Marketing gabinetów stomatologicznych – cz. III – gdzie się (skutecznie) reklamować?

1 napisany przez Robert Polak, 20 października 2016

Zapraszam Cię do lektury trzeciej części mojego artykułu poświęconego marketingowi gabinetów stomatologicznych. Z poprzednich części dowiesz się, jakie elementy powinna zawierać Twoja strona WWW oraz co na niej mierzyć, by móc ocenić skuteczność prowadzonych działań reklamowych. Dzisiaj pokażę Ci, w jaki sposób odpowiednio dobrać formy promocji w Internecie.

marketing gabinetów stomatologicznych

Budżet na działania marketingowe stanowić będzie Twój regularny i niemały wydatek, który musisz doliczyć w comiesięcznych kosztach prowadzenia praktyki. Dlatego też tak ważne jest, by każda wydana złotówka była złotówką wydaną efektywnie.

1. Na początek – gdzie Cię szukać?

Zanim pomyślisz o jakiejkolwiek reklamie, zacznij od podstaw i pojaw się w ekosystemie Google i jego mapach. Możesz to zrobić zakładając konto pod adresem: https://www.google.com/business/ . Uzupełnij najważniejsze informacje dotyczące Twojego gabinetu (zwłaszcza jego adres i godziny otwarcia), dodaj zdjęcia, a następnie oczekuj pocztówki z Google na wskazany przez Ciebie adres (przyjdzie w ciągu kilku tygodni). Po prawidłowej weryfikacji, Twoja wizytówka pojawi się na mapach Google.

Dobrze uzupełniona wizytówka będzie wyglądać podobnie do tej:

google-maps
Być może zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób być wyżej od swojej konkurencji – tego dowiesz się w dalszej części artykułu.

2. Zainwestuj w Google AdWords

Jednym z najbardziej wartościowych źródeł ruchu na Twojej stronie internetowej będzie ten, pochodzący z wyszukiwarki.

Ruch ten można podzielić na dwa kanały:

– ruch organiczny (z naturalnych wyników wyszukiwania),
– ruch płatny (z Google AdWords).

Zdecydowanie powinieneś zadbać o oba wymienione kanały, ale to ruch płatny będzie na początku kluczowy, gdyż pozwoli Ci pojawić się w wynikach wyszukiwarki praktycznie od razu.

Google AdWords daje wiele możliwości reklamowych, jednak najważniejszą w przypadku praktyki stomatologicznej będzie reklama w wyszukiwarce pod takim frazami jak:

– gabinet stomatologiczny + nazwa miasta
– dentysta + nazwa miasta
– stomatolog + nazwa miasta

W przypadku większych miast, warto również stosować dopisek dzielnicy np. dentysta mokotów.

Jeśli jesteś do dyspozycji pacjentów np. późnym wieczorem lub nocą, koniecznie określ to w komunikacie reklamy i dobierz pod to odpowiednie słowa kluczowe np. “dentysta 24h warszawa”.

24h

Reklama w wyszukiwarce jest jedną z najskuteczniejszych, gdyż odpowiada na zapytania użytkowników dokładnie takimi wynikami, których oczekują. Dlatego tak ważne jest byś rozpoczął działania promocyjne właśnie od tego kanału.

Prowadzenie kampanii Google AdWords możesz zlecić agencji lub też zrealizować je samodzielnie (jeśli masz na to czas i odpowiednie umiejętności).

Jeśli zdecydujesz się na współpracę z agencją – zachęcam Cię do przeczytania artykułu o tym, jak taką agencję wybrać.

3. Zadbaj o wyniki naturalne – pozycjonuj się lokalnie

Kolejnym istotnym źródłem ruchu z wyszukiwarki jest ruch organiczny, czyli ruch pochodzący z bezpłatnych wyników wyszukiwania, które znajdują się pod wynikami sponsorowanymi.

Podobnie jak w przypadku reklamy AdWords, w wynikach naturalnych, powinieneś się pojawiać pod zwrotami związanymi z Twoim biznesem. W dużej liczbie przypadków będą to frazy zbieżne z tymi z AdWords.

Być może zastanawiasz się “Po co mi reklama pod tymi samymi frazami co w Google AdWords?” (lub wynikach naturalnych – jeśli nie stosujesz reklamy płatnej).

Wbrew pozorom wyniki naturalne i wyniki reklamowe nie “kanibalizują się”. Dzięki temu możesz pozyskać jeszcze większy ruch na Twojej stronie internetowej. Według badania Google wygląda to mniej więcej tak, że:

google

– będąc na pozycji 1 w wynikach naturalnych, dodatkowe reklamy płatne podniosły łączny poziom ruchu o 50%,
– będąc na na pozycjach 2-4 w wynikach naturalnych, dodatkowe reklamy płatne podniosły łączny poziom ruchu aż o 82%,
– będąc na pozycji 5 lub niższej w wynikach naturalnych, dodatkowe reklamy płatne podniosły łączny poziom ruchu aż o 96%.

By móc pojawiać się wyżej w wynikach naturalnych wyszukiwania, musisz wpłynąć na nie poprzez optymalizację strony internetowej oraz zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne.

Praktyki stomatologiczne są najczęściej biznesem lokalnym, więc w przypadku tej branży świetnie sprawdza się tzw. Local SEO (pozycjonowanie lokalne). Więcej o tym temacie przeczytasz w artykule Pawła >>> tutaj.

Ze względu na fakt, że prowadzenie pozycjonowania wymaga umiejętności technicznych (związanych z optymalizacją kodu strony), powinieneś skorzystać z pomocy agencji specjalizującej się w tej dziedzinie. Jak ją wybrać dowiedz się >>> tutaj.

4. Komunikuj się z pacjentem w social media

Facebook jako kanał marketingowy znacząco różni się od wyszukiwarki i dlatego też należy inaczej spojrzeć na efektywność tego kanału.

Wyszukiwarka łatwiej pomoże Ci zdobyć pacjentów, którzy szukają Twoich usług tu i teraz. Nie zapewni jednak stałego kontaktu z tymi pacjentami, którzy już u Ciebie zawitali.

Wyobraź sobie sytuację, w której chcesz zachęcić swoich pacjentów do skorzystania z promocji na usługę piaskowania zębów.

W przypadku kampanii AdWords możesz oczywiście podać informację o promocji w komunikacie reklamowym. Zapewne trafisz z taką promocją do części swoich pacjentów (jeśli akurat szukają takiej usługi), ale spora część potencjalnych pacjentów może nie być tym zainteresowana.

Tutaj z pomocą może przyjść Facebook, gdyż gromadząc pacjentów jako fanów Twojego profilu, możesz opublikować informację o promocji, a ta może pojawić się nie tylko na ich tablicy, ale również na tablicy ich znajomych (oczywiście jeśli podejmą interakcję powiązaną z wpisem – polubią go, skomentują lub udostępnią).

freshmed

Oczywiście promocje to nie jedyna informacja, która może być prezentowana na profilu. Ważne jest to byś utrzymywał relacje ze swoimi pacjentami, więc publikuj informacje o swoich osiągnięciach, szkoleniach, nowych usługach czy nawet swoich pasjach, bo to pozwoli na utrzymanie relacji z pacjentami, a nawet ją zacieśni.

By Facebook przynosił rezultaty sprzedażowe potrzebne jest kilka elementów:

– pomysł,
– plan tego, co chcesz publikować,
– harmonogram,
– REGULARNOŚĆ,
– CIERPLIWOŚĆ.

Celowo zapisałem wielkimi literami dwa ostatnie elementy, gdyż ich brak jest największą przeszkodą w osiąganiu sukcesu marketingowego na Facebooku. Prowadzenie profilu powinno trwać co najmniej 3-6 miesięcy, by móc ocenić rezultaty jakie to przynosi.

Jeśli jednak będziesz cierpliwy – Twoi pacjenci przyprowadzą dzięki temu kanałowi innych pacjentów!

Więcej o tym jak planować prowadzenie profilu oraz ile może to kosztować dowiesz się z artykułu Magdy >>> tutaj.

Podsumowanie

W moim artykule nie wymieniłem jeszcze innych kanałów marketingowych, które mogą być dla Ciebie wartościowe. Są to takie kanały jak display (kampania kontekstowa czy behawioralna), e-mail marketing (newslettery) czy remarketing (kampania display podążająca za użytkownikiem).

Każdy z nich może być dla Ciebie skuteczny, ale najważniejsze, od których musisz zacząć, opisałem w 4 punktach powyżej.

Dowiedz się, jak wdrożyć skuteczne działania marketingowe dla branży medycznej zgodne z obowiązującymi przepisami.

Zachęcam Cię również do tego, by kanały, w których prowadzisz działania marketingowe oceniać wspólnie, a nie każdy z osobna. Jeśli AdWords przynosi rezultaty (zapytania/telefony), a Facebook niekoniecznie – wcale nie oznacza to, że ten kanał należy wyłączyć. Wielce prawdopodobne jest, że ten kanał będzie generować Ci potencjalnego pacjenta w przyszłości, który poznając Twój gabinet przez znajomych wyszuka Cię poprzez wyszukiwarkę.

Rate this post

O autorze:

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4PEOPLE czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!