Przekierowania 301 – Podstawowa umiejętność (nie) każdego SEOwca

0 napisany przez Aleksander Foit, 21 lutego 2020

Przekierowanie 301 (Redirect 301) to reguła przenosząca ruch ze strony na nowy adres. Dodatkowo przekierowanie 301 jest informacją o permanentnej zmianie adresu na nowy. Daje to sygnał wyszukiwarkom, że wartość strony, określana na podstawie prowadzących do niej linków, jej zawartości i osiąganych przez nią wyników powinna zostać przypisana do nowego adresu.

przekierowania 301

Na jakie pytania znajdziesz odpowiedzi w artykule Alka?
1. W jaki sposób prawidłowo przeprowadzić przekierowanie 301
2. Czym są przekierowania 302
3. Jaką strategię przyjąć w przypadku przekierowań z adresów zwracających błąd 404

Nie oznacza to jednak, że nowy adres będzie widoczny pod tymi samymi frazami co stary URL, oznacza to, że przy ocenie nowego adresu zostaną wzięte pod uwagę przypisane do niego wyniki przekierowanej strony.

Przekierowania w .htaccess

Najpopularniejszą metodą wdrożenia przekierowania jest dodanie odpowiedniej reguły w pliku .htaccess, który zwykle znajduje się w głównym katalogu na serwerze, na którym są pliki strony. Poniżej przedstawię wam najważniejsze rodzaje przekierowań 301.

Przekierowanie pojedynczego adresu

Jest to najprostsza, a zarazem najczęściej wykorzystywana reguła przekierowująca, dzięki której można przekierować pojedyncze adresy URL.

Redirect 301 /stary-adres https://domena.pl/nowy-adres

Przekierowanie całego katalogu

To przekierowanie wykorzystywane jest do przekierowywania grup adresów, np. kiedy ze sklepu zostaje usunięta cała kategoria i trzeba przekierować wszystkie należące do niej podstrony.

redirectMatch 301 ^/stary-katalog/ https://domena.pl/nowy-adres

Przekierowanie 301 adresów z www

RewriteEngine on
RewriteCond % ^www.domena.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://domena.pl/$1 [L,R=301]

Przekierowanie 301 adresów bez www

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domena.pl
RewriteRule (.*) http://www.domena.pl /$1 [R=301,L]

Przekierowanie HTTP na HTTPS

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^(.*)$ https://%{SERVER_NAME}%{REQUEST_URI} [R=301,L]

Przekierowanie adresów ze „/” na końcu

Jest to często pomijane przekierowanie, którego brak powoduje duplikację treści, adresy z „/” na końcu i bez są bardzo podobne ale dla wyszukiwarek to dwa oddzielne adresy generujące duplikację treści.

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)/$ /$1 [L,R=301]

Przekierowanie 301 całej domeny

To przekierowanie jest szczególnie użyteczne przy zmianie domeny, ponieważ przekierowuje wszystkie adresy na dokładnie takie same URL w nowej domenie. Jeżeli jednak na stronie zmieniają się adresy URL, zamiast stosować poniższe przekierowanie, należy dopasować stare adresy do nowych i przekierować je za pomocą przekierowań pojedynczych lub grupowych.

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^stara-domena.pl [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^ www.stara-domena.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://nowa-domena.pl/$1 [L,R=301,NC]

Przekierowania 301 można wymuszać także na serwerze, za pomocą reguł PHP lub w niektórych systemach zarządzania treścią, jednak z uwagi na ograniczone możliwości powyższych rozwiązań, jeżeli jest to tylko możliwe zalecam wszystkie przekierowania wykonywać wykorzystując plik .htaccess.

Przekierowania 301 a SEO

Prawidłowe przekierowania to według mnie kluczowy element, o który trzeba zadbać, chcąc pozycjonować stronę w wyszukiwarce. Nieprawidłowa konfiguracja lub brak przekierowań może przekreślić szanse witryny na osiągnięcie wysokich pozycji w Google.

