Jak wyglądał rok 2020 w agencji marketingu internetowego 4PEOPLE?
2020 był rokiem wyjątkowym. Mimo wielu ważnych wydarzeń, takich jak wybory nowego prezydenta USA czy zamieszki w tym państwie, zapamiętamy go ze względu na wybuch pandemii koronawirusa. Wpłynęła ona na wszystkie globalne procesy społeczne i gospodarcze, a świat, który znaliśmy, został wywrócony do góry nogami. Zaobserwowaliśmy wiele zmian w trendach globalnych – prognozy i przewidywania z końcówki 2019 straciły na znaczeniu. Część branż przeżyła istny rozkwit, a inne chylą się ku upadkowi. Pandemia koronawirusa okazała się czarnym łabędziem, który bezpowrotnie zmienił nasz świat.
Agencje marketingu internetowego w 2020 – spojrzenie z perspektywy 4PEOPLE
Wiele firm z branży marketingowej odczuło kryzys związany z pandemią, a dla niektórych, np. tych zajmujących się organizacją eventów, ubiegły rok oznaczał duże straty lub nawet zamknięcie działalności.
Agencje zajmujące się marketingiem internetowym z jednej strony były w dość korzystnym położeniu, ponieważ to właśnie internet był jednym z niewielu sposobów na pozyskanie klientów i komunikację z nimi. Z drugiej strony agencja jest w takiej samej kondycji, jak jej klienci. Jeśli oni odczuwają kryzys, to wydatki marketingowe są jednymi z pierwszych, które zdecydują się ograniczyć.
Wiele zależało również od segmentów, w których specjalizują się agencje. Te zajmujące się e-commerce na pewno nie mogą narzekać na okres pandemii, ale już agencje marketingu internetowego budujące swoje portfolio wśród klientów z branży gastronomicznej lub hotelarskiej stanęły przed nie lada wyzwaniem.
Z naszych obserwacji wynika, że znacznie bardziej odczuły skutki pandemii agencje, które specjalizowały się w działaniach nie przynoszących zysku w krótkim terminie. Klienci chętniej rezygnowali z działań wizerunkowych niż stricte performance’owych.
Można było również zauważyć wzrost niepewności przedsiębiorców w pierwszych miesiącach lockdownu – część naszych klientów odkładała płatności za usługi. Było to widoczne w szczególności w lutym i marcu, ponieważ w tych miesiącach procent faktur uregulowanych w terminie spadł o 27% w porównaniu do średniego wyniku z 2019 roku. Jako ciekawostkę dodam, że ten parametr był rekordowo wysoki w sierpniu i wrześniu, gdy spłacalność faktur utrzymywała się na najwyższym poziomie od lat. Ta sytuacja wskazuje, że w sierpniu i wrześniu przedsiębiorcy (a przynajmniej ta część z nich, z którymi mamy przyjemność współpracować) optymistycznie patrzyli w przyszłość.
W pierwszych miesiącach lockdownu zaobserwowaliśmy również niepewność przedsiębiorców w stosunku do nowych działań. Część budżetów została ograniczona, a zaplanowane wcześniej wdrożenie dodatkowych usług wstrzymane. Trudno było się dziwić takiemu podejściu.
Portfolio agencji 4PEOPLE jest zdywersyfikowane – e-commerce stanowi niecałe 30% naszych klientów. Od lat specjalizujemy się w marketingu internetowym, a nasze działania są ukierunkowane na osiąganie konkretnych celów dla klientów. Dzięki temu nie odczuliśmy drastycznie uderzenia pandemii – większość partnerów biznesowych w tym trudnym czasie zdecydowała się wykorzystać internet jako jedyne źródło pozyskania klientów.
Pomoc dla klientów
Dla klientów, którzy najbardziej odczuli działanie pandemii, przygotowaliśmy udogodnienia – możliwość wstrzymania działań na kilka miesięcy czy elastycznego dostosowania warunków umowy. Pandemia wymusiła wśród niektórych z nich innowacyjne podejście do swojego biznesu, np. częściowe przebranżowienie czy modyfikację oferty. Jesteśmy dumni, że mogliśmy im pomóc w tym procesie. Wierzymy, że wiele z wypracowanych wspólnie rozwiązań będą oni mogli wykorzystywać nawet już po zakończeniu pandemii.
Niestety, część naszych klientów musiała zawiesić swoją działalność, więc prowadzenie marketingu byłoby bezcelowe. Mamy nadzieję, że odmrożenie gospodarki pozwoli im znaleźć wyjście z tej trudnej sytuacji.
Plany na 2020 rok i ich realizacja
Plan roczny, który wyznaczyliśmy w naszej agencji jako cel działań, został zrealizowany w ponad 91%. Patrząc na ten wynik z perspektywy wszystkich wyzwań, przed jakimi stanęliśmy wraz z naszymi klientami, uważam go za świetny! Dla nas jak i dla innych firm był to czas wielkich zmian i wysiłku, ale staraliśmy się go mądrze wykorzystać.
