Inne typy wyników wyszukiwania, czyli jak opanować pierwszą stronę wyników

0 napisany przez Paweł Pawlak, 02 października 2018

Korzystając z wyszukiwarki Google jako kanału promocyjnego najczęściej skupiamy się na tekstowych organicznych wynikach wyszukiwania oraz na wynikach płatnych Google Ads, zapominając często, że wyszukiwarka ma do zaoferowania znacznie więcej.

Przez ostatnie 20 lat (tak, dwadzieścia!) prezentowane przez Google wyniki wyszukiwania ulegały i nadal ulegają ewolucji. Pojawiają się coraz to nowsze typy wyników wyszukiwania, które bez problemu możemy wykorzystać do jeszcze skuteczniejszego docierania do naszych klientów z pierwszej strony wyników.

Wyniki organiczne tekstowe

Miałem pisać o nowych wynikach, a zaczynam od jednego z najbardziej tradycyjnych kanałów. Nie można o nim jednak zapominać, ponieważ nadal stanowi jeden z najistotniejszych źródeł wejść na twoją stronę. Największą wadą tego kanału może być nieco dłuższy, niż np. w przypadku Google Ads, czas oczekiwania na wyniki. Nie będę się tu rozpisywał na temat optymalizacji i link buildingu, czyli głównych narzędzi do osiągnięcia „topów”. Chciałbym natomiast podpowiedzieć, jak zwiększyć nasz CTR w sytuacji, gdy weszliśmy do już do pierwszej dziesiątki.

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na title i decription. Pierwszy z tych elementów ma znaczenie z punktu widzenia SEO. Nie zaszkodzi natomiast połączyć użycia wartościowych fraz kluczowych z atrakcyjnością i chwytliwością. Description z kolei to doskonały sposób na wyróżnienie się wśród konkurencji. Jeżeli wszyscy dookoła kopiują opisy produktów od producenta a z nich generowane są identyczne opisy description – Ty napisz swój własny atrakcyjny opis z odpowiednimi CTA.

Poza samą treścią są również inne sposoby na wyróżnienie naszych wyników wyszukiwania. Wykorzystując rich snippety możemy dodać do tradycyjnego wyniku wyszukiwania takie informacje jak: cena czy dostępność danego towaru, ocena i wiele innych. Aby „uzyskać” tego typu wyniki, konieczne jest wykorzystanie znaczników danych strukturalnych.

Innym wyróżnikiem są wyniki z linkami witryny, czyli wyniki zawierające dodatkowe linki do najistotniejszych sekcji strony. Niestety te póki co generowane są automatycznie, ale możemy nieco pomóc wyszukiwarce w wyświetlaniu wyników dotyczących naszej strony w ten właśnie sposób. Kluczem do tego jest dobrze przygotowana mapa strony XML dodana do Search Console, jak również sama struktura strony, która ułatwi robotom wyszukiwarki poruszanie się po niej.

Google Ads

Kolejne „tradycyjne”, lecz znaczące źródło odwiedzin na stronie to płatne wyniki wyszukiwania. Ogromną ich zaletą jest możliwość szybkiego osiągnięcia wyników – w zasadzie zaraz po uruchomienia kampanii. Minusem zaś budżet, który musimy utrzymywać na odpowiednim poziomie, aby nie stracić widoczności.

W skrajnych przypadkach na pierwszej stronie wyświetlać się może nawet siedem wyników płatnych – cztery w górnym boksie nad wynikami organicznymi i trzy w dolnym pod wynikami (maksymalna ilość to 8 wyników – cztery na dole i cztery na górze – jednak jest to niesłychanie rzadkie zjawisko).

Wyświetlanie Google Ads

Kampania Google Ads i pozycjonowanie organiczne doskonale się uzupełniają. Korzystając z obu równolegle możemy zająć wyniki wyszukiwania zwiększając tym samym prawdopodobieństwo, iż przyciągniemy do siebie klientów.

