Zdjęcia na Twoją stronę internetową – skąd pobierać i na co uważać?

0 napisany przez red., 27 stycznia 2020

Jeśli tworzysz strony internetowe, prowadzisz bloga albo udzielasz się w mediach społecznościowych, na pewno niejednokrotnie szukałeś w internecie zdjęć, które pasowałyby do tworzonych przez Ciebie treści. Dowiedz się, gdzie znaleźć najlepsze zdjęcia i na co zwrócić uwagę, by nie naruszać praw autorskich.

skąd brać zdjęcia na stronę www

Na jakie pytania znajdziesz odpowiedzi w artykule
1. Skąd brać zdjęcia na strony WWW?
2. Jakie są najlepsze darmowe i płatne serwisy stockowe?
3. Co to jest licencja i jakie są jej rodzaje?
4. Co grozi za naruszenie licencji?

Skąd brać zdjęcia na strony internetowe?

Nie ulega wątpliwości, że żyjemy w kulturze obrazkowej. Obraz jest nie tylko podkreśleniem tekstu pisanego, ale stał się odrębnym kanałem komunikacji, którego rola cały czas rośnie. Badania wskazują, że lepiej zapamiętujemy treści obrazkowe niż tekst. Najważniejszy argument przemawiający za używaniem obrazów na stronach internetowych to argument wizualny: witryna ze zdjęciami jest po prostu ładniejsza, a tekst okraszony obrazami jest atrakcyjniejszy dla czytelnika. Gdzie w takim razie zdobyć dobre zdjęcia na stronę internetową?

Zapytaj grafika

Jeśli zamierzasz stworzyć profesjonalną stronę internetową o komercyjnym charakterze i dysponujesz pewną pulą środków pieniężnych, rozważ zatrudnienie profesjonalnego grafika, który przy okazji może stworzyć spójną identyfikację wizualną marki.

Znajdź fotografa

Wartym rozważenia pomysłem jest także zlecenie pracy profesjonalnemu fotografowi, który wykona zdjęcia, a potem sprzeda Ci je wraz z prawami autorskimi. Masz wtedy właściwie nieograniczone możliwości wykorzystania takich obrazów. Jeśli znajdziesz w sieci interesujące Cię zdjęcie, możesz też spróbować skontaktować się bezpośrednio z jego autorem. Być może dostaniesz zgodę na publikację zdjęć na Twojej stronie w zamian za np. podlinkowanie bloga z portfolio fotografa.

Poproś firmę współpracującą

Materiały graficzne możesz pozyskać także od swoich partnerów biznesowych: jeśli zakładasz sklep internetowy, poproś producentów o przesłanie materiałów, np. zdjęć produktów, których będziesz mógł użyć (z założeniem, że firma ma prawo przekazać je Tobie do obróbki i wykorzystania).

Odwiedź banki zdjęć

Jeżeli żadne z powyższych rozwiązań nie wchodzi w grę, skorzystaj z banku zdjęć (tzw. serwisu stockowego). Są tam zarówno zdjęcia do kupienia, jak i darmowe zdjęcia na stronę internetową. Poniżej znajdziesz subiektywną listę najlepszych portali stockowych z darmowymi i płatnymi zdjęciami.

3 najlepsze darmowe banki zdjęć:

  • Unsplash – bank zawierający ponad 1 milion darmowych zdjęć na licencji CC0, także do użytku komercyjnego, dodawanych przez społeczność ponad 150 000 fotografów współpracujących z serwisem;

  • pixabay – bank zawierający ponad 1 milion darmowych zdjęć, których można używać także do celów komercyjnych – licencja CC0. Serwis gromadzi zdjęcia również z innych banków, jest więc również wyszukiwarką. Strona ma kilka wersji językowych, w tym wersję polską;

  • Pexels – setki tysięcy pozycji – bogata baza darmowych zdjęć wysokiej jakości, licencji własna, zdjęcia także do użytku komercyjnego. Serwis ma polską wersję językową.

Inne darmowe serwisy, na których znajdziesz zdjęcia za darmo, to: https://magdeleine.co/, https://stocksnap.io/, http://skuawk.com/, https://jeshoots.com/, http://jaymantri.com/ https://kaboompics.com/, https://pixnio.com/pl/.

Uwaga! Przed wykorzystaniem zdjęcia pobranego ze stocka upewnij się, na podstawie jakiej licencji serwis udostępnia darmowe obrazy.

3 najlepsze płatne banki zdjęć:

Zaletą płatnych banków jest możliwość pobrania zdjęć w różnych rozdzielczościach i rozmiarach, jak również zakupienia zdjęć unikalnych, których nie można znaleźć nigdzie indziej – zdarza się, że są to zdjęcia klasy premium.

Adobe Stock – aktualnie najlepsza płatna baza zdjęć, ilustracji, wektorów, wideo, szablonów i grafik 3D. Bank zawiera bogatą bazę niepowtarzalnych i autentycznych zdjęć, także zdjęć premium. Serwis prowadzony jest w wielu wersjach językowych, w tym po polsku. W ofercie subskrypcje miesięczne lub roczne (najtańsza roczna: 10 standardowych obrazów za 29,99 euro/miesięcznie);

shutterstock – bardzo bogata baza zdjęć, wektorów, wideo i muzyki, polska wersja językowa, w ofercie subskrypcje miesięczne lub roczne (najtańsza roczna: 10 standardowych obrazów za 29,00 euro/miesięcznie);

123RF – kilkumilionowa baza zdjęć, wektorów, filmów i muzyki. Niestety obrazy są często typowo stockowe, ale można trafić na perełki. Serwis w polskiej wersji językowej. 123RF oferuje wykupienie subskrypcji rocznej lub miesięcznej albo zakup kredytów na zdjęcia (np. 40 kredytów za 179 zł).

Co to jest licencja?

Licencja to nic innego jak umowa o korzystanie z utworu. Autor zdjęcia zawsze powinien albo wyrazić zgodę na jego użycie, albo zrzec się swoich praw autorskich i oddać zdjęcie do domeny publicznej. Nigdy nie dzieje się to w sposób dorozumiany (samo z siebie), twórca zawsze musi wyrazić swoją wolę co do losów dzieła. Dlatego też banki zdjęć udostępniają obrazy na różnych warunkach licencyjnych. Kiedy pobierasz zdjęcie, godzisz się na ich spełnienie.

Korzystając ze stocków, nie kupujemy ani nie pobieramy zdjęć na własność, a jedynie (za opłatą lub darmowo) nabywamy licencję na korzystanie ze zdjęcia. W licencji określone będą pola eksploatacji, czyli opis tego, co możesz, a czego nie możesz zrobić ze zdjęciem. Nawet darmowe banki zdjęć często pozostawiają sobie jakąś, choćby najmniejszą namiastkę praw autorskich, nie masz więc stuprocentowej swobody w wykorzystywaniu zdjęcia.

Rodzaje licencji na serwisach stockowych

Korzystając z konkretnego banku zdjęć, zawsze sprawdzaj warunki, na jakich możesz używać pobranych zdjęć. Licencje na poszczególnych stockach mogą różnić się od siebie mniej lub bardziej, dlatego nie zakładaj z góry, że licencje o podobnej nazwie są tożsame. Poniżej znajduje się zestawienie licencji według podstawowych kryteriów.

Licencje wyłączne

W okresie trwania licencji utwór nie może być używany przez żaden inny podmiot poza licencjobiorcą. Zgodnie z polskim prawem, aby umowa licencji wyłącznej była skuteczna, musi zostać zawarta na piśmie, stąd w bankach zdjęć, głównie ze względów praktycznych, właściwie nie występuje sprzedaż obrazów z licencją na wyłączność.

Licencje niewyłączne

Mogą być udzielone w tym samym czasie wielu podmiotom na tych samych polach eksploatacji. Licencja niewyłączna nie musi być zawarta w formie pisemnej. Ten rodzaj licencji występuje praktycznie na wszystkich stockach.

Licencje nieodpłatne

Większość darmowych stocków działa na zasadzie licencji CC – Creative Commons. Są to licencje, które autorom pozwalają zachować ich prawa autorskie osobiste, jednocześnie dając możliwość udostępniania swojego dzieła za darmo na szeroką skalę. Istnieje wiele rodzajów licencji CC. Najpopularniejsza to licencja CC BY, w której utworu można używać bez ograniczeń, pod jednym tylko warunkiem – trzeba wskazać autora zdjęcia (czyli podpisać lub podlinkować źródło). Często spotykaną licencją z rodzaju Creative Commons jest licencja CC0. Zgodnie z nią autor zrzeka się wszelkich praw do utworu, a sam utwór z woli autora trafia do domeny publicznej (zdjęcia bez praw autorskich). Z takich zdjęć można korzystać w dowolny sposób, właściwie bez spełniania jakichkolwiek warunków (jedyne ograniczenia zazwyczaj dotyczą odsprzedaży niezmienionego utworu). Licencją CC0 najczęściej objęte są darmowe zdjęcia do użytku komercyjnego.

Licencje płatne

W tym przypadku autorzy nie pozbywają się praw autorskich; licencje płatne występują w wielu wariantach, które różnią się węższym lub szerszym zakresem przyzwolenia na wykorzystanie obrazów. Zależność jest prosta: im więcej dozwolonych pól eksploatacji, tym droższa licencja (licencje płatne standardowe i rozszerzone). Warto zapłacić za zdjęcie, by móc użyć w swoim projekcie prawdziwej fotograficznej perełki.

Pamiętaj! W razie wątpliwości zawsze możesz napisać bezpośrednio do banku zdjęć i dopytać o szczegóły licencji.

Jakie ograniczenia w licencjach możesz napotkać?

Poniżej przedstawiamy listę najczęściej wymienianych w licencjach ograniczeń w korzystaniu ze zdjęć pobranych ze stocków:

  • ograniczenia dotyczące liczby kopii utworu, które możesz wykonać (np. płatna licencja standardowa pozwala kopiować zdjęcie w nakładzie do 500 000 kopii; możesz także rozszerzyć licencję i skopiować obraz bez żadnego limitu). Jeśli szukasz zdjęć na strony internetowe, licencje zazwyczaj nie wprowadzają żadnych ograniczeń w zakresie liczby wyświetleń danego obrazu;

  • limit projektów, w których możesz użyć obrazu – jeśli licencja zawiera takie ograniczenie, będziesz musiał za każdym razem, kiedy tworzysz projekt dla innego klienta, pobrać zdjęcie po raz kolejny, mimo że kupiłeś je już poprzednio do wcześniejszego zlecenia;

  • zakaz odsprzedaży oryginalnego obrazu – praktycznie każda płatna licencja zabrania odsprzedaży obrazu. W przypadku tworzenia stron WWW ma to mniejsze znaczenie. Wagi nabiera, kiedy tworzy się produkt fizyczny, np. kalendarz czy kubek z nadrukiem;

  • ograniczenia czasowe i terytorialne – zdarzają się także licencje udzielane na określony czas. Choć trzeba przyznać, że jest to rozwiązanie rzadko spotykane. Podobnie rzadkie są licencje terytorialne, pozwalające korzystać ze zdjęcia tylko na określonym obszarze geograficznym.

Konsekwencje naruszenia licencji

Jeśli naruszysz warunki licencji, czyli wykorzystasz utwór poza jej zakresem, naruszasz prawa autorskie. W związku z tym możesz ponieść konsekwencje cywilne i karne. Właściciel praw autorskich może żądać zaniechania naruszenia, usunięcia jego skutków, wydania uzyskanych korzyści oraz naprawienia szkody majątkowej.

Wnioskować o naprawienie szkody może na zasadach ogólnych (wskazując, ile pieniędzy stracił na skutek naruszenia praw autorskich) albo na zasadach szczególnych, czyli kierując żądanie zapłaty dwukrotności, a w przypadku, gdy naruszenie jest zawinione — trzykrotności stosownego wynagrodzenia (w tym przypadku twórca nie musi udowadniać wysokości rzeczywistej poniesionej szkody, a tylko wskazać, jakie wynagrodzenie otrzymałby, gdyby zgodził się na wykorzystanie utworu). Wniosek jest prosty – łamanie praw autorskich może narazić Cię na spore nieprzyjemności.

Dlaczego warto wstawiać własne zdjęcia na stronę internetową?

Jeśli wyżej opisane zawiłości prawne Cię zmęczyły albo jeśli, szukając zdjęcia na firmowego bloga, nie chcesz za każdym razem wczytywać się w warunki licencyjne danego banku, być może przyszedł czas na podjęcie decyzji o samodzielnym wykonywaniu fotografii. Unikniesz w ten sposób wszystkich wyżej opisanych konsekwencji, ponieważ obrazy będą pochodzić z najbardziej legalnego źródła z możliwych – czyli od Ciebie.

Zaoszczędzisz pieniądze na ewentualnym kupnie licencji. Wykonasz zdjęcia autentyczne, w pełni dopasowane do tekstu i spójne z całą koncepcją witryny. A w dodatku będziesz mieć niewątpliwą satysfakcję, że jesteś samowystarczalnym twórcą stron internetowych.

Skąd pobierać zdjęcia i na co uważać? Podsumowanie

Korzystając z banków zdjęć, wyszukuj obrazów możliwie najbardziej autentycznych i dopasowanych do treści umieszczanych na stronie WWW. Zdjęcia typowo stockowe mogą obniżyć zaufanie do Twojej witryny. Warto poświęcisz czas, a niejednokrotnie i pieniądze, na znalezienia zdjęcia, które przyciągnie uwagę czytelnika. Atrakcyjne i unikalne zdjęcia to po prostu lepsza strona internetowa. Pamiętaj jednak zawsze o poszanowaniu praw autorskich i przestrzeganiu warunków licencji.

Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.

Tekst powstał przy współpracy z platformą ALEO.com, która dostarcza informacji o przedsiębiorcach, ofertach i przetargach publicznych. To także baza wiedzy o prowadzeniu biznesu, marketingu i finansach w firmie.

Rate this post

O autorze:

red.

Materiał przygotowany przez redaktorów bloga Marketing dla Ludzi.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!