Trendy w projektowaniu stron internetowych

1 napisany przez Klaudia Hudzińska, 24 października 2017

W czasach ogromnej konkurencji już nie wystarczy oferować dobrego produktu lub świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Żeby sprzedać produkt czy usługę trzeba się pokazać, wyjść do ludzi i zaciekawić ich swoją ofertą. Możemy mieć najlepszy na świecie produkt, jednak nikt go od nas nie kupi, jeśli się o nim nie dowie. A konkurencja nie śpi!

Strona jest jak pracownik działu sprzedaży

Obecność naszej firmy w sieci jest już absolutną koniecznością, ponieważ grono klientów, które przed wyborem towaru czy usługi szuka informacji w internecie nie dość, że już jest spore, to jeszcze systematycznie rośnie. To samo tyczy się już samych zakupów. Z różnych szacunków wynika, iż ponad połowa Polaków robi je właśnie w sieci. W związku z tym strona internetowa naszej firmy jest jak pracownik działu sprzedaży – stanowi pierwszą linię kontaktu z potencjalnym klientem – albo zrobi dobre wrażenie, zaciekawi i zachęci do skorzystania z oferty, albo zniechęci, a wtedy już raczej nic nie skłoni klienta do dania firmie drugiej szansy.

Wyróżnij się lub zgiń

Aby zostać dostrzeżonym, trzeba się wyróżniać spośród tłumu – ta zasada tyczy się również stron internetowych. W czasach gdy internet dopiero się rozwijał, już samo posiadanie prostej witryny było wyróżnikiem dla biznesu. Dziś patrzymy na to inaczej. Firmy, których nie znajdziemy w sieci, w pewnym sensie dla nas nie istnieją, nie są wiarygodne. To jednak nie wszystko. Proste, zwyczajne www już nie wywrze na nikim wrażenia. Mając w planach zaprojektowanie (lub zlecenie projektu firmie zewnętrznej) strony trzeba pamiętać o jej użyteczności, o której pisałam w poprzednim artykule. Warto także przyjrzeć się trendom jakie obecnie panują i będą nam towarzyszyć jeszcze przez dłuższy czas.

Najnowsze trendy

Większość z poniższych trendów mogliśmy już zauważyć dość dawno. Przeszły one jednak swego rodzaju ewolucję. Zobaczmy, co piszczy w trawie projektowania stron internetowych:

1. Wideo zajmujące cały pierwszy ekran.
Na wielu nowoczesnych stronach zamiast slajdera całą powierzchnię pierwszego ekranu zajmuje wideo. Wstawianie plików wideo jest popularne już od dawna, jednak w takiej formie było rzadkością. Przykuwa to uwagę i zaciekawia użytkownika.

wideo na pierwszym ekranie http://uwex.org/en/

https://www.emso.com/

https://www.pieromilano.it/en

http://egwineco.com/

2. Minimalizm w nawigacji, treści i grafice.
Minimum treści uwydatni tylko to, co istotne – realizację tej zasady znajdziemy w wielu miejscach w sieci. Strony, które się do niej stosują, nie odciągają nadmiarem grafik uwagi od najważniejszych informacji. Są również proste w nawigowaniu, bez mocno rozbudowanej siatki podstron. Często występują w formie one page.

http://www.josephmark.com.au/

https://unonim.com/

http://jlantunes.com/en/

3. Ciekawy i angażujący content.
Podstawą skutecznej strony jest to, żeby potrafiła zaangażować. Coraz częściej można zaobserwować dopisywanie ciekawej historii do marki. Strona nie przypomina zwyczajnego www z ofertą, ale opowiada historię produktu, sposób jego produkcji, angażuje poprzez określone działania (np. gry).

