SEO Copywriting – jak piszemy teksty SEO i co zmieniamy w treściach na stronach klientów?

0 napisany przez Łukasz Migura, 11 lipca 2019

Wybraliście już agencję odpowiedzialną za pozycjonowanie strony internetowej? A może dopiero szukacie specjalistów od SEO copywritingu, którzy przygotują teksty pod SEO z opisem Waszej oferty?

SEO Copywriting – część działań optymalizacji SEO

Do przeprowadzenia optymalizacji SEO strony konieczny jest wcześniejszy audyt, by zrozumieć, które z elementów strony należy poprawić, a które już spełniają wytyczne wyszukiwarki. Istnieje jednak szereg podstawowych elementów, które najczęściej wymagają poprawy.

Moje kilkuletnie doświadczenie w pracy pozycjonera pokazuje, że wielu właścicieli stron nie przykłada dużej wagi do tworzenia tytułów dla poszczególnych podstron, w tym dla strony głównej. W wielu przypadkach strona główna nie posiada nawet nazwy brandowej, nie wspominając o umieszczeniu tam istotnych słów kluczowych.

Tytuły podstron oferty bądź produktów, z uwagi na wyświetlanie tego elementu użytkownikowi są już przygotowywane z większą starannością. Dlatego pozycjoner rozpoczynając optymalizację treści strony, w pierwszej kolejności skupi się na tytułach oznaczonych w kodzie tagiem title. Umieści tam właściwe frazy, na które strona powinna się wyświetlać w wyszukiwarce. To samo zrobi z tzw. opisem meta-description. Oba elementy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.

title i meta description

Opis ten nie jest brany pod uwagę w bezpośredni sposób przy ustalaniu kolejności wyników wyszukiwania, jednak zdarza się, że umieszczając w nim wezwania do działania można zachęcić potencjalnego użytkownika do odwiedzenia strony. A liczba odwiedzin strony z bezpłatnych wyników wyszukiwania oraz czas spędzony na stronie po takiej wizycie mają już bezpośredni wpływ na pozycję strony w SERP’ach. Dlatego agencja, zmieniając tytuły poszczególnych podstron zadba też o dodanie bardziej atrakcyjnych opisów wyświetlanych pod wynikami wyszukiwania.

Dlaczego nagłówki mają znaczenie w SEO copywritingu?

Wyszukiwarka analizując treść strony opiera się na jej tytule, adresie URL, śródtytułach, wytłuszczeniach oraz ilości powtórzeń danej frazy, wraz z jej odmianami. Nagłówki to sposób na hierarchizację danego tematu. Konieczne jest więc zastosowanie ich odpowiedniej ilości oraz ułożenie we właściwej kolejności.

Dawniej najwyższy nagłówek – H1 – wykorzystywano do opisania nazwy strony, a sam tytuł podstrony opisywano przy pomocy nagłówka H2. Dzisiaj wiemy jednak, że jest to marnowanie potencjału nagłówka pierwszego poziomu. To właśnie tytuł podstrony wzbogacony o odpowiednie frazy powinien zostać umieszczony w nagłówku H1. 

Nagłówków drugiego poziomu w dokumencie powinno pojawić się kilka, od dwóch do pięciu, w zależności od długości tekstu. W nagłówkach H2 również powinno pojawić się istotne słowo kluczowe, choć tutaj możemy stosować już frazę w postaci odmienionej. Dodawanie przymiotników do właściwego słowa kluczowego pozwoli na poszerzenie liczby słów kluczowych dla danej podstrony. Dobierając frazy należy jednak pamiętać o groźbie kanibalizacji słów kluczowych, dlatego przed przeprowadzeniem optymalizacji treści koniecznym jest przygotowanie listy słów kluczowych dla każdej podstrony. 

Treść na stronie musi zostać wzbogacona również o ignorowane w ostatnim czasie nagłówki H3. Tutaj skupiamy się już na mniej popularnych frazach, w nagłówkach H3 możemy umieścić również stałe elementy strony, jak nagłówki elementów w bocznym menu lub w stopce. Nagłówków trzeciego rzędu na stronie może być od kilku do nawet kilkunastu.

