Banery reklamowe: za darmo, a działa!

0 napisany przez Małgorzata Musiołek, 07 października 2014

Zaczynasz prowadzić kampanie AdWords i chcesz żeby Twoja kampania była widoczna w sieci; masz ograniczony budżet a grafik dużo kosztuje? Decydując się na banery reklamowe z narzędzia AdWords niczego nie tracisz. Sprawdziłam!

W tym artykule pokażę, że wcale nie trzeba wydawać dużo środków na prace graficzne, aby móc promować się w AdWords z wykorzystaniem banerów reklamowych.

Czego oczy nie widzą…

Jak wiadomo, wszyscy jesteśmy wzrokowcami. Facet zawsze spojrzy na ładną kobietę, którą mija na ulicy a i kobieta nie omieszka zerknąć ukradkiem na przystojnego bruneta napotkanego na mieście.

Podobnie jest z reklamą w internecie – grafiki przyciągają wzrok internauty, czy tego chce czy nie. A czy w nią kliknie? To już kwestia odpowiedniego kierowania, o której na przykład w artykule Asi. Wydaje się oczywistym, że aby mieć większość pewność, trzeba zamawiać banery przygotowywane przez grafika. Czy jednak rzeczywiście?

Poczuj się jak artysta!

Odpowiedzią na pytanie o tańszą alternatywę jest narzędzie Google do samodzielnego tworzenia banerów na koncie AdWords. Efekty wizualne są lepsze lub gorsze, wiadomo. Wszystko zależy od posiadanych zdjęć, asortymentu i oczywiście czasu poświęconego na ich stworzenie.

Możemy bawić się czcionkami, zdjęciami, umiejscowieniem tekstu czy loga firmy. Mamy możliwość zmiany kolorów praktycznie wszystkich elementów banneru: od tekstów po przycisk do kliknięcia.

Ważne, aby sprawdzić jak wyglądają banery we wszystkich rozmiarach jakie Cię interesują. Na każdym formacie poszczególne elementy wyglądają inaczej. To ważne, bo poucinane teksty i zdjęcia nie wyglądają dobrze.

Sama często proponuje takie rozwiązanie tym moim klientom, którzy nie są przekonani do efektywności kampanii banerowej albo mają ograniczone środki. Dlaczego? Lepiej sprawdzić, czy kampania banerowa w ogóle sprawdza się w danym przypadku korzystając z rozwiązania darmowego niż wydawać pieniądze na projekt, który może nie przynieść żadnych efektów.

Myślę, że nie ma sensu abym szczegółowo opisywała każdy element edytora. Najlepiej samemu potestować narzędzie i powoli odkrywać wszystkie jego funkcje.

Pytanie, czy ta darmocha nie oznacza gorszych wyników?

Jak coś jest za darmo, to jest do niczego?

Wielu z was tak pewnie pomyśli. Ja sama byłam zaskoczona wynikami, gdy przeanalizowałam kampanie moich klientów. Otóż okazało się, że bannery tworzone z kreatora Google wcale nie są mniej efektywne od tych, które stworzyli, według wszelkich prawideł, profesjonaliści (np. graficy z zewnątrz działający na zlecenie klienta). Wręcz przeciwnie, współczynnik klikalności w owych bannerach jest zdecydowanie lepszy.

Poniżej wykres porównujący współczynnik CTR w darmowych banerach oraz tych profesjonalnych:

Banery od grafika vs. automatyczne

Banery od grafika vs. automatyczne

A tutaj w rozbiciu na 3 formy reklam w Sieci, które porównałam:

Skuteczność banerów

Skuteczność banerów

Widać wyraźnie, że teoretycznie gorsze banery tworzone przy użyciu darmowego narzędzia mają większą efektywność. I to niezależnie od rodzaju kampanii!

Wyniki są zadziwiające, to prawda. Z czego to wynika? Ano z tego, że te darmowe banery mogą wyglądać naprawdę dobrze. Pod warunkiem, że poświęcimy im trochę czasu i energii.

Zastanawiacie się, dlaczego te bannery są lepsze?

Ja również. Przychodzi mi do głowy kilka argumentów.

Szablony przygotowane przez Google mają przemyślany układ, zapewne sprawdzony (jak większość elementów przez nich wprowadzanych) na dużej grupie odbiorców. Tym samym skupiają wzrok internautów na tym, na czym powinny.

Mamy możliwość aby wykonać kilka wzorów bannerów (za darmo) , z różnymi kombinacjami zdjęć i układu grafiki, kolorów przycisku czy call to action po czym przetestować, co działa najlepiej.

Ale najważniejsze jest chyba to, ze banery są tworzone przez doświadczoną osobę, która fizycznie zajmuje się prowadzeniem kampanii. Zna stronę internetową od podszewki: wie więc, jakie teksty są najlepsze (bo zostały sprawdzone w kampanii tekstowej). Wie, jaki produkt ze strony warto pokazać (bo jest na nie zainteresowanie a produkty są na stronie szeroko opisane). Ma wieloletnie doświadczenie, dzięki czemu wie również, że klient ma sekundy na to, żeby zareagować na baner. W praktyce decyduje przekaz, korzyść czy wartość oferty promocyjnej, a nie zabawy stylistyczne.

Czy zwolnić grafika?

Spokojnie, to tylko pytanie retoryczne – oczywiście, że nie ;) W kreatorze nie stworzymy banerów z bardziej wyrafinowanymi animacjami czy takich które idą w poprzek obowiązujących, zastanych trendów. Dlatego często warto zainwestować w porządne, estetyczne grafiki. Szczególnie w celu pokazania marki, zaistnienia w świadomości internautów czy ugruntowania swojej pozycji. Piękne banery z pewnością mogą wpłynąć na sposób postrzegania firmy jako duża, wpływowa firma, kładąca nacisk na dobry design.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i potrzebujesz dużo bannerów (do każdej kategorii, produktu), również możesz wybrać darmowe narzędzie. Aby jednak bannery prezentowały się dobrze, należy poświecić im trochę czasu. To ważne – wbrew pozorom żadne narzędzie nie jest darmowe. Możesz płacić za nie złotymi a możesz wydawać inną walutę – twój własny czas, którego nie poświęcisz na inne, być może ważniejsze sprawy.

Zawsze możesz stworzyć jeden lub dwa przygotowane przez grafika bannery, mówiące o Twojej firmie ogólnie, a dla pozostałych segmentów Twojej działalności wykorzystać banery Google`owskie.

Pamiętajmy, że nie ma złotego środka. W każdym przypadku coś innego zadecyduje o kliknięciu. Ważna jest forma reklamy ale i osoba, która kampanią kieruje. Profesjonalista, który na reklamach AdWords zjadł zęby uzyska lepsze efekty niż ktoś, kto zasiada do kampanii po raz pierwszy ale korzysta z super banerów przygotowanych przez grafika.

A zaoszczędzone środki? Zawsze możesz przeznaczyć je na dodatkowy budżet na kliknięcia. ;-)

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!