Hosting hostingowi nierówny. Na co zwrócić szczególną uwagę?

0 napisany przez Mateusz Mazurek, 06 listopada 2020

Wybór hostingu ma ogromny wpływ na działanie Twojej strony internetowej. Nie daj się nabrać na marketingowe hasła i dokładnie zapoznaj się z parametrami usługi.

Wybór hos

Hosting to jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na Twój serwis internetowy. W najprostszych słowach — jest to serwer, na którym ulokowana jest dana strona. Hosting musi być szybki — bo długi czas ładowania serwisu odstrasza użytkowników. Kolejnym elementem jest bezpieczeństwo — bo przecież nie chcesz, żeby Google oznaczyło Twoją stronę jako niebezpieczną. Istotna jest też niezawodność — w końcu awaria hostingu sprawi, że serwis będzie niedostępny dla użytkowników.

Przeglądając oferty firm hostingowych, na pewno znajdziesz wiele usług, które reklamowane są jako szybkie, niezawodne i tanie. Nie daj się zwieść samym hasłom i dokładnie przeanalizuj szczegóły i najistotniejsze parametry usługi. Podpowiem Ci, na które cechy musisz zwrócić szczególną uwagę.

Parametry techniczne hostingu

Na początku przyjrzyj się parametrom technicznym hostingu. Chciałbym przedstawić Ci, o co tak naprawdę w nich chodzi, dzięki czemu wybierzesz usługę dostosowaną do swoich oczekiwań.

RAM, CPU i ilość procesów

Jeżeli chcesz wybrać szybki i niezawodny komputer, to musisz zwrócić uwagę przede wszystkim na dwa parametry: procesor oraz pamięć operacyjną. Tak samo jest w przypadku hostingu.

Taktowanie CPU (czyli procesora) oznacza ilość operacji wykonywanych przez urządzenie w ciągu sekundy. Jak zapewne się domyślasz, im większa wartość tego parametru, tym szybciej serwer będzie reagował na działanie użytkownika serwisu. Jednak przeglądając parametry hostingu rzadko natrafisz na konkretne dane dotyczące zastosowanego procesora. W związku z tym przyjrzyj się parametrowi maksymalnego obciążenia CPU. Jest ono wyrażane w rdzeniach (1 rdzeń może mieć częstotliwość taktowania w zakresie od 1,5 GHz do powyżej 3 GHz). Wyjątkowo wymagające serwisy wykorzystują nawet po 4-6 rdzeni, jednak dla większości stron WWW czy sklepów w zupełności wystarczy nawet 1 GHz.

W przypadku pamięci operacyjnej filozofia jest bardzo podobna — im więcej gigabajtów lub megabajtów RAMu oferuje serwer, tym szybsza będzie jego praca. Każde wejście użytkownika na stronę wykorzystuje pewną część pamięci operacyjnej. Im więcej grafik, filmów i funkcji umieścisz na stronie, tym więcej pamięci operacyjnej będzie trzeba zarezerwować po stronie serwera. Przyjmuje się, że przydział pamięci RAM na hostingu powinien wynosić przynajmniej 1 GB.

Ważnym elementem jest także limit procesów oferowanych przez hosting. Chodzi o procesy PHP, więc parametr ten jest istotny wtedy, gdy Twoją stronę oparto na tej technologii. Wartość ta odnosi się do liczby procesów, jakie mogą być jednocześnie przetworzone przez serwer. Nie martw się jednak, jeżeli dostawca umożliwia np. maksymalnie 24 procesy równoległe. Nie oznacza to, że ze strony będzie mogło jednocześnie korzystać wyłącznie 24 użytkowników.

Wartość maksymalnej liczby procesów odnosi się do procesów przetwarzanych równolegle, niektóre z nich mogą trwać milisekundę, a inne nawet kilkanaście sekund. Nowy proces nie zostanie obsłużony, dopóki inny nie zostanie zakończony. Jeżeli limit będzie zbyt niski, użytkownik będzie musiał czekać w kolejce na obsłużenie swojego żądania. Dla szybko działającej strony limit 10 procesów to absolutne minimum.

Rodzaj, pojemność i szybkość dysków

Kolejnym bardzo istotnym parametrem jest przestrzeń dyskowa oferowana przez hosting. To jeden z bardziej widocznych czynników różnicujących poszczególne plany hostingowe. Musisz dokładnie przeanalizować, ile może “ważyć” Twój serwis WWW. Małe hostingi oferują ok. 5 GB przestrzeni, a te największe często przekraczają 500 GB.

Pamiętaj o tym, że strony WWW bardzo często rozrastają się z czasem — w końcu w ramach administrowania serwisem będziesz dodawać rozmaite multimedia takie jak zdjęcia, filmy czy katalogi. A to wszystko wymaga miejsca na dysku. W związku z tym przygotuj sobie pewien zapas przestrzeni.

Jednak analizując kwestię dysku na hostingu nie możesz skupiać się wyłącznie na pojemności. Bardzo istotny jest jego rodzaj — oraz idąca za tym szybkość.
HDD — czyli dyski talerzowe starszej generacji, które oferują duże pojemności, ale relatywnie mniejszą prędkość;
SSD — czyli nowoczesne dyski półprzewodnikowe, zapewniające nawet kilka razy większą szybkość niż dyski HDD;
SSD NVMe — obecnie najszybsze rozwiązanie wśród przestrzeni dyskowych oferowanych przez firmy hostingowe.

Szybkość dysków

Szybkość dysków HDD, SSD i SSD NVMe. Źródło: jakwybrachosting.pl

Jeżeli chcesz najszybszych rozwiązań, zdecydowanie postaw na technologię SSD NVMe lub SSD. Staraj się unikać hostingów opartych na HDD, bo na pewno odbije się to na wolniejszym działaniu Twojej strony.

Uważaj także na hostingi kuszące przestrzenią dyskową SSD, podczas gdy jest ona zarezerwowana wyłącznie dla baz danych. W przypadku takiej oferty reszta plików będzie przechowywana na talerzowych dyskach twardych HDD. Nie daj się nabrać na takie rozwiązanie, bowiem szybkość strony może wcale na tym nie zyskać.

Zastosowane standardy HTTP

HTTP to protokół niezbędny do korzystania z Internetu. To właśnie dzięki niemu odbywa się komunikacja między użytkownikiem a serwerem. Protokół ten jest wykorzystywany od lat i doczekał się już kilku wersji.

HTTP 1.1 — wprowadzona w 1997 r.
HTTP/2 — wprowadzona w 2015 r.
HTTP/3 — zaprezentowana w 2020 r.

Zmiany protokołu są związane z dążeniem do zapewnienia szybkości działań oraz do przystosowania się do obecnej specyfiki korzystania z Internetu. Niestety, większość firm hostingowych dopiero od niedawna dostosowała się do standardu HTTP/2, a wielu dostawców dalej oferuje usługi oparte na starszej wersji protokołu. Jeżeli zdecydujesz się na hosting wykorzystujący najnowszy standard, możesz zapewnić sobie szybszą pracę strony.

Silniki pamięci podręcznej

Pod tą trudno brzmiącą nazwą tak naprawdę kryją się… dwie jeszcze trudniejsze nazwy: Redis i Memcached. Nie chciałbym się tutaj za bardzo skupiać na zawiłych kwestiach technicznych, więc w najprostszych słowach wytłumaczę, o co chodzi w tych technologiach.

Zarówno Redis, jak i Memcached służą do buforowania pamięci podręcznej. Przechowują one dane w pamięci RAM, dzięki czemu dostęp do nich jest wyjątkowo szybki. Prowadzi to do ekspresowego buforowania zawartości i szybszego działania strony. Jak to wygląda w praktyce? Otóż dane, które nie ulegają częstym zmianom, są przechowywane w takiej pamięci podręcznej. Dzięki temu witryna załaduje się znacznie szybciej użytkownikowi powracającemu do serwisu.

W skrócie — zdecydowanie warto wybrać serwer, który w ofercie obejmuje albo technologię Redis, albo Memcached. Na pewno przyspieszy to działanie serwisu.

Wersja PHP

PHP to język zaprojektowany do tworzenia stron WWW i aplikacji internetowych. Jest on bardzo popularny — korzystają z niego zarówno strony blogowe, sklepy internetowe, jak i rozmaite frameworki, które wykorzystuje się podczas tworzenia serwisów. W związku z tym jeżeli prowadzisz np. bloga na WordPress czy sklep na PrestaShop, to na pewno wykorzystujesz ten język.

„Główna” wersja PHP 7 została wprowadzona w 2015 roku. Jest ona jednak cały czas aktualizowana (wersje 7.1.x, 7.2.x, 7.3.x, 7.4.x itd.), a każda odsłona zawiera np. łatki bezpieczeństwa. Wybierając hosting, warto zdecydować się na taki, który ma domyślnie zainstalowaną najnowszą wersję tego języka. W ten sposób nie tylko ułatwisz zadanie Twojemu webmasterowi, który dzięki nowej technologii będzie mieć więcej możliwości w tworzeniu strony. Wybierając najnowszą odsłonę PHP przede wszystkim zapewnisz większą prędkość i bezpieczeństwo swojego serwisu internetowego. Jeżeli zdecydujesz się na aktualizację wersji PHP na już działającej stronie, zawsze istnieje ryzyko pojawienia się pewnych niekompatybilności z rozmaitymi pluginami.

Szybkość PHP

Wydajność PHP od wersji 5.6 do PHP 8. Źródło: openbenchmarking.org

Bezpieczeństwo hostingu

Przebrnęliśmy już przez najważniejsze parametry techniczne. Zauważ, że dotyczą one przede wszystkim szybkości. Przyjrzyjmy się teraz kwestiom dotyczącym bezpieczeństwa hostingu.

Kopie zapasowe

Posiadanie backupu swojego serwisu internetowego to absolutna konieczność. W końcu nigdy nie wiesz, kiedy będzie trzeba powrócić do usuniętych lub zmodyfikowanych plików. Jednak zrobienie kopii zapasowej w momencie wgrywania strony na serwer to zdecydowanie za mało. W związku z tym firmy hostingowe oferują także usługę wykonywania kopii zapasowych zarówno serwisów WWW, jak i baz danych.

Dokładnie zapoznaj się ze szczegółami takiej usługi. Na co zwrócić uwagę? Istotne jest:
– jak często wykonywane są backupy — niektóre firmy hostingowe wykonują taką kopię np. raz na tydzień, a w niektórych możesz liczyć nawet na kilka backupów dziennie. Zdecyduj się na serwer z przynajmniej jednym backupem na 24 godziny.
– jak długo przechowywane są backupy — taki dostęp powinien być możliwy przynajmniej przez tydzień. Oczywiście — im dłużej tym lepiej.
– jak wygląda przywracanie backupu — sprawdź, czy możesz zrobić to samodzielnie z panelu klienta. W innych sytuacjach może być konieczny np. kontakt mailowy z działem obsługi, co niestety znacząco wydłuży czas przywrócenia kopii zapasowej.

Pamiętaj, że szybkie przywrócenie backupu to recepta na pozbycie się skutków np. włamania cyberprzestępcy, błędu podczas aktualizacji lub omyłkowego usunięcia ważnego pliku z serwera.

Technologie chroniące pocztę e-mail

Hosting to nie tylko serwisy WWW, ale także poczta e-mail. Musisz zwrócić szczególną uwagę na kwestie jej odpowiedniego zabezpieczenia — aby nikt nie podszywał się pod Ciebie, wysyłając wiadomości mające na celu np. wyłudzenie danych wrażliwych.

W tym celu stosuje się 3 technologie:
SPF — czyli zabezpieczenie przed wysłaniem wiadomości z nieuprawnionego adresu IP;
DKIM — chroniące przed sfałszowaniem wysyłanej wiadomości;
DMARC — informujące pocztowy serwer odbiorcy o poprawnym działaniu wobec nieautoryzowanych e-maili.

Tak naprawdę jedynie wspólne działanie tych wszystkich 3 technologii prowadzi do tego, że zabezpieczasz swoją pocztę e-mail przed wysłaniem nieautoryzowanych wiadomości. W związku z tym wybierając hosting, upewnij się, że oferuje on powyższe systemy.

DMARC

Sposób działania DMARC. Źródło: emaillabs.io

Separacja stron WWW i WAF

Zamierzasz utrzymywać wiele stron internetowych na jednym hostingu? W takim wypadku koniecznie zdecyduj się na serwer oferujący separację stron WWW. Dzięki niemu w przypadku zainfekowania jednej strony, wirus nie będzie rozprzestrzeniał się do innych katalogów na hostingu. W prostych słowach — jeżeli na stronie A, nieaktualna wtyczka zostanie zaatakowana przez wirusa, to strony B, C, D, E itd. będą w dalszym ciągu funkcjonować prawidłowo.

Separacja stron www

Separacja stron WWW na hostingu. Źródło: jakwybrachosting.pl

Kolejna kwestia bezpieczeństwa odnosi się do firewalla aplikacji webowych — czyli WAF. Taka technologia zabezpiecza Twój serwis WWW przed atakami cyberprzestępców. Co to oznacza w praktyce? Otóż możesz uchronić się przed tym, że przez błąd na stronie, ktoś uzyska do niej dostęp i:
– podmieni Twoją stronę na inną,
– wykradnie dane Twoich klientów,
– będzie wysyłał spamowe wiadomości,
– uzyska wgląd do ukrytych plików na serwerze.

Pamiętaj, że każda z tych sytuacji będzie działać na Twoją niekorzyść. Nie tak łatwo będzie się wytłumaczyć słusznie rozwścieczonym klientom, że kradzież danych osobowych była efektem włamania na stronę. W końcu to Ty odpowiadasz za bezpieczeństwo takich danych.

Dostęp do panelu hostingowego

Bezpieczeństwo panelu hostingowego to fundamentalne zagadnienie dla wszystkich Twoich serwisów internetowych. Nieuprawniony dostęp do tego miejsca może doprowadzić do wielu konsekwencji — nie tylko na samych stronach (np. ich całkowite usunięcie), ale także w poczcie e-mail (wysyłanie nieautoryzowanych wiadomości).

Ustawienie rozbudowanego hasła dostępowego do panelu to tylko połowa sukcesu. Warto zdecydować się na hosting, który oferuje logowanie dwuskładnikowe. Dzięki niemu dostęp do panelu będzie możliwy dopiero po potwierdzeniu tożsamości np. jednorazowym kodem SMS, wysłanym na numer telefonu wskazany w danych użytkownika.

Niezawodność i wsparcie techniczne

Oprócz szybkości i bezpieczeństwa, musisz zwrócić uwagę także na kwestie dotyczące niezawodności. Jednak jak sobie z tym poradzić, skoro każdy hosting reklamowany jest jako niezawodny i bezawaryjny?

Uptime i SLA

Gdy chcesz określić niezawodność usług hostingowych, musisz przyjrzeć się wartości określanej terminami Uptime lub SLA. Oba odnoszą się do tego samego — czyli procentowego przedstawienia bezawaryjnego czasu pracy serwerów. Oznacza to, że jeżeli wartość ta wynosi 99%, wówczas dopuszczalny czas awarii to 1% w skali miesiąca.

Jednak Uptime to wyłącznie wartość, która nie niesie ze sobą większych konsekwencji. Jest ona po prostu wskaźnikiem skuteczności hostingu. Dopiero SLA — czyli Service Level Agreement — jest faktycznym zabezpieczeniem dla klienta. SLA to umowa dotyczącą utrzymania poziomu jakości świadczonych usług między usługodawcą a klientem. W ramach takich zapisów niektóre firmy hostingowe mogą oferować np. darmowe przedłużenie umowy, jeżeli nie będą w stanie zapewnić umówionego wskaźnika bezawaryjności.

Szukając hostingu wybierz firmę, która ma wysokie SLA — np. na poziomie 99,5%. W takiej sytuacji maksymalny dopuszczalny czas awarii to ok. 7 minut dziennie, 50 minut tygodniowo, 3 godziny i 40 minut miesięcznie — co z kolei przekłada się na jeden dzień i ok. 20 godzin rocznie.

Monitoring uptime hostingu

Monitoring uptime hostingu. Źródło: jakwybrachosting.pl

Obsługa klienta

Samo przyjrzenie się “twardym” parametrom technicznym to jednak nie wszystko. Oprócz tego bardzo istotny pozostaje czynnik ludzki. Prawda jest taka, że odpowiednie wsparcie techniczne powinno być jednym z kluczowych czynników podczas wyboru hostingu.

Wyobraź sobie następującą sytuację: prowadzisz mały sklep internetowy, jest późne piątkowe popołudnie i myślami jesteś już poza miastem. Jeszcze tylko uruchomisz szybką aktualizację wtyczki w swoim sklepie i… nagle strona się nie uruchamia. A przecież nie możesz sobie pozwolić, by przez cały weekend serwis był niedostępny.

Do usunięcia usterki potrzebujesz asysty ze strony dostawcy usług hostingowych (np. do przywrócenia kopii zapasowej). Jeżeli w takiej sytuacji okaże się, że jedyną możliwością kontaktu jest prywatny numer telefonu komórkowego, którego nikt nie odbiera, to… będziesz mieć spory problem!

W związku z tym zawsze przed podpisaniem umowy hostingowej warto sprawdzić, jak działa support — czyli wsparcie klienta. Dowiedz się, jakie będziesz mieć możliwości kontaktu z obsługą, jaki jest maksymalny czas uzyskania odpowiedzi i w jakich godzinach dostępna jest infolinia. Sprawdź także, czy dany hosting ma rozbudowany dział pomocy i FAQ — może się bowiem okazać, że to właśnie tam ekspresowo znajdziesz rozwiązanie nurtującego Cię problemu.

Podsumowanie

Choć firmy hostingowe prześcigają się w rozmaitych promocjach, w których możesz liczyć na kilkadziesiąt dni bezpłatnego korzystania z serwera, to kryterium ceny nie powinno być dla Ciebie najważniejsze. Poza tym uważaj na wszelkiego rodzaju akcje, które mogą zakończyć ogromnymi wzrostami kosztów serwera po upływie okresu promocyjnego. Pamiętaj, że może nie być Cię stać na tani hosting! :)

Decydując się na hosting, musisz mieć na uwadze, że to właśnie od niego zależy szybkość i bezpieczeństwo Twojego sklepu, bloga czy strony WWW. Wiedz, że nie zawsze warto kupować ogromną przestrzeń dyskową. Czasem lepiej zdecydować się na hosting oferujący mniej gigabajtów, ale w zamian za to — wykorzystujący najnowsze technologie, przekładające się na szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze korzystanie z serwisu.

Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.


Autor:
Mateusz Mazurek – przedsiębiorca internetowy. Były właściciel agencji SEO/SEM. Wymagający klient dziesiątek firm hostingowych od ponad 14 lat. W ramach projektu Jak Wybrać Hosting pomaga dobrać najlepszy hosting dla strony WWW za pomocą poradników, testów, rankingów i recenzji.

5/5 - (2 votes)

O autorze:

Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek - przedsiębiorca internetowy. Były właściciel agencji SEO/SEM. Wymagający klient dziesiątek firm hostingowych od ponad 14 lat. W ramach projektu "Jak Wybrać Hosting" pomaga dobrać najlepszy hosting dla strony WWW za pomocą poradników, testów, rankingów i recenzji.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (2 votes)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!