Jak zachowują się użytkownicy na mojej stronie? Recenzja narzędzia hotjar

0 napisany przez Marta Smuga, 15 marca 2019

Jako właściciele stron internetowych pewnie często się zastanawiacie, jak klienci zachowują się na waszej stronie www. Czy nawigowanie po niej jest dla nich łatwe? A może zastanawialiście się, co sprawia, że klienci nie dokonują konwersji albo co zrobić, żeby konwertowali częściej? A może wdrażacie nową wersję strony? Jeśli tak, to narzędzia hotjar powinno być dla Was punktem obowiązkowym!

Hotjar – dla kogo?

Hotjar powinien być obowiązkowym narzędziem dla:

– projektantów UX stron www,
– właścicieli stron internetowych,
– marketerów opiekujących się stroną,
– osób odpowiadających za konwersje.

Hotjar – funkcjonalności

Spójrzmy teraz na moduły i funkcje, jakie oferuje to narzędzie:

a) heat mapy – czyli tzw. mapy cieplne strony

Mapy cieplne pozwalają nam zobaczyć, które z elementów na stronie wzbudzały największą uwagę użytkowników oraz jak często strona była scrollowana do danego miejsca.

Hotjar dysponuje kilkoma rodzajami map cieplnych, główne z nich to:

click heatmaps – mapa cieplna pokazująca, w które elementy na stronie użytkownicy najczęściej klikali.

heatmapa 1

źródło: www.hotjar.com

move heatmaps – mapa przesunięć kursora, wskaże nam, po których elementach witryny użytkownicy przejeżdżali kursorem.

hatmapa hotjar 3

źródło: www.hotjar.com

scroll heatmaps – mapa przewijania strony. Moim zdaniem najmniej pomocna część, gdyż scroll heatmap praktycznie na każdej stronie wygląda tak samo – najwięcej użytkowników widzi część above the fold a później im bardziej w dół strony, tym mniej użytkowników tam dociera. Jest natomiast szansa, że ta mapa uzmysłowi dużej części twórców stron, że dodawania formularzy kontaktowych na samym dole strony jest ogromnym błędem.

heatmapa hotjar 2

źródło: www.hotjar.com

Możemy stworzyć heat mapę dla dowolnej podstrony serwisu, również dla podstron dynamicznie generowanych czy podstron dostępnych dopiero po zalogowaniu się do serwisu.

Hotjar w heat mapach używa skali kolorystycznej od niebieskiego do czerwonego, gdzie czerwone obszary to te “najgorętsze”, czyli najczęsciej klikane/widziane/przyciągające uwagę użytkownika a zarazem ruchy myszy:

skala hotjar

Oprócz zbadania, które elementy strony są najczęściej klikane, mapa cieplna może służyć nam w zidentyfikowaniu miejsc na stronie, w które użytkownicy klikają, a nie są one klikalne. Również jeśli mamy podlinkowane dane obszary, a mało kto w nie klika może to być sygnał, że użytkownicy nie zdają sobie sprawy, że dany obszar jest klikalny i trzeba go przebudować, tak aby zaczął gromadzić przekliki. Mapy cieplne pozwalają również zbadać, które Call To Action są najbardziej efektywne w przypadku naszej grupy odbiorców.

b) nagrania użytkowników na stronie www

nagrywanie uzytkownika hotjar

Aby rozpocząć nagrywanie użytkowników musimy skonfigurować moduł nagrywania: wybrać ilość nagrań (w pakiecie basic jest to 100 nagrań), możemy również wybrać między nagrywaniem wizyt na jakiejkolwiek podstronie serwisu (pakiet basic) lub nagrywaniem wizyt tylko z wybranych podstron, następnie możemy wybierać pomiędzy nagrywaniem sesji z kliknięciami lub scrollowaniem strony, sesji powyżej 30 sekund lub nagrywaniem sesji podczas których użytkownik wpisuje dane do formularzy.

