawdę mocno zakorzenionych w temacie. Jeśli nie wiesz, jak prowadzić bloga firmowego, to napisaliśmy o tym kilka artykułów.
Newsletter
Zazwyczaj nasze usługi są potrzebne klientom cyklicznie. Jeśli jednak działamy w branży, w której takie zjawisko nie występuje, to na pewno szukamy możliwości sprzedaży usług dodatkowych. Bez względu na rodzaj biznesu warto postawić na newsletter. Dzięki regularnej wysyłce przypominamy się klientom, podtrzymujemy ich zainteresowanie produktem lub usługą. Ponadto, przez newsletter możemy zaoferować dodatkowe atuty za zapisanie się do niego, które pozwolą nam na utrzymanie lojalnej bazy klientów.
CallBack
System połączeń zwrotnych. Klient pozostawia numer telefonu, a automat łączy naszego konsultanta z klientem za pomocą centrali. Zazwyczaj formularz zbierający numer telefonu jest wyświetlany na witrynie w formie pop-up. To dobre narzędzie – warte wykorzystania w niektórych branżach, jednak warto mieć na uwadze czas, z jakim się okno wyświetla i jak często. Zbyt natrętne namawianie na pozostawienie kontaktu nie jest dobrym rozwiązaniem.
Czat online
Czat na stronie, który łączy nas z konsultantem online (w razie braku takiej osoby można wypełnić formularz w czacie i pozostawić dane). Narzędzie godne uwagi, natomiast w zależności od branży. Jeżeli nasza oferta jest przejrzysta to czat może spowodować wiele niepotrzebnych pytań, zamiast doprowadzić leady. Jednak w przypadku bardziej zaawansowanych form kontaktu, np. złożone formularze stosować to narzędzie, być może klienci mają problem na którymś etapie i napiszą do nas w tej sprawie.
Case studies – zrealizowana współpraca
Tak jak w przypadku bloga, klienci chcą poznać nasze doświadczenie. Warto się pochwalić wykonanymi usługami, realizacjami oraz tym, z jakimi firmami współpracowaliśmy. Zbuduje to zaufanie i poczucie klienta, że jest w dobrych rękach i warto z nami współpracować.
Zadbaj o UX Twojej strony
UX – User experience (z ang. doświadczenie użytkownika), wg. Wikipedii całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu. W naszym przedmiocie opisałbym to jako szereg działań mających na celu ułatwienie intuicyjnego poruszania się użytkownika po witrynie. Czasami błahe i wydające się naprawde minimalne zmiany przynoszą zaskakująco dobry efekt.
Mamy odpowiednio przygotowaną witrynę, jesteśmy godni zaufania i przedstawiliśmy się ze strony ekspertów!? Nie pozostaje nam zatem nic innego jak czekać, aż klienci zaczną się do nas zgłaszać!
Pamiętajcie jednak, że należy klientowi ułatwiać ścieżkę kontaktu i pozostawienia danych, a nie ją wymuszać. Dlatego atakowanie klienta z każdej strony, aby tylko się z nami skontaktował, może zostać odebrane jako nachalne i zniechęcić do naszej firmy. Przetestujcie dane narzędzie i jeśli któreś z nich się sprawdzi, to warto z niego korzystać. Ewentualnie możecie dołożyć kolejne, aby zobaczyć, czy się uzupełniają, czy raczej to połączenie jest negatywne. Wszystko zależy od Twojego biznesu oraz od Twojej grupy docelowej.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Hola! Hola! Moja strona nadal nie generuje leadów!
No tak! Przystosowanie witryny i odbiór jej przez użytkownika to jedno. Kwestia druga i zdecydowanie ważniejsza, to w jaki sposób zachęcimy potencjalnych klientów do odwiedzenia naszej witryny? Oto się nie musisz martwić! Zostań naszym leadem, a my przygotujemy odpowiednie rozwiązania marketingowe i doprowadzimy klientów do Ciebie!