reEwolucjAdWords 2016 – czyli co zmieniło się w ostatnim roku?
To był ciekawy rok dla wszystkich zajmujących się tematyką AdWords. Częstotliwość zmian nie pozostawiała czasu na nudę, a nowe rozwiązania modyfikowały dotychczasowe strategie. Poniżej przedstawię kilka nowych zmian, które zwróciły moją uwagę w 2016 roku.
Myśląc o tym, co zmieniło się w AdWords, w pierwszej kolejności przychodzi mi do głowy to, co najbardziej widoczne, czyli wygląd samej reklamy oraz strony wyników wyszukiwania. Z początkiem roku z rezultatów wyszukiwania zniknęła prawa kolumna, która do tej pory zawierała reklamy. Za tą zmianą poszło rozszerzenie powierzchni reklam znajdujących się na górze listy wyszukiwań i zamiast trzech, jak do tej pory, otrzymaliśmy miejsce na cztery reklamy. Na stałe reklamy zagościły też na końcu listy, pod wynikami organicznymi.
Tak wyniki wyszukiwania wyglądały jeszcze na początku roku 2016 r….
…, a tak prezentują się obecnie:
Przy okazji można zauważyć, że zmieniony został także kolor oznaczenia reklamy z żółtego na zielony. Zmiana koloru nastąpiła jednak nieco później, bo w połowie roku.
Z kolei we wrześniu Google wprowadził w Polsce – dostępną już w innych krajach – zakładkę Zakupy.
Celem jej implementacji miało być ułatwienie robienia zakupów dzięki wygodnemu porównywaniu ofert.
W mijającym roku na brak zmian nie mogliśmy narzekać również w aspekcie technicznym. W połowie roku pojawiły się rozszerzone reklamy tekstowe. To jedna z nowości, które Google określił największą zmianą “… od czasu premiery AdWords ponad 15 lat temu”. Zmiana ta sprawiła, że w komunikatach reklamowych mamy do dyspozycji zdecydowanie więcej miejsca na tekst. Treści stały się dodatkowo zunifikowane dla różnych urządzeń.
Poniżej przykład standardowego komunikatu na desktopie przed zmianami…
…oraz w nowej, rozszerzonej wersji.
Równolegle z rozszerzonymi reklamami tekstowymi, pojawiły się reklamy elastyczne. Wyświetlane są one w sieci reklamowej, a ich zadaniem jest usprawnienie i ułatwienie tworzenia atrakcyjnych komunikatów. Dzięki automatycznemu przyjmowaniu różnych formatów, kompozycje mają lepiej wpisywać się w zróżnicowanie stron, na których się pojawią.
W życie weszła także długo oczekiwana możliwość dostosowania indywidualnych stawek do urządzeń mobilnych, jakim są tablety. Do tej pory stawki można było modyfikować tylko z podziałem na desktop i mobile.
Na przestrzeni roku otrzymaliśmy też kilka nowych dodatków do zastosowania w reklamach. Pierwsze pojawiło się rozszerzenie informacji o witrynie, które na podstawie listy gotowych nagłówków pozwala podać dodatkowe informacje mogące zainteresować potencjalnych klientów. Poniżej, zaczerpnięty z bloga Google, przykład tego rozszerzenia z nagłówkiem “Usługi”.
Następnie możliwości AdWords zasiliło rozszerzenie umożliwiające dodanie do reklam cen dla poszczególnych usług czy produktów wraz z bezpośrednim linkiem do odpowiedniej podstrony danego serwisu. Rozszerzenie to dedykowane jest wyświetlaniu w urządzeniach mobilnych – choć dobrze poinformowane wróble z Doliny Krzemowej ćwierkają, że trafi też na desktopy.
Kolejnym rozszerzeniem jest wzbogacenie komunikatu o możliwość wysłania wiadomości SMS bezpośrednio z reklamy. To niewielkie, ale mogące okazać się bardzo przydatnym udogodnienie zwiększa szansę na nawiązanie kontaktu przez potencjalnego klienta za pośrednictwem wysłania krótkiej wiadomości tekstowej.
Wśród nowości pojawiły się też na kontach AdWords “wersje robocze kampanii” i “eksperymenty”. Narzędzia te pozwalają przetestować na ograniczonej części ruchu planowaną zmianę. W zależności od uzyskanych wyników, sprawdzone w ten sposób zmiany można zastosować następnie na głównej kampanii lub ich zaniechać.
Odświeżeniu uległy także narzędzia “około adwordsowe”. W sierpniu zaczął funkcjonować nowy panel Google Merchant Center – niezbędny przy prowadzeniu Kampanii Zakupowych.
Testowany jest również nowy interfejs samego konta AdWords – ciekawy, ale liczę na progres w tej materii zanim stanie się on jedyną słuszną wersją:).
Istotne zmiany nastąpiły także w kwestiach organizacyjnych. Pod koniec czerwca Google zmieniło swój program certyfikacyjny dla Agencji. Wymogi stawiane Partnerom zostały podniesione, a najlepsze firmy otrzymały status Premier Google Partner.
W AdWords dzieje się sporo i można się spodziewać, że przyszły rok również przyniesie sporo nowości, zmian i udoskonaleń (jak chociażby testowane Visual Sitlinks). Zatem pozostaje trzymać rękę na pulsie, testować i wdrażać najlepsze z rozwiązań.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Jeśli Waszym zdaniem w ostatnich dwunastu miesiącach w świecie AdWords wydarzyło się coś godnego uwagi, o czym nie wspomniałem w tym tekście, to zachęcam Was do podzielenia się tym w komentarzach.