Analiza konkurencji w SEO – co może Ci dać?
Konkurencja w wynikach organicznych to nie tylko przeciwnik, który utrudnia Twojej firmie zajęcie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google (wszakże sami też chcą je zajmować). To również cenne źródło informacji na temat sposobów i możliwości lepszego prowadzenia działań marketingowych. To właśnie dlatego tak istotna jest analiza konkurencji SEO.
Kto jest twoim konkurentem?
Jeżeli działasz na rynku już od kilku lat to z pewnością myślisz, że wiesz, kto jest twoją największą konkurencją. Czy aby na pewno?
Niejednokrotnie spotkałem się z sytuacją, w której osoba poproszona o wskazanie swoich konkurentów podawała wyłącznie tych biznesowych, zapominając kto jest (lub mógłby być) ich konkurentem w wyszukiwarce Google. To szczególnie częsta sytuacja w przypadku sklepów działających jednocześnie jako sklep stacjonarny oraz e-commerce, a także firm usługowych, dla których strona internetowa jest jedynie wizytówką.
Poznanie Twoich konkurentów w wyszukiwarce jest o tyle ważne, że czasami możesz nie zdawać sobie nawet sprawy z tego, kim tak naprawdę oni są. Może to być nawet inna, mniejsza firma, której asortyment stanowi zaledwie wycinek oferty pod interesującymi Cię frazami kluczowymi. Przykładowo, dla sklepu z szerokim asortymentem akcesoriów samochodowych, kosmetyków i płynów eksploatacyjnych, konkurencją może być sklep wyspecjalizowany wyłącznie w różnego rodzaju olejach silnikowych. Warto pamiętać o tym, że Twoja “fizyczna” konkurencja nie zawsze musi być także konkurencją on-line.
Odpowiedź na pytanie “kto jest moim konkurentem w wynikach wyszukiwania?” sprowadza się do zidentyfikowania, jakie strony wyświetlają się pod interesującymi Cię słowami kluczowymi i robią to lepiej. Najprostszym rozwiązaniem jest po prostu wpisanie w Google konkretnych fraz i zweryfikowanie, jakie strony wyświetlają się w TOP10 wyników wyszukiwania (można również przeanalizować drugą dziesiątkę wyników).
Z pomocą przychodzą również takie narzędzia jak Senuto, SEMSTORM czy Ahrefs (jak i wiele innych, których nie wymieniłem). Każde z tych narzędzi podczas analizy widoczności strony podpowiada, które strony z punktu widzenia fraz kluczowych mogą stanowić Twoją konkurencję.
Analiza konkurencji w SEO – jakie obszary badać?
Po ustaleniu listy potencjalnych konkurentów w wynikach wyszukiwania, można przejść do analizy właściwej. Efektem analizy ma być zdobycie informacji na temat obszarów, w których konkurencja jest lepsza i którymi wykorzystywanymi przez nich rozwiązaniami można się zainspirować. Warto skupić się na takich obszarach jak:
– widoczność w wynikach wyszukiwania,
– potencjalny ruch na stronie,
– Keyword Gap.
Analiza konkurencji pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwania
Jeżeli chodzi o widoczność strony, to sprawa wydaje się oczywista. Przedmiotem tej analizy powinno być ustalenie, pod jaką liczbą fraz kluczowych konkurencja wyświetla się w TOP 3, TOP 10, TOP 20 a nawet TOP 50, oraz porównanie do ich wyników Twojej witryny. Ponownie do pomocy można wykorzystać takie narzędzia jak Senuto, SEMSTORM czy Ahrefs. Każde z nich umożliwia porównanie danej strony do konkurencyjnych domen i pozwala uzyskać odpowiedź na pytania:
– Pod jaką liczbą fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania widoczna jest konkurencja?
– Jakie są to frazy kluczowe?
– Na jakich pozycjach widoczna jest pod tymi frazami konkurencja (a na Twoja strona)?
– Jaki jest potencjał tych fraz (jak często wyszukiwane są w wynikach organicznych)?
Analiza konkurencji pod kątem ruchu na stronie
Drugi obszar analizy pozwala na oszacowanie liczby miesięcznych odwiedzin dla stron konkurencyjnych. Istotne w poprzednim zdaniu jest stwierdzenie “oszacować”. Nie mając dostępu do Google Analytics (lub chociaż do Google Search Console) nigdy nie będziemy mieć pewności co do faktycznego stanu liczbowego, natomiast narzędzia takie jak SEMSTORM, Ahrefs, SimilarWeb czy Semrush podpowiadają, jakim poziomem ruchu (w oparciu o widoczność pod konkretnymi frazami kluczowymi) może miesięcznie pochwalić się konkurencja. Poznanie tych parametrów pozwala z kolei na oszacowanie takich wartości jak liczba konwersji czy przychód.
Wyniki analizy tego obszaru pozwalają na ustalenie fraz kluczowych, na których warto skupić działania (oraz wyeliminowanie tych słów, nad którymi praca nie będzie opłacalna), aby poprawić osiągane przez stronę rezultaty. Umożliwia to także oszacowanie, jakiego ruchu Ty możesz spodziewać się na swojej witrynie, jeśli w działaniach pozycjonujących zostaną uwzględnione frazy, które obecnie generują odwiedziny na stronie konkurencji.
Na tym etapie warto mieć na uwadze, że nie zawsze dobra widoczność konkurencji tożsama jest z lepszym ruchem. Przykładowo, źle zbudowane title i nie zachęcające do odwiedzin, pozbawione wezwania do zakupu opisy description mogą sprawić, że pomimo wysokich pozycji użytkownicy nie będą klikali w dany wynik.
Analiza konkurencji pod kątem Keyword Gap
Bardzo istotna jest również analiza konkurencji w SEO pod kątem Keyword Gap. Wyjaśniając – Keyword Gap to nic innego jak luka we frazach kluczowych, czyli zbiór wszystkich fraz kluczowych, na które strona konkurencji plasuje się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, ale Twoja domena nie. Analiza ta może zapewnić dwa zestawy informacji:
– pierwszy pokazuje, jaka jest Twoja przewaga konkurencyjna nad rywalami,
– a drugi – w jakich obszarach to konkurencja jest lepsza od Ciebie.
W przypadku pierwszego obszaru – mając wiedzę na temat aspektów, w których Twoja strona jest lepsza od konkurentów, można dodatkowo zwiększyć ten dystans poprawiając jeszcze widoczność pod frazami kluczowymi, na które ich domeny plasują się na niższych pozycjach.
Biorąc pod uwagę ten drugi obszar, analiza Keyword Gap da odpowiedź na pytanie, pozycje których wartościowych fraz kluczowych (które być może w dotychczasowych działaniach zostały pominięte) powinny zostać poprawione, aby zwiększyć widoczność i ruch Twojej strony, doprowadzić do zakupu bądź zwiększenia liczby innego rodzaju konwersji.
Analiza Keyword Gap może być niezwykle praco i czasochłonnym procesem. Na szczęście nie musimy robić tego ręcznie. Narzędzia takie jak Ahrefs, Semrush czy nasze polskie Senuto posiadają odpowiednie moduły do łatwej i szybkiej analizy konkurencji.
A co dalej?
Wiedząc, kim są Twoi konkurenci w wynikach organicznych oraz jaka jest ich sytuacja (widoczność, ruch itd.) w stosunku do Twojej strony, warto poznać również ich strategie i to, jakie podjęli wcześniej działania. W praktyce sprowadza się to kolejnych analiz w takich obszarach jak parametry strony (wiek i historia domeny, treści, stopień zoptymalizowania) oraz profil linków przychodzących, o czym szerzej w swoim artykule pisze Marta.
Dobrze zidentyfikowana i poddana dokładnej analizie konkurencja to doskonałe źródło pomysłów na to, w jaki sposób zwiększyć skuteczność Twojej strony w internecie.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Przeczytaj również:
– Surfer SEO
– Bezkosztowa analiza działań SEO
– Samodzielne pozycjonowanie
– Analiza Content GAP
– Poznaj swojego przeciwnika
Polecamy również: