7 strategii grupowania słów kluczowych w Google Ads

0 napisany przez Karol Krzystała, 15 września 2021

W pracy z kampaniami Google Ads jednym z największych wyzwań jest przygotowanie oraz podział słów kluczowych na grupy. Aby sprawniej i wygodniej zarządzać kampanią, warto podzielić odpowiednio słowa, aby poprawić trafność reklam i zmniejszyć koszt kliknięcia. W tym artykule przedstawię Wam kilka strategii grupowania słów kluczowych. Pamiętaj, nie ma złego lub dobrego podejścia, każda metoda ma swoje wady i zalety, jednak ważna jest ogólna znajomość strategii grupowania słów, by móc je testować, a co za tym idzie ulepszać zarządzanie kampanią.

7 strategii grupowania słów kluczowych

1. Dodanie wszystkich słów kluczowych w jednej grupie reklam

Najprostszy i najszybszy sposób grupowania słów kluczowych to umieszczenie wszystkich słów w jednej grupie i przygotowanie dwóch lub trzech reklam.

Kiedy stosować:
– gdy tworzysz reklamy dla krótkiej listy słów kluczowych na jedną stroną docelową z jedną ofertą;
– w sytuacji kiedy stawki za wszystkie słowa kluczowe są mniej więcej na tym samym poziomie;
kiedy grupa docelowa jest jednorodna i nie ma sensu tworzyć różnych reklam.

W znaczącej większości przypadków ta strategia jest nieskuteczna i wprowadza chaos na koncie.

Plusy:
– nie tracisz czasu na grupowanie słów kluczowych i na tworzenie reklam dla każdej grupy;
– możesz szybko uruchomić kampanię, aby przetestować słowa kluczowe lub zebrać nowe zapytania;
– w tym konkretnym przypadku łatwiej jest pracować z wykluczającymi słowami kluczowymi. Jeśli masz tylko jedną grupę reklam, powielające się słowa kluczowe nie powinny Cię niepokoić.

Minusy:
– zarządzanie kampanią z dużą liczbą słów kluczowych w jednej grupie staje się frustrujące;
– skuteczność słów kluczowych jest niejednoznaczna i nie możesz porównywać wyników między grupami reklam;
– dodanie różnych słów kluczowych do jednej grupy obniża ich Wynik Jakości, co oznacza, że ​​trudniej jest zająć wyższą pozycję bez podnoszenia stawki;
– nie da się dostosowywać treści reklam do słów kluczowych co obniża współczynnik klikalności.

Ta metoda jest bardzo prosta, jednak w wielu przypadkach można na pewno znaleźć lepsze rozwiązanie.

2. Grupowanie słów kluczowych na podstawie produktu/usługi

W takim przypadku tworzysz grupy reklam zawierające słowa kluczowe związane z określonym produktem, usługą lub kategorią.

Na przykład, jedna grupa reklam dotyczy naprawy klimatyzacji, a inna zawieszenia. Dzięki takiemu podejściu możesz wyświetlać trafniejsze reklamy użytkownikom.

Kiedy stosować:
-podczas badania słów kluczowych za pomocą Planera Słów Kluczowych Google. – wpisz nazwę produktu lub usługi a Planer wyświetli Ci listę słów kluczowych w tym synonimy. Jeśli dodasz słowa do jednej grupy pogrupujesz je według omawianej metody;
– gdy jesteś początkującym reklamodawcom lub osobą odpowiedzialną za tworzenie kampanii w danej firmie. Jest ona dość intuicyjna i prosta, ale przy tej metodzie słowa kluczowe w grupie mogą mieć inne znaczenie: “wymiana zawieszenia” to nie to samo co “naprawa zawieszenia” – słowo związane jest z inną intencją użytkownika.

Plusy:
– ta metoda grupowania słów kluczowych jest łatwa do zrozumienia i wdrożenia na koncie.

Minusy:
– jedna grupa reklam może zawierać zapytania różniące się intencją użytkownika;
– stawki za kliknięcie dla zapytań synonimicznych mogą się różnić – łącząc słowa kluczowe w grupy, nie możemy skutecznie ustalać stawek na poziomie grupy reklam;
– stosowanie synonimicznych słów kluczowych komplikuje tworzenie reklam – bardzo trudne będzie dopasowanie treści reklamy do słów kluczowych.

3. Grupowanie słów kluczowych oparte na morfologii

Tworząc grupy reklam oparte na morfologii, organizujesz frazy z takim samymi rdzeniami słów w jedną grupę. Dzięki czemu zapytania będące synonimami, które zawierają różne słowa, należą do różnych grup. Tak więc możesz otrzymać kilka grup reklam dla tych samych produktów i stron docelowych.