Google zakupy

Kolejnym sposobem na zwiększenie swojej „obecności” na pierwszej stronie wyników jest wykorzystanie Google Zakupów. Rozwiązanie to stanowi alternatywę dla tradycyjnego Ads’a i dedykowane jest wyłącznie dla sklepów internetowych. Posiada wszystkie wcześniej wspomniane zalety, jak również prezentację graficzną produktów wraz z cenami oraz możliwość zajęcia więcej niż jednego miejsca na karuzeli wyników.

wyświetlanie Google Zakupy

Wyniki te łatwo przyciągają uwagę. Uruchomienie kampanii zakupowej równolegle z tradycyjnym Ads’em pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo zakupu w twoim sklepie.

Google Grafiki

W przypadku wyników organicznych dla niektórych wyników wyszukiwania Google wyświetla oprócz wyników tekstowych również wyniki Graficzne.

wyświetlanie Google Grafika

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo wyświetlenia naszych grafik w wynikach wyszukiwania konieczna będzie odpowiednia optymalizacja. Należy zwrócić uwagę na to, jakie nazwy mają pliki grafik, jaka jest ich objętość, czy i w jaki sposób uzupełnione są opisy alternatywne oraz w jaki sposób zoptymalizowana i podlinkowana jest podstrona, na których wykorzystana jest grafika. Dodatkowa sugestia: w miarę możliwości stawiaj na własne, oryginalne grafiki.

Wideo

Oprócz tradycyjnych wyników tekstowych i grafik dla niektórych zapytań w wynikach wyszukiwania wyświetlają się również wyniki wideo. Wyniki te posiadają zintegrowane rich snippety w postaci miniaturki, daty publikacji i nazwy kanału, na którym go opublikowano. Poza tym, jak każdy inny wynik, posiadają tytuł, krótki opis i link.

Aby zacząć pojawiać się w wynikach wyszukiwania w pierwszej kolejności trzeba stworzyć atrakcyjny filmik i opublikować go na swoim kanale. Może to być recenzja produktu lub pokazanie go „w akcji”, lub też praktyczna porada w konkretnym temacie.

YouTube w wynikach wyszukiwania

Kolejnym krokiem powinna być optymalizacja. Istotne są:

– nazwa pliku – powinna zawierać interesujące nas słowo kluczowe pod którym chcemy rankować,
– tytuł – również z frazą kluczową (najlepiej na początku), ale także zachęcający do kliknięcia i informujący o oferowanej użytkownikowi wartości,
– opis – warto aby zawierał link do konkretnej podstrony twojego serwisu, był dłuższy od 200 znaków i opisywał w miarę jasno co przedstawia, zachęcając jednocześnie do obejrzenia,
– tagi – słowa po których użytkownik może wyszukiwać filmów za pomocą wewnętrznej wyszukiwarki YouTube.

Ogromną rolę dla popularności filmu odgrywają: liczba subskrybentów naszego kanału, a także liczba wyświetleń danego filmu, komentarze oraz stosunek liczby pozytywnych ocen do ocen negatywnych. Aby więc film był oceniany przez wyszukiwarkę, warto jest odpowiednio go wypromować, zamieszczając go na naszej stronie bądź też udostępniając na kanałach innych mediów społecznościowych.

Google Maps

Wizytówki Google Moja firma to kolejny typ wyników, który wyświetla się dla niektórych zapytań bądź to w postaci pojedynczego wyniku po prawej stronie od wyników organicznych i Google Ads, bądź też jako trójpak wyników. Aby możliwe było w ogóle zajęcie jednego z tych miejsc, konieczne jest przede wszystkim utworzenie wizytówki Google Moja Firma.

opis Moja Firma

O tym, co jest najistotniejsze w przypadku takich wizytówek, pisałem już w moich artykułach o SEO lokalnym i hiperlokalnym. W skrócie najistotniejsze są:

– w 100% uzupełniona wizytówka,
– użycie frazy kluczowej w tytule wizytówki oprócz nazwy firmy,
– odpowiedni opis nie przekraczający 750 znaków,
– oceny wizytówki – minimum 5 ocen aby wyświetlały się w wynikach,
– odpowiednia optymalizacja podstrony Kontakt na naszej stronie wraz z wykorzystaniem znaczników danych strukturalnych,
– „potwierdzenie” lokalizacji firmy poprzez umieszczanie danych NAP w takich lokalizacjach jak katalogi firm czy katalogi branżowe,
– Wizytówki są przeznaczone tylko dla firm z fizyczną lokalizacją. Ich przygotowanie nie zajmuje dużo czasu, a może pozwolić zająć kolejne miejsce w wynikach wyszukiwania.

