Sprawdź, czy Twój sklep internetowy jest sprzedażową machiną

0 napisany przez Marta Smuga, 30 maja 2019

Wydajesz spore pieniądze na ściągnięcie ruchu do sklepu internetowego, optymalizujesz kampanie, codziennie namiętnie analizujesz wyniki sprzedażowe w Google Analytics lub pytasz swoją agencję co kilka dni, czy da się więcej wycisnąć z wydawanego budżetu – to świetnie! Zadbaj również o to, aby więcej wycisnąć z Twojego sklepu i sprawdź, czy wyposażyłeś go we wszystkie najważniejsze funkcjonalności i narzędzia, które mogą wspomóc sprzedaż!

idealny ecommerce

Konwersja w sklepie internetowym – co jest decydujące?

Pewnie nie będzie większym zaskoczeniem, jeśli powiem, że o konwersji decyduje wiele czynników. Do najważniejszych z nich należą: liczba odwiedzin twojego sklepu, Twoja polityka cenowa, szerokość oferowanego asortymentu oraz wygodny proces zakupowy. Duże znaczenie ma również cena i czas dostawy oraz szeroki wachlarz dostępnych opcji płatności. Jednak cena będzie tu kluczowa – jeśli będziesz oferował produkty znacznie droższe niż konkurencja, na nic zda się wysoki ruch, świetnie UX-owo przygotowany sklep, czy bogactwo form dostawy. Załóżmy jednak, że dobrze przeanalizowałeś ceny konkurencji i Twoje ceny zbytnio nie odstają, jestem pewna, że w poniższym zestawieniu znajdziesz szereg funkcjonalności lub ulepszeń, które możesz zastosować w swoim sklepie, by zwiększyć konwersję.

Poniższa checklista została podzielona na sekcje odpowiadające najważniejszym obszarom sklepu.

via GIPHY

Dobry koszyk zakupowy – gwarant wysokiej konwersji

Koszyk zakupowy to sprzedażowe serce Twojego sklepu, nie neguję wagi etapów poprzedzających koszyk, ale to tu zapadnie kluczowe pytanie: “Kupić, czy nie kupić?”. Sprawdź, co zrobić, aby odpowiedź brzmiała “kupić!”

W idealnie zaprojektowanym sklepie internetowym:

 – koszyk zawsze widoczny jest u góry strony (idealnie na pasku górnym, który przesuwa się wraz ze scrollowaniem strony),
widoczna jest liczba produktów dodanych do koszyka,
koszyk jest możliwie jak najkrótszy – tylko niezbędne informacje do wypełnienia, brak kolejnych kroków – idealnie, jeśli wszystko będzie na 1 karcie,
istnieje możliwość zakupu bez zakładania konta,
 – działa funkcjonalność zapamiętywania zawartości koszyka (jeśli karta zostanie przypadkowo zamknięta, nie trzeba produktów dodawać od nowa lub jeśli za kilka dni wrócimy do sklepu, mamy zapamiętane rzeczy, które do koszyka dodaliśmy),
 – pojawia się informacja o tym, ile brakuje nam do darmowej dostawy lub otrzymania jakiegoś gratisu,
 – w koszyku przy produktach pojawia się informacja, ile zaoszczędziliśmy w formie sumy (sumujące obniżkę na przecenionych produktach). Ma to za zadanie umocnić decyzję zakupową klienta,
 – w obszarze koszyka znajduje się sekcja produktów powiązanych / podobnych – a nóż klient zdecyduje się w ostatniej chwili coś jeszcze dorzucić do koszyka. Działa to podobnie jak stojaki z drobnymi słodyczami przy kasach w supermarketach,

koszyk reserved

Żródło: reserved.com

 – dane zostają uzupełnione automatycznie w formularzu zamówienia w przypadku osób, które mają założone konto,
 – po dokonaniu zakupu pojawia się ciekawa strona podziękowania za zakup, najlepiej z indywidualną ciekawą grafiką i sloganem,

Metody płatności i dostawy – jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków

Jeśli Twoją zmorą są porzucone koszyki, sprawdź poniższą listę i zadbaj o:

 – jak największe spektrum metod płatności, od przelewów bankowych, po szybkie płatności. Jeśli sprzedajesz drogie produkty, dodaj na stronę moduł ratalny lub leasingowy,
 – zaoferowanie jak największej ilości metod dostawy i różnych dostawców (część klientów może być zrażona do jakiejś firmy dostawczej),
 – staraj się nie obciążać klienta kosztem szybkich płatności,
 – staraj się, aby koszt dostawy nie odstawał od konkurencji (często jest to czynnik, który decyduje o porzuceniu koszyka),
 – i na koniec oczywistość – zadbaj o przejrzystą informację o kosztach dostawy, a koszty te pokaż jak najwcześniej,
 – nie rezygnuj z opcji płatności przy odbiorze, mimo, że może być dla Ciebie problematyczna – nadal duża grupa klientów preferuje tę metodę, szczególnie jeśli kupują u Ciebie po raz pierwszy.

via GIPHY

Lista produktów – pokaż, co masz! I pokaż to dobrze!

