Dlaczego pisanie dobrych tekstów na strony internetowe jest tak ważne? Co możesz zyskać?
Celowo nie zadałam pytania zamkniętego, “czy pisanie tekstów na strony internetowe jest ważne”, bo nie byłoby innej odpowiedzi prócz “TAK”. W tym momencie już wiesz, że webwriting jest istotny, a ja mogę zacząć zasypywać Cię konkretnymi argumentami, i na to też sobie pozwolę w tym artykule. Jak wygląda i “smakuje” dobry tekst? Po czym poznać copywriterski zakalec, który na pewno nie przyciągnie uwagi potencjalnych klientów? Ile kosztują treści na strony internetowe? Tak, wiem – tysiąc pytań na minutę, ale obiecuję, że będzie to przystępna i pełna przydatnych informacji lektura – słowo contentowca!
3,2,1… SPRZEDANE, czyli o tym, jaka treść zachęci czytelnika do zakupu
Dlaczego ludzie niechętnie czytają ulotki dołączone do opakowania leków, a przy montażu mebli nierzadko wolą zdać się na własny instynkt niż zaglądać do instrukcji? Chodzi przede wszystkim o formę i język tych materiałów. Mimo że firmy starają się dogodzić klientom, dołączając tego typu pomoce, to albo są one “ścianą tekstu” (w przypadku ulotek, choć tu na wyróżnienie zasługują wypunktowania ;D), albo są głównie graficznym przedstawieniem elementów (instrukcje).
Dobre teksty nie spotkają się z powyższą reakcję ze strony czytających. Bo są konkretne, tworzą logiczną całość i już od pierwszego zdania zaciekawiają odbiorcę. Po co o tym wspominam? Żeby Cię uświadomić, że dobry tekst na stronę internetową powinien być przeciwieństwem obu wspomnianych form. Zamiast specjalistycznego i skomplikowanego słownictwa, należy opisywać przystępnie i prostym językiem trudne zagadnienia. Treść dobrze jest wzbogacić grafikami, ale nigdy tymi przypadkowymi, bo choć elementy wizualne są ważną częścią contentu, to nie mogą przyćmić samej treści, a jedynie ją uzupełnić.
Ludzie czytają jedynie 20% tekstu (informacja z książki „Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować”), dlatego ważna jest forma, a więc stosowanie chwytliwych nagłówków i krótkich akapitów. W przypadku opisów produktów i kategorii na strony internetowe – dobre teksty nie tylko przedstawiają parametry techniczne, ale i wzbudzają u klienta emocje za pomocą języka korzyści i angażują, tak że czytelnik już kątem oka zaczyna zerkać na wirtualny koszyk lub zakładkę z ofertą.
Dlaczego tylko pisanie dobrych tekstów na strony internetowe ma sens? Co dzięki temu zyskasz?
Napisanie dobrego tekstu jest poprzedzone wnikliwym researchem, doborem właściwych słów kluczowych i zapoznaniem się ze specyfiką klienta, który go zleca. Content Marketing musi mieć więc plan, który zawiera przewidywane formy przekazu oraz mierzalne cele. Wówczas pisanie dobrych tekstów na strony internetowe zapewnia:
– Budowanie trwałych relacji z klientem – wysokiej jakości treść, która wyczerpuje dany temat, z całą pewnością odpowie na zapytanie czytelników. A wtedy zainteresowani wartościowym artykułem odbiorcy chętniej skorzystają z Twojej oferty. Darząc Cię zaufaniem, wrócą ponownie, a nawet polecą Twoją markę znajomym – a to oznacza jedno: poszerzenie grona Twoich klientów!
– Ugruntowanie wiarygodności firmy – aż 70% klientów woli publikacje firmowe niż reklamy jako źródło informacji o firmie. Obecność w internecie i prowadzenie bloga firmowego to również jeden ze sposobów na zwiększenie zasięgów Twojej firmy. Pisanie wysokiej jakości treści przyczynia się również do postrzegania Twojej firmy jako tej, która “wychodzi” do klienta i chętnie dzieli się wiedzą.
– Pozyskanie nowych klientów – aby czytelnik stał się klientem, musi otrzymać możliwie jak najlepsze informacje np. w postaci artykułu blogowego czy ciekawych opisów produktów. Wówczas Twoje wysiłki zostaną docenione i wyznaczą odpowiednią ścieżkę czytelnikowi (a już niedługo klientowi) do wirtualnego koszyka. Tajny kod, który połączy Cię z czytelnikiem-klientem to CTA, czyli hasło wzywające do określonego działania.
Ponadto dobre teksty:
– budują wizerunek eksperta;
– przyczynią się do większej widoczności Twojej strony w wyszukiwarce Google;
– generują przychody Twojej firmy (content marketing generuje 3 razy więcej klientów niż tradycyjny i to niższym kosztem);
– są wsparciem dla dalszych działań marketingowych, które podejmujesz.
Jak pisać dobre teksty na strony internetowe?
Do czego więc porównać elementy dobrego tekstu? Dobry tekst jest jak przepis kulinarny. Operuje językiem korzyści i wykorzystuje techniki zaangażowania czytelnika (składniki), zawiera zarówno treść właściwą, jak i część wizualną (odpowiednie proporcje), zapoznaje czytelnika z proponowanymi usługami i krok po kroku prowadzi go do zakupu, wywołując określone emocje (przygotowanie). A na samym końcu zawiera hasło “Smacznego!” i jedno zdanie zachęcające czytelnika do podzielenia się efektami jego wypieku, czyli przekładając to na treści marketingowe – CTA. Jeśli więc zastanawiałeś się, skąd kulinarne porównania w pierwszych zdaniach tego artykułu – teraz się wszystko wyjaśniło! :)
Jaki jest dobry tekst na stronę internetową? Oto mój przepis!
