Pozycjonowanie sklepu internetowego – najczęstsze błędy

0 napisany przez Paweł Pawlak, 29 czerwca 2021

Stosunkowo niski próg wejścia na rynek oraz prostota w założeniu sklepu internetowego sprawiają, że w niemal każdej branży (wyjątek stanowią już tylko bardzo “głębokie” nisze) konkurencja w wynikach organicznych jest ogromna. Znaczny przyrost nowych podmiotów e-commerce można było obserwować zwłaszcza w trakcie pandemicznych lockdown’ów. Dlatego też obecnie pozycjonowanie sklepu internetowego stało się niezwykle trudne. Aby nasz sklep miał dobrą widoczność i skutecznie sprzedawał, musimy unikać popełniania nawet najmniejszych błędów. W artykule przedstawię najpopularniejsze z nich.

błędy w pozycjonowaniu sklepu internetowego

Źle dobrane słowa kluczowe

Brak prawidłowego doboru słów kluczowych to jeden z najważniejszych i jednocześnie najbardziej kosztownych błędów, które możemy popełnić realizując strategię SEO dla naszego sklepu. Dlaczego?

Dobór zbyt trudnych i konkurencyjnych fraz kluczowych dla stosunkowo świeżego sklepu internetowego sprawi, że osiągniecie wysokich pozycji będzie odległą perspektywą. W efekcie może się więc przyczynić do braku sprzedaży.

Dobór zbyt szczegółowych i rzadko wyszukiwanych fraz kluczowych sprawi, że znacznie łatwiej osiągniemy dla nich wysokie pozycje, jednak i tutaj może się to wiązać z brakiem sprzedaży.


Słowa kluczowe to podstawa w optymalizacji takich elementów jak title, nagłówki czy treść. Dlatego już od samego początku musimy zadbać o właściwy kierunek pozycjonowania. W przeciwnym razie popełnione na tym etapie błędy sprawią, że będziemy brnąć w działania SEO, które nie przynoszą odpowiednich efektów.

Sklepy internetowe to doskonałe miejsce na zastosowanie strategii pozycjonowania szerokiego. Odpowiedni podział kategorii, asortyment produktów czy blog prowadzony na stronie – pozwalają znaleźć naszą niszę i wyróżnić się na tle podobnych sklepów w sieci.

Niewłaściwa optymalizacja strony lub też jej brak

Pozycjonowanie sklepu internetowego (podobnie jak każdej innej strony) wymaga odpowiedniej optymalizacji. Jej brak bądź też nieprawidłowe wykonanie może sprawić, że osiągnięcie wysokich pozycji będzie niezwykle trudne i kosztowne.

Konieczne jest zadbanie o:
title – ich odpowiednią długość, unikalność, i obecność fraz kluczowych dopasowanych do danej podstrony,
nagłówki (zwłaszcza H1) – ich obecność na każdej z podstron i zawarcie w nich fraz kluczowych,
grafiki – odpowiednią objętość i format, nazwę plików i opisy alternatywne,
opisy description – odpowiednia długość, unikalność i zawartość w treści „call to action”,
szybkość ładowania strony – zwłaszcza na urządzeniach mobilnych.

Dobrze wykonana optymalizacja to już połowa sukcesu w pozycjonowaniu sklepu internetowego. To również mniejsze koszty, które musimy zainwestować w linki przychodzące.

Brak certyfikatu SSL

Brak certyfikatu SSL to błąd, który wymaga szerszego omówienia. Zabezpieczenie strony za pomocą protokołu HTTPS jest jednym z elementów składowych tzw. page experience czyli zestawu wskaźników odpowiedzialnych za odbiór strony przez użytkowników. Niestety pomimo tego, że strony bez protokołu HTTPS traktowane są przez wyszukiwarkę gorzej, to nadal możemy je spotkać w sieci. Innym równie częstym potknięciem firm jest wybór niewłaściwego certyfikatu.

Zabezpieczenie jest istotne w przypadku wszystkich stron, za pośrednictwem których dokonywane są płatności lub wysyłane innego rodzaju informacje – a więc nie tylko w przypadku sklepów internetowych.

Niezoptymalizowana treść – jej brak, duplikacja itp.

Oprócz optymalizacji technicznej, ważną rolę pełnią treści wykorzystane na stronie. Content to jeden z elementów, dzięki którym wyszukiwarka jest w stanie zidentyfikować, czy dana strona będzie odpowiadała zapytaniu użytkownika. Dlatego też warto w nim wykorzystać istotne dla pozycjonowania frazy kluczowe, które umiejętnie wpleciemy w opis kategorii i produktów. Są to cenne źródła informacji na temat oferty oraz sposób na budowanie zaufania potencjalnego klienta.

