Optymalizacja TITLE strony pod kątem wyszukiwarki

1 napisany przez Paweł Pawlak, 02 kwietnia 2015

Tytuły stron to jeden z najistotniejszych elementów wpływających na obecność strony wysoko w wynikach wyszukiwania. Mamy rok 2015 i choć na temat prawidłowej optymalizacji tytułów pod kątem SEO powstało już wiele poradników i artykułów, nadal nie jest on prawidłowo przygotowywany przez webmasterów.

Czym jest title?

Title to w telegraficznym skrócie tytuł danego dokumentu (podstrony serwisu). W kodzie strony widoczny jest pomiędzy znacznikamiiw sekcji. Użytkownik widzi go natomiast w oknie przeglądarki (w trakcie odwiedzania danej strony) bądź w organicznych wynikach wyszukiwania (dla poszukiwanej frazy kluczowej). W pewnym stopniu opisuje on zawartość danej podstrony.

Najczęściej popełniane błędy

Błędów przy tworzeniu Title wymienić można naprawdę sporo. Ja chciałbym skupić się na tych najpopularniejszych i najczęściej popełnianych.

Powtarzalność

Powtarzalność title to częsty błąd zwłaszcza w przypadku małych i średnich stron (choć spotkałem się z nim również w przypadku większych sklepów internetowych). Jeden i ten sam Title wykorzystywany jest w obrębie całego serwisu -zarówno dla strony głównej jak również każdej z (lub większości) podstron. W efekcie nie wskazujemy, którą podstronę dla danego zapytania powinna wyświetlać wyszukiwarka, pozostawiając jej wolny wybór spośród wszystkich podstron (najczęściej jest to jednak strona główna).

„Marnowanie” miejsca

„Witaj”, „STRONA GŁÓWNA” czy „numer telefonu/ adres” czy „www.przykaładowy-adres.pl” to elementy często goszczące w Title’ach. O ile z punktu widzenia marketingowego umieszczanie ich w tytule może mieć sens, z punktu widzenia optymalizacji sens jest zatracony. Każdy zbędny znak (nawet spacja) wydłuża nam niepotrzebnie title. Im więcej „zapychaczy” pojawia się Title obok słów kluczowych, tym mniejszy wpływ tego elementu na pojawianie się strony w wynikach organicznych pod konkretnymi frazami kluczowymi.

Keyword Stuffing

Upychanie słów kluczowych w Title to odrębny przypadek opisanego wyżej marnowania miejsca. Im więcej słów kluczowych zostaje umieszczonych w danym Title tym mniejszy jest wpływ tego elementu na poszczególne słowa kluczowe. Przykładem keywordstuffingu w title może być:

artykuł 2

Powtórzenia, odmiany, liczba pojedyncza i mnoga…

Przeglądając strony internetowe nadal można natknąć się na takie, dla których w title dana fraza kluczowa pojawia się kilkukrotnie w różnych formach i odmianach jak np. „Sauna::Sauny ::Specjalizujemy się w saunach:: Sauny tylko u nas”. Odmiany tego typu nie mają sensu i podobnie jak w przypadku keywordstuffingu zmniejszają wpływ title na konkretne frazy kluczowe.

Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych to błąd polegający na optymalizowaniu kilku podstron (w tym title) pod te same frazy kluczowe. W efekcie wyszukiwarka pod daną frazą kluczową może zamiennie wyświetlać różne podstrony serwisu, co w znacznym stopniu utrudnia osiągniecie stabilnych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jak prawidłowo przygotowywać title?

Krótko opisałem błędy, które nadal popełniane są podczas tworzenia Title. Teraz kolej na kilka wskazówek jak w sposób optymalny wykorzystać ten element, aby poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania pod frazami kluczowymi.

Długość

Zbyt krótki Title nie pozwoli w pełni wykorzystać potencjału tego elementu. Zbyt długi nie będzie w pełni wyświetlany w wynikach wyszukiwania, a jego wpływ na pozycję strony pod daną frazą kluczową będzie mniejszy. Są różne „szkoły” tego, jaką długość powinien mieć title. Najczęściej jest to jednak od 55 do 70 znaków z uwzględnieniem spacji. Niektóre źródła podają, że aby title wyświetlał się prawidłowo – nie może przekraczać 512 pixeli.

artykuł 1

Zbyt długie Title będą wyświetlać się w taki sposób.

 

Kolejność

Kolejność słów kluczowych wykorzystywanych w Title ma znaczenie. Im ważniejsze słowo kluczowe jest dla danej podstrony, tym bliżej powinno być początku tytułu. Przykładowa struktura Title dla strony głównej może wyglądać następująco:

słowo kluczowe 1, słowo kluczowe 2 – nazwa firmy / nazwa sklepu”

Przykładowo dla strony adwokata z Katowic title strony głównej może mieć postać:

Adwokat Katowice | kancelaria adwokacka Jan kowalski”.

