Trendy w projektowaniu stron internetowych

4 napisany przez Klaudia Hudzińska, 24 października 2017

W czasach ogromnej konkurencji już nie wystarczy oferować dobrego produktu lub świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Żeby sprzedać produkt czy usługę trzeba się pokazać, wyjść do ludzi i zaciekawić ich swoją ofertą. Możemy mieć najlepszy na świecie produkt, jednak nikt go od nas nie kupi, jeśli się o nim nie dowie. A konkurencja nie śpi!

Strona jest jak pracownik działu sprzedaży

Obecność naszej firmy w sieci jest już absolutną koniecznością, ponieważ grono klientów, które przed wyborem towaru czy usługi szuka informacji w internecie nie dość, że już jest spore, to jeszcze systematycznie rośnie. To samo tyczy się już samych zakupów. Z różnych szacunków wynika, iż ponad połowa Polaków robi je właśnie w sieci. W związku z tym strona internetowa naszej firmy jest jak pracownik działu sprzedaży – stanowi pierwszą linię kontaktu z potencjalnym klientem – albo zrobi dobre wrażenie, zaciekawi i zachęci do skorzystania z oferty, albo zniechęci, a wtedy już raczej nic nie skłoni klienta do dania firmie drugiej szansy.

Wyróżnij się lub zgiń

Aby zostać dostrzeżonym, trzeba się wyróżniać spośród tłumu – ta zasada tyczy się również stron internetowych. W czasach gdy internet dopiero się rozwijał, już samo posiadanie prostej witryny było wyróżnikiem dla biznesu. Dziś patrzymy na to inaczej. Firmy, których nie znajdziemy w sieci, w pewnym sensie dla nas nie istnieją, nie są wiarygodne. To jednak nie wszystko. Proste, zwyczajne www już nie wywrze na nikim wrażenia. Mając w planach zaprojektowanie (lub zlecenie projektu firmie zewnętrznej) strony trzeba pamiętać o jej użyteczności, o której pisałam w poprzednim artykule. Warto także przyjrzeć się trendom jakie obecnie panują i będą nam towarzyszyć jeszcze przez dłuższy czas.

Najnowsze trendy

Większość z poniższych trendów mogliśmy już zauważyć dość dawno. Przeszły one jednak swego rodzaju ewolucję. Zobaczmy, co piszczy w trawie projektowania stron internetowych:

1. Wideo zajmujące cały pierwszy ekran.
Na wielu nowoczesnych stronach zamiast slajdera całą powierzchnię pierwszego ekranu zajmuje wideo. Wstawianie plików wideo jest popularne już od dawna, jednak w takiej formie było rzadkością. Przykuwa to uwagę i zaciekawia użytkownika.

wideo na pierwszym ekranie http://uwex.org/en/

https://www.emso.com/

https://www.pieromilano.it/en

http://egwineco.com/

2. Minimalizm w nawigacji, treści i grafice.
Minimum treści uwydatni tylko to, co istotne – realizację tej zasady znajdziemy w wielu miejscach w sieci. Strony, które się do niej stosują, nie odciągają nadmiarem grafik uwagi od najważniejszych informacji. Są również proste w nawigowaniu, bez mocno rozbudowanej siatki podstron. Często występują w formie one page.

http://www.josephmark.com.au/

https://unonim.com/

http://jlantunes.com/en/

3. Ciekawy i angażujący content.
Podstawą skutecznej strony jest to, żeby potrafiła zaangażować. Coraz częściej można zaobserwować dopisywanie ciekawej historii do marki. Strona nie przypomina zwyczajnego www z ofertą, ale opowiada historię produktu, sposób jego produkcji, angażuje poprzez określone działania (np. gry).

https://mamuka.rest/en/promo/

https://www.volcan.com/en/

http://www.carlsberg.com/170

http://whatsintheoldbox.com/

4. Efekt paralaksy.
Niektóre firmowe www stosują tzw. efekt paralaksy – jedne elementy na stronie przesuwają się szybciej, inne nieco wolniej. Jest to bardzo interesujący efekt, dzięki któremu strona wydaje się dynamiczna. W poniższym przykładzie widzimy jak idealnie współgra rodzaj biznesu (agencja kreatywna) z efektowną grafiką i sposobem jej przedstawienia.