Ilość klientów obsługiwanych przez agencję została na tym samym poziomie (1% różnicy) przy jednoczesnym zwiększeniu przychodu z klienta.
Praca w nowej rzeczywistości
Przed pandemią część osób z naszego zespołu pracowała wyłącznie zdalnie, ale większość przebywała codziennie w naszym biurze w centrum Katowic. Możliwość pracy zdalnej była wykorzystywana sporadycznie, gdy zaszła taka potrzeba.
W połowie marca 2020 cała agencja przeszła na tryb pracy zdalnej. Dziś nadal wykorzystujemy home office, ale biuro jest do dyspozycji zespołu i korzystamy z niego w razie potrzeby. Chcemy, by praca zdalna została z nami na stałe, ale w trybie mieszanym, w którym praca z domu jest dominującym elementem. Nie zamierzamy rezygnować z biura. Uważamy, że ma ono wiele zalet, których nie zapewnia praca z domu. A poza tym bardzo je lubimy :)
Komunikacja między ludźmi jest elementem kluczowym dla takiej agencji jak nasza, w szczególności w trybie pracy zdalnej. Z tego powodu pracujemy nad nią wspólnie całym zespołem od wielu miesięcy.
Zmiana trybu pracy wymaga również od nas wszystkich lepszego planowania obowiązków, zaangażowania i wzajemnego zaufania. Mam wrażenie, że cały zespół ten egzamin zdał wzorowo. Mimo, że na co dzień często pracujemy osobno, to jednak jesteśmy ze sobą bliżej i potrafimy w pewnym sensie bardziej docenić wspólne towarzystwo w biurze.
Ja i mój wspólnik Robert jesteśmy bardzo wdzięczni każdemu członkowi naszego zespołu za ten rok pełen poświęceń i wyzwań. Uważamy, że mocno się rozwinęliśmy, a nowe osoby, które zasiliły nasz zespół, wzmocniły kluczowe dla nas kompetencje.
Wprowadziliśmy na początku 2020 roku cotygodniowy newsletter, w którym podawane są najważniejsze informacje z wszystkich działów, statusy realizowanych projektów i prognozy. Jest to narzędzie, które sprawdza się świetnie. Zrealizowaliśmy także nasze pierwsze webinary oraz pojawił się podcast – zachęcam do regularnego słuchania audycji, które znajdziecie tutaj: Podcast agencji marketingu internetowego 4PEOPLE.
Dbamy również o systematyczny, częsty kontakt online za pośrednictwem serii spotkań, zarówno całego zespołu, jak i poszczególnych działów lub zespołów projektowych. Organizujemy również dla chętnych spotkania online po pracy, na których możemy spędzić ze sobą czas np. przy piwie.
Myślę, że ważnym elementem pomagającym nam funkcjonować w czasie pandemii były serie szkoleń i warsztatów przeprowadzanych przy pomocy zewnętrznej firmy, które zaczęliśmy już w 2019 roku. Pomogły nam zarówno w komunikacji, jak i w codziennej lepszej pracy.
W 2019 roku nasz zespół brał udział w 33 szkoleniach i konferencjach zarówno w Polsce, jak i za granicą. Do tego należy doliczyć jeszcze kilka naszych wewnętrznych szkoleń. W 2020 powtórzenie tego wyniku oczywiście było niemożliwe, za to uczestniczyliśmy w niezliczonej ilości webinarów i szkoleń online, a kilka z nich poprowadziliśmy sami.
Zespół agencji marketingu internetowego 4PEOPLE
Wprowadzenie modelu pracy zdalnej całkowicie zmieniło rynek pracy. Widać to doskonale po ilości ofert z możliwością pracy zdalnej w naszej branży. Taki model stwarza nowe możliwości, ale też wyzwania. Wdrażanie nowych osób i budowanie relacji w zespole jest znacznie trudniejsze na home office.
W trakcie pandemii nasz zespół powiększył się o 3 osoby. Przewidujemy, że w tym roku ten trend będzie utrzymany i że zespół 4PEOPLE będzie liczył ponad 30 osób. Cieszy również to, że już tradycyjnie wraz ze wzrostem przychodu wzrosło także średnie wynagrodzenie w agencji (o 17%, rok do roku).
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
2021 rok
Mamy świetny zespół, na którym możemy polegać – dziękujemy, że jesteście z nami! Wiemy, że 2021 to rok pełen niepewności i wyzwań, nie tylko stojących przed naszą agencją, ale przed wszystkimi przedsiębiorcami. Jesteśmy jednak pełni nadziei i pomysłów na dalszy nasz rozwój oraz budowanie skutecznych rozwiązań dla klientów. O części naszych pomysłów usłyszycie już wkrótce, dlatego zachęcam do obserwacji naszych profilów w serwisach społecznościowych!
Polecamy również: