Optymalizacja konwersji – 11 elementów do sprawdzenia na stronie przed startem kampanii

0 napisany przez Arkadiusz Słowik, 14 kwietnia 2021

Dla wielu osób optymalizacja konwersji brzmi jak rocket science. Jak zwiększyć konwersję w sklepie? Jak zwiększyć współczynnik konwersji? Takie pytania często przewijają się na grupach facebookowych czy forach internetowych. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z płatnymi kampaniami reklamowymi lub prowadzisz je od niedawna, zapewne zastanawiasz się, jak zwiększyć konwersję. Innymi słowy – jak zarabiać więcej. W tym artykule na optymalizację konwersji spojrzę z punktu widzenia UX, a w zasadzie z jego fundamentów.

Optymalizacja konwersji – przygotuj swoją stronę do kampanii reklamowej

Na temat optymalizacji kolorów buttonów “add to cart” lub wyglądu formularzy powstały już setki publikacji. Owszem, diabeł często tkwi w szczegółach, ale coraz częściej widzę też fundamentalne błędy na stronach klientów, które uniemożliwiają im pozyskiwanie leadów. Tak, niektóre KLUCZOWE elementy strony – po prostu nie działają.

Wyobraź sobie sytuację:
Pan Marian jest właścicielem biznesu, prowadzi mały wysokomarżowy sklep z produktami handmade. Pan Marian wydaje miesięcznie 3000 zł na reklamę w internecie. Miesiąc w miesiąc przez 6 miesięcy. W końcu podlicza wydatki i liczy: – wydałem 18 000 zł. Mam 3-4 sprzedaże zawarte przez telefon. I dochodzi do niego myśl, że za 1 klienta (600 zł przychodu) wydaje ok. 5000 zł. I zaczyna się zastanawiać, jak zwiększyć konwersję w swoim sklepie. “Może zmienię kolor buttona na stronie, może źle ustawiam lejki marketingowe, a może muszę kupić ten kurs optymalizacji konwersji”. W pewnym momencie wchodzi na stronę, dodaje produkt do koszyka, wpisuje swoje dane adresowe, klika “przejdź dalej” i strona przestaje działać. Wyświetla się tylko biały ekran. Mogę rzec: “welcome to my world”.

Gdyby Pan Marian sprawdził tę ścieżkę przed startem kampanii, zapewne nie przepaliłby budżetu.

To tylko jeden z wielu potencjalnych scenariuszy, które codziennie można zaobserwować na stronach internetowych. W dalszej części artykułu znajdziesz krótką checklistę, co warto sprawdzić przed odpaleniem kampanii reklamowej. Ale zanim do niej dojdziesz, przedstawię Ci listę innych elementów, które odpowiadają na pytanie – jak zwiększyć konwersję.

jak zwiększyć konwersję w sklepie

Praca nad konwersjami jednego z klientów na przestrzeni 12 miesięcy

Definicje

– Co to jest konwersja – W kontekście strony internetowej, konwersja oznacza wszystkie czynności wykonane przez użytkowników na stronie www, które są działaniami pożądanymi przez właściciela witryny. Do konwersji zaliczymy np.: pozostawienie danych kontaktowych, założenie konta, zapisanie się do newslettera, pobranie e-booka, kliknięcie baneru reklamowego, obejrzenie wideo, wysłanie zapytania, dodanie produktów do koszyka, kupienie produktów.

Co to jest optymalizacja konwersji – to działania mające na celu poprawienie współczynnika konwersji, zwiększenie ilości konwersji.

Co to jest UX – User Experience to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu.”

Obszary optymalizacji konwersji

REKLAMY

jak zwiększyć współczynnik konwersji

Optymalizując reklamy, działamy z takimi elementami reklam jak nagłówki, opisy, CTA, kreacje graficzne, grupy odbiorców, słowa kluczowe czy strategie stawek. Oczywiście jest jeszcze wiele innych elementów do optymalizacji w reklamach, ale nie na tym obszarze dzisiaj chcę się skupić. Jeżeli chcesz poznać arkana reklamy Google Ads – sprawdź popełnione artykuły przez nas zespół -> Reklama Google Ads.

OFERTA

jak zwiększyć konwersję

Tego elementu oczywiście tutaj nie mogło zabraknąć. Jeżeli pracujesz nad poprawą konwersji, Twoja oferta to jeden z kluczowych elementów, który ma na nią wpływ. Sprawdź ją bardzo dokładnie. Od siebie dodam, że oprócz dobrej ceny i świetnego produktu, bardzo ważne jest też przedstawienie klientowi korzyści wynikające ze skorzystania z oferty. Przekaz możesz wzmocnić wszelkimi social proofami, licznikami odliczającymi czas do końca promocji (tzw. scarcity), stosowaniem preframingu – czyli pokazaniu klientowi, czego może oczekiwać po zawarciu transakcji.

STRONA WWW – FUNDAMENT

jak zwiększyć konwersję w sklepie

Tak, to właśnie po to się tutaj zebraliśmy, to ten aspekt zainspirował mnie do napisania tego artykułu! Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z reklamami i widzisz małą ilość konwersji albo jest cały czas ona równa zero, to warto sprawdzić aspekty UX Twojej strony czy sklepu.

Zawsze przed rozpoczęciem działań reklamowych oceniamy stronę internetową i jej potencjał pod kątem możliwości dokonania konwersji. Zanim klient podpiszę umowę – otrzymuje od nas informacje o obszarach, które warto poprawić, ponieważ mają one kluczowy wpływ na możliwość dokonania zakupu czy wysłania formularza. Nawiązując do przykładu z początku tekstu – niezwykle istotne jest, aby klient zastosował się do rekomendowanych zmian, ponieważ mają one duży wpływ na efektywność prowadzonych kampanii.

Co możesz poprawić na swojej stronie, aby nie tracić pieniędzy?

Sprawdź, czy Twoja strona:

posiada formularz kontaktowy (strona leadowa) – tak, zdarzają się strony, na których klient ma uruchomione płatne kampanie reklamowe, ale zawierają one tylko opis usługi bez dodatkowych aspektów, np. bez formularza kontaktowego,

pozwala na wysyłanie formularzy – sprawdź, czy wszystkie wysłane formularze docierają do Ciebie,

umożliwia dokonanie zakupu – nie działające linki do koszyka, niedziałające płatności, a czasem na niektórych stronach – brak przycisku kup teraz!

umożliwia kliknięcie w numery telefonów – sprawdź, czy klient może kliknąć w numer telefonu znajdujący się na Twojej stronie i zweryfikuj, czy numer jest poprawny,

umożliwia kliknięcie w adresy mailowe – sprawdź, czy adresach mailowych nie występują literówki i czy adresy e-mail są klikalne,

posiada zwroty CTA (Call To Action – wezwanie do działania) – zdarzają się strony bez CTA. Klient wchodzi na stronę gdzie jest opis usługi, ceny brak, a obok mały formularz kontaktowy z polami Imię, Nazwisko, wiadomość. Musimy klientowi powiedzieć, co ma zrobić.

Czy wiesz, że…
U jednego z naszych klientów zwiększyliśmy 2 krotnie ilość przesłanych formularzy zmieniając tylko nazwę pola tego formularza.

działa poprawnie w wersji mobile (na komórce) – obecnie na większości stron 70-80% ruchu pochodzi z mobile. Twoja strona MUSI poprawnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych oraz pozwalać użytkownikowi na dokonanie konwersji.

W tym przypadku polecam zwrócić szczególną uwagę na wszelkiego rodzaju widgety pozwalające na chat z pracownikiem. Przykładem takiego rozwiązania jest Messenger Chat lub Live Chat. Narzędzia są dobrze przystosowane do działania na komputerach, ale problem pojawia się przy korzystaniu z wersji mobilnej. Spotkałem się z sytuacjami, gdy finalizując zakup używając komórki nie mogłem kliknąć ZAPŁAĆ, ponieważ przycisk był zasłonięty wspomnianym widgetem.

uproszczenie formularzy kontaktowych – jeżeli Twój formularz na stronie przypomina ten z spisu powszechnego, to nie możesz narzekać na niską konwersję. Ogranicz swój formularz do najistotniejszych pól, takich jak np. imię, telefon, e-mail i zapytanie. Następnie skontaktuj się z klientem i uzyskaj dodatkowe potrzebne informacje. To zdecydowanie zwiększy ilość konwersji na Twojej stronie.

Audyt UX

Jedną z usług wartych rozważenia jest profesjonalny audyt UX. Jest to narzędzie pomocne w walce o optymalizację konwersji. Audyt użyteczności wskazuje, które elementy należy poprawić lub zmienić tak, aby klient w jak najłatwiejszy i najbardziej przyjemny sposób mógł korzystać ze strony oraz zrealizować konwersję. Wynik audytu również pomoże w odpowiedzi na pytanie “jak zwiększyć konwersję?”.

Czy wiesz, że…
70% użytkowników rezygnuje z transakcji z powodu złych doświadczeń.