http://www.numero10.ch/fr/home/

5. Ukryte menu.
Coraz częściej zamiast tradycyjnego menu pojawia się takie, które do niedawna było elementem zarezerwowanym wyłącznie dla urządzeń mobilnych, tzn. ikonka rozwijająca menu w postaci trzech poziomych, równoległych pasków. Nowością jest natomiast wstawianie wąskiego menu w boczny pasek bądź też przyklejenie menu do górnej krawędzi strony.

http://dsa.clinic/

http://taikastrom.com/

http://geex-arts.com/

6. Prosta, płaska grafika.
W projektach stron internetowych stosowana jest także płaska grafika, przeniesiona do sieci z systemu operacyjnego Windows, o prostych kształtach, tzw. flat design. Czasami grafika jest wzbogacona o delikatny cień, który nadaje całości subtelną głębię.

https://coaxsoft.com/

https://www.coderesolution.com/

7. Animacje wprowadzające dynamikę na stronę.
Na firmowych www można spotkać się z animacją pewnych elementów. Wjeżdżający tekst, przekręcające się elementy, pojawiające się nowe elementy czy ich ruch po najechaniu myszką na konkretny obiekt. Dzięki temu strona jest dynamiczna i interesująca.

https://www.fontstore.com/

http://www.melas.eu/en

http://en.euro.vet/

https://prophets.be/

8. Duża czcionka i elementy graficzne w mocno kontrastujących kolorach.
Inne strony wyróżniają treści bardzo dużą i pogrubioną czcionką. Do tego często dochodzi mocno kontrastujący kolor tekstu lub grafiki. Czasem już na pierwszym ekranie możemy zauważyć duży, mocno uwypuklony tekst – jedno znaczące zdanie wzbogacone animacją.

https://www.talkd.co/

https://www.firepitbar.co.uk/

http://www.goodkids.studio/

http://www.petrocompletions.com/

https://bitsens.com/

http://republic.jpn.org/

9. Pusta przestrzeń.
Kolejnym dość często zauważalnym trendem jest pozostawianie pustej przestrzeni wokół tekstu lub grafik. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ przykuwa uwagę do tego co istotne, zamiast rozpraszać i obciążać nadmiarem treści.

https://www.brring.com/

http://www.josephmark.com.au/

https://booreiland.amsterdam/

Podsumowanie

Nowoczesne strony charakteryzują się minimalizmem i prostotą z dużymi pustymi przestrzeniami. Nawigacja jest w nich uproszczona, a zawarte na niej są tylko najważniejsze treści, co umożliwia stosowanie dużej czcionki. Do przykucia uwagi użytkownika używane są kontrastujące, duże grafiki oraz animacje, dzięki którym strona jest bardzo dynamiczna. Z drugiej strony spodziewać można się dalszej ewolucji implementowania wideo. Możemy spodziewać się, iż oba te trendy utrzymają się jeszcze dłuższy czas.

Komentarze

  • Freja Draco

    Owszem, są to popularne aktualnie trendy, ale:
    – to, że popularne, nie znaczy jeszcze, że mądre i służące wygodzie użytkownika,
    – robienie tak samo jak inni nie jest najlepszym sposobem na wyróżnienie się.

  • Marek Kowalczyk

    Super artykuł, ostatnio poszukuję właśnie wiedzy na temat e commerce, projetkowania stron, ad words i widzę, że dobrze trafiłem. Do tej pory za wiedzę służyły głównie najpopularniejsze blogi , magazyn online marketing, książki , ale wiadomo , że dobrze szukać dalej i czerpać różną wiedzę. Zawsze coś dla siebie wyciągnę , jeszcze raz dobry artykuł :)

  • awesome post!

  • Spostrzeżenia jak najbardziej trafne, natomiast zgadzam się też z komentarzem Freja Draco. Jak przeglądamy szablony na wordpressa, nawet te najdroższe, szybko orientujemy się, że 90% z nich wygląda tak samo. Autorzy nawet nie zastanawiają się czy strona jest funkcjonalna, ale czy spełnia trend. Co więcej, klienci pobierają taki szablon, który może wywołać efekt „wow”, ale najczęściej nie zauważają, że zawiera on elementarne braki: np. sama treść wygląda byle jak. Znacznie łatwiej znaleźć efekciarski i bezużyteczny layout niż coś prostego, ale naprawdę dopracowanego.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!