Rich answers

Rodzaje wyświetlanych wyników zmieniają się wraz ze zmianami w zachowaniu internautów, jak również zmianami w zapytaniach kierowanych do wyszukiwarki. Coraz częściej zadajemy wyszukiwarce konkretne pytania, dlatego też wyszukiwarka zaczęła na nie odpowiadać za pomocą rich answers.

Ten typ wyników wyświetla się użytkownikowi w postaci boksu zawierającego gotową odpowiedź na zadane pytanie. Uzyskanie takiego typu wyników nie jest ani łatwe, ani gwarantowane przez wyszukiwarkę. Może natomiast pozwolić nam uzyskać ogromną przewagę nad konkurencją.

wyświetalne rich answers

W pierwszej kolejności zidentyfikuj pytanie, które twoi klienci często mogą zadawać. Możesz wykorzystać sugestie z auto uzupełnienia bądź też posłużyć się narzędziami takimi jak generator pytań od Senuto.

Mając gotowe pytanie postaraj się na nie odpowiedzieć w sposób bezpośredni i zwięzły, nie zapominając o użyciu samego pytania w treści odpowiedzi np. w tytule wpisu blogowego. Nie zapomnij w treści wykorzystać znaczników danych strukturalnych. Ułatwi to wyszukiwarce zapoznaniem się z treścią i zidentyfikowaniem jej jako odpowiedź na pytanie.

Jeżeli z danym pytaniem mogą wiązać się kolejne pytania, to również na nie staraj się odpowiedzieć w treści. Dobra praktyką jest prezentacja odpowiedzi krok po kroku, a także wykorzystywanie różnego rodzaju mediów jak grafiki, infografiki czy wideo.

Jak już wspomniałem, uzyskanie wyników w postaci rich answer nie jest gwarantowane, jednak warto mieć na uwadze, że wyświetlają się one w wynikach jako pierwsze i są dodatkowo wyróżnione, przez co mają nieco wyższy CTR niż zwykłe wyniki wyszukiwania.

Inne sztuczki

Istnieje wiele innych sposobów na zajęcie większej liczby wyników na stronie głównej. Możesz stworzyć satelitarne landing page w innych domenach, które będą promowane na konkretne frazy kluczowe równolegle z główną domeną.

Jeżeli na frazy związane z twoją branżą często pojawiają się w wynikach wyszukiwania serwisy ogłoszeniowe typu OLX, serwisy branżowe bądź katalogi firm, również do nich warto dodać swoją stronę, wykorzystując tym samym autorytet tego typu serwisów.

Jeżeli jeszcze nie założyłeś profili na popularnych i odpowiadających twojej branży serwisach społecznościowych – również warto to zrobić.

Choć nie wymieniłem wszystkich typów wyników wyszukiwania (mamy przecież jeszcze Google News, Grafy wiedzy i wiele innych) to lista i tak jest długa. Nie zamykaj się tylko w wynikach organicznych i Google Ads, ponieważ pierwszą stronę wyników możesz zdominować na wiele sposobów. Nie wszystkie opisane przeze mnie rozwiązania sprawdzą się przy wszystkich typach biznesów. Google Zakupy użyjemy tylko dla stron typu e-commerce, Google moja firma tylko dla firm z fizyczną lokalizacją, a Google Ads nie będzie możliwe w konkretnych branżach. Niemniej warto wykorzystać maksymalną liczbę typów wyników dostępnych dla twojej strony.

Im większa twoja obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient trafi właśnie do ciebie. Pamiętaj: każde niewykorzystane przez ciebie miejsce to takie, które wykorzysta twoja konkurencja.

O autorze:

Paweł Pawlak

W agencji 4People prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i w ogóle robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Komentarze