Jak sprawdzić historię domeny przed zakupem?

0 napisany przez Aleksander Foit, 07 czerwca 2021

Sukces strony internetowej w dużej mierze zależy od wyboru odpowiedniej domeny, która powinna: kojarzyć się z działalnością firmy, zapadać w pamięć oraz być możliwie jak najkrótsza. Jednak nawet idealnie prezentująca się domena może okazać się złym wyborem, jeżeli w przeszłości znajdowała się na niej strona łamiąca wytyczne wyszukiwarki. W tym artykule przedstawię sposoby na sprawdzenie historii domeny, a tym samym uniknięcia konsekwencji wynikających z zakupu tej szkodliwej.

Jak sprawdzić historię domeny?

Sprawdź, czy domena jest wolna

Nierzadko zdarza się, że domena, która potencjalnie wydaje się być wolna, dopiero przy próbie rejestracji okazuje się zajęta. Budzi to ogromną frustrację, kiedy wszystkie plany związane z domeną oraz czas poświęcony na analizy z nią związane można wyrzucić do kosza. Może wydawać się to trywialne, ale warto pamiętać, że jeżeli domena nie zawiera żadnej treści, to wcale nie oznacza, że jest ona wolna.

To, czy domena została już wykupiona, można sprawdzić u każdego rejestratora domen lub korzystając ze strony Name.com, na której znajdują się także sugestie podobnych adresów oraz domen z innymi wolnymi rozszerzeniami.

Jeżeli jednak domena nie zawiera treści, ale jest już zarejestrowana, można spróbować odnaleźć jej właściciela i odkupić od niego wybraną domenę. W tym celu warto wykorzystać narzędzie Who.is , które w wielu przypadkach wskazuje rejestratora domeny, co w znacznym stopniu ułatwia nawiązanie z nim kontaktu.

Sprawdź, jaka strona znajdowała się wcześniej w danej domenie

Najlepszym sposobem na sprawdzenie treści, które znajdowały się wcześniej w danej domenie, jest skorzystanie z internetowego archiwum stron www. Znajdują się w nim historyczne wersje popularnych stron, które nie blokowały dostępu robotom Wayback Machine. Po wpisaniu adresu domeny w narzędziu pojawi się kalendarz z datami, w których strona została zarchiwizowana.

Sprawdzając historię domeny, warto przeanalizować dane z kilku lat wstecz. Wówczas będziemy mieć pewność, że historyczne wersje strony nie zawierały treści, która mogłaby zostać uznana przez wyszukiwarkę za szkodliwą. Narzędzie Wayback Machine znajduje także zastosowanie przy przywracaniu utraconych treści oraz przy analizie wyników różnych wersji tej samej strony.

Sprawdź, jakie linki prowadzą do domeny

Linki prowadzące do domeny są jednym z kluczowych czynników wpływających na ocenę witryny przez wyszukiwarki. Dlatego kupując domenę, dla której w przeszłości były prowadzone działania związane z pozyskiwaniem odnośników, można już na starcie dużo zyskać lub stracić.

– Jeżeli w profilu linków domeny będą znajdować się odnośniki ze źródeł uznawanych przez wyszukiwarki jako wartościowe np. popularnych branżowych portali, warto w taką domenę zainwestować, ponieważ jej profil linków pozytywnie wpłynie na indeksację serwisu oraz przyszłe pozycje w wynikach wyszukiwania.

– Jeżeli w profilu linków domeny znajdą się odnośniki uznawane przez wyszukiwarki jako szkodliwe (np. linki spamerskie z farm linków czy linki ze stron o znikomej wartości), to istnieje duże prawdopodobieństwo, że wyszukiwarka będzie obniżać jej wyniki w przyszłości.

Profil linków domeny najlepiej sprawdzać w płatnych narzędziach: Ahrefs lub Majestic, które udostępniają szczegółowe informacje odnośnie stron i pochodzenia linków oraz anchorów zastosowanych w linkach przychodzących. Z kolei darmowym narzędziem udostępniającym dane o linkach prowadzących do domeny jest np. SEOkicks. Narzędzie nie jest jednak tak dokładne, jak płatny odpowiednik konkurencji.

Sprawdź, czy domena znajduje się w indeksie wyszukiwarki

Jeżeli adresy URL domeny znajdują się w wynikach wyszukiwania, oznacza to, że prawdopodobnie strona została usunięta niedawno, a domena jest nadal wartościowa dla wyszukiwarki. Często z adresów, które widnieją w wynikach wyszukiwania, można pozyskać ruch na stronie dzięki zastosowaniu odpowiednich przekierowań. Najprostszym sposobem na sprawdzenie stanu indeksacji domeny w wyszukiwarce jest polecenie site:nazwatwojejdomeny.pl. Po wpisaniu go w wyszukiwarkę pokażą się wszystkie zaindeksowane adresy URL w obrębie wskazanej domeny.

Sprawdź, czy domena nie została określona jako niebezpieczna

Jeżeli w przeszłości znajdowały się na stronie niebezpieczne treści lub została ona zaatakowana przez hakerów, prawdopodobnie jest ona oznaczona jako niebezpieczna domena. Takie oznaczenie przeważnie skutkuje usunięciem bądź znacznym ograniczeniem widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz wysyłaniem komunikatów ostrzegawczych przez wyszukiwarki jeszcze przed wejściem użytkownika na daną stronę.

Informację, czy dana domena nie jest aktualnie oznaczona jako niebezpieczna przez wyszukiwarkę Google, można znaleźć w narzędziu: Raport przejrzystości Google , w którym wystarczy podać adres domeny, aby otrzymać informację o jej aktualnym stanie. Podobnym narzędziem sprawdzającym, czy strona nie znajduje się na czarnej liście szkodliwych domen, jest Sucuri SiteCheck. Tutaj można także sprawdzić poziom zabezpieczenia strony, która w przyszłości powstanie na badanej domenie.

Analiza wygasłych domen

Poszukując domeny, warto odwiedzać agregatory wygasłych domen. Można w nich znaleźć najważniejsze informacje dotyczące danej witryny. Jednym z takich agregatorów jest strona Expired Domains , na której dostępne są między innymi informacje o: wieku domeny, liczbie odnośników prowadzących do domeny, czy jej obecnym statusie.

Dzięki bardzo rozbudowanej filtracji to narzędzie pozwala na wyszukiwanie wygasłych domen o ściśle określonych parametrach.

Sprawdź historię domeny w Google Search Console

Po zakupie domeny należy uruchomić dla niej skrypt Google Search Console i przeanalizować dane, takie jak: stan indeksacji, raport bezpieczeństwa i działań ręcznych dla domeny oraz raport dotyczący linków zewnętrznych. Google Search Console jest najdokładniejszym narzędziem do analizy historii domeny, ponieważ jedynie w nim znajdują się dane, które zostały zebrane przez roboty wyszukiwarki.

 

Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.



Rate this post

O autorze:

Aleksander Foit

Kompleksowo podchodzi do każdej prowadzonej kampanii. Jako SEO Manager w 4PEOPLE zajmuje się pełnym procesem pozycjonowania: od optymalizacji po linkowanie i rozwój serwisu. Nie boi się wyzwań i świetnie radzi sobie w promowaniu nowych stron i poprawie widoczności tych, które działają na rynku od lat.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!