Często w Title dla strony głównej w title nazwa firmy, nazwa sklepu czy ogólnie brand umieszczany jest na początku. Jest to zasadne w przypadku, gdy kładziemy nacisk na obecność strony pod frazami związanymi z brandem. Jeżeli jednak dana marka nie jest jeszcze zbyt często wpisywana w polu wyszukiwania lepiej zarezerwować początek title dla najbardziej konkurencyjnych fraz kluczowych, markę zaś umieścić na końcu.

Ilość słów kluczowych w title

Aby title miał odpowiedni wpływ na wyświetlanie strony pod konkretnymi frazami kluczowymi należy unikać wspomnianego wcześniej keyword stuffingu. Dla każdej strony najlepiej wybrać 2-3 frazy kluczowe najlepiej skorelowane z treścią danej podstrony, a następnie optymalizować title (jak również inne elementy strony) z myślą o tych właśnie frazach.

Unikalność

Title to w pewnym stopniu informacja dla robotów wyszukiwarki o zawartości danej podstrony. Aby wyszukiwarka mogła je rozróżniać i wyświetlać w wynikach organicznych, dokumenty najlepiej skorelowane z danym zapytaniem title powinny być unikalne.

W niektórych przypadkach, w szczególności w dużych sklepach internetowych oferujących różne warianty tego samego produktu, ciężko przygotować jest unikalne title dla różnych podstron (zwłaszcza, gdy nazwa konkretnego produktu to fraza kluczowa, która nas interesuje). W takich sytuacjach title możemy różnicować za pomocą dodatkowego wyróżnika takiego jak wymiary, kolor, model itp.

Przykładowo w sklepie z wyposażeniem gastronomicznym title dla podstron garnków tej samej marki mogą mieć postać:

Garnek stalowy Stalgast 15L – nazwa sklepu

oraz

Garnek stalowy Stalgast 30L – nazwa sklepu

Liczba pojedyncza i mnoga

Roboty wyszukiwarek potrafią rozróżnić liczbę pojedynczą i mnogą dla obu rodzajów zapytań i wyświetlać nieco inne wyniki. Nie ma jednak sensu upychać obu form w jednym title. Dla konkretnej podstrony należy wybrać konkretną formę frazy i zgodnie z naszym wyborem zoptymalizować title. Najczęściej liczbę mnogą fraz kluczowych stosuje się w przypadku podstron kategorii i podkategorii, natomiast liczbę pojedynczą dla podstron konkretnych produktów. Posługując się przykładem wspomnianego wcześniej sklepu z wyposażeniem gastronomicznym title dla podstrony głównej mógłby mieć postać:

Garnki gastronomiczne – nazwa sklepu

dla podstrony podkategorii:

Garnki stalowe – nazwa sklepu

natomiast dla podstrony produktu:

Garnek stalowy Stalgast 30l – nazwa sklepu

Korelacja z pozostałymi elementami strony

Decydując się na optymalizację title pod konkretne frazy kluczowe należy pamiętać, aby te same frazy kluczowe uwzględniać w pozostałych istotnych z punktu widzenia SEO elementach strony. Chodzi tu przede wszystkim o nagłówki H1 i H2 oraz treść zawartą na danej podstronie. Umieszczanie tych samych słów kluczowych w każdym z elementów daje robotom wyszukiwarki spójną i wyraźną informację, że dana podstrona skorelowana jest z konkretnymi zapytaniami użytkowników.

Krótki Case Study

Przykład będzie opisywał stronę sklepu oferującego różnorodne kosmetyki i preparaty do pielęgnacji lakieru samochodowego.

Pierwszym krokiem podczas optymalizacji było stworzenie unikalnych title z wykorzystaniem po jednej z pozycjonowanych fraz na dany title. Zmiany zostały wprowadzone 18 lutego, a następnie zaindeksowane w Google. Na pozytywny efekt nie trzeba było czekać długo. Pod większością fraz można było obserwować poprawę widoczności strony pod konkretnymi frazami nawet o kilkadziesiąt pozycji. Pod żadną z fraz strona nie znalazła się w pierwszej dziesiątce i nie oszukujmy się – w większości przypadków właśnie tak będzie, jednak sama poprawa title miała wyraźny wpływ na poprawę widoczności strony. Optymalizacja pozostałych elementów i pozyskanie wartościowych odnośników do podstron będzie tylko poprawiać tę sytuację.

e7bpbr

Podsumowanie

Optymalizacja tagu title powinna być każdorazowo pierwszym krokiem jaki powinniśmy podjąć w stronę lepszego wyświetlania naszej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie jest to jedyny czynnik mający wpływ na obecność strony wysoko w SERP’ach jednak z pewnością jest jednym z tych ważniejszych. Warto więc w odpowiedni sposób wykorzystać jego potencjał.

O autorze:

Paweł Pawlak

W agencji 4People prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i w ogóle robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Komentarze

  • MeblujDom.pl

    Mam pytanie: czy nazwa sklepu w title występująca po nazwie produktu to dobry pomysł czy wtedy tracimy moc słów w tytule? Podaliście przykład z garnkami
    Garnek stalowy Stalgast 30l – nazwa sklepu
    Czy nie lepsze jest usunięcie tej nazwy?

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!