Personal branding na LinkedIn, czyli jak zoptymalizować swój profil, aby czerpać z niego korzyści

0 napisany przez Małgorzata Szymala, 22 września 2021

Zapewne jak większość osób aktywnych zawodowo posiadasz konto na LinkedIn. Najczęściej jest ono zakładane na potrzeby rekrutacji bądź w celu śledzenia ofert pracy na tej platformie. Zastanawiałeś się, czy Twój profil zawiera wszystkie niezbędne informacje? Czy wiesz, że odpowiednio dopracowane konto pomoże Ci w budowaniu własnej marki osobistej? Myślałeś nad jego optymalizacją? Jeśli chcesz powiększyć swoją sieć kontaktów, stworzyć profesjonalny profil, który będzie Twoją wirtualną wizytówką oraz popracować nad wiarygodnym i eksperckim wizerunkiem – idealnie trafiłeś! W poniższym artykule pomogę Ci krok po kroku zoptymalizować Twój profil osobisty na LinkedIn, abyś jeszcze lepiej mógł realizować swoje cele na tej platformie.

personal branding na LinkedIn - optymalizacja profilu

Personal branding na LinkedIn — czyli od optymalizacji profilu osobistego do budowania wizerunku lidera

Zmierzmy się z faktami. Większość osób na swoim profilu umieszcza minimalną ilość informacji. Takie profile widma nie tylko wyglądają nieprofesjonalnie, ale także nie dostarczają kluczowych informacji innym użytkownikom, a co za tym idzie, nie są wystarczająco wartościowe. Warto więc zadać sobie pytanie — po co zakładać profil na LinkedIn, jeśli nie zawiera on nawet podstawowych informacji o jego właścicielu?

Think Stephen Colbert GIF by The Late Show With Stephen Colbert - Find & Share on GIPHY

Dlatego spotykamy się tutaj. Dzisiaj pomogę Ci postawić pierwszy krok w budowaniu Twojej marki osobistej na LinkedInie. Jednak zanim do tego przejdziemy, chcę Cię uświadomić, dlaczego przemyślany personal branding na tej platformie jest tak ważny.

Według najnowszych danych z 2021 roku udostępnionych przez LinkedIna, oficjalna liczba kont w Polsce na tej platformie wyniosła 4,5 mln. Jak więc wyróżnić się wśród tylu osób? Ja wiem — stosując odpowiednią optymalizację swojego konta osobistego. Dlaczego jest to tak ważne? W pełni uzupełnione konta osobiste są wyświetlane nawet o 430% częściej, niż te zawierające szczątkowe informacje. Należy pamiętać, że ilość wyświetleń będzie też zależała od tego, czy dopiero zaczynamy przygodę z LinkedInem, czy jedynie uzupełniamy drobne braki w naszym profilu. Warto więc zadbać o dokładne uzupełnienie swojego konta na LinkedInie we wszystkie informacje.

KLIKNIJ W PONIŻSZE ZDJĘCIE I OBEJRZYJ NASZE BEZPŁATNE SZKOLENIE Z LINKEDIN!

Social Selling Index — czym dokładnie jest?

Przed rozpoczęciem optymalizacji swojego profilu warto odwiedzić stronę Linked Sales Solution, która pokaże nam nasz personalny Social Selling Index, czyli wskaźnik określający Twój potencjał sprzedażowy. Jest on bardzo pomocny, nie tylko wtedy, kiedy chcesz sprzedawać bezpośrednio na LinkedInie, ale także, jeśli chcesz się dowiedzieć czy obrana przez Ciebie strategia na tym portalu jest odpowiednia, czy budujesz profesjonalną markę osobistą poprzez LinkedIna, jak wygląda Twoje zaangażowanie w interakcję, czy znajdujesz odpowiednich ludzi poprzez swoją sieć kontaktów oraz, czy budujesz relacje biznesowe na tej platformie.

Dzięki zoptymalizowanemu profilowi i właściwie prowadzonej na nim strategii komunikacji będziesz lepiej pozycjonowany wśród innych osób w Twojej branży i na podobnych stanowiskach. Jednak, aby tak się stało, potrzebujesz krok po kroku uzupełnić wszystkie informacje na profilu LinkedIn.

Optymalizacja profilu osobistego — personal branding krok po kroku

Aby ułatwić proces optymalizacji Twojego profilu, przygotowałam specjalnie dla Ciebie checklistę, która pomoże Ci w szybki i prosty sposób uzupełnić wszystkie niezbędne dane, które powinny się znaleźć na Twoim koncie. Dzięki niej nie umknie Ci żadna informacja, a praca nad własnym profilem będzie przyjemnością. Jesteś gotowy? W takim razie rozpoczynamy totalną zmianę na Twoim profilu!

Alicia Silverstone Makeover GIF by filmeditor - Find & Share on GIPHY

Checklista optymalizacji profilu osobistego na LinkedInie:

Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle

Czy wiesz, że profile osobiste zawierające zdjęcie profilowe potrafią wygenerować 21 razy więcej odsłon, od tych, które takiego zdjęcia nie posiadają? Jednym z najczęstszych błędów popełnianych na LinkedInie jest opublikowanie nieprawidłowego zdjęcia profilowego oraz zdjęcia w tle bądź ich brak. Prawidłowe zdjęcie profilowe, powinno w sposób przejrzysty przedstawiać twarz użytkownika LinkedInu. Nie powinno być zbyt ciemne, niewyraźne, czy zawierać wielu elementów rozpraszających uwagę od osoby przedstawionej na zdjęciu.

Ważne, aby było po prostu profesjonalne. To samo dotyczy się zdjęcia w tle. Powinno być spójne z nami i tym, co robimy na co dzień. Może zawierać cytat, który nas motywuje albo stanowić cover photo naszej firmy. Wszystko zależy od naszej kreatywności, jednak pamiętajmy, aby z nią nie przesadzić. Poniżej umieściłam dla Ciebie przykłady dobrych i złych zdjęć profilowych.

Złe zdjęcia profilowe:

zle-zdjecie-na-linkedin

Dobre zdjęcia profilowe

Prawidłowo opisany nagłówek

Krótki, zwięzły i na temat! Dodałabym do tego jeszcze kreatywny. Taki powinien być Twój nagłówek, który w paru słowach opisze Cię i to, czym się zajmujesz. Pamiętaj, liczy się pierwsze wrażenie. Zadbaj więc o to, aby osoba odwiedzająca Twój profil, po przeczytaniu nagłówka wiedziała, czym się zajmujesz, czym się interesujesz, w czym się specjalizujesz lub gdzie pracujesz.

To pozwoli innym za rozeznanie się, z kim mają do czynienia. Bardzo ważną kwestią, o której należy pamiętać, jest także stosowanie słów kluczowych oddzielonych znacznikiem w celu lepszego pozycjonowania profilu osobistego. Poniżej umieściłam dla Ciebie kilka przykładów, w jaki sposób możesz kreatywnie opisać siebie i to, co robisz za pomocą słów kluczowych.

Nagłówek, który stworzyłam na swoim profilu:

Nagłówek dyrektora wykonawczego jednej z firm:

Nagłówek właścicielki firmy zajmującej się montażem wideo:

Uzupełnienie informacji kontaktowych

Warto, abyś w tej sekcji umieścił niezbędne dane kontaktowe, które pozwolą innym użytkownikom LinkedIna skontaktować się z Tobą. Może to być służbowy numer telefonu, mail, czy adres siedziby Twojej firmy. Wszystko zależy od tego, jaki kontakt z innymi preferujesz oraz jaką funkcję i kwestię prywatności masz ustawioną na swoim profilu. Osobiście rekomenduję w tej sekcji dodanie minimum dwóch źródeł kontaktu.

Uproszczenie adresu URL

Większość osób na LinkedInie nie wie o możliwości uproszczenia swojego adresu URL. Nie tylko lepiej on wygląda w porównaniu z klasycznymi adresami, ale jeśli planujemy umieszczać taki adres na swojej stronie internetowej, bądź w stopce mailowej – warto zadbać o to, aby był zwięzły i maksymalnie jak najkrótszy.

Uzupełnienie pola informacji — czyli podsumowanie

Jedna z ważniejszych sekcji na LinkedInie, która przez większość użytkowników jest bagatelizowana. To właśnie tutaj możesz szczegółowo rozpisać się na temat tego, czym na co dzień się zajmujesz, jakie masz pasje, opisać swoje doświadczenie zawodowe, wartości, czy cele, do których dążysz. W tej sekcji możesz przedstawić się i nakreślić krótki opis o sobie.

To także idealne miejsce, w którym możesz zachęcić innych do kontaktu z Tobą. Pamiętaj o kreatywności i nieprzerysowanej formie treści podczas uzupełniania tej sekcji. Jedyne co Cię ogranicza, to limit wynoszący 2000 znaków. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, w jaki sposób poprawnie uzupełnić podsumowanie na swoim profilu przeczytaj artykuł Patryka Kułagowskiego na ten temat.

Uzupełnienie sekcji “Polecane”

W tym miejscu możesz podzielić się z innymi artykułami, publikacjami, edukacyjnymi wpisami, zdjęciami, prezentacjami, linkami czy multimediami, które uważasz za wartościowe i godne polecenia. Wystarczy, że opublikujesz gotowy materiał w tej sekcji i tym samym wzbogacisz swój profil o dodatkowe materiały, które zdecydowanie przyciągną nowych użytkowników na Twój profil.

Bieżąca aktywność

Jest to jedyne pole, którego nie możemy uzupełnić na stałe. Warto zadbać o to, aby nie poprzestać tylko i wyłącznie na zoptymalizowaniu swojego profilu osobistego. Bądź regularnie aktywny na LinkedInie, ponieważ to także wpływa na wygląd Twojego profilu. Sam zobaczysz jakie korzyści przyniesie Ci regularne dzielenie się wiedzą z Twoją siecią kontaktów.

Uzupełnienie pola z doświadczeniem, wykształceniem, wolontariatem i osiągnięciami

Jest to sekcja, która zostaje uzupełniona przez większość użytkowników w pierwszej kolejności. Nie wymaga ona od Ciebie kreatywności bądź dużych pokładów czasowych. Wystarczy, że wpiszesz dotychczasowe doświadczenie zawodowe i odbytą edukację. Jeśli brałeś udział w wydarzeniach wolontaryjnych bądź masz na swoim koncie osiągnięcia, którymi warto się podzielić z innymi – pamiętaj o ich umieszczeniu w swoim profilu na LinkedInie.

Pochwal się certyfikatami i licencjami potwierdzającymi Twoje kompetencje zawodowe, które zdobyłeś na przestrzeni lat. Z pozoru błahe informacje mogą okazać się kartą przetargową podczas procesów rekrutacyjnych (uwierz mi, wiem, co mówię :D) czy nawiązywania nowych współprac poprzez LinkedIna.

Oprócz dodania stanowiska firmy, w której pracowałeś i długości okresu pracy, pamiętaj także o umieszczeniu linku do danej firmy i krótkim opisaniu, czym dokładnie zajmowałeś się na danym stanowisku. Pamiętaj, nie ma złego doświadczenia, wykształcenia, czy osiągnięć. Zawsze warto podzielić się z innymi takimi informacjami, ponieważ nigdy nie wiesz, czym podczas rekrutacji bądź nawiązywania kluczowych kontaktów będzie kierować się dana osoba.

Uzupełnienie umiejętności i ich potwierdzenia

Wiedziałeś, że osoby, które w sekcji „Umiejętności” wpiszą minimum 5 pozycji, uzyskują nawet do 17 razy więcej wyświetleń profilu? Zastanów się więc, jakie masz umiejętności, którymi możesz się pochwalić z innymi użytkownikami LinkedIna!

Marketing internetowy, zarządzanie projektami, tworzenie kampanii reklamowych? Wypisz je wszystkie! Możesz umieścić do 50 umiejętności na swoim profilu. Pamiętaj jednak o wyróżnieniu 3 z nich. Z biegiem czasu inni użytkownicy mogą potwierdzać Twoje umiejętności. Dzięki temu nie tylko je uwiarygodnią, ale także wpłyną na pozytywne budowanie Twojego wizerunku na LinkedIn.

Uzupełnienie rekomendacji

Współpracujesz na co dzień z osobami posiadającymi konta na LinkedInie? Poproś o wystawienie rekomendacji. Dzięki temu osoby odwiedzające Twój profil będą wiedzieć, że doświadczenie, osiągnięcia i umiejętności, jakimi się odznaczasz i wykorzystujesz w swojej pracy.

Rekomendacje stanowią idealną formę ocenienia Ciebie i sposobu, w jakim pracujesz przez innych użytkowników LinkedIna. Pamiętaj, Ty także możesz wystawiać innym rekomendacje. Zdaje sobie sprawę, że dla wielu z Was proszenie innych o taką opinię może nie być łatwe i czasem niekomfortowe, ale w końcu chodzi nam o budowanie pozycji eksperta, więc czasem warto wyjść ze swojej strefy komfortu.

Uzupełnienie zainteresowań

Ostatnim elementem, który warto zoptymalizować to Twoje zainteresowania. Możesz tutaj dodać to, co Ciebie najbardziej interesuje na LinkedInie. Mogą być to firmy, instytucje, osoby zaufania publicznego, influencerzy, wydawnictwa, organizacje czy grupy. Pamiętaj o dostosowaniu tej sekcji do własnych preferencji.

Sprawdź teraz swój wskaźnik SSI, jest różnica prawda?

Pamiętasz? Przed optymalizacją prosiłam, abyś sprawdził swój wskaźnik SSI. Myślę, że na tym etapie mogę Ci się do czegoś przyznać. Kiedyś mój profil na LinkedIn, także przypominał statek widmo, na którym widniało jedynie imię, nazwisko i zdjęcie profilowe.

Poniżej pokażę Ci różnicę we wskaźniku SSI przed optymalizacją mojego osobistego konta na LinkedInie i po. Nie tylko chce Cię tym przykładem zmotywować, ale także pokazać, że wszyscy byliśmy kiedyś na początku drogi z naszym kontem osobistym i budowaniem marki osobistej, ale także ze skuteczną optymalizacja profilu, która ma przełożenie na SSI i na to, to jak wysoko nasze konto jest pozycjonowane na platformie.

Wskaźnik SSI przed optymalizacją mojego konta osobistego na LinkedInie:

Wskaźnik SSI po optymalizacji mojego konta osobistego na LinkedInie:

Jak zatem właściwy personal branding wpływa na employee advocacy?

Twoje działania w ramach personal brandingu bezpośrednio wpływają na employee advocacy, a co za tym idzie na postrzeganie firmy, w której pracujesz. W jaki sposób? Już Ci tłumaczę. Jak już wiesz, personal branding to budowanie swojego wizerunku, czyli swojej marki osobistej w mediach społecznościowych. Employee advocacy to reprezentowanie marki i budowanie jej pozytywnego wizerunku poprzez jej pracowników. Jednak, aby było to możliwe, należy zadbać o podstawy, czyli odpowiednie przygotowanie swojego konta osobistego.

Prowadząc odpowiedni personal branding i dbając o employee advocacy, bezpośrednio wpływamy na employee branding, czyli działania firmy mające na celu kreowanie odpowiedniego wizerunku firmy jako rzetelnego i zaufanego pracodawcy. Wszystkie te elementy są ze sobą powiązane i się przenikają. Warto jednak pamiętać, że źle prowadzony profil osobisty, wpływa na brak wiarygodności nas jako pracowników ze strony naszego otoczenia, a to może przełożyć się na gorsze postrzeganie naszej firmy. Warto więc zadbać o podstawy, czyli nasze konto profilowe.

Podsumowanie

Jeśli spotykamy się w tym miejscu, to myślę, że właśnie stałeś się posiadaczem profesjonalnie zoptymalizowanego konta na LinkedInie! Gratulacje!

The Office Congrats GIF - Find & Share on GIPHY

Prawidłowo zoptymalizowane konto na LinkedInie to połowa sukcesu w drodze do budowania profesjonalnej marki osobistej. Jeśli chcesz być postrzegany jako wiarygodny ekspert, oprócz informacji zawartych na swoim profilu, powinieneś regularnie dzielić się wiedzą i informacjami ze swoją siecią kontaktów. To pozwoli Ci być w stałym kontakcie z resztą społeczności. Jednak nie przejmuj się, nie od razu Rzym zbudowano. Nie musisz codziennie publikować postów. Wystarczy, że raz w tygodniu wygospodarujesz sobie na nie przestrzeń i będziesz w tym konsekwentny. Ważne, że jesteś już świadomy tego, jak ważne jest budowanie swojej marki osobistej na LinkedInie poprzez personal branding. Reszta przyjdzie z czasem. Trzymam kciuki za Twoją wytrwałość. Do zobaczenia na LinkedInie!

Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.

Przeczytaj także: strona firmowa na LinkedIn

Rate this post

O autorze:

Małgorzata Szymala

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!