Częstym błędem w tym obszarze jest zbyt mała ilość unikalnej treści lub jej całkowity brak. W przypadku sklepów oferujących asortyment z takimi samymi jak konkurencja opisami produktów (często skopiowanymi ze stron producentów lub dystrybutorów), osiągnięcie wysokich pozycji będzie niezwykle trudne.

Osobny problem w kontekście przygotowania contentu stanowi właśnie duplikacja treści:
zewnętrzna – powielanie treści z innych stron,
wewnętrzna – powielanie treści na kilku podstronach tego samego sklepu.

Przygotowanie opisów produktów dla kilkuset bądź kilku tysięcy produktów może być bardzo czasochłonne, dlatego o unikalność treści warto walczyć już na poziomie kategorii – tych jest zazwyczaj mniej niż podstron produktów w sklepie.

Zła nawigacja sklepu

Kolejnym błędem często występującym podczas pozycjonowania sklepów internetowych jest niewłaściwie przygotowana nawigacja dla robotów. Wśród takich działań możemy wymienić:
brak odpowiedniego kontekstowego linkowania wewnętrznego – brak linków z treści zawartych na wartościowych podstronach do innych podstron z potencjałem,
zbyt “głębokie” umiejscowienie istotnych podstron w strukturze strony – co utrudnia dotarcie do nich robotom wyszukiwarki,
brak mapy XML dedykowanej robotom wyszukiwarek (bądź brak jej podpięcia do Google Search Console),
brak prawidłowej konfiguracji pliku robots.txt określającego dostęp (lub jego brak) robotom wyszukiwarki do strony,
duża liczba linków wychodzących z podstron na inne strony,
duża liczba adresów z błędem 404.

Co ważne, wszystkie opisane wyżej błędy mogą mieć negatywny wpływ na tzw. crawl budget (czyli zasoby, które robot wyszukiwarki jest w stanie poświęcić na przeskanowanie naszej strony). To z kolei może negatywnie wpłynąć na indeksowanie podstron.

Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepiej przygotowane podstrony nie będą miały znaczenia, jeżeli roboty wyszukiwarki do nich nie trafią, a tym samym nie zaindeksują. Warto więc ułatwić im crawlowanie poprzez odpowiednią strukturę i architekturę treści oraz wskazanie, które podstrony powinny być odwiedzane jako pierwsze.

Brak analityki bądź odpowiedniej jej konfiguracji

Ostatnim z błędów pozycjonowania, które chciałbym omówić, jest brak analityki na stronach bądź jej niewłaściwa konfiguracja. Nie ma to bezpośredniego przełożenia na widoczność naszego sklepu w wynikach wyszukiwania, liczbę odwiedzin czy samą sprzedaż, ale uniemożliwi nam ocenę skuteczności prowadzonych działań oraz planowanie kolejnych.


O ile brak Google Analytics na stronie jest rzadkością (większość właścicieli stron zdaje sobie jednak sprawę z konieczności jego instalacji), o tyle jego poprawna konfiguracja może stanowić trudność.

Aby monitorować wpływ działań SEO na sprzedaż, konieczna jest konfiguracja modułu e-commerce, a w przypadku sklepów pozbawionych koszyka – ustawienie pomiaru zdarzeń, takich jak: wysłanie formularza kontaktowego, kliknięcie lub skopiowanie adresu e-mail czy telefonu kontaktowego.

Jeśli nie będziemy na bieżąco analizować pomiarów przychodu z poszczególnych kanałów czy realizacji opisanych powyżej celów, to nie uzyskamy informacji, czy kanał organic jest skutecznym źródłem przychodu. Nie dowiemy się więc, czy przeznaczone na pozycjonowanie sklepu środki to dobra inwestycja.

Podsumowanie

Zdaję sobie sprawę z tego, że opisane przeze mnie błędy nie wyczerpują w pełni tematu. Są to jednak problemy pojawiające się najczęściej i rozwiązanie chociaż kilku z nich pozwoli nam zdobyć przewagę nad naszymi konkurentami – zwłaszcza w sytuacji, gdy w naszej branży działa wiele podmiotów, które prezentują podobną ofertę.

 

Przygotuję
darmową wycenę
wraz z propozycją strategii

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post

    O autorze:

    Paweł Pawlak

    W 4PEOPLE prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.
    Sprawdź

    PODCAST: Co robić a czego nie robić gdy spadną pozycje

    Pokaż wszystkie
    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!