Pozycjonowanie szerokie vs. pozycjonowanie na frazy – korzyści dla e-sklepu
W codziennej pracy spotykam się z pytaniami klientów, właścicieli lub osób odpowiedzialnych za marketing sklepów internetowych, dlaczego pozycjonowanie szerokie ma być dla nich korzystniejsze? Dlaczego przynosi lepsze efekty niż pozycjonowanie na frazy? Wyjaśnienie różnic między pozycjonowaniem na frazy a pozycjonowaniem szerokim nie zawsze jest wystarczające. Pojawiają się pytania o dowody. Więc?
Oczywiście teorię należy poprzeć praktyką, dlatego dzisiaj pokażę Wam dane na podstawie pracy z jednym ze sklepów internetowych. Początkowo sklep pozycjonowany był na frazy, następnie przeszliśmy na pozycjonowanie szerokie. Tyle tytułem wstępu, zapraszam do analizy!
Efekty pozycjonowania na frazy
Pod lupę wziąłem wyniki sklepu internetowego z branży meblowej. Z klientem współpracujemy w zakresie kilku usług – także w zakresie pozycjonowania. W 2014 i 2015 roku było to pozycjonowanie na frazy, a od listopada 2015 roku – pozycjonowanie szerokie.
Do pozycjonowania na frazy wybrane były te, które zarówno wykazywały znaczne fluktuacje w wyszukiwaniu (sezonowość) oraz te, które były z podobną częstotliwością wyszukiwane w ciągu całego roku.
Dla przykładu wybrałem dwie frazy, wpisujące się w powyższy podział, sprawdziłem trendy ich wyszukiwania w okresie 2014-2015 i…
Wykres z Google Trends potencjału wyszukiwania dwóch pozycjonowanych fraz – jedna z nich wykazuje dużą sezonowość wyszukiwania (linia czerwona), druga fraz była wyszukiwana w miarę równomiernie (linia niebieska)
Dla porównania weźmy zakres rok do roku. Zacznijmy od okresu, w którym sklep pozycjonowany był na frazy, czyli wybrany rok – od 1 listopada 2014 do 31 października 2015. Bazujemy na danych pochodzących z Google Analytics – konkretnie w kręgu naszego zainteresowania była liczba sesji z ruchu bezpłatnego w tym okresie – wyniosła ona 11 487. Słabsze wyniki na początku roku oraz spadki liczby sesji od sierpnia do końca roku, pokrywają się z trendami dla klienta – w zakresie branży oraz sprzedawanego asortymentu.
Wykres ilości sesji z ruchu bezpłatnego w okresie 1 listopada 2014 do 31 października 2015
Pozycjonowanie szerokie – nowe otwarcie
Spójrzmy teraz na okres od 1. listopada 2015 do 31. października 2016 – wtedy sklep pozycjonowany był szeroko na frazy z tzw. długiego ogona. W tym okresie, z ruchu bezpłatnego, Google Analytics zliczył ponad 17 000 sesji.
Wykres ilości sesji z ruchu bezpłatnego w okresie 1 listopada 2015 do 31 października 2016
Na frazy vs. szerokie
Przyszła pora na porównanie rok do roku, jakie były rezultaty pozycjonowania szerokiego w stosunku do pozycjonowania na wybrane frazy.
1. Współczynniki związane z samym ruchem niosą następujące informacje:
– współczynniki ilościowe, jak liczba sesji, użytkowników czy odsłon wykazują wzrosty w okresie pozycjonowania szerokiego. Najwięcej przyrosła liczba sesji, więc możemy mówić o prawie 50% wzroście ruchu w okresie, gdy sklep pozycjonowany jest szeroko,
– z kolei dwa z trzech parametrów jakościowych odnotowały spadki, a szczególnie liczba stron na sesję. W pozycjonowaniu szerokim użytkownik kierowany jest z wyników organicznych na konkretną stronę produktu, a w pozycjonowaniu na frazy są to zwykle podstrony kategorii, co powoduje dodatkowe odsłony związane z wyszukiwaniem konkretnych produktów.
Porównanie współczynników związanych z ruchem
2. Dla porównania przedstawię również wyniki z Google Search Console dla szczytowego miesiąca – maj, w roku 2015 i 2016. Łączna liczba wyświetleń w maju 2016 r. była ponad dwukrotnie wyższa niżeli w maju 2015 r. Świadczy to o tym, że w maju 2016 r. sklep widoczny był w wyszukiwarce pod znacznie większą ilością fraz w stosunku do maja 2015 r. Takie między innymi efekty przynosi pozycjonowanie szerokie.
VS.
Porównanie kliknięć i wyświetleń w miesiącach maj 2015 i maj 2016
3. Przychody
Dla właściciela e-sklepu to punkt najważniejszy! Ponownie, porównanie wyników w dwóch okresach – czas, w którym prowadzone było pozycjonowanie szerokie vs. okres pozycjonowanie na frazy. Dane e-commerce z Google Analytics pokazują pełną moc i efekty, jakie daje pozycjonowanie na długie ogony. Wszystkie współczynniki sprzedażowe wykazują wzrosty, co spowodowało ponad dwukrotny wzrost przychodu.
Porównanie współczynników e-commerce w okresie pozycjonowania szerokiego w stosunku do okresu pozycjonowania na frazy
Zwiększ swoją sprzedaż dzięki odpowiednio dobranym kanałom marketingu internetowego.
Podsumowanie
Pozycjonowanie na frazy w przypadku branży e-commerce jest dobrym rozwiązaniem, ale tylko w niektórych przypadkach np. dla producentów. Szczegółowe informacje znajdziecie w artykule Pawła. Powyższy przykład pokazuje potencjał, jaki tkwi w pozycjonowaniu szerokim. Przecież użytkownicy w wyszukiwarkach piszą zapytania w bardzo różny sposób, a gdy połączymy to z mnogością produktów w sklepie wychodzi nam zwykle olbrzymia liczba fraz z tzw. długiego ogona zapytań. Dlaczego więc mielibyśmy pozycjonować sklep tylko na kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt “głównych” haseł? Jeśli stoisz przed takim wyborem, skorzystaj z usług agencji marketingowej, która trafnie dobierze działanie do potrzeb i realiów rynkowych, aby zmaksymalizować widoczność e-sklepu w naturalnych wynikach wyszukiwania i przekuć to w sprzedaż!