semKRK #9 big – relacja z 9. edycji
30 maja w krakowskiej Starej Zajezdni odbyła się 9. już edycja semKRK. Nie zabrakło ciekawych wystąpień i znanych osobistości z branży SEM i SEO. Zapraszamy do zapoznania się z naszą relacją.
Tegoroczna edycja semKRK to 14 wystąpień, ponad 400 uczestników, około 25 stopni w cieniu i świetne piwo pszeniczne :)
Spotkanie rozpoczęło się tuż po godzinie 14 z wysokiego C. Pierwszy scenę zajął Dixon Jones, pełniący rolę Global Brand Ambassador w Majestic (dawniej MajesticSEO). Dixon, na przykładzie firmy w której pracuje, pokazał jak w kreatywny sposób można pozyskiwać linki z wielu wartościowych źródeł. Choć sam case był niezwykle ciekawy i inspirujący, to niestety dla większości firm trudny do wykorzystania. A to ze względu na takie czynniki jak: duży nakład czasu, pieniędzy oraz rozpoznawalność marki. Wszak niewiele firm jest w stanie wysłać w kosmos drukarkę 3D ;)
Z kolei Sam Marsden z DeepCrawl swoje wystąpienie poświęcił analizie treści. Sam wyjaśnił, dlaczego tak ważne jest audytowanie contentu. Pokazał, jakimi kryteriami kierować się podczas analizy oraz co robić ze źle wykorzystywaną bądź niewykorzystywaną treścią na stronie, aby „wycisnąć” z nich jak najwięcej korzyści.
W dwóch następnych prezentacjach związanych z tematyką SEO pojawiło się pojęcie czasu w pozycjonowaniu. Robert Niechciał wyjaśnił czym jest sandbox oraz jego wpływ na opóźnienia w widoczności efektów w kontekście działań SEO. Jest to zagadnienie niezwykle istotne z punktu widzenia klienta, tłumaczy bowiem dlaczego w wielu wypadkach po prostu musi minąć kilka miesięcy, aby pierwsze frazy zaczęły pojawiać się w Top 10. Temat ten poruszał również jakiś czas temu Sławek . Robert dał także kilka ciekawych rad na co zwracać uwagę przy planowaniu strategii, aby osiągnąć maksymalnie zadowalający efekt.
Paweł „ZGRED” Gontarek przedstawił z kolei kilka ciekawych case’ów obrazujących to, ile czasu trzeba było czekać na takie efekty jak: przywrócenie widoczności strony po jej przebudowie czy wciąganie strony z filtra. Jak się okazuje – w skrajnych przypadkach może trwać to nawet kilkanaście miesięcy! Choć prezentacje znacznie się od siebie różniły, obie odpowiedziały na jedno, bardzo ważne pytanie często zadawane przez klientów: kiedy będą pozycje/widoczne efekty?
Pomiędzy oboma powyższymi wystąpieniami pojawiły się pierwsze prelekcje dotyczące tematyki SEM.
Tomasz Sobiesiak i Sebastian Gnieciecki poruszyli bardzo ciekawy temat, jakim jest wykorzystywanie Google News do zdobywania ruchu dla witryny. Wielkim plusem prezentacji było to, że zawierała sporo konkretnych wskazówek, w jaki sposób optymalnie wykorzystać to źródło ruchu do zdobywania nowych użytkowników. Jedną z ciekawostek może być to, że publikacje newsa można zaplanować nawet przed datą danego wydarzenia. Niestety jeszcze nie spotkaliśmy się z tym rozwiązaniem w przypadku wyników losowania totolotka :)
Najlepsze naszym zdaniem wystąpienie w dziedzinie SEM przypadło w udziale Agacie Pilacińskiej-Jakubowskiej z zespołu DoubleClick CEE w Google. Przeprowadziła ona analizę na żywo konta AdWords, które wygrało zorganizowany wcześniej konkurs. Jej celem było ukazanie drogi użytkownika do zakupu i wskazanie najważniejszych punktów stykowych, które następnie należy wykorzystać przy planowaniu kampanii. Prezentacja w bardzo przejrzysty sposób ukazała, jak prawidłowo analizować ścieżki użytkowników korzystając z własnych modeli atrybucji i jak ważne jest, aby pod uwagę brać wiele punktów stykowych użytkownika z witryną, zamiast opierać się na tradycyjnym modelu ostatniego kliknięcia.
Następny prelegent, Michał Barczyk, SEO & Analyst Team Leader w x-kom, zaprezentował bardzo ciekawy case study, którym zajął pierwsze miejsce w konkursie semKRK w kategorii Kampania SEO. Michał pokazał, w jaki sposób wyjść z działaniami Real Time Marketing poza obszar Social Media. Na przykładzie kampanii dla sklepu x-kom i nowych modeli telefonów Nokii (w związku z powrotem tej marki na rynek) przedstawił jak skutecznie wykorzystać RTM w działaniach SEO. Prezentacja zawierała wiele wartościowych wskazówek inspirujących do przeniesienia na własne „podwórko”. Co ważne, nie skupiała się jedynie na działaniach zewnętrznych, ale ukazała także ciekawą strategię działań on-site’owych.
Z kolei Anna Łowczowska z Freshmail zaprezentowała ciekawe możliwości, jakie daje połączenie e-mail marketingu z danymi o użytkownikach jakie możemy zdobyć za pomocą Google Adwords. W interesujący sposób ukazane zostało między innymi, jak można zachęcić do ponownej interakcji użytkowników, którzy będąc zapisanymi do newslettera od dawna pozostawali nieaktywni.
Kolejne case study, które pojawiło się na semKRK dotyczyło problematyki kampanii AdWords kierowanej na obłożoną przez Google szczególnymi restrykcjami branżę suplementów diety. Co zrobić w kampanii stricte nastawionej na sprzedaż, gdy możliwości zbierania list remarketingowych, oraz uruchomienia kampanii zakupowej są niezwykle ograniczone? Krzysztof Janosiewicz z Sempai ukazał jak można w kreatywny sposób przygotować kampanię, która pomimo tylu ograniczeń ze strony Google będzie w stanie przynosić klientowi dobre efekty.
Chyba najciekawszą w kontekście „czystego” SEO prezentację przedstawił Cezary „Cezzy” Glijer, Head of SEO w K2 media i jeden z najdłużej działających w branży specjalistów. Cezzy podzielił się swoją opinią na temat tego, jakie zmiany zachodziły w wynikach wyszukiwania i w samej wyszukiwarce oraz jak do tych zmian musieli dostosowywać się pozycjonerzy. Wskazał również te elementy, na które najbardziej należy zwracać uwagę prowadzać działania SEO oraz wskazał nadchodzące jego zdaniem najważniejsze trendy w branży, nad którymi trzeba będzie się pochylić.
Zdecydowanie najciekawszą, a zarazem najbardziej techniczną prezentację całego semKRK zaprezentował Damian Sałkowski, CEO w Senuto. Damian w swojej prezentacji rozgryzał zalążki sztucznej inteligencji wyszukiwarek. Pokazał, co kryje się za Rank Brainem oraz zaprezentował cały proces samouczenia się maszyn (machine learning) w kontekście rozszyfrowywania intencji użytkownika wpisującego w wyszukiwarce konkretne zapytanie oraz podsuwania mu najbardziej trafnych odpowiedzi. Temat z jednej strony bardzo aktualny, a z drugiej jak najbardziej przyszłościowy.
Łukasz Chwiszczuk zajął się z kolei problemem optymalizacji kampanii w sytuacji, gdy na pierwszy rzut oka wszystko wygląda poprawnie. Nie ma oczywiście kampanii idealnych, dlatego też Łukasz proponował m.in. skupienie się na takich elementach jak: odpowiednie używanie KIT’ów w tekstach reklam, wykorzystywanie w komunikatach informacji o lokalizacji czy też odpowiedniej formie przekazu wyróżniających cech. Wskazał tu np. na badania, które mówią jasno, że na odbiorcę zdecydowanie lepiej działa komunikat, iż może coś stracić, niż to ile może zyskać.
Jako ostatni na scenie pojawił się Karol Dziedzic, który w bardzo jasny, a jednocześnie humorystyczny sposób przybliżył funkcjonowanie inteligentnych stawek w AdWords. Wyszedł od bardzo ważnej kwestii, czyli tego, czym w ogóle są inteligentne stawki. Wielu bowiem błędnie przypisuje do nich np. strategie, takie jak docelowy udział w wygranych aukcjach czy wybrana lokalizacja na stronie wyszukiwania. Zdecydowanie są one automatyczne, natomiast absolutnie nie należy ich zaliczać do inteligentnych strategii. Bardzo ciekawym punktem wystąpienia były konkretne porady, w jaki sposób korzystać ze strategii inteligentnych oraz dotyczące optymalizacji kampanii wykorzystujących takie rozwiązania.
Tegoroczny semKRK to jednak nie tylko wystąpienia ekspertów, porady i case studies, ale także szansa na poprawienie losu potrzebującym. Dzięki aukcji zorganizowanej przez Linkhouse udało się zebrać kilka tysięcy złotych na Fundację Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu. Licytację poprowadził jak zawsze niezawodny Sławek Borowy.
Wystąpienia stały na wysokim poziomie merytorycznym, można było z nich wynieść naprawdę wiele cennej wiedzy i zainspirować się różnymi case studies. Nie można także zapominać o świetnym kraftowym piwie pszenicznym, które doskonale pomagało przetrwać panujący tego dnia upał i miało niemały wpływ na nawiązywanie biznesowych relacji w kuluarach :)
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Relacja napisana wspólnie z Pawłem Pawlakiem.
Polecamy również: