Jak skutecznie przenieść sprzedaż do internetu w czasie koronawirusa?

0 napisany przez Adam Derkacz, 10 listopada 2020

Obecne czasy stawiają ogromne wyzwania przed osobami zajmującymi się sprzedażą. Gdy okresowo zamykane są kolejne sektory tradycyjnego handlu czy usług, do dyspozycji pozostaje medium, którego żaden lockdown nie dotyczy: internet.

Zmiana nawyków zakupowych

Pandemia COVID-19 zmienia zachowania użytkowników w sieci i coraz częściej kupujemy przez internet. Wiosną 2020 r. w przypadku niektórych produktów była to wręcz jedyna możliwość zakupu z uwagi na zamknięcie sklepów stacjonarnych. Co ważne, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ta zmiana zachowań zakupowych będzie długotrwała i nie zakończy się wraz z pandemią. Gdy raz zaproponujemy klientom skuteczne i wygodne rozwiązania, będą chcieli z nich korzystać częściej. W ten sposób może też wzrosnąć ich sympatia do naszego sklepu i będą korzystać z oferowanych produktów nawet w momencie, gdy pandemia koronawirusa pozostanie jedynie złym wspomnieniem.

Aby jednak doczekać tego momentu i przetrwać trudne czasy, warto jak najszybciej przenieść sprzedaż do internetu (jeśli jeszcze to nie nastąpiło) lub wprowadzić zmiany w sklepie internetowym, które pomogą pozyskać klientów. Zanim jednak przejdziemy do konkretnych rozwiązań, przyjrzyjmy się danym, które stanowią podstawę dalszych rozważań.

Co jest najważniejsze w czasie pandemii?

Według badania przeprowadzonego przez KPMG, kluczowym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji zakupowej w czasie pandemii okazuje się być stosunek jakości do ceny. Stwierdziło tak aż 63% badanych. Na kolejnych miejscach znajdują się:

Łatwość zakupu (42%)
Zaufanie do marki (41%)
Moje osobiste bezpieczeństwo (40%)
Zakres produktów i usług (37%)
Doświadczenie klientów (35%)

Sprzedaż za pomocą sklepu internetowego odpowiada na przynajmniej 2 potrzeby, które wymieniła blisko połowa respondentów: łatwość zakupu i osobiste bezpieczeństwo. Na decyzje zakupowe konsumentów w internecie wpływa więc cena, wygoda, różnorodność produktów i bezpieczeństwo.

Przygotowując sklep internetowy w czasie pandemii musimy koniecznie wziąć pod uwagę powyższe czynniki, aby osiągnąć sukces. Ciekawych danych dostarcza także badanie PWC, z którego wynika, że aż 45% ankietowanych częściej do zakupów używa smartfona, niż miało to miejsce przed pandemią. Sklep musi być więc możliwie jak najlepiej dostosowany także do urządzeń mobilnych.

No dobrze, ale co z tego wszystkiego wynika? Co zrobić, aby sprzedawać z sukcesem w internecie?

Życie przenosi się do internetu

Jesteś właścicielem lokalnego biznesu, na przykład kawiarni lub bistro, a lokal stacjonarny musiał zostać zamknięty lub mocno ograniczyć swoją działalność? Kluczowe jest przejście do sprzedaży online z dostawą do klienta, ale sam ten ruch to zdecydowanie za mało, aby odnieść sukces. Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednią widoczność w sieci, dzięki czemu dotrzesz nie tylko do swoich stałych klientów, ale także zdobędziesz innych, którzy jeszcze nie korzystali z Twoich usług. Zanim zajmiesz się odpowiednim przygotowaniem do tych działań witryny internetowej, możesz uwzględnić jeszcze inne aktywności, które pomogą Twojemu biznesowi.

Wizytówka Google i media społecznościowe

Jeśli jeszcze jej nie posiadasz, zacznij od założenia bezpłatnej wizytówki w Google Moja Firma. Dzięki niej udostępnisz najważniejsze informacje o swojej firmie, a także w łatwy sposób skontaktujesz się z klientami, odpowiadając na ich pytania i opinie. Użytkownicy mogą także z poziomu wizytówki bezpośrednio dzwonić lub wysyłać wiadomości.

Kobieta korzysta z mediów społecznościowych

Zdecydowanie warto zadbać również o profile w mediach społecznościowych. Dzięki nim pozostaniesz w stałym kontakcie z klientami, co jest bardzo istotne np. dla branży gastronomicznej. Na profilu możesz publikować aktualne menu, zdjęcia potraw, a także komunikować z wyprzedzeniem o dacie ponownego otwarcia lokalu stacjonarnego, gdy tylko będzie to możliwe. Jest to też najszybsza droga do poinformowania użytkowników, że przechodzisz na dostawy online.

Jak rozwinąć sklep internetowy w dobie koronawirusa?

Przechodzimy wreszcie do kwestii sklepu internetowego. Temat ten był wielokrotnie poruszany na łamach naszego bloga. Począwszy od wyboru hostingu, poprzez informacje o najważniejszych elementach witryny wpływających na skuteczność, po listę najczęstszych błędów pojawiających się przy zakładaniu sklepu. W tym miejscu chciałbym się zatem skupić jedynie na kwestiach związanych ze wspomnianymi na początku artykułu badaniami, dotyczącymi zachowań użytkowników w czasach pandemii COVID-19.

Badania jasno wskazują, że jednym z najważniejszych obecnie czynników jest łatwość dokonywania zakupów. Jest to szczególnie ważne dla osób, które wcześniej nie korzystały z zakupów online, a zostały do tego zmuszone przez obecną sytuację. Powinniśmy zrobić wszystko, aby czuły się one w sklepie internetowym możliwie jak najpewniej.

Nawigacja w serwisie powinna być więc intuicyjna nawet dla osób, które nie są obyte z zakupami online. Warto zadbać o przejrzystość opisu, prosty sposób zakupu z minimalną ilością potrzebnych danych do realizacji zamówienia i szerokim spektrum metod płatności oraz dostawy. Ta ostatnia jest bardzo istotna w obecnych czasach, dlatego istotne jest, aby była możliwie szybka i tania. Może to być bowiem jeden z wyróżników oferty na tle konkurencji. Kwestia budowy sklepu internetowego jest jednak na tyle rozbudowana, że zdecydowanie warto skonsultować ją z doświadczoną agencją lub specjalistą UX, zanim pojawi się w ostatecznej formie w sieci.

Zadbaj o ruch w sklepie internetowym

Nie należy zapominać, że nawet najlepiej wykonana strona sklepu nie przyniesie korzyści, jeśli nie trafią na nią użytkownicy – dlatego trzeba zadbać o odpowiednią promocję. Natychmiastowe rozpoczęcie sprzedaży umożliwia inwestycja w kampanie Google Ads, a jeśli budżet na to pozwala, warto rozpocząć działania związane z pozycjonowaniem witryny. Jest to proces długotrwały, który jednak może przynieść świetne rezultaty w przyszłości i pozwoli ugruntować pozycję sklepu już po zakończeniu epidemii.

Warto wykorzystać powyższe wskazówki, jeśli już posiadamy sklep internetowy, lecz był on zaniedbywany i nie przynosi aktualnie zadowalających wyników. W takiej sytuacji należy przemyśleć przede wszystkim warunki oferowane klientom (ceny, koszty, czas i typy dostawy), ale także wspomnianą już budowę samej witryny. W identyfikowaniu słabych punktów i ich poprawie pomocne jest wykonanie analizy zachowań użytkowników. Najlepsze narzędzia do wykorzystania w tym celu to Google Analytics, HotJar czy Yandex Metrica.

Zakupy online

Powinniśmy zwrócić uwagę m.in na średni czas spędzony na witrynie, miejsca z których użytkownicy opuszczają witrynę, zachowania na etapie koszyka zakupowego czy elementy o największej klikalności. Warto także dokładnie przyjrzeć się nagraniom sesji użytkowników.

Przygotuj się na zmiany

Aktualna sytuacja pandemiczna, chociaż bardzo trudna dla nas wszystkich, może stanowić jednak szansę firm, które postanowią zainwestować w sektor e-commerce. Należy pamiętać, że po pandemii zachowania zakupowe konsumentów mogą być zupełnie inne niż wcześniej, a wypracowane teraz rozwiązania mogą stanowić doskonałą bazę na przyszłość. Wskazują na to przykłady naszych klientów, którzy w tym trudnym czasie potrafili odnieść duży sukces. Więcej o tym można przeczytać w moim poprzednim artykule o poprawie efektywności biznesu w sieci. Właśnie teraz jest najlepszy moment, aby zacząć działać – nie tylko po to, aby przetrwać, ale także żeby wyprzedzić konkurencję.

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Adam Derkacz

W 4PEOPLE prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki oraz optymalizacji podejmowanych działań. Prywatnie miłośnik wędrówek górskich, biegania, historii średniowiecza i imperialnych stoutów. Wieloletni fan FC Barcelony. Zagorzały czytelnik, szczególnie Harukiego Murakamiego oraz Jacka Dukaja.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!

Szukasz skutecznego marketingu internetowego?
Oferujemy bezpłatne konsultacje!

Dzięki nim dowiesz się:

Co wybrać? Google czy Facebook a może LinkedIn? Które z tych lub wielu innych narzędzi warto zastosować w przypadku twojej firmy.

Na jakie koszty musisz się przygotować i na jakie korzyści możesz liczyć.

Jak Twoja firma wypada na tle konkurencji i o jakie elementy warto zadbać na stronie internetowej

Umów się na bezpłatną konsultację!

Katarzyna Rożek

Katarzyna Rożek

Account Manager