Google Ads – na co warto zwrócić uwagę, by kampania była skuteczna
Google Ads to specyficzny system reklamowy, w którym próg wejścia jest na stosunkowo niskim poziomie, tzn. każdy jest w stanie stworzyć kampanię Google Ads bez większego przygotowania. Natomiast, aby tworzyć skuteczne kampanie reklamowe Google Ads, wymagane jest doświadczenie i wiedza. Bez tego przepalasz budżet i jesteś tylko skarbonką dla Google. W tym artykule dowiesz się, na co zwrócić uwagę, aby poprawić skuteczność kampanii Google Ads.
Skuteczna kampania Google Ads – 6 ogólnych porad
a) Strategia CPC – zacznij kampanię ze strategią samodzielnego ustawiania stawek CPC, podchodź z rezerwą do rekomendacji Google dotyczących przejścia na Inteligentną strategię CPC (maksymalizacja konwersji, CPA). Przechodź na Inteligentne Kampanie tylko wtedy, jeśli ilość danych o konwersjach jest zadowalająca i jeśli minie odpowiednia ilość czasu od uruchomienia nowej kampanii. To, ile czasu minie od uruchomienia nowej kampanii jest indywidualną sprawą – wszystko zależy od tego, jak dobrze skonfigurowałeś/aś nową kampanię Google Ads. Więcej na temat strategii ustalania stawek CPC znajdziesz tutaj.
b) Budżet dzienny – przed startem kampanii, sprawdź prognozy dotyczące wydatków na kampanię Google Ads w narzędziu Google Keyword Planner. Jeśli koszty wydają się za duże, ustaw harmonogram reklam, zmniejsz zasięg kampanii (ustawienia lokalizacji), zoptymalizuj stawki CPC, a dla starszych kampanii z ograniczonym budżetem przejdź – o ile warto – na inteligentne ustalanie stawek CPC maksymalizujące liczbę konwersji.
c) Odbiorcy – wykluczaj nieskutecznych odbiorców według wieku, płci oraz dostosowuj stawki CPC.
d) Urządzenia – już na starcie możesz wyłączyć wyświetlanie reklam na tabletach (rzadko się sprawdzają) oraz po upływie minimum jednego miesiąca dostosować stawki CPC do najskuteczniejszych urządzeń.
d) Strona docelowa – pamiętaj, że teksty reklamowe to swego rodzaju obietnica. Obiecujesz w reklamach, że po kliknięciu użytkownik, na stronie docelowej, znajdzie spójny z przekazem reklamowym content. Jeśli reklamujesz opony do Mercedesa, a reklamy kierują do kategorii sklepu z oponami dla Opla – przepalony budżet gwarantowany oraz pewność, że skuteczność reklamy będzie zerowa.
e) Struktura konta – dziel konto Google Ads na kampanie i grupy reklam. Nie wrzucaj wszystkich słów kluczowych do jednego worka. Poznaj 7 strategii grupowania słów kluczowych w Google Ads – artykułu napisanego przez naszego szefa działu Google Ads, Karola Krzystałę.
Reklama tekstowa w Sieci Wyszukiwania – 3 konkretne porady
Tzw. kampanie wyszukiwarkowe (Search) to najpopularniejszy i najstarszy typ kampanii Google Ads. Kampania oparta o typy słów kluczowych, które dodajesz w ustawieniach, wyświetla reklamy tekstowe znajdujące się nad lub pod organicznymi (darmowymi) wynikami Google. Aby kampanie w wyszukiwarce były skuteczne, zwracaj uwagę na następujące aspekty.
a) Słowa kluczowe – sprawdź dokładnie typy dopasowań słów kluczowych. Wielu początkujących popełnia błąd, dodając słowa kluczowe o zbyt luźnym dopasowaniu, przez co kierują kampanie zbyt szeroko, przepalając budżet na niewartościowych użytkowników. Więcej o dopasowaniach słów kluczowych znajdziesz w dokumentacji Google pod tym linkiem. Przestudiuj bardzo dokładnie ten artykuł, a zrozumiesz, co powodowało brak skuteczności reklam.
b) Reklamy tekstowe – twórz tzw. reklamy elastyczne, zwykłe reklamy tekstowe odchodzą do lamusa. Od 30 czerwca elastyczne reklamy w wyszukiwarce będą jedynym typem reklamy w wyszukiwarce. Reklamy elastyczne w wyszukiwarce umożliwiają dodawanie wielu zasobów takich jak: nagłówki, teksty reklamowe, wyświetlana ścieżka URL. Staraj się uzupełniać wszystkie zasoby, jakie daje Google. Zadbaj o to, aby w nagłówkach i tekstach reklamowych, znajdowały się słowa kluczowe, które masz w ustawieniach. Sprawdzaj wynik jakości reklam oceniany na żywo przez Google – maksymalizuj ocenę Google najwyżej jak się da. Więcej o reklamach elastycznych w artykule „Elastyczne reklamy w wyszukiwarce” autorstwa Natalii Cygnar.
c) Wykluczające słowa kluczowe – regularnie (minimum 2 razy w tygodniu) obserwuj, na jakie hasła kluczowe wyświetlają się Twoje reklamy. Wykluczaj te, które nie przynoszą efektów lub nie pasują do Twojej oferty.
Kampania graficzna w Sieci Reklamowej – 2 ważne kwestie
Sieć reklamowa to bardzo dobry sposób na dotarcie do wartościowych użytkowników przy relatywnie niskim koszcie CPC. Niestety z racji tego, że generuje wiele wyświetleń i kliknięć w ciągu dnia, przy źle zoptymalizowanej kampanii, potrafi przepalić bardzo dużo budżetu. Dlatego jest to jeszcze trudniejsza do zoptymalizowania kampania. Musisz zatem mieć się na baczności i zwracać uwagę na następujące elementy.
a) Standardowi vs niestandardowi odbiorcy Google – w sieci reklamowej możesz docierać do gotowych grup (szablonów) odbiorców Google lub na podstawie takich sygnałów jak: słowa kluczowe, adresy URL czy odwiedzane miejsca – tworzyć własne grupy odbiorców. Testuj na początku zarówno tych pierwszych, jak i drugich. Warto zawężać grupy docelowe, aby docierać do jak najlepszych użytkowników. Zbyt szerokie kierowanie przełoży się na wiele przypadkowych kliknięć w Twoją reklamę, która przyniesie same straty.
b) Reklamy displayowe – arcyważną kwestią w kampaniach GDN są reklamy. Muszą one być dopracowane najlepiej jak to możliwe, aby zwracały na siebie uwagę. Zauważ, że w Sieci Reklamowej użytkownik “atakowany” jest również przez innych reklamodawców i jest ich znacznie więcej niż w Sieci Wyszukiwania. Ponadto w miejscu, w którym będą wyświetlane reklamy, czyli na portalach informacyjnych, kanałach YouTube oraz wielu innych stronach, użytkownik w danym momencie, może być sfokusowany na innych rzeczach, rozrywkach, itd. Musisz zatem wiedzieć, jak tworzyć atrakcyjnie wizualnie reklamy displayowe, aby przebić się przez ten gąszcz informacyjny i zwrócić na swoją markę uwagę.
Uwaga! Pamiętaj, że kampanie Google Ads w Sieci Reklamowej mogą nie sprawdzić się w każdej branży/projekcie. Z doświadczenia wiem, że przy niektórych projektach kampanie GDN radzą sobie wręcz znakomicie, a przy innych gorzej lub w ogóle nie są skuteczne.
Remarketing – reklama śledząca
Remarketing to najskuteczniejszy typ kampanii GDN w Google Ads – tutaj reklamy pokazują się tym użytkownikom, którzy weszli w interakcję z reklamowaną witryną.
Dzięki remarketingowi możemy docierać do wartościowych użytkowników z ponownym przekazem reklamowym, np. gdy chcemy kupującym zaoferować ciekawe akcesoria do ich sprzętu lub użytkownikom, którzy z jakiegoś powodu dodali produkt do koszyka, ale nie dokończyli transakcji w sklepie, tzw. odzyskiwanie utraconego koszyka.
W tej kampanii zwróć uwagę na jedną ważną kwestię:
Listy remarketingowe – na wstępie napisałem, że kampanie remarketingowe wyświetlają się użytkownikom, którzy weszli w interakcję z reklamowaną witryną. Jest to z jednej strony prawda, ale skuteczny remarketing polega na tym, że wyświetlamy reklamy tylko wybranym (nie wszystkim), najlepiej rokującym odbiorcom, którzy byli na naszej stronie.
Dlatego przy tworzeniu list remarketingowych zwróć uwagę na następujące warunki:
– użytkownicy bez konwersji lub konwertujący;
– zaangażowani użytkownicy (jeśli nie dokonali konwersji);
– długość członkostwa użytkowników.
Im lepsze stworzysz listy remarketingowe, tym lepsze będą w przyszłości Twoje grupy odbiorców podobne do list remarketingowych, które system Google Ads po jakimś czasie tworzy na koncie.
Kampania PLA – reklamy produktowe. 6 zagadnień do opanowania
Kampanie produktowe to najskuteczniejsze rozwiązanie dla e-commerce dedykowane sklepom internetowym. W kampanii produktowej PLA można wyświetlać tylko karty produktowe sklepu internetowego.
Konfiguracja tej kampanii jest dość specyficzna i uważam, że technicznie najtrudniejsza, bo wymaga konta, do którego należy przesłać plik produktowy, tzw. feed produktowy z danymi dotyczącymi nazwy produktów. Przewaga tej kampanii nad innymi polega na tym, że użytkownik przed kliknięciem doskonale wie, czego może się spodziewać po wejściu w reklamę, gdyż widzi to, co go najbardziej interesuje, czyli cenę, zdjęcie produktu oraz nazwę sklepu.
Dobrze skonfigurowana kampania przynosi wiele korzyści w postaci przychodów i dużego ROAS (zwrot z nakładów na reklamę) i to nawet znacznie powyżej 1000%. Przyjrzymy się punktom, na które należy zwrócić uwagę przy tworzeniu skutecznej kampanii produktowej.
a) Stawka CPC – zacznij od relatywnie niskiej stawki CPC. Generuj ruch na tanie słowa kluczowe z szerokiego ogona, które najczęściej są najskuteczniejsze.
b) Grupy produktów – na koncie Google Ads w zakładce “Grupy produktów” podziel produkty na kategorie, zgodnie z feedem produktowym. Będziesz miał dzięki temu łatwiej przy analizie, oceniając skuteczność poszczególnych kategorii produktów.
c) Grupy reklam – możesz kampanię podzielić też na więcej niż jedną grupę reklam, ale tutaj doradzam zachowawczość i stosowanie tego w przypadku mniejszych sklepów internetowych.
d) Struktura kampanii produktowej – z czasem eksportuj produkty do innych kampanii produktowych. Trzymanie wszystkich produktów w jednej kampanii, mimo że Google tak zaleca, najczęściej nie jest dobrym rozwiązaniem.
e) Wykluczenia słów kluczowych – analizuj hasła kluczowe, na które wyświetlają się produkty sklepu internetowego i wykluczaj te, które nie przynoszą efektów lub nie są związane z ofertą sklepu.
f) Przeglądarka cenowa CSS – korzystając z innej niż Google przeglądarki cenowej CSS, zyskujesz tańsze kliknięcia do 20%. Jeśli wydajesz na kampanie produktowe miesięcznie 1000 zł, możesz nawet oszczędzić 2400 zł w skali roku! Jeśli chcesz przełączyć się na inny CSS, zajrzyj tutaj.
Skuteczne Kampanie inteligentne. Tylko 5 kroków do sukcesu!
Kampanie inteligentne to najskuteczniejsze kampanie w Google Ads. Jednak nie możesz ich uruchomić zbyt wcześnie, bo najczęściej skończy się to przepalonym budżetem.
Kampanie inteligentne najlepiej radzą sobie, gdy posiadają wiele informacji o konwersjach na koncie Google Ads. Im lepiej zrobione ręczne kampanie, tym skuteczniejsze okażą się kampanie inteligentne. Z racji tego, że kampanie inteligentne optymalizują się 24h, potrafią dowieść jeszcze więcej konwersji od najskuteczniejszych kampanii ustawionych ręcznie.
Aby kampanie inteligentne były jak najbardziej skuteczne, zwróć uwagę na kilka ważnych kwestii.
a) Optymalizacja budżetu dziennego – Google z czasem podsyła rekomendacje dotyczące zwiększenia budżetu i estymowane wyniki po wzroście budżetu. Sprawdzaj dokładnie te prognozy i oblicz, jaki budżet dzienny będzie optymalny dla kampanii inteligentnej.
b) Właściwa strategia CPC – w zależności od dysponowanego budżetu dziennego i typu kampanii, skorzystaj z właściwej inteligentnej strategii ustalania stawek CPC.
c) Reklamy – w przypadku kampanii inteligentnych reklamy muszą zawierać możliwie jak najwięcej zasobów, aby system miał czym rotować i mógł porównywać skuteczność.
d) Struktura kampanii inteligentnych – jeśli z jakiegoś powodu pewne usługi i produkty sprzedają się słabiej, przenieś je do oddzielnej kampanii inteligentnej, a w obecnej kampanii smart wyklucz te zasoby.
e) Konwersje – prawidłowo skonfigurowane konwersje oraz ich liczba, np. co najmniej 30 konwersji za ostatnie 30 dni. Więcej na ten temat znajdziesz w dokumentacji Google.
Podsumowanie
Pamiętaj, że powyższe wskazówki nie zawsze mogą się sprawdzić. Na tym też polega największa trudność w kampaniach Google Ads – nie ma w tym systemie szablonów tworzenia skutecznej kampanii.
W związku z powyższym od “zera do bohatera” w Google Ads to daleka droga. Tak przynajmniej było w moim przypadku. Pamiętam do dziś jak pierwsze tworzone przeze mnie kampanie, przyniosły rozczarowanie zamiast efektów.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
W lepszym rozumieniu systemu Google Ads pomogły mi praktyka oraz szkolenia, m.in. te organizowane przez Google. Zachęcam Cię też do korzystania z naszych podcastów organizowanych przez specjalistów 4PEOPLE – LINK. Tam bowiem znajdziesz bardzo dużo materiału dotyczącego nie tylko Google Ads, ale i szeroko pojętego marketingu internetowego.
Polecamy również: