Monitoring marki: jak zapobiec katastrofie

0 napisany przez Joanna Rechnio, 22 kwietnia 2014

Pełna kontrola kampanii wymaga wykorzystania odpowiednich narzędzi. Należy do nich panel do monitoringu marki. Przedstawię wam w kilku punktach jakie dają nam informacje i do czego możemy je wykorzystać.

Monitoruj opinie w sieci

Zwykle, kiedy planujemy kampanię, skupiamy się na narzędziach, dzięki którym będziemy mogli dotrzeć do potencjalnych klientów. To naturalne. Pamiętajmy jednak, że na ostatnim etapie zakupu klienci mogą szukać opinii i dodatkowych informacji na temat firmy (czy firm). Skąd możemy wiedzieć kiedy i gdzie zapytali o naszą firmę? Jak zareagować bez takiej wiedzy?

Odpowiedzią na te pytania jest monitoring marki. Dzięki linkom do for internetowych, które podsyłają, możemy sprawdzić, o co konkretnie zapytał dany użytkownik. Dodatkowo, możemy otrzymywać alerty (na wskazany mail) kiedy faktycznie zostanie rozpoczęta dyskusja. W rezultacie możemy, od razu zaplanować i pilnować tę dyskusję.

monitoring marki

Chroń reputację

Samo pytanie to pikuś. Są znacznie groźniejsze sytuacje. Tak jest wtedy, gdy ktoś publikuje negatywne wpisy na temat naszej firmy. Czasami jedna taka opinia (o której nawet nie wiemy) może bardzo mocno wpłynąć na wizerunek i decyzyjność potencjalnych klientów.

Jeśli zostanie szybko zaindeksowany w Google pod nazwą naszej firmy lub rozpowszechniony na Facebooku czy Google + może wręcz podminować inne nasze wysiłki.

Dzięki monitoringowi możemy łatwiej radzić sobie także z nimi. Panele wykorzystywane w takim przypadku pozwalają segmentować wpisy na negatywne, pozytywne czy neutralne. Dzięki temu szybko zauważymy, które źródło wygenerowało wpis negatywny. Możemy też od razu podjąć adekwatne kroki.

Wspierają działania promocyjne

Wspomniane narzędzie możemy również wykorzystać do monitorowania for internetowych pod kątem zagadnień takich, jak np. nazw usług czy produktów z naszego asortymentu. Dzięki temu możemy zaplanować kampanie buzz marketingu na forach, gdzie potencjalni klienci pytają o dany produkt czy usługę (a nie konkretną markę).

Panele umożliwiają nam dodanie do monitoringu dowolne słowa klucze, nie tylko związane z nazwą marki. W ten sposób można z kolei analizować to, co internauci piszą o konkurencji czy po prostu badać rynek.

Analizuj kampanie w social media

Jeśli prowadzimy kampanie w mediach społecznościowych, możemy wykorzystać monitoring do analizy i wyboru najlepszych liderów marki (użytkowników, którzy udostępnili czy polubili nasze wpisy).

monitoring marki

W rezultacie dowiemy, się ile szacunkowo użytkowników wspomina o marce w różnych wpisach, ile udostępnia naszych wpisów i jaki tego może być zasięg (przeliczony o liczbę jego znajomych jaka mogła zobaczyć ten wpis).

Analiza działań pozycjonowania

Obecnie pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach powinno głównie opierać się na promocji treści za pomocą buzz marketingu, budowaniu dedykowanych zapleczy witryn czy publikacji artykułów w sieci. Aby mieć pod kontrolą wszystkie takie działania warto do pakietu/umowy pozycjonowania dodać monitoring marki.

Dzięki temu przy opublikowanym artykule czy generowanych wpisach na forach będziemy wiedzieli czy wywołują one dyskusje. Bardzo pomocne narzędzie przy nowych strategiach SEO.

Wybierz monitorowanie

Rekomenduję stosowanie takich narzędzi przy każdej strategii marketingowej. Dla każdej kampanii znajdziecie pomocne informacje w takim narzędziu. Szukajcie tych, które mają te funkcjonalności: alerty, analizę social media, analizę źródeł wpisów o marce. Na każdym etapie jakiejkolwiek kampanii pomoże monitorować wpisy o waszej firmie i chronić kampanię przed katastrofą.

O autorze:

Joanna Rechnio

Kampanie AdWords prowadzi od dekady. Wybiera taki sposób, który przynosi największe korzyści jej klientom. W grę wchodzi więc zarówno wyszukiwarka, jak i sieć reklamowa. Pracuje z największymi klientami 4People, takimi jak Cefarm24.pl, Nestle, Partner Capital Group, Centrum Nauki i Biznesu Żak oraz DPD Polska. Może poszczycić się licznymi certyfikatami. Najważniejszymi z nich są: Customer Centric Selling, Key Account Management, certyfikaty Google Partners. Chętnie dzieli się swoją wiedzą z innymi, o czym mogą się przekonać stali czytelnicy bloga Marketing dla ludzi.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!