https://mamuka.rest/en/promo/

https://www.volcan.com/en/

http://www.carlsberg.com/170

http://whatsintheoldbox.com/

4. Efekt paralaksy.
Niektóre firmowe www stosują tzw. efekt paralaksy – jedne elementy na stronie przesuwają się szybciej, inne nieco wolniej. Jest to bardzo interesujący efekt, dzięki któremu strona wydaje się dynamiczna. W poniższym przykładzie widzimy jak idealnie współgra rodzaj biznesu (agencja kreatywna) z efektowną grafiką i sposobem jej przedstawienia.

http://www.numero10.ch/fr/home/

5. Ukryte menu.
Coraz częściej zamiast tradycyjnego menu pojawia się takie, które do niedawna było elementem zarezerwowanym wyłącznie dla urządzeń mobilnych, tzn. ikonka rozwijająca menu w postaci trzech poziomych, równoległych pasków. Nowością jest natomiast wstawianie wąskiego menu w boczny pasek bądź też przyklejenie menu do górnej krawędzi strony.

http://dsa.clinic/

http://taikastrom.com/

http://geex-arts.com/

6. Prosta, płaska grafika.
W projektach stron internetowych stosowana jest także płaska grafika, przeniesiona do sieci z systemu operacyjnego Windows, o prostych kształtach, tzw. flat design. Czasami grafika jest wzbogacona o delikatny cień, który nadaje całości subtelną głębię.

https://coaxsoft.com/

https://www.coderesolution.com/

7. Animacje wprowadzające dynamikę na stronę.
Na firmowych www można spotkać się z animacją pewnych elementów. Wjeżdżający tekst, przekręcające się elementy, pojawiające się nowe elementy czy ich ruch po najechaniu myszką na konkretny obiekt. Dzięki temu strona jest dynamiczna i interesująca.

https://www.fontstore.com/

http://www.melas.eu/en

http://en.euro.vet/

https://prophets.be/

8. Duża czcionka i elementy graficzne w mocno kontrastujących kolorach.
Inne strony wyróżniają treści bardzo dużą i pogrubioną czcionką. Do tego często dochodzi mocno kontrastujący kolor tekstu lub grafiki. Czasem już na pierwszym ekranie możemy zauważyć duży, mocno uwypuklony tekst – jedno znaczące zdanie wzbogacone animacją.

https://www.talkd.co/

https://www.firepitbar.co.uk/

http://www.goodkids.studio/

http://www.petrocompletions.com/

https://bitsens.com/

http://republic.jpn.org/

9. Pusta przestrzeń.
Kolejnym dość często zauważalnym trendem jest pozostawianie pustej przestrzeni wokół tekstu lub grafik. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ przykuwa uwagę do tego co istotne, zamiast rozpraszać i obciążać nadmiarem treści.

https://www.brring.com/

http://www.josephmark.com.au/

https://booreiland.amsterdam/

Podsumowanie

Nowoczesne strony charakteryzują się minimalizmem i prostotą z dużymi pustymi przestrzeniami. Nawigacja jest w nich uproszczona, a zawarte na niej są tylko najważniejsze treści, co umożliwia stosowanie dużej czcionki. Do przykucia uwagi użytkownika używane są kontrastujące, duże grafiki oraz animacje, dzięki którym strona jest bardzo dynamiczna. Z drugiej strony spodziewać można się dalszej ewolucji implementowania wideo. Możemy spodziewać się, iż oba te trendy utrzymają się jeszcze dłuższy czas.

O autorze:

Klaudia Hudzińska

W 4people pracuje jako Website Content Manager. Dba o to, co i kiedy pojawia się na stronach WWW klientów. Zawsze służy swoim bystrym okiem i wnikliwą analizą. To pierwsza osoba, do której kierujemy swoje kroki, gdy nie sprawdza się powiedzenie "dziwne, u mnie działa". Wie, co na stronach piszczy i nie waha się szukać nowych rozwiązań.

Komentarze

  • Freja Draco

    Owszem, są to popularne aktualnie trendy, ale:
    – to, że popularne, nie znaczy jeszcze, że mądre i służące wygodzie użytkownika,
    – robienie tak samo jak inni nie jest najlepszym sposobem na wyróżnienie się.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!