Ile kosztuje prowadzenie fan page’a na Facebooku?

8 napisany przez Magdalena Krempel, 15 kwietnia 2016

Obecność w social mediach jest dla wielu branż obowiązkowa! Budowanie społeczności, angażowanie jej, publikowanie contentu i zarządzanie kryzysowe to tylko kilka aktywności, na które musisz poświęcić swój czas. Jeśli jednak czasu masz jak na lekarstwo, warto postawić na agencję, która zajmie się prowadzeniem działań w mediach społecznościowych w imieniu Twojej marki. Ile to kosztuje i dlaczego? Postaram się przybliżyć temat w dzisiejszym artykule.


Już nie tylko wielkie brandy, ale także mniejsze firmy (nawet te lokalne) pojawiają się w mediach społecznościowych. Wciąż prym wiedzie Facebook, choć coraz więcej marek stawia także na Twittera czy Snapchata. Ważne by się wyróżnić, zainteresować odbiorcę i w efekcie pozyskać nie tylko fana, ale przede wszystkim klienta. Najlepiej lojalnego.

Agencja social media

To ile kosztuje prowadzenie fan page’a na Facebooku, zależy nie tylko od zakresu prowadzonych działań, ale także od samej agencji. Dlaczego? Na rynku pojawiają się jak grzyby po deszczu małe quasi agencje, które proponują konkurencyjne ceny. Wszystko po to, by przyciągnąć klienta – to akurat nie budzi wątpliwości. W swojej pracy spotykam się z markami, które dały się skusić na okazyjną cenę. Niestety za ceną nie poszła w parze jakość tych usług oraz ich zakres.

Pamiętaj, nie piszę o małych agencjach, ale o tworach agencjopodobnych. Dla przykładu napiszę Ci, że znajoma, która prowadzi swój mały salon kosmetyczny otrzymała propozycję prowadzenia profilu na Facebooku za 600 złotych. Nic dziwnego czy oburzającego, ale to kwota obejmująca… 12 miesięcy! Nawet nie chcę sobie wyobrażać, w jaki sposób byłyby te działania (nie)prowadzone.

Sprawdzaj opinie w Internecie, szukaj i porównuj. Postaw na jakość działań, nie kieruj się tylko kryterium finansowym. Zawsze powtarzam, że „ten kto mało płaci, ten dwa razy traci” – w social mediach wiele razy ta reguła się powtarza. Nie wierzysz? Sprawdź profil >>> Kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy. Znajdziesz przykłady adminów, którzy nie potrafią sobie radzić np. z zarządzaniem kryzysowym. Dodatkowo, publikują grafiki ze znakami wodnymi, „zapożyczają” zdjęcia z wyszukiwarki, a nawet popełniają błędy ortograficzne. 

Zgrany team to podstawa!

Jak wiadomo, agencję tworzą ludzie. To oni będą pracowali nad tym, co będzie pojawiało się na Twoim profilu.

1. Strategia działania (co, jak, dlaczego i po co?) – zazwyczaj potrzebna jest porządna burza mózgów. Taka kumulacja pomysłów kreatywnych głów zazwyczaj przynosi wymierne efekty. Działania prowadzone bez uprzednio przygotowanej strategii są pozbawione sensu. Zazwyczaj pojawia się wtedy chaos, niespójność i brak efektu synergii.

2. Content plan (wpisy, grafiki) – przygotowanie odpowiednio dopasowanych do grupy docelowej wpisów to często wyzwanie. Szczególnie jeśli Twoja branża jest mało popularna lub Twój produkt dopiero wchodzi na rynek. Trzeba postawić na innowacyjność, intrygowanie odbiorców i zaskakujące treści. Zwykłe wpisy to często za mało. Niemniej ważne są grafiki, które często zauważamy w pierwszej kolejności (jeszcze zanim spojrzymy na treść). Do naszego teamu dołączają więc kolejne osoby pracujące nad Twoim profilem.

3. Moderacja – jak wiadomo, fani często mają wiele pytań czy wątpliwości. Jeśli nie dodzwonią się na infolinię, do biura obsługi lub nie otrzymają szybkiej odpowiedzi drogą mailową, wtedy pojawiają się na fan page’u. Tutaj szukają odpowiedzi. Potrzebna jest więc osoba, która zajmie się ich obsługą – odpowie na pytania, rozwieje wątpliwości, zareaguje na negatywne komentarze lub podziękuje za te pozytywne. Pamiętaj, że nie zawsze na profilu pojawiają się osoby miłe i kulturalne, dlatego moderator musi usuwać także treści niecenzuralne, obraźliwe i SPAM. To praca na siedem dni w tygodniu – Internet przecież nie śpi!

4. Raport – przygotowanie analizy i podsumowania to kolejne godziny pracy. Zebranie danych to podstawa do podjęcia kolejnych kroków i rozwoju Twojego fan page’a. Wszak nikt nie lubi stać w miejscu!

5. Kontakt – żadne działania nie mają racji bytu, kiedy z Tobą nie ma się kto skontaktować! Zazwyczaj tę rolę spełnia Account Manager, który czuwa nad wszystkimi działaniami. Zadzwoni, napisze maila, zarekomenduje dodatkowe rozwiązania, podsumuje dotychczasową współpracę. W ten sposób po obu stronach znajdują się dobrze poinformowane jednostki, a jak wiadomo – im więcej wiemy o kliencie, tym lepiej go rozumiemy!

Wszystkie działania intensyfikują się w momencie pojawienia się sytuacji kryzysowej lub wysypem pytań np. o dany produkt lub usługę. Social media nie działają „od-do”, to przedsięwzięcie „24h/dobę”.

Dodatkowe zaangażowanie

Jeśli chcesz, by Twoja marka zaistniała także w sposób niestandardowy, musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami. Niektórzy np. stawiają na content video, który publikowany jest regularnie na fan page’u.

Zależy Ci na angażowaniu społeczności i chcesz by na Facebooku regularnie pojawiały się konkursy dla fanów? Nie ma problemu! Pamiętaj jednak, że agencja będzie musiała przepracować kilka godzin nad pomysłem, regulaminem, sposobem przeprowadzenia konkursu, jego promocją itp. Inne koszty generuje konkurs na osi czasu (opublikowany post), a inne konkurs w aplikacji (tworzonej indywidualnie lub zakupionej w formie szablonu).

Facebook też chce zarobić

Chodzi tutaj o inwestycję w Facebook Ads. Obecnie, wpisy publikowane na profilach facebookowych docierają do ok. 20% fanów (choć często jest to nawet 10%). Zasięg organiczny jeszcze kilka lat temu był znacznie większy, ale jak wiadomo każdy żądny jest profitów dla siebie. Dlatego też, jeśli chcesz podjąć współpracę z agencją, musisz przygotować się na dodatkowe wydatki w postaci budżetu na reklamę (posty sponsorowane, polubienia strony).

Budżet na promocję postów jest zróżnicowany – bierzemy pod uwagę branżę, grupę docelową, KPI, założenia, cele etc. Szereg czynników ma wpływ na to, co i za ile!

Ile agencji, tyle cen

Choć to wydaje się trywialne, to tak jest. Znajdziecie w Internecie oferty i cenniki, w których:

– kwoty ustalone są na sztywno, traktując każdego klienta tak samo,
– znajdują się widełki cenowe,
– podana jest informacja o wycenach indywidualnych.

Zazwyczaj ceny zaczynają się od ok. 1000 złotych w zależności od branży oraz zakresu prowadzonych działań, a kończą się na kilku lub nawet kilkunastu (!!!) tysiącach.

Trzeba wiedzieć, kiedy powiedzieć „nie”

Do agencji trafiają także klienci, którym bardzo podobają się działania na Facebooku i dlatego chcą się tam pojawić. Jest chęć, są pieniądze i niby wszystko OK, ale… po co w ogóle social? Nie każdy klient, który wysyła brief otrzyma od nas ofertę na wybrane działanie. Dlaczego? Stawiamy na mierzalne efekty i racjonalne działania. Jeśli z doświadczenia wiemy, że pojawienie się Twojej marki na Facebooku niczego nie zmieni, nie wzrośnie zainteresowanie nią, nie pojawią się nowi klienci, a Ty tylko wydasz pieniądze, to wiedz jedno – powiemy Ci o tym! Dodatkowo zarekomendujemy inne działania, które sprawdzą się lepiej w Twojej branży. Nie chodzi o to, by klienta pozyskiwać na siłę i za wszelką cenę. Trzeba skupić się na jego celach i możliwościach, które wspomogą ich realizację. Sztuka dla sztuki? Absolutnie nie!

Podsumowanie

Z pozoru proste pytanie, „Ile kosztuje prowadzenie fan page’a na Facebooku?”, okazuje się nie mieć jednoznacznej odpowiedzi. Zastanów się czego oczekujesz od agencji i jaki budżet jesteś w stanie przeznaczyć na takie działania. Wtedy też otrzymasz szybki feedback, czy w ogóle jest możliwa realizacja usługi w danej kwocie i czy jest ona rekomendowana dla Twojej firmy. Skontaktuj się z nami, a szybko uzyskasz wiarygodną odpowiedź, ile może kosztować prowadzenie fan page’a Twojej firmy na Facebooku i wskazówki, jak możemy to dla Ciebie zrobić.

PS: Tak, wiem. Mamy FACEBOOK PAGE, a nie fan page. Jednak w użytku codziennym przyjęło się używanie tej drugiej nazwy. ;)

O autorze:

Magdalena Krempel

Content & Social Media Manager w 4People. Lubi łączyć przyjemne z pożytecznym, dlatego wybrała pracę w branży, którą uwielbia ponad wszystko. Wychodzi z założenia, że jeśli można rozwijać swoje pasje i łączyć to z pracą zawodową... trzeba to robić! Dla klientów tworzy zintegrowane strategie obecności marek w social media. Jest odpowiedzialna za to, co pojawia się w poszczególnych kanałach komunikacji i z powodzeniem zwiększa konwersje z kampanii reklamowych. Z wykształcenia socjolog i politolog.

Komentarze

  • Za dobre usługi trzeba płacić. Jeśli ktoś za rok proponuję 600 zł to sorry, ale co w tej kwocie można zrobić?

    • Magdalena Krempel

      Nam pojawia się pytanie, co w ramach tej kwoty można zrobić. Wielu klientów jednak daje się skusić. Często nawet nie wiedzą, w jaki sposób usługa będzie wykonywana. Niestety, trzeba też uświadamiać, że jeśli ktoś oferuje nam coś w super-hiper-extra cenie, to za tym może kryć się coś, co wpłynie negatywnie na wizerunek firmy lub też po prostu nie przyniesie efektów i będzie „sztuką dla sztuki”.

  • Scross

    Nie ma to jak robienie contentu i typowe w branży „To zależy”. Artykuł tragedia

    • Magdalena Krempel

      Napisanie kwoty „na sztywno” byłoby błędem. Uważasz, że mała, lokalna firma ma mieć prowadzony profil w takiej samej kwocie, jak wielki brand? Jeśli chcesz zainwestować w jakąkolwiek usługę, jej warunki uzależnione są od tego, czego oczekujesz. Nawet w kwestii abonamentu w wybranej sieci – możesz płacić 9,99 albo 169,99 zł. Nie oczekuj jednak tych samych usług w każdej z kwot. Dzięki za komentarz!

      • Dominik

        W marketingu wszystko zależy i to jest zupełnie normalne.

  • Pingback: Dlaczego AdWords jest drogie? | Marketing dla Ludzi()

  • Nikttakiważny

    Skoro wycenić się jednoznacznie nie da to mogliście chociaż opisać klucz i zrobić wycenę przybliżoną. Mogliście też zasymulować kilka grup potencjalnych klientów i tam też dało by się dość precyzyjnie wycenić taką usługę. Zgaduję, że jeśli cena jest tajemnicą to za dobrze na tle konkurencji nie wypadacie. Od takie moje przemyślenie po przeczytaniu tego wszystkiego.

    • Magdalena Krempel

      Jeśli agencja pracuje na szablonach ofert, cenę może wskazać od razu – na tzw. „dzień dobry”. W 4People oferty dopasowywane są do klienta w zależności od wielu czynników. Między innymi istotną kwestią jest to, w jakiej branży działa dana marka, jakie produkty sprzedaje bądź jakie usługi świadczy. Czy działania prowadzone są od początku, czy przejmujemy pracę po innej agencji? Czy wizerunek jest już ugruntowany, czy trzeba dopiero go budować? Czy dany produkt/usługa funkcjonuje już na rynku, czy może dopiero na ten rynek jest wdrażany?

      Tak jak wskazałam w artykule, ceny rozpoczynały się w zeszłym roku od około 1000 złotych netto, a kończyły się na kilku tysiącach. Wszystko uzależnione było także od zakresu prac, które były po stronie agencji.

      Konkretną wycenę otrzymuje klient, który się do nas po nią zgłasza, bo to każdorazowo indywidualnie przygotowywany materiał. Poza tym, jeśli na podstawie symulacji tu i teraz pokażemy kwotę X, a podczas zagłębienia się w temat/klienta/jego opinie w sieci, okaże się, że pracy będzie nieporównywalnie więcej to…? Proszę mi wierzyć, nie każdy zrozumie fakt, że nie dostanie wyceny na wspomnianą kwotę X, a na Y.

      Pokazywanie cen lub widełek cenowych jest bezsensowne. Nijak mają się bowiem wyceny dla małych firm do wycen dla wielkich marek.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!