Zmiana wersji strony

Dość częstym i na pewno bolesnym problemem związanym z przekierowaniami jest zła konfiguracja przy zmianie wersji witryny. Zmieniając stronę często nie angażuje się do tego specjalisty SEO, a co za tym idzie, nikt nie pilnuje prawidłowego wdrożenia przekierowań. Dopiero po czasie, kiedy wyniki spadają, firma szuka ratunku i okazuje się, że nikt nie pomyślał o przekierowaniach lub ktoś sprytnie przekierował wszystkie stare adresy na stronę główną. Jeżeli w nowej witrynie zmieniły się adresy URL, najlepszym rozwiązaniem będzie wdrożenie przekierowań pojedynczych adresów na nowe podstrony, będące ich odpowiednikami bądź na adresy zbliżone do nich tematycznie.

Zmiana adresów stron

Często przy zmianie nazwy strony CMS wymusza zmianę jej adresu, co z punktu widzenia użytkownika nie robi dużej różnicy. Natomiast wyszukiwarka widzi, że stara strona razem ze swoimi wynikami została usunięta, a strona z nowym adresem URL musi budować widoczność od zera. Dlatego przed zmianą nazwy produktu zawsze warto zapisać jego adres i przy ewentualnej zmianie przekierować go na nowy.

Przekierowania 302

W wielu systemach zarządzania treścią nadużywa się przekierowań 302, które wykorzystywane są do przekierowań niedostępnych produktów lub wersji językowych stron. Dla produktów, które wrócą do oferty sklepu, takie rozwiązanie jest jak najbardziej wskazane, jednak zwykle produkty po zniknięciu ze sklepu nie wracają już do sprzedaży i ich adresy należałoby przekierować, wykorzystując przekierowanie 301.

Adresy zwracające błąd 404

Strony, które przestały działać i pod ich adresem nie znajduje się żadna treść, wyświetlają błąd 404. W przypadku małych stron przekierowanie wszystkich adresów z błędem 404 jest najprostszym rozwiązaniem, które zresztą sam stosuję. Jednak w przypadku większych stron zwracających setki lub tysiące błędów 404 przekierowywanie każdego adresu byłoby czasochłonne i mogłoby spowolnić działanie strony.

Dlatego w takiej sytuacji warto wyselekcjonować i przekierować tylko adresy mające rzeczywistą wartość dla wyszukiwarek. Mając listę wszystkich błędów 404, warto sprawdzić jaka część z nich znajduje się w indeksie Google, adresy znajdujące się w wynikach wyszukiwania zwykle mają jakąś wartość dla wyszukiwarki, dlatego warto przekierować te adresy. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie w Google Search Console lub Google Analytics, które z adresów generowały ruch na stronie i je także przekierować.

Łączenie podstron

Mając podstrony o bardzo zbliżonej tematyce lub kanibalizujące słowa kluczowe warto rozważyć ich połączenie. Przekierowanie 301 jednego adresu na drugi zakończy problem rywalizacji podstron o frazy w wynikach wyszukiwania oraz skoncentruje na jednym adresie URL siłę linków zewnętrznych. Łącząc dwie strony przekierowaniem, warto rozważyć także przeredagowanie treści na stronie docelowej, tak aby łączyła ona w sobie teksty występujące na obu łączonych podstronach.

Przekierowania 301 to potężne narzędzie w rękach pozycjonera dające wiele możliwości wpłynięcia na wyniki strony. Niestety bardzo często przekierowania w serwisach nie są poprawnie skonfigurowane i w często niewidoczny sposób hamują wyniki strony. Dlatego po przeczytaniu tego artykułu sprawdź konfigurację przekierowań na swojej witrynie, bo może zastosowanie kilku reguł pomoże Ci poprawić wyniki Twojej strony.

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Aleksander Foit

Kompleksowo podchodzi do każdej prowadzonej kampanii. Jako SEO Manager w 4PEOPLE zajmuje się pełnym procesem pozycjonowania: od optymalizacji po linkowanie i rozwój serwisu. Nie boi się wyzwań i świetnie radzi sobie w promowaniu nowych stron i poprawie widoczności tych, które działają na rynku od lat.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!

Szukasz skutecznego marketingu internetowego?
Oferujemy bezpłatne konsultacje!

Dzięki nim dowiesz się:

Co wybrać? Google czy Facebook a może LinkedIn? Które z tych lub wielu innych narzędzi warto zastosować w przypadku twojej firmy.

Na jakie koszty musisz się przygotować i na jakie korzyści możesz liczyć.

Jak Twoja firma wypada na tle konkurencji i o jakie elementy warto zadbać na stronie internetowej

Umów się na bezpłatną konsultację!

Katarzyna Rożek

Katarzyna Rożek

Account Manager