Po uruchomieniu opcji nagrywania, nagrania będą gromadzić się na liście nagrań. Na tej liście będziemy widzieć następujące informacje:

– z jakiej przeglądarki korzystał dany użytkownik,
– jakiego systemu operacyjnego używa,
– z jakiego dnia pochodzi dane nagranie,
– z jakiego kraju pochodzi użytkownik,
– ile stron przejrzał podczas nagranej wizyty,
– od jakiego URL-a zaczęła się wizyta, a na jakim nastąpiło opuszczenie strony.

hotjar 1

Moim zdaniem jest to najbardziej przydatna funkcja tego narzędzia – oglądanie wizyt użytkowników na stronie i podglądanie ich zachowań daje nam niezliczone możliwości poznania naszych klientów i zoptymalizowania stron www.

c) lejki konwersji

Kolejna bardzo przydatna funkcja. Nieco bardziej skomplikowana w konfiguracji niż poprzednie, ale warto zadać sobie trud, aby ją poznać i stosować. Każda strona internetowa ma jakiś cel. Dla sklepów internetowych jest to dokonanie zakupu, dla stron mających generować leady – kliknięcie w numer telefonu, e-mail lub wysłanie formularza zapytania.

W przypadku sklepu internetowego warto w lejku ustawić wszystkie kroki koszyka, pozwoli ci to zobaczyć, które podstrony są najbardziej problematyczne i poznać przyczyny opuszczania koszyka. Dodatkowo zyskujemy opcję wyłuskania nagrań, na których znajdują się poszczególne etapy lejka – co mocno usprawni nam analizę nagrań użytkowników.

hotjar 4

hotjar

d) formularze

Opcja idealne dla stron leadowych skupiających się na formularzach zamówienia / zapytania. Opcja basic pozwala nam monitorować i analizować do 3 formularzy, na każdym z nich 6 pól. Dzięki tej funkcji będziemy wiedzieć, które pola formularza są niechętnie wypełniane, które zajmują zbyt wiele czasu i dlaczego użytkownicy opuszczają formularz przed wysłaniem.

Jakie problemy pomoże rozwiązać hotjar?

Jeśli borykacie się z którymś z poniższych problemów, hotjar może być receptą na ich rozwiązanie:

– małą liczbę podstron odwiedzaną na sesję,
– brak lub mała liczba konwersji,
– duża liczba opuszczonych koszyków,
– mała liczba wypełnionych formularzy,
– wykrycie niedoskonałości na nowych stronach.

Kilka trików, jak efektywniej korzystać z hotjara

Analiza materiału zebranego przez narzędzie jest dość prosta i intuicyjna, jednak może być dość czasochłonna, szczególnie w przypadku przeglądania nagrań. Na początku będziemy zafascynowani możliwościami podglądania naszych użytkowników, jednak z czasem będziemy zapewne chcieli zoptymalizować przeglądanie nagrań. Pomocne w tym będą takie funkcje jak:

– przyspieszenie nagrania – możemy przyspieszyć odtwarzanie nagrania aż do 4 razy,
– skip pauses – daje możliwość pominięcia pauz w aktywności użytkownika.
– na pasku odtwarzania kolorami zaznaczone zostały aktywności użytkownika np. kolor czerwony to momenty kliknięć, żółty to odświeżenie strony lub przejście na inną podstronę, szary to scrollowanie, biały – wypełnianie formularza, brak koloru oznacza natomiast brak aktywności. Funkcjonalność ta pozwala nam obejrzeć tylko te fragmenty nagrania, które rzeczywiście nas interesują.

Jak podłączyć hotjara?

Podpięcie hotjara do strony internetowej jest dość proste. Po utworzeniu konta, narzędzie generuje fragment kodu, który wklejamy do kodu strony w sekcji head. Hotjar posiada widget, który pozwala nam zweryfikować czy instalacja przebiegła poprawnie.

Narzędzie posiada również proste formy instalacji na wielu platformach, m.in na Drupalu, Magento, Shopify, Wix, WordPress, Joomla czy Weebly.

Zalety hotjara

Do głównych zalet narzędzia hotjar należy przede wszystkim bardzo przyjazny interface, łatwość obsługi, nowoczesny wygląd, sprawny help desk oraz, co bardzo ważne, możliwość darmowego korzystania, która daje sporo możliwości i obejmuje wszystkie podstawowe i najważniejsze funkcjonalności.

Jeśli dotychczas łamaliście sobie głowę i spędziliście długie godziny rozmyślając, co użytkownicy myślą odwiedzając waszą stronę, albo czemu wasza strona nie sprzedaje – pora sięgnąć po to narzędzie, analizować, testować i usprawniać witrynę!

O autorze:

Marta Smuga

W 4People odpowiedzialna za kontakt z nowymi potencjalnymi Klientami oraz opiekę nad prowadzeniem działań dla obecnych Klientów. Doradza w doborze najlepszych rozwiązań marketingu internetowego. Szczególnie zainteresowana analityką i doradztwem działań dla obszaru e-commerce oraz rozwiązaniami poprawiającymi UX witryn internetowych.

Komentarze