Jak pisać meta description

0 napisany przez Paweł Pawlak

Prawidłowa optymalizacja strony to klucz do dobrej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Są elementy, takie jak title czy treści na podstronach, o których w pieczołowitej optymalizacji pamiętamy zawsze. Są jednak i takie, które często są lekceważone. Do tej drugiej grupy należą niewątpliwie opisy descritpion.

meta description

Meta description – a co to takiego?

Description to meta tag, czyli fragment kodu strony internetowej dostarczający zarówno użytkownikowi, jak również robotom wyszukiwarki podstawowe informacje o zawartości danej podstrony serwisu internetowego. Można znaleźć go w sekcji <head> strony (a przynajmniej tam jest jego prawidłowe miejsce) i wygląda następująco:

W organicznych wynikach wyszukiwania prezentuje się on w ten sposób:

(Nie)ważny z punktu widzenia SEO

Jeszcze kilka lat temu opisy description odgrywały dużą (ogromną) rolę dla widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Ich optymalizacja niejednokrotnie sprowadzała się do użycia w nich najważniejszych dla strony fraz kluczowych. Ich połączenie z wykorzystaniem fraz w znaczniku <title> i <meta name=”keywords”> wystarczało na osiągniecie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Od roku 2009 znaczniki meta keywords i description przestały być traktowane przez Google jako czynnik rankingowy (czyli taki, którego prawidłowa optymalizacja ma bezpośredni wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania).

Wraz z utratą „mocy” tego elementu, osłabło zainteresowanie jego prawidłową optymalizacją. Niesłusznie!

O ile sam opis nie ma aż takiego dużego znaczenia z punktu widzenia pozycjonowania strony atrakcyjna treść description może wzbudzić zainteresowanie i zwiększyć liczbę kliknięć w wynik prezentujący naszą stronę poprawiając tym samym współczynnik CTR (ang. click-through rate czyli współczynnik klikalności w dany wynik). Ten z kolei jest czynnikiem rankingowym, tak więc opis description może mieć pośredni wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami kluczowymi.

Opis description jest istotny z jeszcze jednego względu. Jeżeli zostanie pozostawiony pusty, to wyszukiwarka zadecyduje o jego treści kopiując na przykład fragment treści. W ten sposób tracimy kontrolę nad sposobem wyświetlania podstron naszego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania.

Najczęstsze błędy

Najlepszym sposobem na wstępną optymalizację opisów description jest unikanie podstawowych błędów najczęściej popełnianych przy ich tworzeniu.

Dłuższy nie znaczy lepszy

Długość opisu description powinna mieścić się pomiędzy 150 a 160 znakami (Google mierzy długość w pixelach). Najbezpieczniejsza długość opisu to 156 znaków liczonych ze spacjami. Dłuższe opisy ucinane są przez wyszukiwarkę, która na końcu umieszcza „…”.

Jeżeli wyszukiwarka sama pobiera opis z treści strony (np. na skutek nie uzupełnienia przez nas tego elementu), przerywniki tego typu mogą pojawić się środku opisu:

Bardzo często w opisach description pojawia się cała, skopiowana z danej podstrony treść. Wynikać może to z zastosowania rozwiązań tworzących opisy w sposób zautomatyzowany lub też z zaniedbania. Jeżeli więc chcemy, aby opis description zawierał pełny przekaz dla użytkownika, warto rozplanować go w ramach dostępnych 156 znaków.

WAŻNE: jeżeli treści zamieszczane na podstronach posiadają daty publikacji, Google może uwzględniać je w prezentowanym w wynikach wyszukiwania opisie zmniejszając dostępną liczbę znaków do około 139 znaków.

Duplikaty – opis wielokrotnego użycia

Powtarzający się w ramach całej strony, duplikowany opis description to kolejna „zmora” wielu serwisów. Najczęściej opis przygotowywany jest wyłącznie dla strony głównej i następnie kopiowany (czy to z automatu, czy też z premedytacją) dla pozostałych podstron serwisu.

Jak wspomniałem wcześniej, meta description ma informować użytkownika i wyszukiwarkę o zawartości danej podstrony, a w przypadku użytkownika dodatkowo zachęcać go do odwiedzin.

Prosty przykład. Jeżeli internauta szuka butów biegowych dla dzieci, a opis description wyświetlanego wyniku poinformuje go, że za chwilę trafi do „internetowego sklepu sportowego z szeroką ofertą”, to z dużym prawdopodobieństwem nie odwiedzi naszej strony tylko pójdzie do sklepu w sąsiadującym wyniku, który w swoim opisie posiada tę konkretną informację.

Pamiętajmy: użytkownicy trafiają na naszą stronę z wyników wyszukiwania z różnych podstron, nie tylko ze strony głównej. Warto więc, aby każdy z nich miał unikalny opis.

Lepsze własne niż żadne

Nieuzupełnione opisy to kolejny, często powtarzający się błąd. Powtórzę raz jeszcze: pozostawiając meta description pustym, dobrowolnie tracimy tę część kontroli, którą mamy nad sposobem wyświetlania się naszej strony w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka sama dobierze sobie opis kopiując go wprost z treści strony. Często będą to wyrwane z kontekstu, niepełne zdania, nie do końca reprezentujące zawartość danej podstrony. Dodatkowo, jeżeli na danej podstronie nie będzie żadnych treści, wyszukiwarka będzie prezentować opis w postaci wymienionych po przecinku elementów menu (np. kategorii) bądź też nazw produktów z listy wyświetlanej na danej podstronie. Opis taki nie zachęci użytkownika do zakupu.

