Consumer Trend Canvas: jak zrozumieć klienta i wprowadzić innowacje?

0 napisany przez red., 19 lipca 2019

Żadna firma nie będzie istniała bez swoich klientów. Ci zaś potrafią być kapryśni i stosunkowo często zmieniać swoje upodobania. Śledzenie trendów konsumenckich jest pierwszym z kroków tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Ten fakt docenia TrendWatching.com, który opracował narzędzie pozwalające przekuć zaobserwowane trendy w realne działanie.

consumer trend canvas

Klucz do innowacyjnego sukcesu – Consumer Trend Canvas

Consumer Trend Canvas (CTC) opiera się na analizie potrzeb klientów, która może wskazywać kierunki rozwoju innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwie, aby spełnić oczekiwania odbiorców.

Mówiąc wprost: CTC to praktyczne narzędzie służące do gromadzenia i analizowania trendów konsumenckich. Zebrane dzięki niemu dane będą solidną podstawą do wypracowania nowych produktów czy usług. Oczywiście nowości w głowie biznesmana mogą pojawiać się ad hoc. Jednak nie wszystkie z nich znajdą odzwierciedlenie w realnym zainteresowaniu ze strony klientów. Wzbijanie się na intelektualne wyżyny unikalnych rozwiązań jest przyjemne. Jednak, kiedy innowacja nie przekłada się na realne pieniądze, przyjemność również się ulatnia. Aby uniknąć podobnych sytuacji, warto sięgnąć po CTC. Ten czytelny arkusz w kilku krokach przeprowadzi każdego biznesmena przez dogłębną analizę konsumenckich trendów, aby później móc je przeprojektować w rzeczywiste, praktyczne rozwiązania, produkty czy usługi.

Płótno konsumenckich trendów

Skoro CTC jest tak przydatne, jak wygląda jego wykorzystanie w praktyce? To narzędzie to tak naprawdę szablon składający się dwóch podstawowych części: Analyze (analizuj) i Apply (zastosuj). Każda z nich podzielona jest na kilka mniejszych komponentów. Najlepiej rozrysować go na dość sporym arkuszu (np. A6), dzięki czemu wszystkie pola będą czytelne i łatwo dostępne dla wszystkich osób biorących udział w badaniu trendu.

Należy pamiętać, że CTC wykorzystuje się do analizy konkretnego nurtu konsumenckiego. Zweryfikowanie go poprzez pryzmat różnych komponentów pozwala uwypuklić inne jego elementy, a tym samym odkryć zupełnie nowe koncepcje. Kolejna analiza trendu pod kątem zastosowania może doprowadzić do powstania innowacyjnych pomysłów, które będą miały odzwierciedlenie w realnych potrzebach klientów.

Analiza w CTC

Basic Needs (Podstawowe potrzeby)

Pierwszym krokiem w pracy z CTC jest przeanalizowanie wybranego trendu pod kątem podstawowych potrzeb klienta. Ich określenie (np. dążenie do określonego statusu społecznego, chęć bycia częścią określonej grupy, poszukiwanie uznania) pozwala zrozumieć, dlaczego akurat ten trend trafia do konkretnej osoby. Zidentyfikowanie zarówno podstawowych, jak też głębszych potrzeb konsumentów pozwoli firmie lepiej zareagować na realne, a nie pozorne ich oczekiwania.

Drivers of Change (Czynniki zmiany)

W tej części należy przeanalizować dany trend pod kątem powodów, dla którego się pojawił oraz tego, co zmienia. Warto uwzględnić oddziaływanie trendu zarówno na zachowanie klienta, jak również na ogólne społeczeństwo. Należy także przeanalizować zmiany makroekonomiczne (tj. zmiany demograficzne, polityczne, środowiskowe czy technologiczne), które mają bezpośrednie przełożenie na kształtowanie się wybranego trendu, a tym samym na wybory konsumentów.

CTC

Emerging Consumer Expectations (Nowe oczekiwania klientów)

Wypełnienie dwóch poprzednich pól (podstawowych potrzeb i czynników zmian) pozwala zastanowić się nad szerszymi potrzebami konsumenckimi wynikającymi z zachodzących zmian makroekonomicznych. Nowe oczekiwania są bowiem rezultatem oddziaływania zmian w otoczeniu na dotychczasowe, podstawowe potrzeby klientów. W ten sposób dokonywana jest identyfikacja niespełnionych oczekiwań, na które może odpowiedzieć innowacyjne rozwiązanie biznesowe.

Inspiration (Inspiracja)

W tej części konieczne jest skonfrontowanie sposobu radzenia sobie firm działających na rynku z danym trendem. Po co? Połączenie pomysłów innych z własnymi innowacjami i umieszczenie ich w zupełnie nowym kontekście będzie prowadziło do biznesowego sukcesu. Doświadczenia przedsiębiorstw z innych branż mogą być cenną wskazówką dotyczącą właściwego sposobu działania w trakcie wdrażania planowanej innowacji. Poza tym każdy, nawet konkurencyjny biznes, może być doskonałą inspiracją do tego, w jakim kierunku należy podążyć w celu realizacji swojego pomysłu.

Zastosowanie w CTC

Innovation Potential (Potencjał innowacyjny)

Kiedy konkretny trend został dokładnie zweryfikowany, należy przejść do części jego praktycznego zastosowania przez firmę dokonującą analizy. Pierwszym krokiem jest określenie potencjału innowacyjnego danego trendu, czyli tego, w jaki sposób wpłynie on na działalność biznesu. W tym celu warto rozważyć tę działalność w czterech aspektach:

  1. Wizja – określenie tego, w jaki sposób głębsze zmiany będące podstawą danego trendu wpłyną długoterminowo na wizję firmy.

  2. Model biznesowy – wskazanie czy wykorzystanie trendu pozwoli wypracować nową markę lub przedsięwzięcie biznesowe.

  3. Produkt/usługa/doświadczenie – określenie produktów i usług, jakie można wytworzyć w świetle tego trendu oraz możliwości dostosowania do niego aktualnie oferowanych produktów czy usług.

  4. Kampania – opracowanie działań komunikacyjnych z klientem opartych na bezpośrednim komunikacie dotyczącym zaspokajania ich potrzeb.

Warto pamiętać, że nie wszystkie trendy w takim samym stopniu dotyczą każdego przedsiębiorstwa. Powyższa analiza pozwoli określić, czy akurat ten konkretny może być wykorzystany przez daną firmę.

Who (Kto)

Ta część, wbrew pozorom, jest bardzo ważna. Pracując nad innowacyjnym rozwiązaniem, nie można zapominać, że konsument pójdzie za konkretnym trendem tylko wtedy, kiedy ten rzeczywiście będzie odpowiadał jego oczekiwaniom. Dlatego tak ważne jest dokładne określenie, do jakich obecnych i nowych klientów jest skierowany nasz pomysł. Wskazanie grupy docelowej da pewność, że opracowywana innowacja znajdzie swoich zwolenników. Warto skupić uwagę na ekstremalnych zachowaniach powiązanym z danym trendem, co ułatwi zrozumieć, jak mogą one rozpowszechnić się w większych kręgach.

Innovations (Innowacje)

Wykonanie sześciu poprzednich kroków może doprowadzić do zupełnie innowacyjnego rozwiązania. Wszystkie zebrane wcześniej dane należy rozważyć nie tylko pod kątem kreatywnego podejścia do trendu, ale również rentowności nowego rozwiązania. Celem każdego biznesu jest osiąganie zysków. Wdrażanie rozwiązań, które nie będą ich przynosiły, jest jedynie stratą czasu i pieniędzy. Dokładna analiza i rozłożenie na szczegółowe komponenty danego trendu powinny pomóc w ocenie opłacalności i zasadności planowanych rozwiązań. A przede wszystkim powinny te rozwiązania podpowiedzieć.

Narzędzie rzeczywiście przydatne?

Oczywistym jest, że wykorzystanie CTC nie oznacza wcale, że na etapie innowacji spłynie na nas deszcz nowych, opłacalnych pomysłów. Jednak przepracowanie konkretnych trendów poprzez pryzmat tego szablonu pozwala na zdobycie solidnych danych będących podstawą do dalszej pracy nad innowacyjnymi usługami czy produktami.

Zaletą CTC jest z pewnością to, że dotyczy nie tylko samego trendu, ale również całego konsumenckiego otoczenia, jak też struktury przedsiębiorstwa wypracowującego nowe podejścia. W pracy nad innowacjami bardzo ważna jest kreatywność. Jednak każdy intelektualny pomysł powinien być również mocno osadzony w finansowych i rynkowych realiach. CTC ułatwia ocenić czy konkretna wizja przyszłości jest jedynie intelektualną mrzonką bez pokrycia czy może być rzeczywiście opłacalną inwestycją.

Biorąc pod uwagę, że praca z CTC nie jest zbyt skomplikowana, warto korzystać z tego narzędzia, aby zyskać dodatkową pewność słuszności swojego innowacyjnego pomysłu.

Zwiększ swoją sprzedaż dzięki odpowiednio dobranym kanałom marketingu internetowego.

Autorem artykułu gościnnego jest Jarosław Paduszyński – Product Development Specialist internetowej bazy firm ALEO.com oraz redaktor bloga, gdzie doradza przedsiębiorcom, jak prowadzić i zarządzać własnym biznesem.

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • o 35% wzrósł przychód
  • o 17% wzrosła liczba transakcji
  • o 17% wzrósł współczynnik konwersji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

red.

Materiał przygotowany przez redaktorów bloga Marketing dla Ludzi.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!