Reklama w Google – AdWords od kuchni

0 napisany przez Aleksander Gabryś, 19 kwietnia 2016

Wyszukiwanie informacji za pomocą Google stało się codzienną czynnością, a reklama w wyszukiwarce pojawia się dokładnie w momencie, kiedy poszukujemy danego produktu lub usługi. Dodajmy do tego, że reklama jest idealnie mierzalna, elastyczna, szybka w uruchomieniu i trafna.

W swoim ostatnim artykule Adam opisał, w jaki sposób rozpocząć przygodę z reklamą w Google. Poznaliśmy dzięki temu podstawy z zakresu AdWords oraz pozycjonowania – dwóch głównych tematów realizowanych w ramach reklamy w wyszukiwarce. Dziś w sposób bardziej szczegółowy przedstawię możliwości reklamowe AdWords. Będzie to poradnik dla osób, które do tej pory nie miały okazji poznać tego tematu bliżej.

Sieć wyszukiwania a sieć reklamowa

AdWords możemy podzielić na dwie części. Jedna to sieć reklamowa, a druga to sieć wyszukiwania.

Sieć wyszukiwania Google to najprościej mówiąc wyszukiwarka, z której na co dzień korzystamy pod adresem www.google.pl. W tym miejscu możemy wyświetlić swoją reklamę w formie tekstowej lub poprzez usługę Zakupy Google.

1

Sieć reklamowa Google to z kolei setki tysięcy stron internetowych, które udostępniają część swojej powierzchni z przeznaczeniem na reklamy. Za pomocą Google AdWords możemy na takich stronach wyświetlić swoją reklamę.

2

Podstawowym systemem rozliczania jest płatność za kliknięcie. Google pobiera opłatę za kliknięcie w reklamę, które skutkuje otwarciem promowanej strony internetowej. Taki model rozliczania określa się mianem PPC (pay per click). W systemie tym pojawia się też pojęcie CPC (cost per click), czyli koszt kliknięcia.

Ile kosztuje reklama w Google?

To Ty decydujesz ile maksymalnie jest dla Ciebie warte kliknięcie w reklamę i ustawiasz je na dowolnym poziomie. Zadeklarowana stawka CPC ma wpływ na pozycję Twojej reklamy w Google, a zatem od niej zależy to, w jakim stopniu będzie ona widoczna.

Jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach, stawka musi być również odpowiednio wysoka. Chcąc skutecznie konkurować z innymi reklamodawcami, w zależności od branży, trzeba liczyć się z CPC w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych.

Czy stawka za kliknięcie to jedyny sposób na dobrą widoczność reklamy?

Nie! Google podczas ustalania rankingu reklamy, poza deklarowanym CPC, bierze też pod uwagę wynik jakości reklamy. Na wynik jakości składają się takie elementy jak CTR (czyli stosunek wyświetleń reklamy do kliknięć w nią), historia konta oraz jakość strony docelowej. Na wszystkie te elementy masz wpływ! Dobra ich konfiguracja, a następnie optymalizacja działań, pozwala uzyskać wysoki wynik jakości. Z takim wynikiem możemy zapewnić dobrą widoczność reklam przy odczuwalnie niższym CPC w porównaniu do niezoptymalizowanych reklam.

Zarówno na początku przygody z reklamą AdWords, jak i na dalszym etapie, kiedy uzyskanie skuteczności wymaga bardziej zaawansowanych działań, warto rozważyć współpracę z agencją. Podczas 9 lat pracy z AdWords, wielokrotnie analizowałem konta klientów, które z powodu błędów generowały zupełnie niepotrzebne koszta. Zaoszczędzone środki można było skierować tam, gdzie przyniosłyby sprzedaż. Wieloletnie doświadczenie zawodowców pozwala więc szybciej uzyskać wyniki oraz uniknąć niepotrzebnych błędów.

Jakie są podstawowe narzędzia dostępne w reklamie AdWords?

Do dyspozycji w przypadku reklam kierowanych na sieć wyszukiwania, otrzymujemy reklamy tekstowe składające się z czterech linii, czyli nagłówka (25 znaków), dwóch linijek opisu (po 35 znaków każda) oraz adresu strony. Reklamy mogą być dodatkowo wyposażone w rozszerzenia. Najpopularniejsze to rozszerzenia linków do podstron, połączeń, lokalizacji oraz objaśnień.

3

Dlaczego zwracać w reklamie uwagę na komunikaty i rozszerzenia?

Trafny komunikat informuje potencjalnego klienta o tym, co znajdzie na stronie. Powiadom o tym, a unikniesz niedochodowych kliknięć w reklamę. Rozszerzenia natomiast, dodatkowo wyróżnią właśnie Twoją reklamę i zwiększą szansę na kliknięcie w nią zamiast w konkurencję. Skuteczny komunikat to lepszej jakości ruch na stronę oraz lepszy wynik jakości, a oba te parametry przekładają się na to ile wydasz, a ile zyskasz dzięki reklamie w Google.

