Historia Google AdWords, cz. 1

1 napisany przez Adam Derkacz, 23 stycznia 2018

Początek roku to w branżowych mediach z jednej strony czas podsumowań, a z drugiej wróżenia z fusów jak potoczy się dalszy rozwój w nadchodzących 12 miesiącach. Na przekór temu trendowi, zamiast na przewidywaniu przyszłości skupimy się na twardych, materialnych i niematerialnych źródłach historycznych i przybliżymy Wam historię Google AdWords, usługi, która w tym roku stanie się pełnoletnia, obchodząc w październiku swoje 18. urodziny.

historia adwords

Prehistoria

Najnowsze wykopaliska pozwalają odkryć praprzodka AdWords. Jak się bowiem okazuje, nie był to pierwszy program reklamowy Google. W rzeczywistości wszystko zaczęło się od Premium Sponsorship. Datowanie metodą dendrochronologiczną pozwoliło ustalić, że start programu nastąpił w sierpniu 2000 roku. Reklamy były rozliczane w systemie CPM, a sprzedażą miejsc reklamowych zajmował się specjalny dział wewnątrz Google. Program Premium Sponsorship przez pewien czas współistniał z AdWords, Google zaczął wygaszać ten pierwszy dopiero w 2003 roku. Jednakże, jak mawia Bogusław Wołoszański, nie uprzedzajmy faktów.

Początki (lata 2000-2003)

Oficjalny start AdWords nastąpił w październiku 2000 roku. Źródła materialne w postaci wpisu na oficjalnym blogu Google wskazują dokładnie na 23.10.2000 r. Każdy zainteresowany może się z nim zapoznać pod adresem: http://googlepress.blogspot.com/2000/10/google-launches-self-service.html. Jak widać, początkowo to AdWords było rozszerzeniem programu Premium Sponsorship, aby ostatecznie wchłonąć ten drugi. Natomiast w latach ich koegzystencji reklamy AdWords wyświetlały się po prawej stronie wyników wyszukiwania, a PS u góry. W tym czasie Google sporo eksperymentowało z położeniem i kolorami teł reklam:

historia adwords

stare adwords

Tak, był czas, kiedy reklamy wyróżnione były także osobnym kolorem tła, czasem nawet reklamy na różnych pozycjach odznaczały się osobnymi kolorami tła.

Co AdWords oferował u zarania swych dziejów?

Reklamodawcy mogli kierować reklamy za pomocą słów kluczowych w dopasowaniach ścisłych i do wyrażenia, wykorzystywać wykluczające słowa kluczowe, korzystać z narzędzia podglądu reklam, oraz sprawdzać podstawowe wyniki kampanii, takie jak ctr czy liczba wyświetleń. Co ważne, początkowo AdWords był systemem opartym o model CPM. Bardzo ważna zmiana nastąpiła dopiero w 2002 roku, kiedy to pojawił się model rozliczania CPC.

W 2002 roku wystartował także pradziadek dzisiejszych Zakupów Google, czyli Froogle. Była to wyszukiwarka produktów i sklepów, w której można było za darmo umieścić i wyświetlać użytkownikom swoje towary. Z czasem (w 2007 roku) Froogle wyewoluowało w Google Product Search, aby ostatecznie zostać zastąpionym przez Zakupy Google. Sama wyszukiwarka prezentowała się natomiast następująco:

froogle adwords

Wyjście poza wyszukiwarkę (2003-2005)

W połowie 2003 roku Google umożliwiło wyświetlanie reklam na witrynach zewnętrznych dzięki nowemu programowi – AdSense (http://googlepress.blogspot.co.uk/2003/06/google-expands-advertising-monetization.html). Początkowo reklamodawcy mogli wyświetlać jedynie reklamy tekstowe. Tutaj ciekawostka, Siergiej Brin, współzałożyciel Google, tak z początku tłumaczył przewagę reklam tekstowych w sieci reklamowej:

Google AdSense improves the overall web user experience by bringing relevant, unobtrusive, text ads to web pages rather than disruptive, unrelated ads such as pop-ups and animations.

Dziś, umożliwiając tworzenie i wykorzystywanie animowanych reklam elastycznych, banerów html5 (wcześniej flashowych) czy reklam typu lightbox, widać jak mocno zmieniło się podejście Google do wykorzystywania animacji w reklamach.

W listopadzie 2005 roku udostępnione zostało narzędzie, bez którego dziś nie wyobrażamy sobie pracy nad kampaniami AdWords – Google Analytics. Co ciekawe, nie był to w 100% produkt Google. Kilka miesięcy wcześniej, w kwietniu 2005 roku Google kupiło firmę Urchin Software, której to oprogramowanie stanowiło podstawę przyszłego Google Analytics. W tydzień po starcie GA zarejestrowanych zostało 100 000 kont, co zmusiło Google do wstrzymania rejestracji na pewien czas. Historia powstania i zmian w GA to temat na osobny, obszerny artykuł, dlatego też w tym miejscu musimy wrócić do tematu AdWords.

W omawianym roku powstała też ogólnodostępna baza danych, do której każdy użytkownik mógł dodać własne treści, aby ułatwić ich wyszukiwanie przez innych użytkowników – Google Base. Z czasem część funkcji zostało przejęte przez Google Merchants Center, o którym więcej informacji znajdziecie w dalszej części wpisu. Sam panel Google Base wyglądał natomiast następująco:

google base

Dalsze usprawnienia i nowe typy reklam (2006-2010)

Druga połowa pierwszej dekady XXI wieku to przede wszystkim dodawanie kolejnych możliwości i narzędzi, które dziś stanowią absolutną podstawę przy konfigurowaniu kampanii. W styczniu 2006 roku pojawił się dostęp do wersji beta edytora AdWords. Z kolei w marcu tego roku marketerzy uzyskali możliwość zastosowania kierowania demograficznego w kampaniach kontekstowych – udostępniono 22 czynniki demograficzne, które można było uwzględnić przy kierowaniu reklam. W marcu swoja premierę miała także usługa będąca praprzodkiem Google Moja Firma, czyli Local Business Ads. Nowy typ reklam pozwolił połączyć tekst reklam z konkretnym miejscem w Mapach Google (a właściwie poprzednikiem map, czyli Google Local). Poniżej możecie zobaczyć jak wówczas prezentowały się tego typu reklamy:

local ads screen

Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.

W tym miejscu mały przerywnik na ciekawostkę. Być może mało kto już pamięta, ale był czas, kiedy Google planowało opanować reklamami nie tylko nasze monitory, ale także głośniki. W 2006 roku wystartowały Google Audio Ads. Był to format dźwiękowych reklam przeznaczonych, uwaga, dla klasycznych radiostacji. Można więc było przygotować reklamy, które następnie dało się usłyszeć w „klasycznych” stacjach radiowych. Sam projekt okazał się jednak niewypałem i Google wycofało się z niego w 2009 roku. Tutaj zatrzymamy się na chwilę w zgłębianiu historii AdWords. Tą wpadką Google chciałem zamknąć pierwszą część wpisu. W kolejnej części wychodzimy z wieków ciemnych i zajmiemy się ostatnią dekadą, czyli latami 2007-2017.

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1455% średniego ROASu z kampanii Google Ads
  • przychód o 63% wyższy niż w poprzednim okresie
  • o 197% wyższy wzrost transakcji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Adam Derkacz

W 4PEOPLE prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki oraz optymalizacji podejmowanych działań. Prywatnie miłośnik wędrówek górskich, biegania, historii średniowiecza i imperialnych stoutów. Wieloletni fan FC Barcelony. Zagorzały czytelnik, szczególnie Harukiego Murakamiego oraz Jacka Dukaja.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

Jeśli potrzebujesz wsparcia marketingowego to:

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!