Jak będzie wyglądało pozycjonowanie w 2020?
Początek roku to czas postanowień noworocznych, podsumowań starego roku czy planowania działań na kolejny. No właśnie, jeżeli chodzi o planowanie rozwoju swojej firmy, to na co zwrócić uwagę w 2020 roku przy kampanii SEO?
Ostatni rok przyniósł sporo zmian w wynikach wyszukiwania Google, w związku z czym powinna się również zmienić strategia i świadomość, że porównywanie danych rok do roku to nie zawsze dobra droga, szczególnie w przypadku, kiedy nie uwzględni się istotnych elementów, które uległy zmianie. Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak zaplanować swoją strategię pozycjonowania na 2020 rok, to zapraszam do artykułu.
Wygląd wyników wyszukiwania w 2020 roku – o co warto zadbać?
Dobrych kilka lat temu w wyszukiwarce Google dla większości zapytań w wynikach wyszukiwania otrzymywaliśmy reklamy Google Adwords oraz wyniki organiczne. W ostatnich latach się to jednak bardzo mocno zmieniło i mamy masę dodatkowych elementów dostępnych bezpośrednio z wyników wyszukiwania. Chciałbym się skupić na 3 najważniejszych moim zdaniem.
Pozycja 0 w wynikach wyszukiwania
Featured snippets – czyli w kręgach SEO tzw. pozycja 0 nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Polega to na tym, że Google pobiera sobie odpowiedzi do wyników rozszerzonych z pierwszej strony wyników organicznych. W zależności od pozycji, którą zajmuje strona w organicznych wynikach wyszukiwania, zmienia się prawdopodobieństwo, że właśnie z niej zostaną pobrane dane to pozycji 0. Im strona wyżej w wynikach organicznych, tym wyższe prawdopodobieństwo. Google wyświetla kilka typów wyników rozszerzonych paragraf, lista, tabelka, zdjęcia, video, mapy itd.
Poniżej proste 2 przykłady dla fraz związanych z produktami i usługami.
Zapytanie o usługę „mechanik Katowice” na pozycji 0 pokazują się mapy.
Zapytanie o produkt „nowy iphone” na pierwszej stronie wyników wyszukiwania mamy box z artykułami dotyczącymi nowego iPhone.
W obydwu przypadkach w wynikach wyszukiwania mamy do czynienia z wynikami rozszerzonymi. Teraz standardowe pytanie ze strony klienta: jak to jest, że mam 1 pozycję od 2 lat, a w ostatnich 12 miesiącach mam np. 30% ruchu mniej? No właśnie przez takie psikusy ze strony Google, które wdraża nowości w wyszukiwarce. Jeżeli chodzi o frazy, na których pojawiają się rozszerzone wyniki, to jest dynamiczne i zmienia się po kolejnych update’ach (dlatego należy monitorować na bieżąco kluczowe frazy doprowadzające dużo ruchu na stronę). Kolejne pytanie klienta – a co mogę zrobić, żeby tam być? Odpowiedź jest prosta – zoptymalizować swoją stronę.
Google Moja Firma to usługa, która jest marginalizowana w Polsce – nie wiem dlaczego. Utworzenie profilu swojej firmy w Google Moja Firma to dodatkowy ruch na stronie przy zapytaniach brandowych (związanych z nazwą marki) lub dla kluczowych usług. Poniżej przykłady:
Kolejne darmowe źródło ruchu dla witryny, wymaga jedynie rejestracji i optymalizacji.
Mapy Google to kolejna usługa, z której można pozyskiwać bardzo dużo kliknięć z organicznych wyników wyszukiwania. Bardzo często wyświetla się na pozycji 0. Przykład poniżej:
W wynikach wyszukiwania mamy 2 reklamy, a następnie wyniki map, dopiero poniżej znajdują się wyniki organiczne. Jeżeli Twoja firma nie jest dodana jeszcze do map Google, to warto to zmienić w 2020 roku 😊
Zmiany w sposobie wyszukiwania i źródłach ruchu organicznego 2020
Wyszukiwanie głosowe to rzecz, z której coraz częściej korzystamy w Polsce. Korzystacie z Google Chrome na telefonie? Korzystacie z Asystenta Google? Ostatnio Google ruszyło z silną promocją swojego Asystenta. Widzieliście reklamę? Jeżeli nie, to polecam przeszukanie Youtube’a. Szukając informacji na temat tego, jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe w wynikach wyszukiwania na pozycji 0 dostajemy takie coś – screen poniżej.
Jest to jeden z typów dla wcześniej opisanego featured snippets. Artykuł zawiera opis jak zoptymalizować swoją stronę pod wyszukiwanie głosowe. Wyszukiwanie głosowe to przyszłość, warto pomyśleć o tym 2020 roku i zacząć optymalizację swojej strony, zanim zrobi to konkurencja.
Zwiększenie się ruchu organicznego z urządzeń mobilnych jest kolejnym trendem w ostatnich latach. Praktycznie każdy posiada smartfona z dostępem do mobilnego internetu. Nawet osoby starsze – tutaj taka mała anegdotka. Moja babcia – co ciekawe sama jest w stanie korzystać z przeglądarki (chrome na swoim urządzeniu z androidem) i używa do tego wyszukiwania głosowego – „bo literki na klawiaturze są za małe, żeby je klikać”… Byłem w szoku, gdy to zobaczyłem. Jeżeli osoby słabo obyte z technologią korzystają z tego typu udogodnień, to pokazuje, jak jest to proste i tylko kwestią czasu jest to, kiedy przestaniemy pisać na telefonie, a zaczniemy do niego mówić i wydawać polecenia.
Podsumowanie
Kilka powyższych przykładów ma na celu to żeby szerzej spojrzeć na swój biznes. Strona internetowa dla firmy jest istotna i warto zadbać o to, żeby można było ją w łatwy sposób znaleźć w internecie przez obecnych lub potencjalnych klientów. Artykuł oczywiście nie zawiera wszystkich nowinek występujących w rozszerzonych wynikach wyszukiwania, opisuje jedynie kierunki, na które warto zwrócić uwagę przy optymalizacji strony. Wyszukiwanie na urządzeniach mobilnych to przyszłość, w niektórych branżach proporcje się odwróciły i to znacznie, a ruch desktopowy stanowi jedynie kilkanaście procent, przykładem może tu być firma z lawetami. Każdy, komu zepsuje się auto, wyciąga telefon i szuka najszybszej pomocy, nikt przecież nie uruchomi laptopa w takiej sytuacji. Pamiętajcie też, żeby zadbać o prędkość wczytywania się strony na urządzeniach mobilnych, pisałem o tym w jednym z artykułów.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Moim zdaniem zadbanie o optymalizację pod wyszukiwanie głosowe, optymalizację pod urządzenia mobilne, optymalizację czasu wczytywania się strony to zdecydowanie te elementy, na których należy się skupić w 2020 roku. Jeżeli jeszcze do tego dodamy wyniki rozszerzone, obecność w mapach i Google Moja Firma to myślę, że żadne update’y nie będą Wam straszne. Zapraszam do dzielenia się swoimi opiniami w komentarzach.
Polecamy również: