Elastyczne reklamy w wyszukiwarce

0 napisany przez Natalia Dziubek, 26 marca 2019

Postęp automatyzacji w marketingu dzieje się na naszych oczach. Nic dziwnego, że Google również korzysta z tego typu rozwiązań i oferuje je w ramach swoich usług, w tym również w Google Ads, gdzie pojawiły się elastyczne reklamy w wyszukiwarce, które od niedawna dostępne są dla szerszego grona reklamodawców. W dzisiejszym artykule przedstawię ten nowy typ reklamy, który pomoże Ci kierować trafniejsze komunikaty do potencjalnych klientów oraz oszczędzi Twój czas pracy.

reklamy elastyczne w przeglądarce

Czym są elastyczne reklamy w wyszukiwarce?

Chociaż w moim przypadku elastyczne reklamy są dostępne od niedawna, to ich wersja beta była udostępniona niektórym reklamodawcom już kilka miesięcy temu. Na czym jednak polega ich rzekoma elastyczność? Najprościej mówiąc, reklamy elastyczne to trafniejsze komunikaty reklamowe dopasowane do haseł wyszukiwanych przez potencjalnych klientów, które są wyświetlane na podstawie rotacji nagłówków oraz opisów. Za tę rotację odpowiada zaawansowany algorytm oparty na metodach uczenia maszynowego.

Jak działają reklamy elastyczne w wyszukiwarce?

Komunikat reklamowy składa się z 3 nagłówków oraz 2 opisów reklamowych. Każdy z nagłówków może mieć max. 30 zzs (znaków ze spacjami), zaś opisy po 90 zzs. Do stworzenia reklamy elastycznej możemy użyć maksymalnie 15 nagłówków oraz 4 opisy.

Google rekomenduje, aby użyć minimum 5 unikalnych nagłówków, aby rotacja mogła przebiegać pomyślnie. Jest to szczególnie istotne, ponieważ w przeciwnym wypadku system nie utworzy kombinacji nagłówków:

Przykład niepoprawnego tworzenia reklam elastycznych w wyszukiwarce
Źródło: Google (https://support.google.com/google-ads/answer/9023565?hl=pl)

W powyższym przykładzie użyto w nagłówkach fraz, które się powtarzają oraz same nagłówki są za długie. W związku z tym kreator nie mógł stworzyć żadnej kombinacji reklam.

Tworzenie elastycznych reklam w wyszukiwarce

Po wyborze kampanii oraz grupy reklam, w której chcemy uruchomić elastyczną reklamę w wyszukiwarce, przechodzimy do jej tworzenia.

Następnie przechodzimy do kreatora reklam elastycznych:

1. Dodajemy końcowy adres URL, do którego będziemy prowadzić reklamę.
2. Uzupełniamy dodatkowe pola w “Wyświetlany URL” po /.
3. Tworzymy nagłówki – pamiętamy przy tym, aby się nie powtarzały ani nie zawierały podobnych do siebie sformułowań.

4. Tworzymy opisy według wytycznych, o których wspomniałam wyżej.

Jeśli zależy nam, aby nagłówek lub opis znajdował się w każdym komunikacie na tej samej pozycji, to mamy możliwość “przypięcia” go do niej. Służy do tego widoczna na grafice pinezka. Np. chcemy, aby fraza Marketing dla ludzi znajdowała się zawsze w pozycji numer 1. Przypięcie pinezki nr 1 spowoduje jej wyświetlenie tylko w tej pozycji. Google jednak rekomenduje, aby tego nie robić. Dlaczego? Wszelkie ograniczenia w przypadku algorytmu mogą utrudnić mu uczenie się i przeprowadzanie testów komunikatów. Wybór więc należy do nas.

Czy warto uruchamiać elastyczne reklamy w wyszukiwarce?

Tak, i nie… Dla reklamodawców, którzy poszukują oszczędności czasu wprowadzona funkcjonalność zda egzamin na 6+. Rozwiązanie sprawdzi się również dla użytkowników, którzy chcą dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów, dzięki udziałom reklamy w większej liczbie aukcji (dających większą skuteczność grupy reklam) oraz dopasowaniu obszerniejszej liczby zapytań użytkownika do komunikatu reklamowego. Jak sama nazwa wskazuje, zaletą elastycznych reklam w wyszukiwarce jest elastyczność oraz transparentność, które zapewnią reklamie responsywność na różnych urządzeniach oraz więcej miejsca do wyświetlania reklamy użytkownikom Internetu.

Ponadto, zastosowanie reklam elastycznych może pozytywnie wpłynąć na współczynnik konwersji lub śr. CPC, i nie tylko. Aby to rzetelnie ocenić, potrzeba jednak czasu i dłuższych testów. Mimo wszystko zalecam, aby kontrolować te wskaźniki ręcznie, ponieważ nie w każdym przypadku współczynniki będą się poprawiać.

A dlaczego reklamy elastyczne niekoniecznie zdadzą egzamin? Wykonywanie testów za pomocą elastycznych reklam w wyszukiwarce polegających na łączeniu różnorodnych nagłówków oraz opisów przez system może nie sprawdzić się lepiej, niż ręczne wprowadzenie komunikatu reklamowego z próbą testu danego elementu lub elementów. Kombinacje nagłówków i opisów w reklamach elastycznych są zbyt ogólnym wynikiem, aby stwierdzić, co się dobrze sprawdzało.

Pamiętajmy! Elastyczne reklamy w wyszukiwarce są w wersji beta, co oznacza, że z nowości korzysta część reklamodawców testujących rozwiązanie na etapie końcowym. Mogą pojawić się błędy, nowa opcja reklam będzie się rozwijać i na pewno napotkamy zmiany w sposobie użytkowania, dlatego korzystanie z nowej funkcjonalności powinno być przez nas kontrolowane.

Elastyczne reklamy w wyszukiwarce – raport

Aktualnie dostępny raport elastycznych reklam w wyszukiwarce opiera się na liczbie wyświetleń kombinacji podanych przez nas nagłówków i opisów w wybranym zakresie czasu. Poniżej zamieszczam przykład:

Podsumowanie

Elastyczny reklamy w wyszukiwarce sprawdzą się osobom poszukującym nowych rozwiązań na dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów oraz zwiększenie efektywności. Dodatkowo reklamy są dopasowane do szerokości różnych urządzeń zapewniających więcej miejsca do wyświetlania komunikatu reklamowego. Wprawdzie nie zastąpią testów A/B prowadzonych przez człowieka, aczkolwiek są dobrym początkiem na analizę komunikacji, która przemawia do potencjalnych klientów. To obiecujące ułatwienie sprawi, że zaoszczędzony czas pracy możemy przeznaczyć na podjęcie szerszych działań w innych obszarach.

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Natalia Dziubek

W 4POELPE zajmuje się prowadzeniem kampanii Google Ads. Chętnie analizuje dane i raportuje bieżące projekty. Zwraca szczególną uwagę na optymalizację kampanii, dzięki czemu wyniki szybują w górę. Udziela się w wielu wydarzeniach m.in. w Projekcie Google, jako Ekspert Internetowych Rewolucji, gdzie prowadziła indywidualne szkolenia dla przedstawicieli MŚP w zakresie skutecznego wykorzystania Internetu w biznesie. W tej samej formie wzięła udział w Kongresie MŚP w Katowicach oraz VII Konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet w Warszawie.

Komentarze