Czynniki wpływające na pozycjonowanie domeny

0 napisany przez Aleksander Foit, 18 czerwca 2019

Ustalenie odpowiedniej adresacji witryny to jeden z głównych problemów, z którym boryka się każda osoba chcąca zamieścić swoją stronę w internecie. Jednocześnie adresy stron są kluczowym czynnikiem w procesie pozycjonowania, ponieważ to po adresie wyszukiwarki identyfikują strony i między innymi na ich podstawie ustalają wyniki wyszukiwania.

Z punktu widzenia użytkowników ten element ma także duże znaczenie, ponieważ adresy domenowe powinny być czytelne, łatwe do zapamiętania i wpisania w wyszukiwarce. Sam proces wyboru domeny pasującej do tematyki serwisu potrafi zająć wiele godzin. W tym artykule poruszę kilka aspektów związanych z doborem adresów domen przyjaznych dla wyszukiwarek i użytkowników.

Co to jest domena?

Domena jest adresem określającym tożsamość stron w internecie. Adres domeny tworzony jest na podstawie adresu IP, do którego został przypisany odpowiedni ciąg znaków przez DNS (Domain Name System). Adresy domen składają się z 4 podstawowych elementów.

z czego składa się domena

Nazwy protokołu – informuje bezpieczeństwie szyfrowania przesyłu danych, co jest poświadczone certyfikatem SSL.

Subdomeny – ten element nie zawsze występuje w adresie domenowym.

Nazwy domeny – jest unikalnym elementem identyfikacji witryny.

Rozszerzenia – element powinien informować o rodzaju i przeznaczeniu domeny. Istnieją 4 główne typy rozszerzeń: narodowe, funkcjonalne, regionalne i globalne.

Pozycjonowanie domeny

Na pozycjonowanie domeny wpływa wiele czynników, ja postaram się opisać natomiast tylko najważniejsze aspekty, które są bezpośrednio związane z domeną.

1. Wiek domeny

Wiek domeny bez wątpienia ma wpływ na ocenę strony przez wyszukiwarki, jednak ten parametr jest często przeceniany. Domeny z wieloletnią historią osiągają wysokie pozycje głównie z uwagi na zawartość strony, która jest dostępna w sieci od lat oraz na profil linków, który  rozszerzał się przez lata. Sam wiek domeny ma niewielki wpływ na pozycje w wyszukiwarkach co potwierdza Matt Cutts z Google, który wspomina, że nie ma zbyt wielkiej różnicy między domeną, która działa 6 miesięcy, a taką, która działa od roku.

 

2. Historia domeny

O wiele większe znaczenie od samego wieku domeny ma jej historia. Jeżeli strona przez lata zawierała wartościowe treści i pozyskiwała dobrej jakości linki, to w ocenie wyszukiwarek domena będzie miała spory autorytet, przez co Google będzie promować jej wyniki. Natomiast jeżeli strona posiada mroczną historię, czyli np. w przeszłości otrzymała karę od wyszukiwarki lub posiada sporo spamerskich linków przychodzących, jej wyniki mogą być ograniczane przez Google. Szerzej temat opisuje Sławek w swoim artykule „Źle urodzone”. Szkodliwe domeny wg Google.

Jak sprawdzić historię domeny?

Przed zakupem domeny warto zweryfikować jej historię pod kątem treści, które znajdowały się w serwisie. Aby przejrzeć historyczną zawartość witryny, można wykorzystać narzędzie Wayback Machine.

historia witryny webarchive

Narzędzie jest bazą historycznych wersji stron internetowych i przy jego pomocy można przyjrzeć się, jak niemalże od początku istnienia domeny zmieniała się jej zawartość.

Do analizy profilu linków polecam wykorzystać narzędzia Majestic lub SEMrush, które oferują także wersje testowe. Linki należy przeanalizować przede wszystkim pod kątem: liczby, anchor tekstów i jakości domen linkujących.

