Kanibalizacja słów kluczowych – jak ją rozpoznać i jak jej zaradzić?

0 napisany przez Marta Smuga, 24 kwietnia 2018

Temat ten jest dość rzadko poruszany, a może być sporym osłabieniem działań SEO dla naszej strony internetowej oraz spowodować, że mimo sporego wysiłku włożonego w optymalizację treści na witrynie, rezultaty pozycjonowania będą słabe.

Na czym polega kanibalizacja słów kluczowych?

Z kanibalizacją słów kluczowych mamy do czynienia, kiedy kilka podstron naszej witryny internetowej zoptymalizowanych jest pod podobne lub takie same słowa kluczowe, co powoduje, że pozycje danej frazy z dnia na dzień ulegają bardzo dużym wahaniom.

Co może być przyczyną optymalizacji kilku podstron tej samej witryny na te same frazy kluczowe?

Najczęściej taka sytuacja ma miejsce, gdy stronę optymalizuje osoba bez doświadczenia i kieruje się wyznacznikiem, że strona powinna posiadać wysokie zagęszczenie fraz kluczowych, które są ważne dla firmy. Dzieje się tak również, gdy zlecamy przygotowanie opisów na stronę copywriterowi, który nie posiada wiedzy z zakresu pozycjonowania i optymalizacji stron. W takich przypadkach przygotowane zostają rozbudowane treści, często bardzo dobre merytorycznie, ale przesycone frazami kluczowymi na różnych podstronach.

Do optymalizacji wielu podstron pod te same frazy może nas również skusić myślenie, że być może w ten sposób wielu podstronom naszej witryny uda się zająć wysokie pozycje i tym sposobem pierwsza strona wyników wyszukiwania będzie okupowana w większości przed podstrony naszej witryny.

Do zjawiska kanibalizacji słów kluczowych przyczyniać się może również linkowanie z tych samych anchorów do różnych podstron docelowych serwisu.

Skutki kanibalizacji słów kluczowych

Niestety najczęściej nie jest tak tak, że im więcej stron zoptymalizujemy pod tę samą frazę, tym więcej przestrzeni na pierwszej stronie wyników będzie zajmować nasza domena.

Najczęściej mając, np. 3 podstrony zoptymalizowane pod podobne frazy, algorytm Google zaczyna się gubić, a Twoje podstrony zaczynają rywalizować między sobą o wysoką pozycję. Pozycja twojej frazy kluczowej nie jest stabilna – obserwujesz wysokie wahania. Z moich doświadczeń wynika, że w takiej sytuacji stabilność frazy jest bardzo zachwiana i jednego dnia fraza rankuje wysoko – ale w top50 mamy tylko jedną (najlepszą z Twoich podstron), a kolejnego dnia najlepsza podstrona jest już niżej, ale w top50 pojawiają się dwie kolejne na dalszych pozycjach niż ta najlepsza. Niejednokrotnie wówczas mocniejsza podstrona wypada na daną frazę poza top50 czy nawet top100, a w SERP-ach zostaje któraś ze słabszych na dość odległej pozycji.

Podsumowując – znacznie lepszą pozycję obserwujemy, gdy w top100 serpów dla danej frazy dana domena pojawia się tylko raz z najlepiej zoptymalizowaną pod daną frazę podstroną.

kanibalizacja słów kluczowych i zagrożenia z niej płynące

Zagrożenia związane z kanibalizacją słów kluczowych

Optymalizując kilka podstron pod daną frazę ryzykujemy, że:

– algorytm Google wcale nie oceni najlepiej tej podstrony, na której najbardziej nam zależy,
– pozycja frazy będzie niższa, niż gdyby była pod nią zoptymalizowana tylko jedna podstrona,
– nowsze podstrony mają większą siłę przebicia, więc może nie być łatwo skłonić Google, aby uznało za lepszą starszą podstronę, na której bardziej nam zależy,
– często nowa podstrona rankuje znacznie niżej niż ta starsza, która dotąd była na wyższych pozycjach, a w wyniku pojawienia się nowej podstrony zoptymalizowanej pod tą samą frazę ta mocniejsza podstrona wypadła poza top100,
– bardzo często się zdarza, że google wybiera nowszą podstronę kierując się optymalizacją pod daną frazę, a my próbując przywrócić do rankingu starą podstronę wzmacniamy jej linkowanie, co długo może nie dawać pozytywnego efektu.

Jak poznać, że nasza witryna ma problem z kanibalizacją słów kluczowych?

Jeśli na danej frazie pozycje twojej witryny bardzo mocno się wahają, na przykład jednego dnia potrafią być w top10, aby następnego dnia wypaść do czwartej, czy piątej dziesiątki a nawet dalej – zacznij obserwować, na jakich podstronach dana fraza indeksuje się w danym dniu.

Jeśli zauważysz, że wraz ze zmianą pozycji zmienia się indeksowany url, to najprawdopodobniej na twojej witrynie występuje kanibalizacja słów kluczowych. Wynotuj dokładnie pozycje z danego dnia wraz z indeksowanym url-em i powtarzaj tę czynność przez kilka dni.

Następnie po tym okresie obserwacji zobacz, na której podstronie fraza osiąga najwyższe pozycje i zdecyduj, czy jest to twoim zdaniem najodpowiedniejsza podstrona dla tej frazy. Gdy już wybrałeś podstronę, na której chciałbyś, aby ta fraza się indeksowała, wzmocnij jej optymalizację pod tę frazę, a postaraj się pozostałe podstrony, na których fraza się indeksuje, zoptymalizować pod inne frazy.

Jak rozwiązać efekt kanibalizacji słów kluczowych

Po zidentyfikowaniu podstron naszej witryny, które walczą między sobą o pozycję w serpach na daną frazę, musimy przede wszystkim znacznie ograniczyć występowanie frazy kluczowej na mniej ważnych dla nas podstronach i postarać się nieco zwiększyć jej występowanie na podstronie, na której najbardziej nam zależy.

Dobrym pomysłem będzie również użycie linkowania wewnętrznego z tych podstron, do podstrony, która jest dla nas najważniejsza.

Dużą pomocą i właściwie działaniem, od którego powinniśmy zacząć optymalizację treści na stronie, powinna być tabela optymalizacyjna, w której przypiszemy dla danego adresu url frazy, na jakie chcemy go zoptymalizować.

I tak dla fraz bardziej ogólnych wybierajmy kategorie wyższego rzędu lub stronę główną, dla fraz typu produkt + producent – podstrony przygotowane tak aby filtrowały produkty danej kategorii tylko tego jednego producenta, strony produktowe optymalizujmy pod długi ogon czyli frazy typu: kategoria + producent + model/kolor/nazwa serii.

Dobrze zaplanowana strategia optymalizacji treści pozwoli nam w sposób rozsądny i skuteczny wzmacniać odpowiednie podstrony pod dane frazy kluczowe i zapobiegać zjawisku kanibalizacji słów kluczowych.

O autorze:

Marta Smuga

W 4People odpowiedzialna za kontakt z nowymi potencjalnymi Klientami oraz opiekę nad prowadzeniem działań dla obecnych Klientów. Doradza w doborze najlepszych rozwiązań marketingu internetowego. Szczególnie zainteresowana analityką i doradztwem działań dla obszaru e-commerce oraz rozwiązaniami poprawiającymi UX witryn internetowych.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!