Rotacja reklam AdWords – co trzeba wiedzieć?
We wrześniu zmieniły się dostępne metody rotowania reklam AdWords. To dobra okazja, aby zebrać w jednym miejscu więcej informacji o tej funkcjonalności. Na czym polega? Dlaczego jest ważna? Jak była realizowana do tej pory i jakie możliwości daje obecnie?
Zadaniem komunikatu reklamowego AdWords jest: po pierwsze, poinformowanie internauty o tym, co znajdzie na stronie po kliknięciu w reklamę, a po drugie, zachęcenie do wybrania właśnie naszej, a nie konkurencyjnej reklamy. Na temat skutecznego pisania komunikatów padło już wiele słów, ale nawet najlepsze reklamy wymagają testowania i tu z pomocą przychodzi rotowanie reklam.
Jeszcze przed miesiącem do dyspozycji mieliśmy cztery metody rotowania reklam:
W dotychczasowym kształcie mogliśmy optymalizować wyświetlanie reklam pod kątem ilości uzyskiwanych kliknięć lub konwersji. Jeśli z kolei chcieliśmy, żeby reklamy miały taki sam udział w wyświetleniach, mogliśmy wybrać wyświetlanie naprzemienne. Ta druga opcja mogła wyświetlać reklamy równomiernie przez 90 dni, a następnie je optymalizować lub wyświetlać naprzemiennie w nieskończoność.
Po wrześniowych zmianach dostępne są już tylko dwa rodzaje rotowania reklam:
Google na swoim blogu podało, że zmiany w metodach rotacji reklam dokonuje celem ich uproszczenia. Pierwszym ważnym domyślnym ustawieniem jest “Optymalizuj: wybieraj najskuteczniejsze reklamy”. W tej metodzie “dzięki wykorzystaniu systemów uczących się Google” na podstawie takich wskaźników jak słowo kluczowe, wyszukiwane słowo, urządzenie czy lokalizacja system wyświetli taką reklamę, po której spodziewa się najwyższej skuteczności, przy czym nie musi to oznaczać konwersji. Jeśli jednak chcemy zwrócić uwagę na konwersję, to musimy dodatkowo posłużyć się systemem do inteligentnego określania stawek.
Drugie z dostępnych obecnie ustawień to “Nie optymalizuj: zawsze wyświetlaj reklamy naprzemiennie”. Wybór tej opcji oznacza, iż reklamy będą miały równą szansę na pojawienie się i będą wyświetlać się w ten sposób do czasu, aż sami zmienimy wybraną metodę. Przy okazji warto wspomnieć, że równomierne wyświetlanie reklam nie musi oznaczać, że każda z nich uzyska identyczną ilość wyświetleń. Mowa jest tak naprawdę o równomiernym udziale w aukcjach (przy każdorazowym wyszukiwaniu kiedy reklama może się pojawić), a zatem lepiej napisana reklama może mieć więcej wyświetleń, ponieważ dzięki swojej wyższej jakości wygra większą ilość aukcji.
Nowy model składający się tylko z dwóch opcji był już przed kilkoma laty dostępny, ale wówczas wersja z optymalizowaniem kierowała się wyłącznie wyższym wskaźnikiem CTR reklamy. Nowością za to jest fakt, że rotację możemy różnicować na poziomie grupy reklamowej, a nie tylko na poziomie kampanii. Oznacza to dla nas większą elastyczność działań.
Google dąży do automatyzacji poszczególnych procesów, a samouczące się systemy sprzyjają takiemu podejściu. Z pewnością ułatwi to pracę i sprawdzi się przyzwoicie w znacznej części działań promocyjnych. Aby jednak jeszcze mocniej śrubować wyniki, warto wybrać ręczną optymalizację. Równomierne wyświetlanie reklam pozwala w większym stopniu kontrolować skuteczność detali, których w wypadku rozszerzonych reklam AdWords może być sporo.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Pamiętajmy również, iż reklamy obok słów kluczowych i stron docelowych są składową wyniku jakości, a zatem mają wpływ na koszty naszej reklamy AdWords i zajmowaną przez nią pozycję. Dbajmy o to, by w poszczególnych grupach reklamowych system faktycznie miał z czego wybierać podczas rotacji reklam. System nie wyświetli naszej reklamy, nawet jeśli dostosujemy ją do słów, urządzeń i lokalizacji, ale nie będziemy mieli w grupie kilku jej odmian. Posiadając wariacje, zwiększamy szansę na wyświetlenie, a tym samym na pozyskanie większego ruchu.