Jak wybrać dobrą agencję marketingu internetowego?

0 napisany przez Marta Smuga, 27 października 2020

Wybór dobrej agencji marketingowej, której powierzymy prowadzenie naszego marketingu online to nie lada wyzwanie. Rynek w Polsce jest mocno rozwinięty i możemy swobodnie przebierać zarówno w większych agencjach – z dużą liczbą zatrudnionych osób, agencjach mniejszych – ale z wieloletnim doświadczeniem, a także w miarę świeżych podmiotach na rynku. Jak więc wybrać odpowiednią, której działania okażą się spójne i efektywne?

Jak wybrać dobrą agencję marketingu internetowego?

Czego dowiesz się po przeczytaniu artykułu?
1. Ogólnych zasad wyboru agencji marketingu internetowego
2. Jak wybrać agencję SEO i na co zwrócić uwagę

I. Zasady ogólne przy wyborze agencji marketingu internetowego

Pierwsze wrażenie ma znaczenie! Już na etapie przesłania zapytania ofertowego do kilku agencji możecie zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów:

– Czas odpowiedzi na zapytanie – czy agencja szybko odpowiedziała na Twoje zapytanie? Jeśli nie, możesz mieć uzasadnione wątpliwości, czy na dalszych etapach jej pracownicy również znajdą czas, aby dobrze zająć się twoim biznesem.

– Przygotowanie do rozmowy – czy osoba, która się z Tobą kontaktuje jest przygotowana? Dobra rozmowa briefująca jest wstępem do dobrze przygotowanej oferty, a z kolei dobrze przygotowana i dopasowana oferta zwiększa szansę na owocną współpracę i realizację twoich celów biznesowych. Ważne aspekty, na które warto zwrócić uwagę to:

a) Zapoznanie się z witryną i przedmiotem działalności – czy pojawiają się pytania odnośnie samego modelu biznesowego i czy osoba prowadząca rozmowę stara się zrozumieć sposób działania firmy – bez tego trudno będzie skutecznie dobrać najodpowiedniejsze kanały marketingowe.

b) Pytania o cele biznesowe, jakie chcesz zrealizować, wyrażone w liczbach – takie pytanie będzie świadczyć o tym, że osoba briefująca nie skupia się tylko na wielkości ruchu, ale przede wszystkim na konwersjach, sprzedaży, ilości zapytań ofertowych czy leadów. Dzięki temu poznasz, czy przygotowujący dla Ciebie ofertę Account Manager koncentruje się tylko na tym, jak wydać Twój budżet, czy też nastawia się raczej na zaproponowanie Ci kanałów marketingowych oraz budżetów, które pozwolą na zrealizowanie Twojego celu biznesowego.

c) Ważne pytania dodatkowe: pytania o grupę docelową, o dotychczasowe działania i Twoje oczekiwania względem współpracy.

d) Prośba o dostępy do narzędzi analitycznych typu Google Analytics, Google Search Console. Jeśli Account Manager o nie zapyta, to dobry znak – agencja chce oprzeć propozycję dla Ciebie o analizę danych, a nie przesłać Ci szablon oferty, którą wysłała tego samego dnia do pięćdziesięciu innych firm.

e) Termin otrzymania propozycji oraz jego dotrzymanie – ważny aspekt, po którym poznasz w jaki sposób agencja organizuje pracę, czy ma wolne zasoby, aby zająć się twoim projektem oraz czy jest godna zaufania.

Oferta ofercie nierówna

Gdy otrzymasz już propozycję, zwróć uwagę na następujące elementy:

– Personalizacja oferty – w ofercie spersonalizowanej znajdziesz takie elementy jak: omówienie aktualnej sytuacji twojej witryny, analizę sytuacji konkurencji, przygotowaną strategię działań uwzględniającą działania ważne dla twojej witryny, ocenę i analizę dotychczasowych działań (jeśli udzielisz dostępu do kont reklamowych czy Google Analytics), uwzględnienie sezonowości Twojej branży.

– Estymacja efektów działań – dobra agencja marketingowa przygotuje dla Ciebie estymację wyników, uwzględniającą potrzebny do ich osiągnięcia budżet. Będzie do tego potrzebować jednak pewnych danych (dotychczasowa ilość leadów / wysokość sprzedaży, marża, zapotrzebowanie na leady, przychód z leada po odliczeniu kosztów obsługi/pracy) oraz dostępów do poprawnie skonfigurowanego konta Google Analytics.