Kiedy stosować:
– ta metoda wymaga spójnej pracy ze słowami kluczowymi. Nadaje się do prawie każdego konta z obszerną listą słów kluczowych;
– dzięki temu podejściu możesz lepiej dopasować reklamy do słów kluczowych, co zwiększy współczynnik klikalności (CTR). Słowa różniące się morfologią zwykle mają niższe CPC.

Plusy:
– ta metoda grupowania słów kluczowych działa prawie na wszystkich branżach;
– tworząc osobną grupę reklam dla każdego synonimu, możesz lepiej dostosować reklamy do słów kluczowych, co zwiększy trafność reklamy i CTR;
– takie podejście pozwala uzyskać szczegółowe statystyki dotyczące grup i elastycznie zarządzać reklamami i stawkami;
grupowanie słów kluczowych według morfologii jest wygodne — możesz grupować słowa kluczowe w programie Excel lub Arkuszach Google.

Minusy:
– konsumenci mogą używać zapytań z tymi samymi słowami głównymi, ale z różnymi intencjami;
– reklamy z różnych grup reklam mogą być wyświetlane dla tych samych zapytań. Aby uniknąć konkurencji między nimi, należy bardzo czujnie i systematycznie wykluczać słowa kluczowe na poziomie grup reklam.

4. IBAGs: grupy reklam oparte na intencji

IBAGs, czyli Intent-Based Ad Groups. Użytkownicy szukający Twojego produktu lub usługi, mogą mieć różne intencje. Niektórzy z nich potrzebują produktu do użytku osobistego, inni szukają hurtowni lub usług okołoproduktowych.

Za przykład może Ci posłużyć słowo kluczowe związane z telefonem komórkowym.

Tworzymy trzy grupy reklam:
– dla użytkowników szukających telefonu dla siebie;
– dla użytkowników szukający opinii;
– dla użytkowników szukających serwisu.

Zauważ, że przy grupowaniu tych słów na podstawie morfologii, wszystkie będą umieszczone w jednej grupie reklam. Jednak w tej metodzie otrzymujemy trzy różne grupy oparte na zamiarze użytkownika. W tym przypadku dopasowanie słów kluczowych powinno być przybliżone, jednak wymaga to sporej pracy przy wykluczeniach. Kontrola nad tym, które reklamy będą się wyświetlać dla określonych słów kluczowych może być dość trudna.

Wielu ekspertów na świecie od PPC sugeruje, aby przy grupowaniu słów kluczowych nie skupiać się na słowach kluczowych, a na luźniejszym łączeniu tych o podobnej intencji.

Kiedy stosować:
– grupy reklam oparte na intencji mogą być skuteczniejsze niż grupy oparte na produktach lub oparte na morfologii, ale wymagają więcej pracy. Można je stosować w następujących przypadkach:
– w branżach z długim cyklem decyzyjnym, dużą konkurencją i drogim ruchem;
w każdej branży z małą liczbą słów kluczowych, kiedy nie musisz spędzać tygodni na grupowaniu słów kluczowych.

Plusy:
– w tym podejściu możesz pisać trafniejsze reklamy niż przy grupowaniu według produktów. To zwiększy Twój CTR i ranking reklamy;
– analizując statystyki kampanii zwracasz uwagę na cel zapytań. Nie dodasz do tej samej grupy słów kluczowych, które są podobne morfologicznie, ale różnią się intencją.

Minusy:
– IBAG jest czasochłonne i trudniejszy do zautomatyzowania niż grupowanie według morfologii – musisz przejrzeć całą listę słów kluczowych i wybrać słowa kluczowe o podobnej intencji;
– dzięki takiemu podejściu możesz dodać do jednej grupy morfologicznie niepodobne słowa kluczowe. Stąd trudniejsze jest dopasowanie słów kluczowych do reklam.

5. Grupy reklam oparte na lejku sprzedaży

To podejście jest szczególnym przypadkiem IBAG. Grupuje słowa kluczowe na podstawie hierarchii lejka sprzedażowego (zdobycie uwagi, zainteresowanie, pożądanie, akcja, lojalność).

Grupując słowa wg tej strategii, tworzymy grupy dla konsumentów na innym etapie zakupowym:
– użytkownicy, którzy szukają sposobu rozwiązania swojego problemu;
– użytkownicy, którzy są zainteresowani produktem i szukają najlepszego;
– użytkownicy, którzy są gotowi kupić konkretny produkt.

W zależności od budżetu i możliwości możesz dotrzeć do użytkowników na konkretnym etapie zakupowym lub na wszystkich etapach lejka sprzedażowego.

Kiedy stosować:
– ta metoda może być przydatna w sklepach internetowych lub w branżach z długim procesem decyzyjnym. Dzięki niej możesz wybrać segment potencjalnych klientów.

Plusy:
– dodając słowa kluczowe z tego samego etapu ścieżki do jednej grupy, wyświetlasz użytkownikom odpowiednie reklamy i kierujesz ich na konkretną stronę docelową, gdzie znajdą informacje potrzebne im na tym etapie zakupowym;
– ruch użytkowników na wyższym etapie zakupowym jest tańszy niż ten z dołu lejka – użytkowników z góry lejka możesz zaktywizować remarketingiem, newsletterami.

Minusy:
– to podejście jest czasochłonne i wymaga budowy lejka sprzedażowego;
– wymagane jest określenie intencji użytkowników oraz uporządkowanie słów na tej podstawie.

6. Grupowanie słów kluczowych na podstawie podpowiedzi wyszukiwarki

W tym podejściu wykorzystujesz algorytmy wyszukiwarek i ich rozumienie podobieństwa zapytań. Grupujesz tu słowa kluczowe na podstawie podobieństw wyników wyszukiwania. Zakładamy, że jeśli pierwsze wyniki SERP dla konkretnych zapytań są podobne, wyszukiwarki uważają, że spełniają tę samą potrzebę.

Kiedy stosować:
– gdy szybko musisz przygotować obszerną listę słów kluczowych albo w sytuacji ,kiedy grupujesz słowa kluczowe na podstawie intencji, ponieważ wyszukiwarka podpowie Ci intencję. Dzięki temu możesz przygotować obszerniejsze grupy reklam.

Plusy:
– reklamy będą podobne nie tylko do intencji użytkownika czy morfologii, ale także do algorytmów wyszukiwarek;
– w pewnym sensie automatyzacja grupowania słów kluczowych – dodajesz te, które podpowiedziała wyszukiwarka.

Minusy:
Proces jest częściowo zautomatyzowany, jednak nadal potrzebna jest ingerencja człowieka.

7. SKAG: Grupy reklam z jednym słowem kluczowym

Metoda polegająca na dodawaniu do grupy reklam tylko jednego słowa kluczowego w różnych dopasowaniach.

Kiedy stosować:
– gdy jest to kluczowe dla maksymalizacji trafności reklamy. SKAG dobrze sprawdzają się w branżach z drogimi słowami kluczowymi, takich jak marketing cyfrowy, prawnicy itp.

Plusy:
– SKAG jest prosty do zrozumienia;
– reklamy są idealnie dopasowane do słów kluczowych – w treści umieszczasz słowo z grupy reklam;
– skupiając się na jednej frazie w grupie, wygodniej jest dodać wykluczające słowa kluczowe.

Minusy:
– grupy reklam mogą ze sobą konkurować – wymagają one złożonej optymalizacji wykluczających słów kluczowych;
– duża liczba grup reklam może dawać wrażenie, że na koncie panuje bałagan, a zarządzanie taką kampanią może być trudne.

Więcej o metodzie SKAG przeczytacie w innym moim artykule, w którym dokładnie opisuje jej mechanizm.

Przedstawiłem Ci 7 metod i sposobów na grupowanie słów kluczowych w Google Ads. Według mnie odpowiednia struktura kampanii, w tym przypadku kampanii w sieci wyszukiwania, jest kluczem do sukcesu i drogą do dobrych wyników. Trudno wybrać jedną, konkretną strategię, która będzie skuteczna w każdej sytuacji – bardzo dużo zależy od celów kampanii, strategii, budżetu, specyfiki branży. Polecam wypróbować jedną z metod lub połączyć kilka w celu przetestowania tego, co dla Twoich działań reklamowych będzie najskuteczniejsze.

Przygotuję
darmową wycenę
wraz z propozycją strategii

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Ogłoszenie na Facebooku dla UE! Musisz się zalogować, aby przeglądać i publikować komentarze na FB!

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    O autorze:

    Karol Krzystała

    Specjalizuje się w kampaniach Google Ads, pomaga klientom w rozwoju ich firm. Certyfikowany specjalista Ads. Absolwent Filozofii i Politologii na Uniwersytecie Śląskim. Pasjonat piłki nożnej, a szczególnie rodzimej ekstraklasy oraz lig amatorskich. Wolne weekendy lubi spędzać w górach.
    Sprawdź

    PODCAST: Co robić a czego nie robić gdy spadną pozycje

    Pokaż wszystkie
    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!