Koniec Google AdWords – czas na Google Ads!

0 napisany przez Adam Derkacz, 27 czerwca 2018

Dość niespodziewanie dziś podczas CEE Agency Day 2018 odbywających się w Rydze, Google ogłosiło rebranding swoich usług. Najistotniejsza z naszego punktu widzenia jest zmiana nazwy z Google AdWords na Google Ads. Gigant z Mountain View jednocześnie ogłosił, iż narzędzia DoubleClick oraz Analytics 360 Suite będą zintegrowane pod nazwą Google Marketing Platform, natomiast DoubleClick for Publishers i DoubleClick Ad Exchange będę znane pod nazwą Google Ad Manager.

Co ciekawe, rebranding dotknął Google AdWords niemal równo w 18 rocznicę urodzin usługi (oficjalny start nastąpił w październiku 2000 roku). Więcej na temat jej historii pisałem w dwuczęściowym artykule, który jak się okazuje, będzie potrzebował aktualizacji :) Natomiast sam aktualny framework AdWords używany był 8 lat i Google uznało, że czas najwyższy na zmiany zarówno techniczne (nowy panel, który od lipca stanie się jedynym obowiązującym) jak i wizerunkowe. Stąd doszło więc także do uproszczenia nazwy.

Czym będzie nowe Google Ads? Póki co z wypowiedzi przedstawicieli Google można wywnioskować, iż rebranding ma na celu mocniejsze skojarzenie nazwy usługi z reklamą (ad), niż ograniczenie jej tylko do słów (words). Wśród anglojęzycznych odbiorców przyimek “words” może kojarzyć się jedynie z wyszukiwarką, chociaż cały ekosystem AdWords dalece wykracza poza kampanie wyszukiwarkowe. Więcej na ten temat wyjaśnia w ostatnim wywiadzie jeden z dyrektorów Google, odpowiedzialny za adwords Sridhar Ramaswamy:

With Google Ads as opposed to Google AdWords, it is moving the imperceptible default opinion that you get as an advertiser when you hear ‘Google AdWords’ … you think, ‘Oh, Words. Search.’ It’s basically a slight cognitive dissonance to all the other great things that we are doing in terms of both the format and surfaces these ads can show. And so, Google Ads, in our opinion, is a much more straightforward representation of what Google advertising can provide. It’s that simplicity and alignment of the core message from the first instant you hear the name, which is the goal.

Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President of Ads & Commerce w Google, Cytat za searchengineland.com

Czy będzie to miało przełożenie na zmiany w obrębie samej usługi, dopiero się przekonamy.

Firma zapowiedziała również wprowadzenie inteligentnych kampanii (Smart Campaigns), które mają ułatwić korzystanie z usługi Ads mniejszym biznesom (w tym miejscu można przeczytać wpis na blogu Google na ten temat). Jak podaje searchengineland.com, ma to być oferta oparta na uczeniu maszynowym, a więc w dużej mierze zautomatyzowana, co pozwoli firmom na wykorzystywanie potencjału reklamowego bez angażowania dodatkowych zasobów. Jak czytamy na blogu Google, 10 lipca firma ogłosi nowe rodzaje kampanii.

Zmianie ulegnie nie tylko dotychczasowa nazwa Google AdWords, ale jednocześnie Analytics 360 i DoubleClick zostaną zintegrowane w jedną usługę o nazwie Google Marketing Platform. Google zauważyło, że marketerzy, którzy wykorzystują razem obie wspomniane platformy uzyskują lepsze wyniki, stąd przedsiębiorstwo z Mountain View postanowiło wyjść naprzeciw użytkownikom i zunifikować je w ramach jednej platformy. W ramach GMP pojawi się również nowa usługa –  Display & Video 360, która łączyć ma takie produkty jak: DoubleClick Bid Manager, DoubleClick Studio, DoubleClick Campaign Manager i Google Audience Center 360. Z kolei DoubleClick Search zostanie przemianowany na Search Ads 360.

Wprowadzanie wspomnianych zmian zacznie się od lipca 2018 roku i powinno według zapewnień Google potrwać kilka miesięcy. Prawdopodobnie na koniec roku będziemy więc jako marketerzy działać w ramach bardzo mocno przebudowanego ekosystemu reklamowego Google. Śmiało można powiedzieć, że rok 2018 zapowiada się więc jako najbardziej innowacyjny w całej historii AdWo… Google Ads. Najbliższe miesiące pokażą czy to zmiany na dobre, czy złe, my natomiast przywołujemy pewne stare chińskie przekleństwo: “Obyś żył w ciekawych czasach!” Jedno jest więc pewne – nudno nie będzie :)

O autorze:

Adam Derkacz

W 4People prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki a także optymalizacji podejmowanych działań.

Komentarze