Audyt UX jest dla Ciebie, jeżeli:

– Użytkownicy strony pytają o prawidłowe działanie funkcjonalności, np. “Czy mój formularz został wysłany?”.
– Chcesz sprawdzić możliwości zwiększenia konwertywności strony.
– Wydajesz coraz więcej pieniędzy na reklamy, ruch jest na coraz lepszym poziomie, a współczynnik konwersji spada.
– Zależy Ci na wizerunku marki profesjonalnej i godnej zaufania.
– Chcesz otrzymać konkretny „rozkład jazdy” sugerowanych zmian, które przyniosą Ci więcej konwersji.
– Jesteś gotów na dokonanie zmian na stronie internetowej.

Minimalistyczna chechlista UX przed uruchomieniem kampanii

Checklista, czyli elementy, które powinieneś sprawdzić na stronie internetowej przed wystartowaniem kampanii reklamowej, by nie przepalić budżetu:

1. Posiadanie na stronie formularza kontaktowego (strona leadowa).
2. Posiadanie CTA (Call To Action – wezwanie do działania).
3. Przejście całej ścieżki kontaktowej – wysłanie formularza.
4. Sprawdzenie poprawności adresów email (np. literówki).
5. Przejście całej ścieżki kontaktowej – kliknięcie w numer telefonu.
6. Sprawdzenie poprawności numeru telefonu.
7. Przejście całej ścieżki zakupowej:
a) sprawdzenie dodania do koszyka,
b) sprawdzenie różnych form płatności,
c) sprawdzenie różnych form dostawy,
d) sprawdzenie wpisywania błędnych danych.
8. Zweryfikowanie możliwości zapisu na Twoje wydarzenie.
9. Sprawdzenie strony w wersji mobile (na komórce).
10. Uproszczenie formularzy kontaktowych.
11. Dodanie captchy do formularzy (dobra praktyka – ograniczysz ilość wadliwych zapytań).

Podsumowanie

Jeżeli dopiero zaczynasz z reklamą swojej strony lub sklepu i szukasz sposobów jak zwiększyć konwersję, a obecne ilości zakupów/leadów są bardzo małe, sprawdź koniecznie powyższą checklistę. Może się okazać bowiem, że przez powyższe błędy tracisz pieniądze. Oczywiście, rolą dobrej agencji czy osoby zajmującej się kampaniami reklamowymi jest sprawdzenie możliwości dokonania konwersji – ale warto, abyś Ty również trzymał rękę na pulsie.

Pomocne w wykryciu błędów, przykładowo z wysłaniem formularzy, może okazać się wdrożenie analityki – np. Google Analytics. Dzięki okresowej analizie danych będziesz w stanie dostrzec pewne anomalia. Jakie? Jeżeli zauważysz, że formularz wysłało 50 osób, a Ty otrzymałeś tylko 4 wiadomości, to coś zdecydowanie nie działa na Twojej stronie tak, jak powinno.

Co warto mierzyć z pomocą Google Analytics pod kątem błędów?

1. Dodanie celów i podpięcie śledzenia dla:
a) wysłanych formularzy,
b) kliknięć w numer telefonu,
c) kliknięć w adres e-mail.
2. Jeżeli masz sklep – skonfigurowanie e-commerce.

Słowo na zakończenie – optymalizacja konwersji to nie tylko elementy wyżej wymienione, ale właśnie te aspekty uważam za fundament dobrej strony czy sklepu internetowego. Jeżeli masz silne fundamenty – możesz działać z optymalizacją pozostałych obszarów. Powodzenia!

Przygotuję
darmową wycenę
wraz z propozycją strategii

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Ogłoszenie na Facebooku dla UE! Musisz się zalogować, aby przeglądać i publikować komentarze na FB!

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    O autorze:

    Arkadiusz Słowik

    W 4PEOPLE odpowiedzialny za współpracę i budowanie relacji z obecnymi oraz potencjalnymi klientami - wspólnie z nimi wyznacza i osiąga cele marketingowe. Wieloletnie doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta zdobywał w takich branżach jak telekomunikacja czy IT, a także w znanej warszawskiej agencji marketingu online. Fan jedzenia na mieście, zarówno burgerów jak i sushi. Namiętny użytkownik Apple. Minimalista. W codziennej pracy napędza go realizacja celów, skreślanie tasków i osiąganie wyników. Jeżeli literatura - to tylko poradniki i biografie. Miłośnik wskaźników i szukania sposobów na lepszy wynik. Jeżeli chodzi o wyniki - nigdy nie ma "enough". Zawsze chce więcej.
    Sprawdź

    PODCAST: Co robić a czego nie robić gdy spadną pozycje

    Pokaż wszystkie
    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!