Jak dobierać słowa kluczowe by reklama w Google była skuteczna?

W reklamie kierowanej na wyszukiwarkę, sam określasz pod jakimi słowami kluczowymi ma pojawić się Twoja reklama. Unikaj słów ogólnych, lepszy jest mniejszy, wartościowy ruch, niż duży, który nie przekłada się na wyniki. Przy doborze słów kluczowych, zapoznaj się też koniecznie z tematem dopasowań słów, o którym więcej znajdziesz tutaj.

Czy reklama w Google jest dobra zarówno dla globalnych, jak i lokalnych firm?

Adam w swoim artykule wspomniał o takich parametrach jak budżet, maksymalne CPC oraz czas wyświetlania reklam. Ponadto w ustawieniach możemy decydować o obszarze wyświetlania reklam, budżecie dziennym, możliwości wyboru dni, a nawet godzin w jakich reklama ma się wyświetlać.

Przykładowo, jeśli chcemy promować warsztat samochodowy w mieście średniej wielkości, to kierujemy reklamy na obszar tego miasta, reklamy wyświetlamy od poniedziałku do soboty i tylko w godzinach pracy – tak, by telefon zawsze został odebrany. Dobieramy trafne słowa kluczowe, zachęcające i zawierające rozszerzenia komunikaty i wówczas nawet przy nie najwyższym budżecie możemy spodziewać się dobrych efektów.

Dodatkowo, jeśli Twoja strona to sklep internetowy, warto rozważyć Kampanię Zakupową, o której również wspominał już w swoim artykule Adam. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dwóch artykułach Agnieszki, dostępnych tutaj i tutaj.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o reklamach kierowanych na sieć wyszukiwania od strony praktycznej, zachęcam do lektury kolejnego artykułu Agnieszki, w którym krok po kroku została opisana konfiguracja konta AdWords.

A jak jest z promocją w sieci reklamowej Google?

Sieć reklamowa to element, który najprawdopodobniej wdrożysz dopiero na dalszym etapie swojej promocji. O ile w przypadku wyszukiwarki, poprzez słowo kluczowe jakie wpisuje potencjalny klient, jasno sygnalizuje on czym jest zainteresowany, o tyle w sieci reklamowej działania są zazwyczaj mniej precyzyjnie targetowane.

Sieć reklamowa pozwala jednak wyświetlić nie tylko reklamy tekstowe, ale również graficzne, w tym animowane. Zastosowanie w reklamie dynamicznej grafiki daje zupełnie inne, nowe możliwości.

Reklamy w sieci reklamowej można skierować na konkretnie wybrane witryny, strony z odpowiedniej kategorii tematycznej, czy strony zawierające określone słowa kluczowe. Możemy też wspierać się targetowaniem uwzględniającym lokalizację i dane demograficzne.

Zazwyczaj jednak pierwszym krokiem w działaniach w sieci reklamowej jest remarketing. Ten typ kierowania powoduje, że reklama podąża za użytkownikiem, który wcześniej miał styczność z daną stroną. Zadaniem remarketingu jest przypominanie o ofercie zawartej na stronie i zachęcanie do ponownej wizyty. Więcej o tym temacie znajdziesz w tym artykule na naszym blogu.

Jeśli myślisz, że do stworzenia reklam graficznych potrzebujesz grafika, to nie martw się. Google pomyślał także o tym i w ramach konta AdWords udostępnił prosty edytor reklam graficznych. Takie reklamy zazwyczaj w zupełności wystarczą na potrzeby realizacji podstawowych celów. Więcej o banerach z edytora możesz również przeczytać na naszym blogu.

Podsumowanie

AdWords to fantastyczne dzięki swej elastyczności narzędzie. Bardzo trudno w nim także o branżę, w której nie można by z tego dobrodziejstwa skorzystać. Podstawowe funkcje nie wymagają skomplikowanych umiejętności technicznych, a możliwość skorzystania ze wsparcia agencji, pozwala na dalszym etapie działać jeszcze efektywniej. Spróbuj sam lub skontaktuj się z nami. Nie bój się też pytać swojej agencji o inne, bardziej zaawansowane możliwości reklamy w Google.

O autorze:

Aleksander Gabryś

Google AdWords to najważniejsza część jego zawodowego świata. Kolejna – Google Analytics. W branży od 2007 roku. W pracy zwraca szczególną uwagę na profesjonalizm. Jest przywiązany do szczegółu, do każdego problemu podchodzi w sposób analityczny. Zapewne dlatego prawie nie ponosi porażek. Posiadacz certyfikatu Google AdWords oraz indywidualnych kwalifikacji Google Analytics. O tym, że rzeczywiście zna się na rzeczy mogą przekonać się wszyscy czytelnicy jego artykułów.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!