– Jasno przedstawione budżety i koszty obsługi oraz warunki współpracy – określony czas trwania umowy i zakres prac. Jako dobry sygnał możesz odebrać również zaznaczenie przez agencję, że jest to pomysł na strategię, który będzie modyfikowany wraz z upływem czasu. Ważne jest działanie elastyczne i modyfikowanie wyjściowej strategii w czasie trwania współpracy tak, aby działania przyniosły jak najlepszy efekt. Aby to osiągnąć w marketingu internetowym, konieczne jest testowanie różnych konfiguracji i regularna analiza działań w dążeniu do osiągnięcia Twojego celu biznesowego.

– Sugestie dodatkowe – na przykład uwagi dotyczące możliwości modyfikacji witryny, aby współczynnik konwersji był wyższy.

Skuteczna i prokliencka agencja marketingowa

Nigdy nie masz stuprocentowej gwarancji, czy działania wybranej przez Ciebie agencji będą skuteczne. Pewne przesłanki mogą jednak sygnalizować, że współpracujesz z profesjonalistami, nastawionymi na realizację twoich celów. Oto one:

– Agencja posiada case study klientów wraz z przedstawionymi liczbowo zrealizowanymi efektami – np. wzrost sprzedaży o x%, zwiększenie ilości leadów o x%. Najlepiej jeśli w case study przedstawiony został założony do osiągnięcia cel oraz określony został procent realizacji tego celu.

– Agencja posiada w swoim portfolio klientów, którzy współpracują z nią latami, a nawet od kilkunastu lat.

– Agencja jest w stanie przedstawić referencje od klientów.

– Agencja korzysta z profesjonalnych, płatnych narzędzi.

– Agencja działa na rynku długo – im dłużej, tym lepiej. Możemy się spodziewać, że posiada niezbędne doświadczenie oraz że jej działania były i są na tyle skuteczne, aby przetrwać długi okres w konkurencyjnej branży.

Agencja marketingowa współpraca

Po czym poznać prokliencką postawę agencji?

– Account Manager odpowiada wyczerpująco na pytania, poproszony o ich udzielenie robi to chętnie.

– Umowa współpracy jest elastyczna, daje możliwość jej modyfikacji, nie wiąże długoterminowo bez możliwości jej wcześniejszego zakończenia – idealnym rozwiązaniem dla klienta jest umowa na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia.

– Agencja oferuje konsulting wykraczający poza sztywne ramy usługi – jej specjaliści wychodzą z inicjatywą i doradzają, mając na uwadze dobro klienta.

– Klient ma możliwość osobistego kontaktu z Account Managerem oraz osobami realizującymi dla niego usługi.

II. Jak wybrać agencję SEO? Na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie organiczne jest jednym z najważniejszych kanałów marketingu online praktycznie we wszystkich branżach. Wybór właściwej agencji SEO, czyli dobrej firmy pozycjonującej to zatem bardzo istotna decyzja. W tym przypadku ważne będą poruszone powyżej uniwersalne aspekty, dotyczące działań agencji marketingu internetowego oraz dodatkowo takie czynniki jak:

1. Dobór strategii pozycjonowania – większość skutecznych agencji nie przygotuje dla właściciela dużej witryny internetowej propozycji opartej na kilku wybranych frazach kluczowych. Obecnie pozycjonowanie witryn warto opierać o pozycjonowanie szerokie, którego efektem finalnym będzie zwiększenie sprzedaży czy liczby zapytań. Efekt taki osiągniemy pozycjonując dużą ilość słów kluczowych o niskiej konkurencyjności i liczbie wyszukiwań, oraz wybrane frazy kluczowe – bardziej ogólne, o wyższej liczbie wyszukiwań i wyższej konkurencyjności. Skupienie na tylko na trudnych frazach związane jest z ryzykiem, że działania będą bardzo kosztowne, a i tak nie uda nam się wypozycjonować w TOP10 wyników.

Dobrze, jeśli agencja marketingowa:
– dobiera strategię pozycjonowania w oparciu o finalny efekt (np. zwiększenie sprzedaży czy liczby zapytań),
– do analizy wykorzystuje rzetelne dane (np. z Google Analytics czy Google Search Console),
– skupia się na całej witrynie przy doborze fraz.

Źle, jeśli agencja:
– sugeruje frazy ewidentnie niepasujące do Twojego biznesu lub wyłącznie bardzo niszowe,
– narzuca Ci frazy bez ich rzetelnej analizy.

