Kiedy widoczne są efekty audytu sprzedażowego?

0 napisany przez Justyna Perz, 07 października 2019

Każdy, kto inwestuje w jakiś produkt bądź usługę, chce wiedzieć, kiedy przyniosą jak największy zysk. W dzisiejszym artykule dowiesz się, na jakie efekty możesz liczyć (oraz kiedy), jeżeli zdecydujesz się zainwestować w audyt sprzedaży.

efekty audytu sprzedaży

Czego dowiesz się z tekstu Justyny?
1. Dlaczego audyt sprzedaży to ważne narzędzie dla Twojego biznesu.
2. Kiedy warto wprowadzić zalecenia, które znajdziesz w audycie sprzedaży.

Audyt sprzedaży, czyli co?

Czym dokładnie jest audyt sprzedaży w naszej firmie i dlaczego warto się na niego zdecydować, pisałam już w jednym z moich artykułów: https://marketingdlaludzi.pl/audyt-sprzedazy-dlaczego-warto/

W skrócie mówiąc: audyt sprzedaży to nic innego jak przeanalizowanie działalności i funkcjonowania Twojej firmy pod kątem sprzedażowym, jak również jakości obsługi klienta.

Będziesz mógł się z niego dokładnie dowiedzieć:

 – co niedomaga w kontakcie z klientem, 
 – co jest wąskim gardłem w przeprowadzanych rozmowach z klientami przez telefon lub osobiście,
 – dowiesz się także, jak klienci odbierają kontakt z Twoją firmą za pośrednictwem e-mailów.

Audyt jest usługą, która ma wiele składowych. Po przeanalizowaniu pokazuje nam, w którą stronę należy iść i rozwijać umiejętności swoje bądź swoich pracowników.

Bardzo często w kontaktach z właścicielami firm bądź osobami zarządzającymi dowiaduje się, że są pewni jakości obsługi klienta w ich firmie. Uważają, że jest ona albo na bardzo dobrym, albo zadowalającym poziomie. Gdy zapytam, skąd to wiedzą, to mówią, że nieraz słyszą, jak pracownicy rozmawiają z klientami. Poza tym nie notują skarg od klientów. Myślę, że warto się zastanowić wówczas, czy tylko na podstawie tych informacji można wysnuwać tak daleko idące wnioski.

Nie chce Ci sugerować, że twoi pracownicy mają złą wolę, brak chęci bądź nie są wyszkoleni. Warto jednak się skupić na tym “wyszkoleniu”.

Chciałabym Ci zadać trzy pytania i proszę, odpowiedz sobie na nie szczerze:

 – Czy kiedykolwiek zainwestowałeś w szkolenie z jakości obsługi klienta w Twojej firmie?
 – Jak to szkolenie wyglądało?
 – Czy było dostosowane tylko i wyłącznie do specyfiki twojej branży?

Raport z audytu sprzedaży – co możesz z nim zrobić?

Klienci, którzy decydują się na wykonanie usługi audytu sprzedaży i otrzymują ode mnie szczegółowy raport, mogą sami zdecydować, czy zawarte w nim uwagi i spostrzeżenia są w stanie wdrożyć sami. W razie konieczności mogą skorzystać ze wsparcia w postaci szkolenia, warsztatu na stanowisku pracy, czy elementów coachingu dla swoich pracowników bądź też dla siebie.

Jeżeli w trakcie wykonywania audytu zauważamy jakieś ewidentne naruszenia, które mogą się przyczynić do utraty klientów, nie czekamy do końca badania, tylko informujemy Cię od razu, byś już mógł reagować.

Zawsze najbardziej lubimy przykłady z życia, więc pozwól, że posłużę się trzema takimi właśnie przykładami:

Kiedyś zdarzyła nam się sytuacja, że podczas przeprowadzanego audytu nie mogliśmy się dodzwonić do hotelu. Kilkakrotnie nikt nie odbierał telefonu ani nie oddzwaniał. Postanowiliśmy o tym fakcie poinformować managera, z którym współpracowaliśmy przy tym projekcie.

Okazało się, że na recepcji był nowy pracownik, który też wykonywał inne zadania i nie nosił przy sobie telefonu, a później zapominał oddzwaniać. Zobacz, ilu jeszcze klientów ten hotel mógł stracić, gdyby nie nastąpiła natychmiastowa reakcja.

Drugi przykład, który chciałabym Ci podać, to klinika stomatologiczna gdzie próbowaliśmy się kilkakrotnie umówić na popołudniowy termin i za każdym razem uzyskaliśmy informację, że niestety nie ma wolnych miejsc.

Pracownik nigdy nie podjął nawet próby zaproponowania innej godziny albo pobrania danych kontaktowych celem powiadomienia, gdyby coś się zwolniło. Słyszeliśmy tylko “niestety, nie ma wolnych miejsc”.

Trzeci przykład to firma deweloperska, w której wielokrotnie podejmowaliśmy próbę kontaktu ze sprzedawcą wymienionym na stronie internetowej. Ten jednak nigdy nie odebrał naszego telefonu, poza tym dwukrotnie nie odpisał na maila, a za 3 razem na pytanie o dostępność mieszkania odpowiedź nadeszła w dwóch słowach: “wszystko zarezerwowane”.

Zobacz, że podane przykłady są tak naprawdę podstawowymi błędami, które po kontakcie z właścicielem firmy czy managerem od razu zostały wyeliminowane. Są i takie, które wymagają dłuższej pracy, jak pokazanie klientom korzyści ze skorzystania z usług Twojego hotelu, czy krótka obrona ceny, gdy klient zgłasza obiekcje. Nie brakuje także trudności, które wymagają interwencji profesjonalistów, czyli np. szkolenia czy fachowej porady, jak dobrze prowadzić rozmowy z klientami i jakich błędów unikać.

Efekty audytu sprzedaży zależą od Ciebie!

Zatem kiedy zobaczysz efekt po zainwestowaniu w audyt? Nawet od razu, jeżeli oczywiście wdrożysz zmiany zaproponowane przez audytora, które mają się przyczynić do wzrostu twojej sprzedaży i poprawy jakości obsługi klienta.

Jeżeli zajdzie potrzeba, to zaproponujemy Ci szkolenie bądź cykl szkoleń dostosowany do problemów, z którymi się borykacie, niezależenie od liczby osób, które chcesz przeszkolić.

Nasze szkolenia są zawsze dostosowane do konkretnych braków, które widzimy podczas audytu, ale także wzmacniamy mocne strony i to, w czym firma jest dobra.

Także nie czekaj i nie zastanawiaj się, tylko działaj już dziś!

 

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Justyna Perz

W 4PEOPLE pracuje na stanowisku trenera. Przeprowadza dla klientów wnikliwe audyty sprzedaży, które diagnozują bieżącą kondycję firmy w wielu obszarach. Dodatkowo prowadzi szkolenia z zakresu sprzedaży i obsługi klientów. Specjalizuje się branżach, które pozyskują klientów drogą telefoniczną. Zna wszystkie przepisy wszystkich kuchni świata na to, jak pozyskać i utrzymać klientów.

Komentarze