– Taki, który realizuje Twoje cele biznesowe, jak zwiększenie ruchu na stronie czy wzrost sprzedaży. Stąd też jest kierowany do konkretnej grupy/grup docelowych zainteresowanych produktami/usługami Twojej branży – odpowiada na ich potrzeby i angażuje do podjęcia określonego działania.
– Poprawny językowo i merytorycznie – treść nie zawiera literówek ani błędów interpunkcyjnych czy ortograficznych. Z kolei wysoki poziom merytoryczny związany jest z rzetelnym i dokładnym researchem opisywanego zagadnienia oraz zapoznaniem się piszącego tekst z Twoim asortymentem czy usługami.
– Akcentuje nie tylko cechy produktu, ale i korzyści, odnosząc się do tego, co zyska czytelnik, kupując akurat Twój produkt. Przykładowo, “kanapa z funkcją spania i poduszkami wypełnionymi elastyczną pianką i sprężyną bonellową” nie wzbudzi w nim chęci jej posiadania, tak jak ta z “funkcją spania, która dzięki solidnemu obiciu i miękkiej tkaninie sprawi, że nawet z najgorszego koszmaru sennego nie zechcesz się obudzić, odczuwając niezwykły komfort z jej użytkowania. Dodatkowo, zmieniając ułożenie ciała, druga osoba nic nie odczuje, a to za sprawą specjalnego wypełnienia, składającego się z dużej ilości sprężyn” (o bonellu można wspomnieć już w specyfikacji). Jest znaczna różnica w odbiorze, prawda?
– Zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarki – żeby użytkownicy trafili na dany artykuł, musi polubić go Google, a więc rozpoznać w nim dedykowane frazy kluczowe i stwierdzić, że jest to treść użyteczna i przyniesie faktyczną wartość czytelnikom. Jeśli tak się stanie – artykuł zyska wyższą pozycję w wyszukiwarce i konkurencyjne treści zostawi daleko w tyle.
– Wykorzystuje elementy storytellingu – tak jak cechy produktów/usług docierają bardziej do rozumu czytelnika, tak storytelling angażuje go emocjonalnie. Opowiadając mu pewną historię, nawiązujesz więź i “łapiesz za serce”. W atrakcyjny sposób pokazujesz, że produkt jest mu potrzebny, wywołując w nim określone emocje, które napędzają do działania. Nieco więcej o roli storytellingu w tworzeniu treści na strony internetowe przeczytasz w moim wcześniejszym artykule, do którego mam nadzieję, że zajrzysz!
Jak pisać treści na strony internetowe? Całkiem mądrze wypowiada się o tym Stephen King. Jego zdaniem “jeśli chce się naprawdę dobrze pisać, warto zbudować własną skrzynkę z narzędziami, a potem wyćwiczyć mięśnie, by móc ją stale nosić przy sobie”. Tak więc, powyższe zasady wzbogacone indywidualnym stylem będą przepisem na dobry tekst. Jeśli chcesz poznać więcej technik tworzenia treści np. na blogi firmowe, kieruję Cię do artykułu Gabriela, gdzie znajdziesz mnóstwo przydatnych informacji pod tym kątem.
Dlaczego Twoja firma również powinna zainteresować się pisaniem dobrych treści na stronę internetową?
Gdy dysponujesz stroną internetową, która zawiera mnóstwo ciekawych i wartościowych treści, odwiedzający z łatwością odnajdą szukane informacje, a wtedy już o krok od przejrzenia Twojej oferty. Jeśli właśnie w tym miejscu pojawiła się u Ciebie myśl “No dobrze, wszystko pięknie, ładnie, a jak wygląda cennik pisania dobrej jakości treści na strony internetowe?”. Kwoty wysokich jakości materiałów contentowych wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych – wszystko zależy od liczby znaków oraz poziomu trudności przygotowywanej treści.
Jednak każda inwestycja w działania contentowe, zwróci Ci się w postaci nowych i zaangażowanych klientów. Czytelnicy, którzy staną się konsumentami, przekonają się, że nie tylko chcesz, aby kupili dany produkt i odeszli sobie w siną dal, ale dasz niewerbalną informację, że zawsze są mile widziani na Twojej stronie. Skąd wysnułam ten wniosek? Otóż, za każdym razem, gdy będą szukali ponownie czegoś, co oferuje Twoja branża, nie siądą do komputera, przeszukując znów oferty konkurencyjnych marek, ale z wielką przyjemnością wpiszą adres Twojej strony internetowej, bo będą wiedzieli, że właśnie tu znajdą to, czego szukają.
Pozyskuj Klientów dzięki wysokiej jakości treściom!
Jeśli więc potrzebujesz wsparcia w pisaniu dobrych tekstów na strony internetowe, nasz zespół Content Marketingowy z chęcią przygotuje dla Ciebie wysokiej jakości treści, zaczynając od opisów produktów, przez kreatywne artykuły na bloga firmowego aż po, atrakcyjne w swojej formie, E-booki!
Polecamy również: