Jak w dobie pandemii poprawić efektywność swojego biznesu w sieci?

0 napisany przez Adam Derkacz, 27 sierpnia 2020

Czas pandemii jest niezwykle trudny dla wielu biznesów. Liczne grono firm niestety nie przetrwało zmian, jakie na rynku wywołała pandemia, wiele innych również czeka upadek lub poważne problemy finansowe. Niektóre biznesy jednak w dalszym ciągu działają bardzo prężnie i nawet poprawiają swoje wyniki finansowe. Poniżej przedstawię przykłady kilku wypracowanych przez nas rozwiązań na bazie naszych Klientów, które pomogły firmom przetrwać czas lockdownu bez szkód lub wręcz rozwinąć się w tym specyficznym czasie.

Jak w dobie pandemii poprawić efektywność swojego biznesu w sieci?

Lockdown i początki pandemii

Na początek przedstawię sytuację jednego ze sklepów internetowych, który zajmuje się sprzedażą kosmetyków. Gdy w marcu do Polski dotarła pandemia koronawirusa i wprowadzono rygorystyczne obostrzenia oraz lockdown, wiele firm znalazło się w niebezpieczeństwie, także tych działających w internecie.

Jak się okazało, w przypadku segmentu e-commerce, a zwłaszcza sklepów z długą historią i sprawnie działającymi mechanizmami, ten okres okazał się jednak prawdziwą żyłą złota. Aby jednak zmaksymalizować przychody i w pełni wykorzystać potencjał sprzedażowy, należało wdrożyć odpowiednią strategię działań. Samo posiadanie sklepu internetowego nie jest bowiem gwarancją sukcesu w dobie pandemii – kluczowe jest właściwe zarządzanie i strategia.

Ze względu na to, że klienci stracili możliwość odwiedzania stacjonarnych sklepów największych sieci handlowych, oferujących kosmetyki i perfumy, cała sprzedaż została przeniesiona do internetu. Aby w pełni wykorzystać tę szansę, wprowadziliśmy z naszym Klientem z tej branży kilka rozwiązań, które pomogły osiągnąć świetne rezultaty.

Dostawa towarów

W czasach pandemii niezwykle istotna okazała się dla klientów możliwość taniej, szybkiej i bezpiecznej dostawy zamawianych towarów, zwłaszcza w okresie lockdownu. Zaczęliśmy więc w kampaniach w sieci wyszukiwania podkreślać bezpieczeństwo zakupów online oraz bardzo niski koszt dostawy, a także komunikowaliśmy o dostępności najpopularniejszych metod dostarczania produktów (kurier, paczkomaty). Dzięki temu ominęliśmy jeden z największych problemów w czasach pandemii i lockdownu, czyli zapewnienie sprawnego, szybkiego, taniego i przede wszystkim bezpiecznego doręczenia zamówionych towarów.

Poszukiwanie nowych odbiorców

Bardzo istotne było także poszerzenie dotychczasowej bazy klientów sklepu – podjęliśmy działania mające na celu przejęcie możliwie jak największej liczby osób, które do tej pory robiły zakupy głównie w sklepach stacjonarnych największych sieci. Pandemia zmieniła zachowania zakupowe konsumentów, którzy musieli zacząć korzystać z zakupów online, mimo że wcześniej tego unikali. Lockdown jednak sprawił, że w większości przypadków była to jedyna możliwa forma nabycia potrzebnych towarów.

Właśnie dlatego uruchomiliśmy inteligentną kampanię w sieci reklamowej. Skierowaliśmy ją przede wszystkim do osób, które nie odwiedziły wcześniej witryny naszego Klienta, ale poszukiwały w sieci kosmetyków. Przeglądając inne witryny, tym osobom wyświetlały się zaprojektowane przez nas reklamy, zachęcające do skorzystania z oferty. Stawki za reklamy zostały oparte o automatyczne algorytmy Google, które pomagały docierać do osób najbardziej zainteresowanych zakupami. Biorąc pod uwagę zwiększone zainteresowanie na rynku, podnieśliśmy także budżety kampanii w porównaniu do poprzednich miesięcy, aby zapewnić reklamom odpowiedni udział w wyświetleniach. Budżety zostały podwyższone o 33%.

Jakie osiągnęliśmy efekty?

Nowa kampania w sieci reklamowej przyniosła fenomenalne rezultaty i przy niewielkich nakładach finansowych (m.in dzięki bardzo niskiemu cpc, które wyniosło jedynie 5 groszy) w 3 miesiące zapewniła kilkaset tysięcy złotych przychodu dla wspomnianego sklepu.

Przychody okazały się być 92 razy wyższe niż koszty kampanii!

Zwiększenie budżetu pozwoliło z kolei mocno rozwinąć skrzydła kampaniom produktowym oraz DSA. W porównaniu do poprzednich miesięcy, przy podniesieniu wydatków w skali całego konta o 9 000 zł na 3 miesięce, przychody Klienta wzrosły aż o 640 000 złotych. Dodatkowy budżet przełożył się więc na 71 razy wyższe przychody!

Organizacja szkoleń i egzaminów w czasie pandemii

Kolejnym z przykładów jest Klient, który zajmuje się organizacją szkoleń i przeprowadzaniem egzaminów z zakresu energetyki (szkolenia elektryczne, cieplne, gazowe, pomiarowe). Wszystkie szkolenia odbywały się dotychczas w kilkudziesięciu oddziałach na terenie całej Polski. W związku z wprowadzeniem lockdownu i wielu obostrzeń związanych z zachowaniem dystansu społecznego, dalsza działalność Klienta i całej branży stanęła pod dużym znakiem zapytania. Dodatkowym problemem było wydłużenie ważności uprawnień aż do końca 2020 roku dla wszystkich osób, którym miały się one zdezaktualizować w trakcie pandemii. Spadła zatem liczba potencjalnych zainteresowanych, ponieważ mogli oni odłożyć zapisy na kurs i egzamin o wiele miesięcy.

Aby dalsza działalność biznesowa była w ogóle możliwa w nowej rzeczywistości, należało całkowicie zmienić podejście do oferowanych usług. Z tego względu bardzo sprawnie została przygotowana witryna z platformą szkoleniową online i po wspólnych konsultacjach, dotyczących strategii działań, odpowiednio przemodelowaliśmy kampanię.

Przejście na ofertę w 100% online

We wszystkich kampaniach zaczęliśmy od tego czasu promować jedynie kursy i egzaminy online. Komunikaty reklamowe podkreślały możliwość udziału w kursie i zdania egzaminu w 100% online, bezpiecznie i bez wychodzenia z domu. Dzięki temu, że to rozwiązanie udało się wdrożyć bardzo szybko, nasz Klient zyskał istotną przewagę nad konkurencją.

Kurs online

Efekty działań

Bardzo szybka reakcja, współdziałanie z Klientem i dostosowanie strategii do nowej rzeczywistości pozwoliły w bardzo trudnym dla branży czasie utrzymać liczbę i koszt konwersji na wymaganym poziomie sprzed pandemii, i to pomimo skrajnie niesprzyjających warunków dla tego rodzaju biznesu. Kluczowa okazała się szybkość reakcji oraz elastyczne podejście, które poskutkowało wprowadzeniem platformy do szkoleń online przed konkurencją. W tym przypadku istotny był właśnie czas reakcji i koordynacja działań.

To tylko kilka przykładów na to, jak dzięki współpracy, szybkości reakcji i elastycznemu podejściu pomagamy naszym Klientom osiągać doskonałe rezultaty także w tym niezwykle trudnym dla gospodarki czasie. Wiedza i doświadczenie w marketingu internetowym pozwala dostrzec okazję na zysk nawet wtedy, gdy sytuacja wydaje się beznadziejna.

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Adam Derkacz

W 4PEOPLE prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki oraz optymalizacji podejmowanych działań. Prywatnie miłośnik wędrówek górskich, biegania, historii średniowiecza i imperialnych stoutów. Wieloletni fan FC Barcelony. Zagorzały czytelnik, szczególnie Harukiego Murakamiego oraz Jacka Dukaja.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!

Szukasz skutecznego marketingu internetowego?
Oferujemy bezpłatne konsultacje!

Dzięki nim dowiesz się:

Co wybrać? Google czy Facebook a może LinkedIn? Które z tych lub wielu innych narzędzi warto zastosować w przypadku twojej firmy.

Na jakie koszty musisz się przygotować i na jakie korzyści możesz liczyć.

Jak Twoja firma wypada na tle konkurencji i o jakie elementy warto zadbać na stronie internetowej

Umów się na bezpłatną konsultację!

Katarzyna Rożek

Katarzyna Rożek

Account Manager