Pozycjoner przeprowadzając optymalizację treści strony internetowej zadba więc o redakcję nagłówków widocznych na stronie, a w przypadku błędnej struktury nagłówków, w miarę możliwości doda odpowiednią liczbę śródtytułów drugiego i trzeciego rzędu.

HTML5 pozwala na tworzenie wielu tzw. sekcji w obrębie jednego dokumentu (podstrony). Jeśli każda z sekcji dotyka innego problemu, ale wszystkie są ze sobą w jakiś sposób powiązane, możliwym jest użycie kilku nagłówków pierwszego rzędu. Dotychczas takie rozwiązanie było uważane za błąd, obecnie możemy z niego skorzystać w konkretnych przypadkach.

Edycja treści na stronie i przygotowywanie nowych tekstów pod SEO

Zastanawiacie się, dlaczego optymalizacja SEO wymaga edycji treści na stronie, które przecież zostały przygotowane skrupulatnie przez Was lub Waszego szefa? Niestety merytoryka ani dobry styl nie są jedynymi aspektami branymi pod uwagę przez roboty indeksujące wyszukiwarki.

Pisząc teksty na strony z myślą o SEO, istotne słowo kluczowe powinno pojawić się odpowiednio wiele razy i to we właściwych miejscach. Fraza ta w tekście powinna zostać dodatkowo wytłuszczona przy pomocy tagu < strong > < / strong >. W ten sposób wskazujemy wyszukiwarce, który z tematów jest przewodni w danym akapicie. Wytłuszczenia w obrębie jednego dokumentu można wykorzystać kilkakrotnie, nie należy jednak przesadzać z ich liczbą. Jeśli wyboldujemy wiele fraz, Google nie będzie w stanie ocenić, czego tak naprawdę dotyczy dany artykuł. 

Podczas optymalizacji SEO agencja albo zredaguje tekst, tak, by znalazły się w nim właściwe frazy, albo przygotuje nowy tekst pod SEO, prezentujący usługę lub produkt w przyjazny wyszukiwarce sposób. Kluczem takiego działania jest zadbanie o oryginalność tekstu. Google bardzo nie lubi treści powielonych, dlatego przygotowując teksty SEO nie należy ich zapożyczać ze stron trzecich.

Teksty alternatywne obrazów w optymalizacji SEO

Teksty alternatywne to opisy, prezentowane robotom wyszukiwarki. Dzięki tym opisom, tzw. crawlery wiedzą, co znajduje się na grafice. Opisy te mogą również być wykorzystywane przez narzędzia “czytające” strony osobom ociemniałym i niewidomym. 

Tworząc teksty alternatywne podczas optymalizacji treści strony, agencja zadba o umieszczenie tam, oprócz stosownego opisu obrazu, właściwego słowa kluczowego. Nie należy jednak przesadzać z nasycenie słów kluczowych w tekstach alternatywnych dla grafik. Swego czasu Google karało strony, który ukrywały tam dodatkowe teksty.

SEO Copywriting w naszej agencji

Jeśli potrzebujesz redakcji istniejących lub przygotowania nowych treści na Twoją stronę, skontaktuj się z nami. Jesteśmy w stanie połączyć wymogi wyszukiwarki i dobry styl, by teksty nie były pisane wyłącznie pod roboty Google’a. Jak widzisz artykuły na naszym blogu są pisane prostym językiem, a przyciągają wielu czytelników.

Decydując się na SEO copywritera z naszej agencji otrzymasz angażujące i sprzedające treści, które będą też przyciągać nowych potencjalnych klientów z wyszukiwarki. 

4.0
01

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

4.0
01

O autorze:

Łukasz Migura

Perfekcjonizm, znajomość Wordpressa i zamiłowanie do tworzenia treści łączy z kilkuletnim doświadczeniem na stanowisku specjalisty ds. SEO. Jest w stanie przeprowadzić wnikliwy audyt, wdrożyć zasugerowane poprawki, łącznie z niewielkimi zmianami w kodzie strony oraz przygotować tekst, który nie tylko przyciąga ruch z wyników wyszukiwania, ale także sprzedaje. Hobbystycznie pisze prozę i współprowadzi bloga podróżniczego.

Komentarze