Jak się wybić na Instagramie? Podstawy, które trzeba znać!

0 napisany przez Lidia Borowska, 16 stycznia 2024

W dobie wszechobecnej cyfryzacji i zglobalizowanego świata promocji online Instagram wyłania się jako jedno z najbardziej wpływowych narzędzi marketingowych. Z początku postrzegany głównie jako platforma do dzielenia się zdjęciami z bliskimi, Instagram ewoluował w potężne medium posiadające 1.28 mld aktywnych użytkowników miesięcznie, które odgrywa kluczową rolę w strategiach marketingowych firm na całym świecie. Biznes na Instagramie to nie tylko trend, ale wręcz konieczność dla marek pragnących zbudować swoją obecność online, skutecznie angażować swoich odbiorców i zwiększyć sprzedaż swoich produktów lub usług.

Biznes na Instagramie to nie tylko duże globalne marki. To także małe lokalne firmy, które dzięki umiejętnemu wykorzystaniu tej platformy potrafią wybić się na Instagramie. W dzisiejszym szybko zmieniającym się środowisku cyfrowym biznes na Instagramie to nie tylko trend, ale wręcz konieczność dla marek pragnących zbudować swoją obecność online, skutecznie angażować swoich odbiorców i zwiększyć sprzedaż swoich produktów lub usług.

Platforma ta, z jej ogromnym zasięgiem i zróżnicowanymi narzędziami komunikacyjnymi, stała się nieocenionym zasobem dla firm w różnych branżach. Od małych przedsiębiorstw po globalne korporacje, Instagram umożliwia markom tworzenie spersonalizowanych, wizualnie atrakcyjnych reklam, które nie tylko przyciągają uwagę, ale także budują trwałe relacje z odbiorcami. Instagram w biznesie wykracza poza tradycyjną promocję, oferując unikalne sposoby na interakcję z klientami, storytelling marki oraz prezentowanie produktów i usług w kreatywny sposób.

Media społecznościowe rządzą się algorytmami. Kluczem jest ich zrozumienie oraz dostosowanie działań do swojej firmy, oraz grupy docelowej.

Im lepiej je znasz, tym efektywniej będziesz umiał wykorzystać Instagram w swoim biznesie. Jednak aby nie było tak łatwo, Instagram nie opiera się na jednym, lecz na kilku algorytmach, które zarządzają wyświetlaniem treści w różnych częściach aplikacji. Feed, instastories, karta eksploruj, wyszukiwarka oraz reelsy – każda z tych sekcji podlega innym zasadom rządzącym podpowiadaniem treści użytkownikom. Na przykład, w feedzie i karcie eksploruj, istotne są interakcje z postami, rozpoznawalność twórcy oraz szybkość uzyskiwania polubień i komentarzy.

Algorytm stories na Instagramie różni się od algorytmu feedu i innych części aplikacji.

Instastories, które pojawiają się na początku listy, to zazwyczaj te, z którymi użytkownik najczęściej wchodzi w interakcję. Algorytm ten preferuje relacje od osób i marek, z którymi użytkownik regularnie się komunikuje, na przykład poprzez oglądanie ich publikacji, odpowiadanie na nie lub wysyłanie wiadomości. Dlatego aktywność i interakcja z odbiorcami są kluczowe dla zwiększenia widoczności w sekcji stories.

Algorytm reels na Instagramie skupia się na prezentowaniu użytkownikom nowych i interesujących treści, które mogą ich zainteresować. Szczególnie preferuje reelsy od twórców, z którymi użytkownik wcześniej nie wchodził w interakcję, zachęcając do odkrywania nowych profili i treści. Co ciekawe 58% użytkowników Instagrama twierdzi, że interesuje się bardziej marką po obejrzeniu ich reels. Zatem można śmiało powiedzieć, że to doskonały sposób na pozyskiwanie nowych odbiorców!

Kluczowe jest analizowanie danych na temat odbiorców marki – ich zainteresowań, demografii i zachowań online – by tworzyć treści, które z nimi rezonują. Konto firmowe na tej platformie posiada narzędzia takie jak Instagram Insights, które mogą okazać się nieocenione w dostarczaniu informacji o obserwujących. To wartościowe dane na temat użytkowników oraz Twojego profilu, które możesz wykorzystać z powodzeniem do promocji swojego biznesu czy budowania contentu.

Konto firmowe – optymalizacja

Profesjonalne biznesowe konto Twojej marki na Instagramie to więcej niż tylko wizytówka. To pierwsze, co widzą potencjalni klienci, więc jego optymalizacja jest kluczowa. Ważne jest, aby BIO było krótkie, ale treściwe, wyraźnie przedstawiające charakter i ofertę Twojej firmy.

Dodatkowo strategiczne wykorzystanie linku w tym miejscu, np. do strony z produktami lub wpisem blogowym, może skutecznie przekierować ruch na zewnętrzne strony. Ponadto doskonałym rozwiązaniem jest wykorzystywanie wyróżnionych stories, które można estetycznie opisać i pogrupować. Dzięki temu użytkownicy zawsze mogą wrócić do treści publikowanych przez firmowy profil w przeszłości.

Strategie treści i publikacji

Regularność i spójność publikacji są podstawą w biznesie na Instagramie. Systematyczne umieszczanie publikacji, które są jednolite zarówno pod względem wizualnym, jak i tematycznym, jest niezbędne dla wzmocnienia rozpoznawalności marki. Marki publikujące co najmniej raz dziennie, widzą znacznie większe zaangażowanie odbiorców

Nie daj się jednak zwariować i nie twórz contentu na siłę każdego dnia, szczególnie w postaci postów!

Czasem taka nadproduktywność w postach może sprawiać wrażenie spamu w oczach użytkowników, którzy mogą się zniechęcić do śledzenia profilu Twojej firmy. Eksploracja różnorodnych formatów, takich jak reels i stories, pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, zwiększając szanse na interakcję.

Umożliwia to również markom dotarcie do różnych segmentów swojej publiczności w zależności od ich preferencji treściowych. Zaplanuj sobie z wyprzedzeniem, co i kiedy chcesz publikować, to z pewnością pomoże Ci utrzymać regularność.

Zaangażowanie i budowanie społeczności

Interakcja z odbiorcami na Instagramie to proces, który wykracza poza prostą wymianę komentarzy. To budowanie trwałych i znaczących relacji. Aktywne odpowiadanie na komentarze i wiadomości, a także uczestnictwo w dyskusjach, są kluczowe dla rozwoju Twojego konta firmowego. To właśnie te działania tworzą wrażenie dostępności i zaangażowania marki, co może przyciągać nowych użytkowników i utrzymywać lojalność obecnych. Współpraca z innymi markami i influencerami otwiera dodatkowe kanały komunikacji i wprowadza markę do nowych społeczności, co z kolei potęguje zaangażowanie nowych użytkowników.

Ponadto strategiczne wykorzystanie hasztagów pomaga w zwiększaniu zasięgu postów, docierając do szerszej publiczności. W każdej publikacji możesz zastosować do 30 hasztagów. Kiedyś wykorzystanie maksymalnej liczby znacząco wpływało na wzrost zasięgów, dziś nie warto stosować wszystkich.

Jak wskazuje raport Hubspot, najskuteczniejsze posty posiadają 11+ hasztagów, a na drugim miejscu posty z liczbą zaledwie 4 hasztagów. Zatem warto przed publikacją przeanalizować post i stosować hasztagi, które faktycznie odwołują się do tekstu publikacji oraz samej marki.

Analiza i adaptacja

Analizowanie danych i wyciąganie wniosków to najważniejsze aspekty w zarządzaniu profilem biznesowym na Instagramie. Śledzenie wydajności za pomocą analityki jest niezbędne do zrozumienia, jakie publikacje najlepiej rezonują z odbiorcami.

Dane te wskażą, jakie posty mają największy zasięg, zaangażowanie oraz jaki jest najlepszy czas na publikację. Z drugiej strony, adaptowanie się do trendów i zmian na platformie jest równie istotne.
Media społecznościowe szybko się zmieniają, a bycie elastycznym i gotowym do eksperymentowania z nowymi formatami lub strategiami marketingowymi może zwiększyć zasięg i zaangażowanie na profilu biznesowym, a także zwiększyć sprzedaż Twojego produktu lub usługi. Uwzględnienie tych aspektów w strategii Instagrama znacząco wpłynie na sukces marki.

Instagram dla biznesu – podsumowanie

Kluczem do sukcesu biznesu na Instagramie jest zastosowanie odpowiednio przemyślanej strategii. Najważniejsze aspekty to regularność i spójność publikacji, tworzenie angażujących postów oraz interakcja z odbiorcami. Ważne jest także zrozumienie i adaptacja contentu do algorytmów Instagrama oraz ciągłe śledzenie trendów. Pamiętaj, wyciągaj wnioski z danych, a z pewnością odniesiesz sukces.

Jednak nie daj się zwariować. Jeśli Twój biznes właśnie pojawił się na Instagramie – baw się nim i korzystaj z interakcji z użytkownikami. To naprawdę niesamowita przyjemność być w stałym kontakcie z klientami, gdy Twój biznes stawia pierwsze kroki w świecie Meta.

Testuj formaty, baw się nimi, aż w końcu nabierzesz pewności i sprawności w poruszaniu się na tej platformie. Pamiętaj, że sukces na Instagramie to proces ciągłego uczenia się. Wdrażanie tych praktyk może znacząco wpłynąć na wzrost i zaangażowanie na Twoim profilu biznesowym. To podstawy, o których warto pamiętać.

Dowiedz się, jak prowadzić kanały w Social Media i pozyskaj zaangażowanych odbiorców.

Źródła:

  1. https://blog.hubspot.com/marketing/instagram-hashtags
  2. https://www.websiterating.com/pl/research/instagram-statistics/#references
Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • cele klienta zrealizowane przed szacowanym terminem
  • Facebook Ads jako wiodące działania marketingowe
  • 46,85% współczynnika wypełnień formularza
  • 3,88 EUR koszt potencjalnego klienta
  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1483 899 zasięgu strony na Facebooku
  • 22 035 odwiedzin strony na Facebooku
  • 19 657 nowych polubień strony na Facebooku
   

O autorze:

Lidia Borowska

Specjalistka w dziedzinie marketingu z ponad 5-letnim doświadczeniem. Przez większość tego czasu prowadziła efektywną komunikację oraz działania reklamowe w Social Mediach z ramienia agencji marketingowej. W swojej karierze miała też okazję pracować bezpośrednio po stronie klienta, co pozwoliło jej na pełne zrozumienie ich potrzeb. W 4PEOPLE zajmuje się komunikacją i kampaniami w Social Mediach. Prywatnie, wielbicielka designu i projektowania wnętrz. W wolnych chwilach lubi uciec do Włoch - kraju, który uważa za niekończące się źródło inspiracji.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!