W jaki sposób prezentować produkty na listach, aby współczynnik konwersji był wysoki? Sprawdź, co posiada dobry listing produktów:

 – przedstawia kafelki produktów w sposób czytelny,
 – pod każdym produktem znajduje się jego cena, dostępne rozmiary, opcje kolorystyczne etc.,

Źródło: supersklep.pl

 – warto rozważyć przesuwane zdjęcia produktów, np. po najechaniu na kafelek z produktem widzimy inne ujęcie produktu,
 – na kafelku z produktem znajduje się przycisk dodaj do koszyka,
 – warto rozważyć również dodanie etykiet na listingu produktów np. darmowa dostawa (jeśli produkt kosztuje ponad 300 zł, a darmowa dostawa jest dostępna od tej kwoty – dodaj taką etykietę), wysyłka w 24 godziny (oznacz w ten sposób produkty dostępne od ręki, aby odróżnić je od tych, które robione są np. na zamówienie). Innymi podstawowymi etykietami są: “promocja”, “bestseller”. Zastanów się, jakie etykiety będą najbardziej skuteczne w przypadku twojego sklepu.

produkty ideal design

Źródło: idealdesign.pl

 – posiada odpowiednie filtry – zróżnicowane i wygodne w użyciu. Po zaznaczeniu filtra powinno nastąpić filtrowanie produktu, unikaj konieczności kliknięcia przycisku “zastosuj filtr”. Powinna być dostępna również opcja zaznaczenia kilku filtrów na raz,
 – na jednej stronie listingu mieści się sporo produktów – gdy musimy przeklikać się przez kilkadziesiąt podstron listingu, zwykle po kilku staje się to nużące,
 – na początku listingu pokazane są produkty, na których sprzedaży sklepowi  najbardziej zależy (mają wysoką marżę, nie są najtańsze, są hitami sprzedażowymi),
 – posiada możliwość dodania do ulubionych z poziomu listy.

karta produktu Adidas

Źródło: adidas.com

Karta produktu, która sprzedaje

Odpowiednio przygotowana karta produktu to preludium do zakupu. To tu Klient decyduje o dodaniu produktu do koszyka. Sprawdź, czego brakuje u Ciebie w sklepie, aby jeszcze zwiększyć procent produktów dodawanych do koszyka:

 – zdjęcia produktu jest to jeden z najważniejszych elementów karty produktu. Zadbaj o dobrej jakości zdjęcia, które można powiększyć, prezentujące produkt z każdej perspektywy. Szczególne znaczenie ma to w sklepach modowych  – bardzo dobrze działa przedstawianie produktów na osobach, zadbaj, aby produkt był widoczny z każdej perspektywy, rozważ widok 360 stopni. Idealnym rozwiązaniem będzie krótkie wideo prezentujące produkt. Zbliżenia powinny dobrze pokazywać teksturę i grubość materiału,
 – opis produktu – powinien zachęcać do zakupu, prezentować jak najwięcej szczegółowych informacji. Staraj się nie kopiować opisów od producentów. Informuj, jeśli rozmiarówka jest zaniżona. Posługuj się językiem korzyści. Jeśli nie masz czas na pisanie od nowa wszystkich opisów, doszlifuj opisy produktów, które najlepiej się sprzedają,
 – zamieszczaj tabele rozmiarów, specyfikacje techniczne,
 – pomyśl o małej sekcji “porady / rekomendacje” odnośnie danego produktu,

presto

Źródło: sklep-presto.pl

 – daj możliwość zostawiania opinii o produkcie – zarówno w formie gwiazdek, jak i opinii tekstowych,
 – nie zapomnij o sekcji produkty powiązane / komplementarne oraz podobne,
 – na karcie produktu zamieść możliwość zmiany wariantu kolorystycznego i rozmiaru,

zalando sklep

Źródło: zalando.pl

 – przycisk “zapytaj o produkt” – umożliwiaj klientom zadawanie pytania bezpośrednio dotyczącego danego produktu,

presto 2

Źródło: sklep-presto.pl

 – umieszczaj kody produktu: kod producenta, kod SKU, Iban etc.,
 – cena produktu – jeśli produkt jest w promocji, dodaj etykietkę promocja,  – wskaż o ile % cena jest niższa i ile w złotówkach klient zaoszczędzi (taka prezentacja obniżki ma większą moc perswazyjną niż %),
 – jeśli któryś wariant jest niedostępny, dodaj możliwość zapisania się na informację, kiedy produkt się pojawi ponownie,
 – rozważ też informację o kończącej się promocji lub ostatnich sztukach danego produktu – zachęcisz klienta do szybszego podjęcia decyzji,
 – możliwość dodania produktu do ulubionych,
 – wyróżnij  przycisk “dodaj do koszyka”,
 – rozważ również dodanie ikonek, które pozwolą szybko zapoznać się z przeznaczeniem produktu np. w sklepie kosmetycznym “cera dojrzała”, “cera trądzikowa” etc.,

Zwiększenie konwersji w sklepie internetowym to temat rzeka, powyższe zestawienie na pewno nie wyczerpuje wszystkich aspektów, ale mam nadzieję, że pomoże Wam poprawić co nieco i cieszyć się rosnącym współczynnikiem konwersji, tak mocno jak pani poniżej cieszy się z zakupów:

via GIPHY

Zwiększ swoją sprzedaż dzięki odpowiednio dobranym kanałom marketingu internetowego.

Część drugą artykułu na temat sprzedaży w sklepie internetowym znajdziesz w tym miejscu

5/5 - (2 votes)

Historie sukcesu naszych klientów:

  • o 35% wzrósł przychód
  • o 17% wzrosła liczba transakcji
  • o 17% wzrósł współczynnik konwersji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Marta Smuga

W 4PEOPLE odpowiedzialna za kontakt z nowymi potencjalnymi Klientami oraz opiekę nad prowadzeniem działań dla obecnych Klientów. Doradza w doborze najlepszych rozwiązań marketingu internetowego. Szczególnie zainteresowana analityką i doradztwem działań dla obszaru e-commerce oraz rozwiązaniami poprawiającymi UX witryn internetowych.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (2 votes)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!