Historia Google AdWords, cz. 1

1 napisany przez Adam Derkacz, 23 stycznia 2018

Początek roku to w branżowych mediach z jednej strony czas podsumowań, a z drugiej wróżenia z fusów jak potoczy się dalszy rozwój w nadchodzących 12 miesiącach. Na przekór temu trendowi, zamiast na przewidywaniu przyszłości skupimy się na twardych, materialnych i niematerialnych źródłach historycznych i przybliżymy Wam historię Google AdWords, usługi, która w tym roku stanie się pełnoletnia, obchodząc w październiku swoje 18. urodziny.

historia adwords

Prehistoria

Najnowsze wykopaliska pozwalają odkryć praprzodka AdWords. Jak się bowiem okazuje, nie był to pierwszy program reklamowy Google. W rzeczywistości wszystko zaczęło się od Premium Sponsorship. Datowanie metodą dendrochronologiczną pozwoliło ustalić, że start programu nastąpił w sierpniu 2000 roku. Reklamy były rozliczane w systemie CPM, a sprzedażą miejsc reklamowych zajmował się specjalny dział wewnątrz Google. Program Premium Sponsorship przez pewien czas współistniał z AdWords, Google zaczął wygaszać ten pierwszy dopiero w 2003 roku. Jednakże, jak mawia Bogusław Wołoszański, nie uprzedzajmy faktów.

Początki (lata 2000-2003)

Oficjalny start AdWords nastąpił w październiku 2000 roku. Źródła materialne w postaci wpisu na oficjalnym blogu Google wskazują dokładnie na 23.10.2000 r. Każdy zainteresowany może się z nim zapoznać pod adresem: http://googlepress.blogspot.com/2000/10/google-launches-self-service.html. Jak widać, początkowo to AdWords było rozszerzeniem programu Premium Sponsorship, aby ostatecznie wchłonąć ten drugi. Natomiast w latach ich koegzystencji reklamy AdWords wyświetlały się po prawej stronie wyników wyszukiwania, a PS u góry. W tym czasie Google sporo eksperymentowało z położeniem i kolorami teł reklam:

historia adwords

stare adwords

Tak, był czas, kiedy reklamy wyróżnione były także osobnym kolorem tła, czasem nawet reklamy na różnych pozycjach odznaczały się osobnymi kolorami tła.

Co AdWords oferował u zarania swych dziejów?

Reklamodawcy mogli kierować reklamy za pomocą słów kluczowych w dopasowaniach ścisłych i do wyrażenia, wykorzystywać wykluczające słowa kluczowe, korzystać z narzędzia podglądu reklam, oraz sprawdzać podstawowe wyniki kampanii, takie jak ctr czy liczba wyświetleń. Co ważne, początkowo AdWords był systemem opartym o model CPM. Bardzo ważna zmiana nastąpiła dopiero w 2002 roku, kiedy to pojawił się model rozliczania CPC.

W 2002 roku wystartował także pradziadek dzisiejszych Zakupów Google, czyli Froogle. Była to wyszukiwarka produktów i sklepów, w której można było za darmo umieścić i wyświetlać użytkownikom swoje towary. Z czasem (w 2007 roku) Froogle wyewoluowało w Google Product Search, aby ostatecznie zostać zastąpionym przez Zakupy Google. Sama wyszukiwarka prezentowała się natomiast następująco:

froogle adwords

Wyjście poza wyszukiwarkę (2003-2005)

W połowie 2003 roku Google umożliwiło wyświetlanie reklam na witrynach zewnętrznych dzięki nowemu programowi – AdSense (http://googlepress.blogspot.co.uk/2003/06/google-expands-advertising-monetization.html). Początkowo reklamodawcy mogli wyświetlać jedynie reklamy tekstowe. Tutaj ciekawostka, Siergiej Brin, współzałożyciel Google, tak z początku tłumaczył przewagę reklam tekstowych w sieci reklamowej:

Google AdSense improves the overall web user experience by bringing relevant, unobtrusive, text ads to web pages rather than disruptive, unrelated ads such as pop-ups and animations.

Dziś, umożliwiając tworzenie i wykorzystywanie animowanych reklam elastycznych, banerów html5 (wcześniej flashowych) czy reklam typu lightbox, widać jak mocno zmieniło się podejście Google do wykorzystywania animacji w reklamach.

W listopadzie 2005 roku udostępnione zostało narzędzie, bez którego dziś nie wyobrażamy sobie pracy nad kampaniami AdWords – Google Analytics. Co ciekawe, nie był to w 100% produkt Google. Kilka miesięcy wcześniej, w kwietniu 2005 roku Google kupiło firmę Urchin Software, której to oprogramowanie stanowiło podstawę przyszłego Google Analytics. W tydzień po starcie GA zarejestrowanych zostało 100 000 kont, co zmusiło Google do wstrzymania rejestracji na pewien czas. Historia powstania i zmian w GA to temat na osobny, obszerny artykuł, dlatego też w tym miejscu musimy wrócić do tematu AdWords.

W omawianym roku powstała też ogólnodostępna baza danych, do której każdy użytkownik mógł dodać własne treści, aby ułatwić ich wyszukiwanie przez innych użytkowników – Google Base. Z czasem część funkcji zostało przejęte przez Google Merchants Center, o którym więcej informacji znajdziecie w dalszej części wpisu. Sam panel Google Base wyglądał natomiast następująco:

google base

Dalsze usprawnienia i nowe typy reklam (2006-2010)

Druga połowa pierwszej dekady XXI wieku to przede wszystkim dodawanie kolejnych możliwości i narzędzi, które dziś stanowią absolutną podstawę przy konfigurowaniu kampanii. W styczniu 2006 roku pojawił się dostęp do wersji beta edytora AdWords. Z kolei w marcu tego roku marketerzy uzyskali możliwość zastosowania kierowania demograficznego w kampaniach kontekstowych – udostępniono 22 czynniki demograficzne, które można było uwzględnić przy kierowaniu reklam. W marcu swoja premierę miała także usługa będąca praprzodkiem Google Moja Firma, czyli Local Business Ads. Nowy typ reklam pozwolił połączyć tekst reklam z konkretnym miejscem w Mapach Google (a właściwie poprzednikiem map, czyli Google Local). Poniżej możecie zobaczyć jak wówczas prezentowały się tego typu reklamy:

local ads screen

Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.

W tym miejscu mały przerywnik na ciekawostkę. Być może mało kto już pamięta, ale był czas, kiedy Google planowało opanować reklamami nie tylko nasze monitory, ale także głośniki. W 2006 roku wystartowały Google Audio Ads. Był to format dźwiękowych reklam przeznaczonych, uwaga, dla klasycznych radiostacji. Można więc było przygotować reklamy, które następnie dało się usłyszeć w „klasycznych” stacjach radiowych. Sam projekt okazał się jednak niewypałem i Google wycofało się z niego w 2009 roku. Tutaj zatrzymamy się na chwilę w zgłębianiu historii AdWords. Tą wpadką Google chciałem zamknąć pierwszą część wpisu. W kolejnej części wychodzimy z wieków ciemnych i zajmiemy się ostatnią dekadą, czyli latami 2007-2017.

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1455% średniego ROASu z kampanii Google Ads
  • przychód o 63% wyższy niż w poprzednim okresie
  • o 197% wyższy wzrost transakcji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Adam Derkacz

W 4PEOPLE prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki oraz optymalizacji podejmowanych działań. Prywatnie miłośnik wędrówek górskich, biegania, historii średniowiecza i imperialnych stoutów. Wieloletni fan FC Barcelony. Zagorzały czytelnik, szczególnie Harukiego Murakamiego oraz Jacka Dukaja.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!