Jakie są trendy w marketingu dla deweloperów? Relacja z konferencji F!RE Real Estate Marketing Forum

0 napisany przez Joanna Rechnio, 23 kwietnia 2019

Obecny globalny trend w marketingu opiera się na kilku ważnych aspektach. Wartości, którymi człowiek kieruje się w swoim życiu, ponieważ wartościowanie jest przeżywaniem świata i odczuć im panujących. Życia we wspólnocie z innymi, bo to daje nam poczucie bezpieczeństwa. Wykorzystanie technologii typu smart, która pomaga nam żyć wygodniej i szybciej. Odpowiedzialności za to, co tworzymy (czyli produkt i usługa), dla kogo i czy dbamy przy tym o środowisko i przestrzeń, w której żyjemy.


W dzisiejszym artykule rozwinę ten wątek na podstawie informacji, które miałam okazję usłyszeć na pierwszej edycji konferencji F!RE Real Estate Marketing. Odbyła się ona 8 i 9 kwietnia 2019 roku i została organizowana przez Nowy Adres S.A.

Podczas dwudniowej debaty dedykowanej sektorowi deweloperskiemu mogliśmy dowiedzieć się nie tylko o globalnych trendach w marketingu. Poruszonych zostało wiele ciekawych wątków o waszej branży:

– wzrastająca liczba inwestycji coworking czy coliving,
– preferencji klientów na rynku nieruchomości,
– customer journey na rynku mieszkaniowym i komercyjnym,
– seniorzy na rynku nieruchomości. Jaka jest obecnie oferta, a jaka będzie w przyszłości,
– placemaking, miejsca, które nas zatrzymują,
– procesy sprzedażowe na rynku mieszkaniowym,
– jak pokazać nieruchomość przy użyciu nowych digitalowych rozwiązań, – jak wykorzystać najlepiej Google Ads na rynku mieszkaniowym,
– jak wykorzystać Facebook Ads na rynku mieszkaniowym,
– a także jak wykorzystać LinkedIn na rynku komercyjnym.

Wiele tych cennych informacji i doświadczeń mogliśmy wysłuchać podczas wielogodzinnych dyskusji, prowadzonych przez ekspertów z branży.

Jakie są światowe trendy w marketingu i czy na rynku nieruchomości można je zastosować z sukcesem?

W szerokie spojrzenie na trendy wprowadził nas Marcin Maj, współwłaściciel agencji H2O. Podkreślił, że aż 63% konsumentów nie ma zaufania do treści, które może znaleźć w sieci. Dzięki social media rozprzestrzenianie się informacji jest bardzo szybkie. Co więcej, przeciętny konsument codziennie widzi ponad 4 000 komunikatów reklamowy.

tysiące komunikatów

Marcin pokazał nam, jak w tym świecie wielu informacji światowe i polskie marki znalazły sposób na bycie zauważonym, ale także by konsumenci zaufali marce.

1. Stań po stronie niedocenionych

Obecnie trendem w komunikacji marketingowej jest dotarcie do niedocenianych, zawalczenie o nich.

Marcin Maj zainspirował nas kilkoma spotami marek, które już od lat budują taką komunikację. Jednym z ciekawych przykładów “stań po stronie niedocenianych” jest historia rzeźby “Nieustraszonej dziewczynki”, którą postawiono 7 marca 2017 roku w przededniu światowego Dnia Kobiet na Wall Street. Była ona usytuowana naprzeciw rzeźby Charging Bull. Bardzo szybko zyskała na popularności, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Miała zostać usunięta w kwietniu 2017 roku, ale finalnie, dzięki petycjom internautów, pozostała do listopada 2018 roku. Przypomina nam, że maszerując po coś ważnego, możesz wiele zmienić, stojąc w miejscu. Zobaczcie sami jej historię:

Kolejnym ciekawym przykładem dotarcia do niedocenianych wykorzystała marka Diesel, która w ubiegłym roku postawiła na komunikat “zmieniaj swoje wady w zalety” lub “idź z wadą”, co  dyrektor kreatywny Diesela Nicola Formichetti uzasadnił, że „bycie unikalnym jest o wiele piękniejsze, niż bycie perfekcyjnym”. Pokazuje to, że warto stosować personalizację w swojej komunikacji marketingowej.

Czy znajdziemy takie przykłady w waszym segmencie? Tym wątkiem zajmiemy się szerzej w kolejnym artykule.

2. Bądź szczery i uczciwy. Buduj transparentność marki, a tym samym zaufanie i poczucie bezpieczeństwa wśród konsumentów

Szczerość i uczciwość są wartościami najbliższymi człowiekowi. Dzięki nim czujemy się bezpiecznie. Marka McDonald’s już kilka lat temu wykorzystała tę formę komunikacji w swojej strategii marketingowej “Behind the scenes at a McDonald’s photo shoot”.