Moim zdaniem domeny z odległą historią nie mają już potencjału związanego z poprzednią zawartością. Jeżeli domena jest pusta, np. od dwóch lat, nie prowadzą do niej wartościowe odnośniki i wszystkie jej adresy zostały usunięte z wyników wyszukiwania Google, to po zarejestrowaniu strona zostanie potraktowana jak nowa domena i nie będzie miała żadnych benefitów z uwagi na swoją historię.

3. Okres rejestracji domeny

Rejestracja domeny na dłuższy okres może być dla wyszukiwarek informacją, że mają do czynienia z poważną marką, której strona będzie stabilna przez kolejne lata. Z uwagi na ten fakt wyszukiwarki mogą premiować domeny zarejestrowane na wiele lat.

W poniższym filmie Matt Cutts mówi, aby nie przywiązywać do tego elementu zbyt dużej uwagi, ale informuje również, że Google zauważyło wzorzec wskazujący na, korelację poziomu wartości domen z okresem, na jaki zostały zarejestrowane.

 

4. Fraza kluczowa w nazwie domeny

Działania związane z zamieszczeniem fraz kluczowych w domenie mają wpływ na przyszłe wyniki osiągane przez witrynę. Po zmianie w algorytmie Google EMD Update (Exact Match Domains) wygląda to jednak nieco inaczej niż kiedyś. Dawniej, stworzenie domeny z frazy kluczowej, np. marketing-internetowy-dla-e-commerce.pl, miało duży wpływ na widoczność strony pod daną frazą. Aktualnie samo zamieszczenie słowa kluczowego w domenie ma niewielki wpływ na wyniki wyszukiwania, ale działania związane z nazwą domeny mogą już znacząco poprawić jej widoczność.

4.1. Marka strony

Stworzenie nazwy marki strony na podstawie domeny, która zawiera w sobie frazę kluczową, pozytywnie wpłynie na łatwość zapamiętania adresu strony i integrację z tematyką branżową.

4.2. Linkowanie

Dzięki zamieszczeniu frazy kluczowej w nazwie domeny, pozyskiwanie odnośników mających ustawiony jako anchor tekst frazy brandowe będzie pozytywnie wpływać na pozycje fraz zawierających tę frazę.

4.3 Wystąpienie frazy na stronie

Tworząc markę na podstawie nazwy domeny podnosi się ilość wystąpień danej frazy kluczowej na stronie, ponieważ fraza jako część nazwy strony będzie się pojawiać w wielu treściach i elementach serwisu.

Dobrym przykładem domeny, która zawiera w nazwie słowo kluczowe, jest marketingdlaludzi.pl, który dzięki zastosowaniu frazy kluczowej w nazwie domeny jest lepiej widoczny pod frazami zawierającymi słowo „marketing”. Według narzędzia Senuto nasz blog jest widoczny pod 274 frazami zawierającymi frazę „marketing”.

5. Rozszerzenie domeny

Rozszerzenia mają wpływ na pozycjonowanie domeny głównie ze względu na zachowania użytkowników w wyszukiwarce. Internauci znacznie rzadziej klikają w wyniki z rozszerzeniami, których nie znają lub wyglądającymi podejrzanie np. marketing.xyz. Dlatego w zależności od kraju, regionu lub branży rozszerzenia domen będą miały różny wpływ na pozycje strony. Dlatego wybierając rozszerzenie domeny prze wszystkim warto kierować się odczuciami użytkowników z grupy docelowej przyszłego serwisu.

Wybierając domeną dla swojej strony należy pamiętać o sprawdzeniu jej przeszłości, co może zapobiec wielu problemom w przyszłości. Nazwę i rozszerzenie domeny powinno być dobierane z myślą o przyszłych użytkownikach i, jeśli to możliwe, nazwa domeny powinna zawierać frazę kluczową, na podstawie której zostanie zbudowana marka strony.

5.0
07

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5.0
07

O autorze:

Aleksander Foit

Kompleksowo podchodzi do każdej prowadzonej kampanii. Jako SEO Manager w 4PEOPLE zajmuje się pełnym procesem pozycjonowania: od optymalizacji po linkowanie i rozwój serwisu. Nie boi się wyzwań i świetnie radzi sobie w promowaniu nowych stron i poprawie widoczności tych, które działają na rynku od lat.

Komentarze