5 elementów, o które musisz zadbać zanim uruchomisz kampanie Google Ads
Kampania Google Ads to nie tylko praca na koncie reklamowym, ale, szczególnie w fazie przygotowania, także poza nim. Zanim przystąpicie do uruchomienia swojej pierwszej kampanii, musicie przygotować się do tego w kilku obszarach, o których opowiem Wam w poniższym artykule.
1. Ustalenie celów kampanii
Kampania Google Ads nie jest celem samym w sobie – jest narzędziem do realizacji postawionych po drodze celów. Zapewne chciałbyś dzięki niej osiągnąć wysoki zysk, lepiej poznać i zrozumieć swoich odbiorców i rozpromować markę w sieci. Zrozumiałe, lecz wciąż zbyt ogólne. Zastanów się, co jest Twoim zamierzeniem? Może pozyskanie 20 klientów na zabieg oczyszczania twarzy w ciągu tygodnia? Wygenerowanie miesięcznej sprzedaży z kampanii na poziomie 30 000 zł? Uzyskanie 500 000 wyświetleń precyzyjnie pokierowanych reklam banerowych w ciągu 2 miesięcy?
Staraj się formułować swoje cele w sposób mierzalny i określony czasowo, ale też nie zakładaj kosmicznych, nierealnych liczb. Na tym etapie nie staraj się wszystkiego dokładnie wyliczyć – pomyśl o satysfakcjonujących dla Ciebie, (w miarę) realnych wartościach. Twoje zamierzenia wstępnie zweryfikuje budżet, który możesz przeznaczyć na osiągnięcie tych celów oraz dane o stawkach za kliknięcie. Musisz oczywiście pamiętać, że to są tylko dwa czynniki, które służą do dokonywania szacunków.
Musisz mieć na uwadze również czynniki pozapieniężne, takie jak, np.: wzmożona aktywność konkurencji, sezonowość w branży czy nieprzewidziane problemy z witryną. Jeśli zlecisz wycenę działań agencji, zapewne będziesz mógł liczyć na dokładniejsze estymacje zbudowane na podstawie prowadzenia działań w określonej branży.
2. Dostosowanie witryny
Brak dobrej witryny = brak dobrych wyników. Dotyczy to i kwestii UXowych, i samej oferty. Postaraj się, aby Twoja witryna jak najlepiej odpowiadała celom, które sobie postawiłeś. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, ścieżka zakupu na poziomie koszyka powinna być przejrzysta i jak najkrótsza, a ceny na witrynie konkurencyjne.
Chcesz wypromować konkretny produkt lub usługę? Wyróżnij je na witrynie, spraw, by użytkownik je zauważył. Nie zamieszczaj na swojej stronie ściany tekstu z wikipedii – postaraj się przekazywać informacje w sposób atrakcyjny. Pomyśl, co będzie najważniejsze dla potencjalnego klienta w kontekście Twojej oferty. Niech kontent będzie naturalny, ale przemyślany. Postaraj się wpleść w tekst wartościowe słowa kluczowe, ponieważ wpływa to na wynik jakości późniejszej kampanii. W tym miejscu dowiesz się, dlaczego Twój sklep potrzebuje copywritingu i atrakcyjnych treści, a tutaj jakie znaczenie ma dla Twojej strony SEO copywriting. Zadbaj także o szybkość ładowania się strony i dostosuj ją do urządzeń mobilnych.
3. Wdrożenie analityki
Bez wdrożenia narzędzi analitycznych będziesz jak dziecko we mgle – niby coś będziesz widział, ale bez żadnych konkretów. Dwa obowiązkowe narzędzia, które rekomendowałabym wdrożyć to powszechnie znany Google Analytics oraz Google Tag Manager.
Google Analytics umożliwi Ci zebranie danych na temat osób odwiedzających Twoją witrynę i ich podróży po niej, skonfigurowanie list remarketingowych oraz celów kampanii.
Google Tag Manager to narzędzie, które świetnie współpracuje z Google Analytics w obszarze konfigurowania wartościowych celów na witrynie. Pozwala na mierzenie niemal wszystkich akcji podejmowanych przez odwiedzających witrynę. Więcej o możliwościach Google Tag Managera i jego wdrożeniu napisał Karol w tym artykule. Oczywiście lista narzędzi analitycznych, z których będziesz korzystać może być dłuższa. Polecam przyjrzeć się jeszcze takim pozycjom jak HotJar, SEMSTORM czy Yandex Metrica.
4. Założenie konta Google Ads i podpięcie płatności
Chyba najbardziej intuicyjny krok z tej krótkiej listy. Zarejestruj się na https://ads.google.com/ podając wszystkie niezbędne dane, takie jak adres e-mail czy nazwa firmy. Na tym etapie najważniejszą czynnością będzie prawidłowe podpięcie płatności, ponieważ bez tego nie będziesz mógł przejść do budowania kampanii i wyświetlania reklam. Wybierz formę płatności, którą chcesz przypisać do konta – kartę kredytową lub debetową, podaj dane firmy oraz dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej za kontakt w sprawach rozliczeniowych. Dokładną instrukcję konfiguracji płatności możesz znaleźć w supporcie Google Ads pod tym linkiem.
5. Budowa struktury konta
Po wykonaniu wcześniej opisanych kroków jesteś gotowy na to, aby zacząć budować swoją kampanię. Postaraj się dopasować typy kampanii oraz ich strukturę do wcześniej założonych celów, dobierz odpowiednie słowa kluczowe przy zastosowaniu dopasowań oraz strategie ustalania stawek (odradzam strategie automatyczne na początek). Napisz zachęcające reklamy i nie zapomnij o rozszerzeniach reklam, aby pokazać więcej informacji i zająć przestrzeń reklamową. Nie zapomnij także o połączeniu konta Google Ads z kontem Google Analytics i zaimportowaniu ewentualnych celów konwersji.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Udało się uruchomić kampanię? Pamiętaj, że to tylko wierzchołek góry lodowej. Aby działania były jak najbardziej efektywne, nie możesz zapomnieć o analizie wyników, regularnej optymalizacji oraz testowaniu nowości rynkowych.