Loganix – proste rozwiązanie na spam w Google Analytics

17 napisany przez Sławomir Borowy, 18 stycznia 2016

Obserwuję, że podejście do problemu spamu w Google Analytics dzieli analityków na dwie grupy. Pierwsi, to prawdziwi ninja, którzy niczym mistrz Yoda z pełnym spokojem, wymyślnymi filtrami czyszczą dane z fałszywych akcji. Drudzy – zrezygnowani, pogodzeni z losem – na pytanie o „dziwne wizyty” tłumaczą, że tak już jest, dane nigdy nie będą dokładne, a analityka internetowa to ogólnie fikcja.

Ja należę do trzeciej grupy. Skupia specjalistów leniwych, ceniących rozwiązania efektywne i wymagające minimum zaangażowania. Np. filtrowanie spamu w GA paroma klikami w mniej niż 5 minut.

Oczywiście za darmo!

Jaki znowu spam?

Dyskusja przetoczyła się już przez branżową blogosferę, ale tych co przespali: jeśli w źródłach wizyt (sekcja Pozyskiwanie > Cały ruch > Odesłania) widać takie adresy:

spam-w-ga

Oznacza to, że konto GA jest atakowane przez spam. To psuje jakość danych, zawyża statystyki wejść, obniżając jednocześnie współczynniki konwersji i pogarszając wskaźniki jakości wizyt.

Paradoksalnie, problem jest tym większy, im mniejszy ruch generuje witryna. Dla bardzo dużych serwisów, ruch spamowy może być wręcz niezauważalnym ułamkiem procenta wizyt, ale witryny z niewielkim ruchem, mogą notować nieuzasadniony wzrost ruchu, który łatwo mylnie uzasadnić swoimi działaniami.

Ręczne dodawanie spamowych źródeł do filtrów jest syzyfową pracą, bo dołączają się wciąż nowe adresy. Ich właściciele dość pokrętną logiką liczą, że widząc takie źródła odesłań, sprawdzę te witryny i zainteresuję się ich ofertą.

Niestety, jestem na to zbyt leniwy!

Gotowy, stale aktualizowany segment GA od Loganix

Marketingowy z kanadyjskiej firmy Loganix stworzyli gotowe narzędzie filtrujące dane w GA poprzez dedykowany segment z regułami wycinającymi  spamowe źródła akcji. Rozwiązanie to jest niesamowicie pomocne, ponieważ:

  • nie trzeba rozumieć i układać skomplikowanych reguł filtrujących,
  • nie trzeba tworzyć nowych widoków danych, które zadziałają dopiero od dnia dodania,
  • segmentacja działa na danych historycznych, więc można zobaczyć faktyczny zasięg witryny w poprzednich miesiącach/latach,
  • zespół Loganix (wraz ze społecznością) stale aktualizuje filtry w segmencie i udostępnia nowe wersje,
  • całe narzędzie kosztuje tylko podanie maila (jak dotąd, przysyłają tylko powiadomienia o aktualizacjach segmentu).

Segment działa pasywnie, stąd z jednej strony trzeba go samodzielnie aktualizować (co jednak jest banalnie proste i szybkie), z drugiej nie udostępniamy na zewnątrz danych z własnego konta GA.

Czym są segmenty w Google Analytics?

Dla mniej zaawansowanych – segmenty pozwalają wyciągać z całości danych zebranych w GA mniejsze zbiory i dalszą pracę z nimi, jak wcześniej. Możemy badać np. zbiór wizyt, za które zapłaciliśmy (reklamy AdWords, Ceneo, etc.), wyłącznie wizyty z konwersjami, ruch z komórek, itd. Zbiory danych można też między sobą porównywać, co daje pole do szybkich porównań jakości ruchu z wybranych źródeł, czy określonych grup użytkowników.

Dla przykładu, poniżej ruch bezpłatny (organiczny) z Google i Bing:

segmenty-ga

Segmentację warto opanować – kto nie zna, zapraszam do lektury tej sekcji w pomocy Google Analytics.

Usuwanie spamowego ruchu z segmentem Loganix Spam Filter

Jeśli skanujesz tekst, to tutaj należy się zatrzymać. Teraz nareszcie usuwamy fałszywe wejścia z danych GA. W 4 krokach.

 Krok 1: rejestracja

Rejestrujesz swój (działający) mail na stronie: https://loganix.net/rst-lander/

loganix-mail

Krok 2: pobieranie segmentu

Przyjdzie mail z potwierdzeniem zapisu do newslettera (uwaga, może wpaść do spamu!) i linkiem do samego narzędzia (działa bez rejestracji w newsletterze, ale byłoby nie w porządku podać go tutaj bezpośrednio).

Na ekranie zobaczymy nowy przycisk i zapewnienie, że od filtrowania spamu dzielą nas już tylko 3 kroki:

loganix-setup

 Krok 3: dodawanie segmentu do GA

Dostaniemy okno z możliwością dodania segmentu danych:

dodawanie-segmentu-ga

Jeśli na koncie mamy więcej widoków danych, zalecam zaznaczyć opcję „Dowolny widok danych”, żeby można było korzystać z segmentu w dowolnym momencie.

Po zatwierdzeniu, Google zachęci jeszcze do edycji wyświetlając segment w tym właśnie trybie:

segment-loganix-ga

Opcjonalnie, można zmienić domyślną nazwę segmentu [loganix.net] Spam Filter v2 na własną i zapisać. Nie ma potrzeby edytować czegokolwiek! 

Segmenty w żaden sposób nie wpływają na cały zbiór danych, nie ma tutaj problemu tj. przy tworzeniu widoków, gdzie każdy filtr powoduje bezpowrotną utratę części danych. Co więcej, domyślnie segment jest nieaktywny, dlatego nie ma obaw o popsucie czegokolwiek.

Krok 4: włączanie segmentu

W panelach raportów u góry, mamy listę aktywnych segmentów (zwykle jeden, zawierający wszystkie dane). Wystarczy teraz dodać nowy segment i wybrać z listy nasz nowo utworzony:

wybieramy-segment

Zatwierdzamy i… już! Dane w dodatkowym segmencie będą automatycznie wyłączać ruch spamowy.

Praca z segmentem antyspamowym w praktyce

Filtrowanie działa dla dowolnego okresu historycznego, stąd na początek polecam wyświetlić dane z zakresu np. ostatniego roku i przekonać się, czy konto nie padło ofiarą spamerów. Ruch spamowy nie ma stałej wartości, ale pojawia się w przypadkowych okresach:

okresy-spamu

Niebieska linia prezentuje wszystkie wizyty, pomarańczowa – wizyty po odcięciu spamu. Jak wspomniałem – dla małych witryn z niewielkim ruchem spam jest bardziej bardziej problematyczny, co widać doskonale w tym przypadku. W czerwcu witryna odnotowała poważny spadek zainteresowania (mogło to wynikać np. ze zmiany algorytmu i utraty pozycji), co przez kolejne 2 miesiące mogło pozostać niezauważone!

Większe witryny raczej nie odczują ataku równie drastycznie, ale spamowe wejścia psują także inne wskaźniki, co doskonale widać przy porównaniu danych przy włączonym nowym segmencie:

liczby-w-ga

Niektóre wskaźniki, np. czas spędzony na stronie okazuje się być w rzeczywistości o 25% dłuższy niż pierwotnie podany. Istotnie wyższa jest też liczba przejrzanych podstron (proszę nie czepiać się współczynnika odrzuceń, w tym zestawieniu jest oczywiście „popsuty”).

Przeglądanie raportu witryn odsyłających także nabiera nowej jakości:

zrodla-odeslan-ga

Ciekawostka: niektóre wejścia spamowe potrafią wygenerować niezerowy czas spędzony na stronie.

Oczywiście wybranie samego segmentu ruchu filtrowanego przez Loganix usunie te i podobne dane z zestawień, dzięki czemu można pracować efektywnie z faktycznymi zestawieniami akcji użytkowników.

Aktualizowanie segmentu

Jedyna, choć drobna niedogodność w korzystaniu z segmentu, to konieczność jego ręcznej aktualizacji. Na mail dostaniemy informację o nowej wersji, ale zaktualizowany segment trzeba sobie każdorazowo „wyklikać”. Niemniej  jednak, aktualizować warto, co zobrazuję poniższym przykładem porównania segmentów starej i nowej wersji Loganix:

loganix-aktualizowany

Łatwo zauważyć, że nowa wersja wycięła o rząd wielkości większą ilość spamu.

Loganix chwali się 97% skutecznością. Dla mnie wystarczające jest, że uruchomienie segmentu po prostu czyści dane. Czy wspominałem już, że jestem leniwy?

Komu nie chce się przewijać, raz jeszcze link do rejestracji i pobrania segmentu: https://loganix.net/rst-lander/

Dowiedz się jak, wdrożyć nową wersję GA4 i zarządzać jej ustawieniami.

A przy okazji – skoro zostawiasz mail Loganixowi, dołącz także do naszego newslettera! O tutaj,  po prawej >>
Nie spamujemy – słowo honoru!

Rate this post

O autorze:

Sławomir Borowy

Nie ma dla niego straconych tematów. Nawet, kiedy wszystko wskazuje na to, że strona przestanie być widoczna w wyszukiwarce, on znajduje sposób na odwrócenie trendu. To dlatego obsługuje najważniejszych klientów w agencji 4PEOPLE. Na imprezach branżowych udowadnia, że o marketingu w wyszukiwarkach można mówić zajmująco, ale też z sensem. Jego wystąpienia mogli oglądać goście wydarzeń, m.in.: Silesia SEM, Festiwal SEO, czy Internetowe Rewolucje z Google. Angażuje się w działalność społeczną. W 2013 roku przez trzy tygodnie uczył kenijskich nauczycieli podstaw obsługi komputerów i internetu.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!