Marki chcą nas zapraszać do siebie, abyśmy poznali je od kuchni. Jak powstają ich produkty czy usługi, ale także jakimi są ludźmi. Produkty nie są już stawiane jako najważniejsze w przekazie marketingowym, to wartości pozwolą klientowi zatrzymać się na chwilę i zobaczyć, co marka chciała im powiedzieć i co mogą zyskać w zamian.

W dzisiejszych czasach dostęp do informacji jest łatwy i szybki. Klienci sami poszukują informacji o marce, zanim podejmą decyzję, by z wami porozmawiać o ich planach związanych z zakupem nieruchomości.

Dlatego tak ważne jest, abyście sami opowiedzieli o sobie historię: kim jesteście, jak pracujecie i dla kogo budujecie. Możecie to zrobić na wielu płaszczyznach. Zaczynając od strony internetowej, a także wybierając komunikację w mediach społecznościowych, które są świetnym kanałem do pokazania tego co robicie i jacy jesteście. A nikt inny niż wy tego nie zrobi lepiej. Dzięki temu budujecie zaufanie do waszej firmy. Inwestujecie w przyszłość.

3. Zadbaj o serdeczność i zbuduj dobre relacje z klientem

Media są przesycone nietolerancją i brakiem szacunku do ludzi. Atmosfera nienawiści obecna jest niemal wszędzie. Jest to zauważalne również w waszej branży. Ile znajdujecie w sieci złych słów i opinii na wasz temat?

negatywny wpis na temat dewelopera

Takich komentarzy w sieci (nie tylko na forach) są miliony.

Jak zatem wy, jako deweloperzy, możecie z tym sobie poradzić?

Bądźcie serdeczni – rekomendują eksperci. Gdy zagwarantujecie sobie w pierwszej kolejności transparentność już od procesu sprzedaży (czyli co klient kupuje, aby świadomie podjął decyzję), ale także do procesu obsługi po oddaniu kluczy. Budowanie serdecznych relacji to proces długofalowy i nie kończy się na podpisaniu umowy deweloperskiej.

Empatia wobec waszych klientów jest kluczowa. Kupno mieszkania, zwłaszcza tego pierwszego, jest bardzo stresująca dla przeciętnego konsumenta. To również bardzo trudny proces z punktu widzenia finansowania, którego klienci często nie rozumieją. Zadbanie od początku o relacje z klientem to inwestycja w przyszłość. Rozmawianie z klientem bezpośrednio to też jest “marketing” – was samych.

Również szybkość odpowiedzi na zapytania ofertowe jest elementem budowania relacji z klientem.

Na panelu poświęconym wymaganiom, jakie mają obecni klienci, dowiedzieliśmy się o ciekawych faktach. Młode pokolenie chce otrzymać odpowiedź na zapytanie do 2-3 godzin, w ciągu kilku dni. Nie pamiętają czasów, w których trzeba było poczekać w przysłowiowej “kolejce”. Dlatego szybkość i wygoda w otrzymaniu odpowiedzi będzie kluczowa w procesie sprzedaży nieruchomości.

Według badań przeprowadzonych przez RynekPierwotny.pl odpowiedź na wysłane zapytanie drogą mailową zajmuje waszej branży średnio 2 dni i kilka godzin. Dowiedzieliśmy się także, że nawet do 43% potencjalnych klientów nie otrzymują od was odpowiedzi na przesłane zapytania. Takie sytuacje pojawiają się na większych rynkach. Jestem pewna, że w mniejszych lokalizacjach, gdzie otrzymujecie niewielką liczbę zapytań, dbacie o każdy otrzymany kontakt. Zatem szybkość w odpowiedzi to również element związany z byciem serdecznym i wdzięcznym za to, że klient przekazał nam swoje dane.

Serdeczność możemy odnaleźć w innych obszarach niż sprzedaż i obsługa posprzedażowa. Serdeczność to także inwestowanie w tworzenie wspólnoty i więzi emocjonalnych z klientami, o czym poniżej.

4. Zbuduj poczucie wspólnoty – jest to pożądane przez konsumentów na rynku nieruchomości

Obecnie marki, nie tylko z waszego rynku, inwestują w tworzenie poczucia wspólnoty.

Taka marka jak Nivea od lat inwestuje w budowę placów zabaw, angażując do tego rodziców, aby głosowali na projekt placu zabaw. Tworzą dzięki temu przestrzeń do wspólnych zabaw.

plac zabaw nivea

Nowoczesne inwestycje powinny pełnić funkcję nie tylko mieszkaniowe, ale także społeczne i kulturowe. Współczesne budownictwo już odzwierciedla poczucie tworzenia wspólnoty dla mieszkańców.

Ale zacznijmy od tego, kto kupuje na rynku mieszkaniowym, czyli kto tworzy tę wspólnotę?

Rozmowy na konferencji F!RE toczyły się w kierunku trzech mocnych grup:

– młodego pokolenia Milenialsów, a za kilka lat już Pokolenia Z,
– wzrastającej mocnej grupy 45+. Ponieważ jesteśmy starzejącym się społeczeństwem, to ta grupa wiekowa będzie coraz starsza, ale też coraz liczniejsza
– seniorzy dziś i seniorzy w najbliższej przyszłości

Z punktu widzenia wszystkich grup wiekowych jest kilka istotnych aspektów, na które mocno zwracają uwagę podczas poszukiwania wymarzonego mieszkania:

– lokalizacja, a ich atuty, czyli co jest w pobliżu inwestycji, by mieszkało się wygodnie,
– wykończone mieszkania pod klucz,
miejsca na osiedlu, które pozwolą budować wspólnotę,
– zastosowane nowe technologie “smart home”,
– bezpieczeństwo,
funkcjonalność nieruchomości vs. cena,
– oraz ekologia.

Już od lat są budowane inwestycje, na których możemy znaleźć:

– strefy wypoczynku dla mieszkańców osiedla. Różne skwerki czy przestrzenie, które umożliwiają nam taki relaks,
– strefy z placami zabaw dla dzieci,
– miejsca usługowe, które polepszają nam komfort życia. Dzięki nim mamy blisko do pożądanych miejsc, np przedszkola, żłobki, restauracje, piekarnie itp.

Obecny konsument szuka interesujących przestrzeni do życia, by poprawić tym swój komfort życia. Dzięki temu poprawiła się jakość i estetyka oddawanych inwestycji.

inwestycja na towarowej w warszawie
Inwestycja Towarowa 22 w Warszawie
źródło: http://www.fpiec.pl/design/towarowa-22-swietny-projekt-architektow-z-bjarke-ingels-group-ktory-zostanie-zrealizowany-w-warszawie

Przykładów takich inwestycji jest sporo. Obrazują nam w jakim kierunku zmierza nowoczesne budownictwo w większych miastach.

5. Zadbaj o ekologię i nowoczesną technologię  

Wiele marek światowych i polskich kreuje swój wizerunek jako eko. Aktualny jest temat nadmiernej produkcji plastiku, którym zaśmiecamy naszą planetę. Marka Żywiec Zdrój wprowadziła już na rynek butelkę w 100% biodegradowalną.

butelka biodegradowalna
Źródło: https://www.postronienatury.pl/

Wasza branża także zmierza w kierunku dbania o ekologię. Potwierdzeniem tego jest otrzymany certyfikat Breeam.

logo breeam

Ale co oznacza, że inwestycja jest ekologiczna? Aby móc mówić o swojej inwestycji, iż jest ekologiczna, deweloper musi zadbać o kilka ważnych elementów. Jednym z nich jest odpowiedni projekt okien, dzięki czemu do mieszkania lub domu dostarczana jest optymalna ilość światła dziennego. Zyskujemy tym oszczędność na energii. Ważny jest także wybór odpowiedniego ogrzewania lokum, np. zastosowanie prośrodowiskowego ogrzewania miejskiego o wysokiej skuteczności i optymalnych kosztach eksploatacji. Ponadto – wyposażenie lokali w pakiet Smart Home, który umożliwi sterowanie zużyciem energii cieplnej w domu, co również zapewni oszczędność. Istotne są również tereny zielone na osiedlu. Więcej szczegółów możemy znaleźć na stronie https://www.breeam.com/

Najlepszym tego dowodem jest marka Budimex S.A. Na ich profilu społecznościowym znajdziecie potwierdzenie, jak można pokazać swoją markę jako transparentną, szczerą, uczciwą, bo prezentującą swój zespół. Stali się też w tej branży ikoną marki odpowiedzialnej, ponieważ inwestują w Strefa Rodzica. Budimex Dzieciom, czy “Zmieniaj Świat”. Oba programy zostały docenione na Forum Odpowiedzialnego Biznesu: http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2019/04/Raport2018.pdf

Dzięki konferencji F!RE Real Estate Marketing poznaliśmy trendy w marketingu polskich i światowych marek. Dowiedzieliśmy się, jak niektóre marki deweloperskie świetnie wykorzystują ten trend w swojej komunikacji marketingowej.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Joanna Rechnio

Planuje, rekomenduje, analizuje, organizuje, nadzoruje i radzi. W Agencji obecna od 2007 roku. Obecnie obsługuje kluczowych klientów. Posiadaczka wielu certyfikatów, w tym: Customer Centric Selling, Key Account Management oraz certyfikatów Google Partners. W pracy uwielbia wcielać w życie 7 nawyków skutecznego działania S.R. Coveya. Kiedy nie pracuje i nie myśli o pracy, czyta kryminały. Poza tym jeździ na łyżwach i nartach oraz pływa (kiedyś zawodowo).

Komentarze