2. Metoda rozliczania – jeśli agencja proponuje Ci rozliczanie wyłącznie w oparciu o efekt i na dodatek w oparciu o długoterminową umowę – nie jest to dobrym prognostykiem przyszłej współpracy. W takim modelu agencje często proponują do pozycjonowania te frazy, które najłatwiej wypozycjonować, ale to nie oznacza, że będą one korzystne dla Twojego biznesu. Gdy po kilku miesiącach współpracy założony cel zostaje osiągnięty, ale nie ma to pozytywnego wpływu na Twoje cele biznesowe – rozwiązanie umowy współpracy jest utrudnione (ze względu na długość umowy i kary związane z jej wcześniejszym rozwiązaniem). W efekcie Twój biznes się nie rozwija, rozwija się konkurencja, a Ty tracisz czas i energię na rozwiązanie współpracy. Wybierając agencję zwróć uwagę, czy rozlicza się w innych modelach – np. ryczałtowym lub półryczałtowym. Takie modele rozliczeniowe zazwyczaj dają Ci większą elastyczność w trakcie współpracy, a agencja ma gwarancję środków, które może zainwestować w dobre zaplecze, by osiągnąć wyznaczony efekt.

Dobrze, jeśli agencja marketingowa:
– stosuje różne modele rozliczeniowe,
– stosuje modele oparte o cele biznesowe (uzależnione od efektów).

Źle, jeśli agencja:
– ma mało elastyczne podejście do modelu rozliczeniowego.

3. Raportowanie wyników – warto wybrać agencję, która transparentnie raportuje swoje działania – przede wszystkim pokazując listę pozyskanych linków oraz podsumowując wykonane prace optymalizacyjne.

Dobrze, jeśli agencja marketingowa:
– wysyła regularnie comiesięczny raport z podjętych działań,
– zamieszcza w raporcie informacje niezbędne z perspektywy biznesowej (odwiedziny, konwersje itd.),
– sugeruje w raporcie kolejne działania.

Źle, jeśli agencja:
– wysyła raport wyłącznie na żądanie klienta.

4. Działania oparte na analizie – aby zweryfikować, czy agencja podejmuje decyzje na podstawie danych analitycznych, warto zapytać jej przedstawicieli, w jaki sposób i na jakiej podstawie dobierają frazy, nad którymi pracują. Z pewnością warto zwrócić uwagę na te agencje, dla których podstawą działań jest analiza profilu linków przychodzących (zarówno u klienta jak i jego konkurencji) czy prognoza możliwych do osiągnięcia rezultatów (z użyciem danych z Google Analytics lub innych narzędzi).

Dobrze, jeśli agencja marketingowa:
– analizuje rezultaty i potrafi uzasadnić strategię podjętych działań,
– wspomaga się przy analizie dodatkowymi narzędziami (np. Google Analytics, Screaming Frog, Ahrefs, Majestic),
– w analizie uwzględnia również działania konkurencji.

Źle, jeśli agencja:
– opiera swoją analizę wyłącznie na podstawie propozycji klienta (np. co do doboru fraz).

5. Kto realizuje działania? – Firma to ludzie, więc powinieneś wiedzieć, z kim będziesz współpracować. Zadbaj o możliwość kontaktu z osobą, która będzie odpowiedzialna za planowanie i wdrożenie strategii działań SEO.

Dobrze, jeśli agencja marketingowa:
– wyraźnie określa, kto i za co będzie odpowiedzialny przy Twoim projekcie,
– umożliwia kontakt z osobami zaangażowanymi w projekt.

Źle, jeśli agencja:
– nie umożliwia rozmowy z osobami odpowiedzialnymi za Twój projekt,
– zleca działania w całości firmom zewnętrznym lub freelancerom.

Poznaj ludzi

Ludzie są różni – warto ich poznać

Zastanów się nad powyższymi punktami i pomyśl o tym, ile razy żałowałeś, że wybrałeś usługę czy produkt tańszy, ale gorszy? A potem wyobraź sobie, że z konsekwencjami (także finansowymi) złej decyzji musisz zmagać się przez dwa a czasem nawet i trzy lata. Tak jest z pozycjonowaniem – dlatego warto zdecydować się na usługi sprawdzonej firmy.

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorach:

Marta Smuga

W 4PEOPLE odpowiedzialna za kontakt z nowymi potencjalnymi Klientami oraz opiekę nad prowadzeniem działań dla obecnych Klientów. Doradza w doborze najlepszych rozwiązań marketingu internetowego. Szczególnie zainteresowana analityką i doradztwem działań dla obszaru e-commerce oraz rozwiązaniami poprawiającymi UX witryn internetowych.

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4PEOPLE czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!

Szukasz skutecznego marketingu internetowego?
Oferujemy bezpłatne konsultacje!

Dzięki nim dowiesz się:

Co wybrać? Google czy Facebook a może LinkedIn? Które z tych lub wielu innych narzędzi warto zastosować w przypadku twojej firmy.

Na jakie koszty musisz się przygotować i na jakie korzyści możesz liczyć.

Jak Twoja firma wypada na tle konkurencji i o jakie elementy warto zadbać na stronie internetowej

Umów się na bezpłatną konsultację!

Katarzyna Rożek

Katarzyna Rożek

Account Manager