Mogą się zdarzyć sytuacje, w których nasz CMS nie daje nam możliwości edycji lub też najzwyczajniej brakuje go w kodzie strony. W takiej sytuacji warto rozwiązać ten problem wraz z autorem strony bądź dostawcą skryptu.

Dla robota wyszukiwarki

Często można spotkać się z opisami, których autorzy najwyraźniej nie zdają sobie sprawy z tego, że to zachowanie użytkownika wobec strony, a nie sama zawartość znacznika descritpion, jest czynnikiem rankingowym i według starej szkoły napychają go wymienionymi po przecinku słowami kluczowymi. Ponownie: taka praktyka z dużym prawdopodobieństwem nie przyczyni się do poprawy współczynnika CTR, a co za tym idzie polepszenia widoczności strony.

Dobre praktyki

Jeśli już uporamy się z powyższymi mankamentami i pułapkami w tworzeniu description, pora na kolejne kroki. Poniżej przedstawiam listę sprawdzonych działań, które pozwolą Ci poprawić CTR i przyciągnąć na stronę więcej użytkowników.

Wykorzystuj Call-to-action

Język, jakim powinien być napisany opis description to język zorientowany na działanie. Chcemy zachęcić do skorzystania właśnie z naszej oferty i do zakupów właśnie w naszym sklepie. Nie bójmy się używać CTA, takich jak: „Dowiedz się”, „Sprawdź”, „Odkryj”, „Wejdź”, „Poznaj” itp.

Descritption to poniekąd tekst sprzedażowy, jednak w wynikach wyszukiwania nie sprzedajesz produktu czy usługi, a stronę/podstronę, na której dany produkt lub usługa jest opisana.

Zapewnij korzyść lub rozwiązanie

Konstruuj opisy description w taki sposób, aby użytkownik wiedział, co zyska klikając w dany wynik prezentowany w wyszukiwarkę. Pamiętając o dostępnym limicie znaków, stwórz krótkie zdanie będące namiastką tego, co znajduje się na stronie. Jednocześnie staraj się nie zdradzać wszystkiego, co go czeka po przekierowaniu na podstronę.

Nie wprowadzaj użytkowania w błąd

Jak wspomniałem wyżej, wyświetlany w wynikach wyszukiwania opis description jest wstępem do tego, co użytkownik spodziewa się znaleźć po wejściu pod dany adres. Opis, który wprowadza w błąd, zawiera nieprawdziwe informacje lub jest niezgodny z treścią danej podstrony, z dużą dozą prawdopodobieństwa przyczyni się do tego, że użytkownik wróci z powrotem do wyników wyszukiwania tracąc jednocześnie zaufanie do naszej strony.

Używaj słów kluczowych (bez upychania)

Wspomniałem już, że obecność fraz kluczowych w opisie description nie jest czynnikiem rankingowym. Jest nim natomiast zachowanie użytkownika „sprowokowane” daną treścią. Użycie fraz kluczowych, pod którymi chcemy, żeby strona była widoczna jest uzasadnione w jednej sytuacji. Jeżeli użyta przez nas fraza jest zbieżna z tym, co w oknie wyszukiwarki wpisał użytkownik, zostanie ona w wyświetlanym wyniku pogrubiona przez wyszukiwarkę. Przykuje to uwagę szukającego dając mu pewność, że pod linkiem z danego wyniku będzie się kryło to, czego szuka.

Zastosowanie parametrów technicznych (marka, cena itp.)

Tworząc description dla podstron produktów warto wykorzystywać informacje takie jak: specyfika techniczna, nazwa producenta, dostępna ilość jednostek magazynowych czy cena. Są to informacje szczególnie ważne jeżeli nasz przekaz kierujemy do osób nastawionych na zakup. Elementy takie jak cena czy ocena użytkowników za pomocą gwiazdek można dodać do opisu description w postaci rich snippetów.

Dla człowieka

Ostatnia z zasad przygotowywania skutecznych opisów description to „Pisz dla człowieka nie dla robota wyszukiwarki”. Reguła ta poniekąd łączy elementy wszystkich opisanych powyżej wytycznych. Pamiętajmy: odbiorcą przekazu jest człowiek, który ma się zainteresować naszą stroną i dotrzeć do niej z wyników wyszukiwania. Dla robotów wyszukiwarki Google opis description nie ma znaczenia. To zachowanie użytkownika (połączone oczywiście z prawidłową optymalizacją pozostałych, istotnych elementów strony) wpłynie na jej pozycję w SERPach. Pora więc porzucić dawne praktyki, takie jak keyword stuffing i zabrać się za opracowanie atrakcyjnych, skierowanych do potencjalnego klienta opisów.

Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.

Podsumowanie

Prawidłowe przygotowane opisy meta description to szansa na większe zainteresowanie Twoją stroną użytkowników wpisujących w pole wyszukiwarki różnorodne zapytania. To idealne narzędzie zwiększania liczby konwersji oraz poprawy współczynnika CTR, a co za tym idzie również widoczności strony. Choć z punktu widzenia SEO nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycję strony, nie powinien być ignorowany i pozbawiony naszej kontroli.

5/5 - (3 votes)

O autorze:

Paweł Pawlak

W 4PEOPLE prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (3 votes)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!