Jak pisać na blogu, aby zainteresować odbiorcę? Przykłady i dobre praktyki

0 napisany przez Gabriel Skoczeń, 29 października 2021

Zastanawiasz się, jak pisać na blogu, aby Twoje wysiłki zostały docenione przez czytelników? Dziś podzielę się z Tobą kilkoma przydatnymi poradami, które sam wykorzystuję w mojej pracy. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem blogów firmowych, dlatego przykłady będą głównie dotyczyć komunikacji firm – ale freelancerzy również znajdą tu coś dla siebie. Opowiem Ci zarówno o umiejętnym operowaniu słowem oraz dostosowaniu języka do grupy docelowej, jak i o strategii promocji i prowadzenia bloga.

jak pisać na blogu

1. Jak prowadzić bloga? Na początku określ cel!

Aby móc weryfikować skuteczność jakichkolwiek działań, przed ich rozpoczęciem należy określić cele, ramy czasowe na ich osiągnięcie oraz mierniki sukcesu. Nie inaczej jest w przypadku działań blogowych – szczególnie w blogach firmowych, które nie są “sztuką dla sztuki”, tylko elementem strategii marketingowej.

Pamiętaj jednak, że cele muszą być możliwe do osiągnięcia – nie zakładaj, że Twój blog po 6 miesiącach stanie się TOP 1 blogiem kulinarnym w Polsce. Przeanalizuj budżet, konkurencję i własne priorytety. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym obszarze, skorzystaj z pomocy specjalistów.

Ogólnymi celami, które można zrealizować za pomocą prowadzenia bloga, są m.in.:

– budowanie lub wzmacnianie eksperckiego wizerunku marki,
– wzrost ruchu na stronie z wyszukiwarki Google,
– nienachalna promocja usług firmy,
– wzrost liczby konwersji z innych kanałów marketingowych.

2. Zadbaj o odpowiednią promocję bloga

O promocji bloga przygotowałem obszerny wpis, dlatego zachęcam Cię do jego przeczytania. Dziś wspomnę tylko, że sukces regularnego pisania treści jest często rozpatrywany z perspektywy profitów, które przynoszą takie działania – mam na myśli monetyzację bloga lub jego poczytność.

Jeśli więc chcesz, aby blog generował znaczną część ruchu na stronie, musisz zainwestować także w działania SEO. Dzięki temu artykuły będą zajmować wysokie miejsca w wyszukiwarce Google. Z kolei jeśli masz dobrze rozwinięte kanały w social media i zależy Ci na budowaniu wizerunku firmy, warto, abyś regularnie udostępniał wpisy blogowe na tablicy. Aby blog był skuteczny, musisz zadbać o jego odpowiednią promocję, co w przyszłości pozwoli Ci osiągnąć zamierzone cele.

3. Wyznacz grupę docelową i stwórz persony marketingowe

Przechodzimy do konkretów, jeśli chodzi o samo pisanie na blogu. Twoja treść ma dotrzeć do konkretnej grupy osób, która jest potencjalnie zainteresowana daną tematyką – modą, biznesem, nowymi technologiami itp. Z pewnością wiesz, o czym chcesz pisać, ale pewnie jeszcze nie wiesz do kogo. A to niezwykle istotne.

Określ swoją grupę docelową, tworząc persony marketingowe. Persony to profile “typowego” odbiorcy, określające podstawowe informacje, takie jak:

– płeć,
– wiek,
– stan cywilny,
– miejsce zamieszkania,
– zawód,
– zainteresowania,
– cechy szczególne.

Takie informacje możesz zebrać w oparciu o dane analityczne, własne doświadczenia w pracy z klientem czy research. Świadomość, kim są odbiorcy, czego oczekują oraz jakie są ich nawyki, pozwoli Ci lepiej ich zrozumieć, a przez to i precyzyjniej dopasować treści do ich oczekiwań.

4. Dostosuj język do Twoich odbiorców

Szczególnie osoby początkujące, które zastanawiają się, jak zacząć pisać bloga, powinny zwrócić uwagę na ten podpunkt. Pamiętaj, aby tworzyć treści na podstawie wcześniej wyznaczonych person. Dlaczego to takie ważne?

Wyobraź sobie, że jesteś specjalistą ds. machine learningu. Posiadasz bardzo dużą wiedzę na ten temat i zaczynasz tworzyć treści blogowe dla Twojej firmy. Starasz się dokładnie opisywać wszystkie zagadnienia, używasz branżowego słownictwa, poruszasz skomplikowane tematy. Wydaje Ci się, że robisz wszystko dobrze – w końcu tworzysz unikalne i wartościowe artykuły, tak jak przykazał Google. No ale konwersji nie ma, poczytność też znikoma, a do tego wysoki współczynnik odrzuceń.

Co to może oznaczać? Najprawdopodobniej osoby czytające bloga Twojej firmy nie są ekspertami w dziedzinie machine learningu i oczekują zupełnie innych treści – łatwych do zrozumienia i nieskupiających się na skomplikowanych aspektach technicznych, tylko na zaletach oferowanych rozwiązań.

Aby uniknąć takiej sytuacji, trzeba dostosowywać język do grupy odbiorczej, którą z tego względu trzeba wcześniej zdefiniować.

jak prowadzić blog
Kto jest w Twojej grupie docelowej?

5. Dobierz tematy artykułów i frazy kluczowe

Dobór odpowiednich tematów artykułów na bloga to również zagadnienie, któremu poświęciłem osobny wpis. Z mojego doświadczenia wynika, że nawet bardzo dobrze napisany artykuł może okazać się nieskuteczny, jeśli temat i frazy kluczowe są źle dobrane.

W działaniach blogowych ważna jest strategia i regularność. Zaplanuj wcześniej, o czym chcesz pisać. przygotuj konspekt artykułu i korzystając z moich poprzednich wskazówek zastanów się, czego oczekują Twoi odbiorcy. Możesz w tym celu skorzystać z dedykowanych narzędzi SEO i content marketingowych, które opisałem w artykule o dobieraniu tematów.

6. Używaj strony czynnej zamiast biernej

Masz już wizję bloga, strategię, pomysł na temat i dobrane słowa kluczowe – pozostaje tylko pisać! Ale jak pisać na blogu, żeby czytelnicy chcieli do Ciebie wracać? Poza bardzo ważną warstwą merytoryczną istotny jest też styl.

Stosuj więc w swoich tekstach stronę czynną zamiast biernej. Dzięki stronie czynnej tekst jest bardziej dynamiczny i “lżejszy” do czytania. Strona bierna nie jest z natury zła – są branże, w których taka forma komunikacji jest lepsza, np. w artykułach specjalistycznych i eksperckich. W większości przypadków to jednak strona czynna będzie łatwiejsza w odbiorze dla użytkownika.

Strona czynna i bierna – przykłady:

  • strona czynna: Zdobyliśmy prestiżową nagrodę!
  • strona bierna: Prestiżowa nagroda została przez nas zdobyta!
  • strona czynna: Nasza firma wprowadziła nowe usługi.
  • strona bierna: Nowe usługi zostały wprowadzone przez naszą firmę.

7. Unikaj zdań wielokrotnie złożonych lub zbyt krótkich

W tym przypadku istotne jest znalezienie „złotego środka”. Niestety, jest to umiejętność, którą trzeba wypracować – staraj się po napisaniu tekstu zawsze odłożyć go na dzień lub dwa, zamiast publikować od razu. Po tym czasie wróć do niego, przeczytaj i zadaj sobie pytanie, czy zdania są zrozumiałe i układają się w logiczną całość.

Jeśli masz problem z właściwym stosowaniem przecinków, unikaj zdań wielokrotnie złożonych. Twórz proste konstrukcje gramatyczne, które nie wymagają zaawansowanych umiejętności językowych. W przeciwnym razie treść w tych bardziej zawiłych fragmentach będzie niezrozumiała dla użytkownika.

A jeśli masz odwrotny problem, przestań bać się przecinków! Zbyt krótkie zdania również nie są wskazane – sprawiają, że tekst wygląda nienaturalnie i nie dynamicznie. W trakcie kursów copywriterskich słyszałem sugestie, że powinno się tworzyć krótkie zdania – nie zgadzam się z tym. Przecinki to Twój przyjaciel, nie wróg!

jak pisać bloga przykłady

A dlaczego nie przecinki?

8. Dziel tekst na nagłówki i akapity

Zadbaj również o to, aby tekst był odpowiednio podzielony na akapity i nagłówki. Znacząco poprawia to jego czytelność, a sam użytkownik z łatwością może znaleźć dzięki temu interesujące go informacje.

Logiczna struktura tekstu pozwoli Ci wyeksponować wszystkie informacje. Z badań Jakoba Nielsena wynika, że aż 79 procent użytkowników “skanuje” wzrokiem nową stronę, na którą się natknęli, a tylko 16 procent czyta słowo po słowie. Większość osób czytających mój tekst zwróci uwagę tylko na nagłówki, pogrubione zdania i wybrane przez nich fragmenty.

Wykorzystaj to w swoich działaniach, stosując wizualnie atrakcyjny podział treści i wyróżniając te najważniejsze.

9. Stosuj pogrubienia, podkreślenia, wylistowania

Ten nagłówek jest w zasadzie przedłużeniem poprzedniego – pogrubienia, podkreślenia czy kursywy są jak światełka w tunelu (albo w “ścianie” tekstu). Korzystaj z nich, aby nakierować czytelnika na najważniejsze fragmenty, które mogą go zainteresować. Jeśli zdobędziesz jego zainteresowanie, zwiększasz szanse na to, że przeczyta Twój artykuł dokładniej.

Poniżej przykład, jak wygląda artykuł po, a jak przed zastosowaniem nagłówków, akapitów i pogrubień. Treść jest identyczna :)

jak zacząć pisać bloga

10. Zadbaj o oprawę wizualną

W nagłówku numer 8 przytoczyłem badania, które wskazują, że 79% użytkowników czyta teksty wyrywkowo. Pamiętaj o tym przy tworzeniu treści – żyjemy w “kulturze obrazu”. Dbaj więc o atrakcyjność wizualną swoich wpisów blogowych, dodając estetyczne grafiki i zwracając uwagę na layout całej strony.

Jeśli masz taką możliwość, stosuj także infografiki, które przyciągną wzrok użytkownika jeszcze bardziej niż pogrubione treści. Między akapitami postaraj się wkomponować grafiki, które pozwolą uniknąć wrażenia “ściany tekstu”.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi dowiedziałeś się więcej o tym, jak pisać na blogu. Temat tworzenia treści jest oczywiście dużo bardziej skomplikowany i można by napisać o nim książkę (gdyby nie to, że już powstało ich tysiące). Siłą rzeczy podzieliłem się więc tutaj tylko wiedzą ogólną. Prowadzenie bloga firmowego to bardziej skomplikowany proces, niż mogłoby się wydawać. Niemniej, jeśli jest odpowiednio zaplanowany i realizowany, może okazać się bardzo rentowny.

Przygotuję
darmową wycenę
wraz z propozycją strategii

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post

    O autorze:

    Gabriel Skoczeń

    W 4PEOPLE zajmuje się Content Marketingiem, czyli tworzeniem tekstów blogowych, treści na strony internetowe czy treści reklamowych. Zaczynał od pracy jako dziennikarz sportowy, gdzie szlifował swoje umiejętności pisania w taki sposób, aby inni chcieli poświęcić swój czas na przeczytanie przygotowanych materiałów. Obecnie tę wiedzę wykorzystuje w pracy dla agencji 4PEOPLE - najważniejsze jest dla niego tworzenie tekstów zgodnie z wcześniej wyznaczonymi celami, które mają one spełnić.
    Sprawdź

    PODCAST: Kiedy zabrać się za przygotowania podstrony pod Black Friday

    Pokaż wszystkie
    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!