Mikrodane w Google tylko do kwietnia. Co potem?

0 napisany przez Łukasz Migura, 22 stycznia 2020

W bieżącym roku w SEO duże znaczenie będą mieć wyniki rozszerzone, z ang. featured snippets, które są odpowiedzialne za wyświetlanie w wynikach wyszukiwania dodatkowych elementów, takich jak cena produktu w platformie e-commerce czy ocena tekstów na blogu. 

google rezygnuje z mikrodanych

O tym czym są mikrodane oraz o istotności tego elementu w strategii SEO dla każdej strony na naszym blogu pisał chociażby Tomek: https://marketingdlaludzi.pl/dlaczego-warto-wdrozyc-rich-snippets-w-e-commerce/

Google rezygnuje z mikrodanych!

Google poinformowało wczoraj (https://webmasters.googleblog.com/2020/01/data-vocabulary.html), że z początkiem kwietnia 2020 roku zaprzestaną wyświetlania dodatkowych elementów w wynikach wyszukiwania w oparciu o mikrodane opisujące treści na stronie z wykorzystaniem struktury zaproponowanej przez data-vocabulary.org. 

Jeśli na swojej stronie wykorzystujecie mikrodane dostarczane przez data-vocabulary.org musicie zmienić je na te zaproponowane przez schema.org. W przypadku strony działającej na WordPressie, konieczna będzie instalacja nowej wtyczki i opisanie elementów na nowo. 

Jeśli elementy na Waszej stronie zostały opisane ręcznie, konieczna może okazać się ręczna analiza struktury mikrodanych i upewnienie się, czy obecny sposób ich opisania odpowiada wymogom przedstawionym na stronie schema.org.

Czym jest Data-Vocabulary.org?

Data-Vocabulary.org stanowiło propozycję Google na implementację strukturalizacji danych na stronach w 2009 roku. Dwa lata później na rynku pojawiła się propozycja Schema.org, która zaczęła dominować na stronach.

Schema.org to propozycja struktury danych oferowana w sieci na licencji otwartej, obecnie wspierana przez Google i kilka innych organizacji. Z chwilą pojawienia się Schema.org, Data-Vocabulary.org umieściło u siebie linki kierujące do propozycji schema.org, obszerniej opisującej poszczególne dane.

Mimo wszystko dotychczas Google wyświetlając rozszerzone dane, akceptowało propozycję Data-Vocabulary.org. Teraz jednak nadszedł kres i wszyscy webmasterzy oraz właściciele stron, jeśli nadal chcą wyświetlać dodatkowe elementy w wynikach wyszukiwania, a działali do tej pory na mikrodanych od Data-Vocavulary.org, muszą opisać dane z użyciem struktury Schema.org.

Jakie rozwiązanie wybrać?

Istnieje możliwość opisywania poszczególnych elementów na stronie przy pomocy odpowiednich zapisów, wplatając niejako mikrodane w istniejący kod. Jednak taka praktyka jest dość uciążliwa, zwłaszcza w chwilach takich jak ta, kiedy należy zmienić sposób prezentacji mikrodanych.

Dzisiaj preferuje się opisywanie elementów na stronie z użyciem skryptu JSON-LD. Jest to kod, w którym zamieszczamy wszystkie najważniejsze elementy dotyczące produktu w platformie e-commerce, wydarzenia, na które sprzedajecie bilety czy artykułu opublikowanego na blogu. 

Kiedy przeanalizujecie propozycję Schema.org, zrozumiecie, jak wiele danych możecie opisać. Nie skupiajcie się wyłącznie na danych, które Google wyświetla obecnie. Może być tak, że w przyszłości zaczną pokazywać kolejne elementy w wynikach wyszukiwania. W ten sposób nie będziecie musieli wracać do już raz opisanego produktu.

Nie mam WordPressa, jak szybciej wykorzystać mikrodane?

Jeśli nie masz WordPressa lub nie chcesz instalować dodatkowej wtyczki, która jest odpowiedzialna za wdrożenie mikrodanych z wykorzystaniem struktury od Schema.org, wejdź na stronę https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/, która pozwoli Ci wygenerować kod do umieszczenia na stronie. Wystarczy, że wybierzesz właściwy element, uzupełnisz dane i skopiujesz kod wyświetlany obok wprost na swoją stronę. Pamiętaj, by umieścić go pomiędzy znacznikami <body> </body>.

Miej również na względzie poprawne opisywanie danych strukturalnych. Błędne opisanie artykułu czy produktu, może skutkować nałożeniem kary przez Google na daną podstronę, np. w postaci jej wyindeksowania. Dawniej popularnym było opisywanie wszelkich tekstów jako przepisów kulinarnych, by wyszukiwarka w wynikach wyszukiwania pokazywała zdjęcie – robiła tak wyłącznie dla przepisów kulinarnych. Nagminna taka praktyka spowodowała nakładanie kar przez Google na strony, który uciekały się do takich manipulacji.

Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.

Jeśli potrzebujecie pomocy z optymalizacją strony pod SEO, w tym do wdrożenia mikrodanych na waszej stronie, zapraszamy do kontaktu z nami. Oprócz mikrodanych możemy przeprowadzić audyt strony, jej optymalizację pod kątem technicznym i treści oraz przygotować i realizować skuteczną strategię linkbuildingową. Dopiero takie holistyczne podejście może pozwolić na osiąganie coraz większej widoczności strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

5/5 - (1 vote)

O autorze:

Łukasz Migura

Jako specjalista SEO działa od 2014 roku. Przeprowadza wnikliwe audyty, wdraża zasugerowane poprawki, łącznie z niewielkimi zmianami w kodzie strony. Dzięki doświadczeniu pisarskiemu przygotowuje i redaguje teksty, które nie tylko przyciągają ruch, ale także sprzedają. Od 2020 roku zajmuje się także produkcją treści audio, w tym podcastów.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (1 vote)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!