RTM-owy krajobraz po klęsce z Kolumbią

0 napisany przez Dawid Kosmalski, 25 czerwca 2018

Gdy kurz w Kazaniu opadł, marki ruszyły z publikacją postów wpisujących się w ogólnonarodowy nastrój po porażce z Kolumbią. Kopanie leżącego to mało wdzięczny temat do Real Time Marketingu, ale ci, na których mogliśmy liczyć, stanęli na wysokości zadania (w przeciwieństwie do naszych Orłów). Oto mój subiektywny przegląd najciekawszych reakcji marek po wczorajszej kompromitacji kadry.

memy po meczu

Dlaczego RTM robi szum? Zasada jest prosta – im bardziej marka jest odległa tematycznie od faktycznego wydarzenia, tym jej reakcja jest zabawniejsza lub bardziej przykuwa oko. Zazwyczaj jest to jednak jednorazowa sytuacja, która nie wpisuje się w głębszą strategię. Stąd sporym zaskoczeniem był facebookowy status Muzeum Narodowego w Warszawie po porażce z Senegalem, który doskonale opisał panujące wówczas uczucia. Co ciekawe, wczoraj zamiast nowej reakcji ujrzeliśmy repost wspomnianego statusu. Wymowne, aczkolwiek trochę mnie zawiodło – spodziewałem się jeszcze mocniejszej reakcji ilustrowanej konkretnym dziełem sztuki.

W ślad za Muzeum Narodowym do akcji wkroczyły Łazienki:

Do gustu przypadła mi również reakcja Ceneo (podobnie jak zimny prysznic Nivea czy mocne lanie od Wyborowej), wykorzystująca fakt, że niestety jedziemy do domu:

W inny ton uderzyło KFC. Wszystko co dobre, kiedyś się kończy:

Na RTM w social media od dłuższego czasu opiera swoją strategię marka Żywiec. To im na pewno wychodzi – w przeciwieństwie do poważnej wpadki ze sprzedażą biletów na kolejną edycję Męskiego Grania – i Mistrzostwa Świata nie były tu wyjątkiem. To jednak zaskakujące, jak wiele można pokazać za pomocą jednej litery i piwa w kontekście aktualnych wydarzeń. Istotne, że Żywiec nie jest związany żadnymi umowami z PZPN i kadrą, w związku z czym może sobie pozwolić na swobodną ocenę boiskowych wydarzeń. Inne marki, jak Tyskie czy Biedronka, muszą już działać ostrożniej albo wręcz wcale.

Co by jednak nie mówić, życie toczy się dalej.

Żywiec RTM

Źródło: fanpage marki Żywiec na FB

Co z Łączy Nas Piłka?

Ciekawi mnie natomiast reakcja ze strony kanałów social media PZPN. Do tej pory wychwalano Łączy Nas Piłka (sam to uczyniłem w jednym z poprzednich wpisów), który nie tylko profesjonalnie, ale i interesująco przedstawiał kulisy kadry i zbliżał ją do przeciętnego kibica. Był to jednak zespół, który przed MŚ za Adama Nawałki w 90 minutach o stawkę poniósł klęskę tylko 2 razy (z Niemcami i Danią), co znacząco wpływało na pozytywny odbiór wszelkich działań marketingowych. Jak będzie teraz? Wystarczy spojrzeć na komentarze pod postami wielu marek, które są oficjalnymi partnerami kadry – przeważają te negatywne. Czy zmieni się  w związku z tym ton materiałów wideo ŁNP? Reprezentację czekają na jesieni trudne spotkania w Lidze Narodów z Portugalią i Włochami. Trudno oczekiwać, aby morale zespołu mogły tu pomóc w zwycięstwie i odbudowy zaufania wśród kibiców. Warto więc obserwować działania PZPN w obliczu kryzysu, którego rozmiaru tak naprawdę jeszcze nie znamy – Adam Nawałka równie dobrze może na koniec Mundialu stracić pracę. Pytanie, czy będzie to koniec świata, czy tylko Mistrzostw dla niego, pozostaje otwarte.

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Dawid Kosmalski

W 4PEOPLE jako copywriter tworzy teksty, tropi przecinki i poluje na błędy ortograficzne. Sprawia, że treści są angażujące, atrakcyjne i bogate w informacje. Zabrzanin z krwi i kości z zamiłowaniem do podróży. Gdy akurat nie tworzy tekstów, jeździ po Śląsku w poszukiwaniu gór lub meczów niższych lig piłkarskich. W domowym zaciszu praktykuje typowo sylwestrowe rozrywki - gra w gry.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!

Szukasz skutecznego marketingu internetowego?
Oferujemy bezpłatne konsultacje!

Dzięki nim dowiesz się:

Co wybrać? Google czy Facebook a może LinkedIn? Które z tych lub wielu innych narzędzi warto zastosować w przypadku twojej firmy.

Na jakie koszty musisz się przygotować i na jakie korzyści możesz liczyć.

Jak Twoja firma wypada na tle konkurencji i o jakie elementy warto zadbać na stronie internetowej

Umów się na bezpłatną konsultację!

Katarzyna Rożek

Katarzyna Rożek

Account Manager