Jak zablokować zmianę opisów Description w Google

0 napisany przez Sławomir Borowy, 16 lipca 2020

Description to taki „elevator pitch” w pierwszym kontakcie z użytkownikiem. To 160 znaków, którymi możesz zachęcić, albo zniechęcić do wejścia na swoją stronę.

 

Google przepisuje większość wyświetlanych w wynikach opisów automatycznie, aby lepiej dopasować ich treść do zapytań, co jednak nie zawsze daje właściwy efekt.  Możesz jednak zmusić Google, aby zawsze wyświetlał jedynie opis dodany w Description. 

Po co w ogóle edytować metatagi Description?

Wydaje się, że „Description” staje się kolejnym po „Keywords” metatagiem do ignorowania. Jego treść (lub jej brak) nie ma bezpośredniego wpływu na ranking, przez co część osób traci nim zainteresowanie.
Co więcej, Google wierząc we własne algorytmy, najczęściej i tak zmieni nasz opis na coś co wyda mu się lepiej dopasowane do zapytań (szczególnie dla długich ogonów). Wg badań opublikowanych na blogu Ahrefs opisy są modyfikowane w aż 62% przypadków. Wydaje się więc, że przy takim braku kontroli, lepiej skupić się na treści (albo też kupić sobie reklamy PPC, gdzie o treści opisów możemy decydować w pełni samodzielnie).  

Dobrze zrobiony opis zawierający kluczowe cechy oferty może wpłynąć pozytywnie na CTR, dlatego uważam, że jego kontrola – szczególnie dla podstron, które są dedykowane ściśle określonemu tematowi – jest bardziej zasadna niż zdawanie się na zawodny algorytm.

Bo wszyscy jesteśmy bez problemu w stanie stworzyć lepszy opis niż:

albo taki:

W pierwszym przykładzie zespół SEO nowatorsko zignorował istnienie Description i skończyło się, jak widać. Ale w drugim przypadku opis w został dodany i zignorowany (choć widać że algorytm też nie bardzo wiedział co dobrać w zamian).

Jak zablokować zmianę opisu Description w Google?

Rozwiązanie jest banalne – wystarczy zablokować algorytmowi możliwość korzystania z samych treści na stronie do tworzenia elementów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania. Metodę zbadał i opublikował zespół PageOptimizer – twórcy narzędzia wspierającego (nomen omen) optymalizację on-page.

Służy do tego dedykowany znacznik „nisnippet„, a treści której nie chcemy wykorzystywać do tworzenia elementów w wynikach wyszukiwania wystarczy objąć kodem:

<span data-nosnippet>Tu moja treść</span>

W ten sposób możemy objąć dowolne części podstrony, albo nawet … całe <body>!
I to właśnie umieszczenie całej treści w znaczniku spowoduje, że Google nie podmieni treści opisów, bo po prostu mu tę możliwość zablokujemy. 

Częściowa blokada treści

Powyższy scenariusz może wydawać się kuszący, ale ogólnie rzecz biorąc zwykle całkowita blokada korzystania ze snippetów generowanych z treści nie musi być idealnym rozwiązaniem.
Zamiast tego potencjalnie warte uwagi będzie blokowanie konkretnych obszarów podstron tj.:

– wszelkich komunikatów RODO/cookies i innych informacji niezwiązanych bezpośrednio z istotą treści,
– pola powiązane z ceną czy liczbą sztuk towaru – o ile dane te często się zmieniają,
– sekcję z komentarzami użytkowników,
– treści często rotujące na podstronie (np. zajawki newsów)

Wycinanie tych sekcji nie zablokuje nam całkowicie dobrodziejstw korzystania z opisów dopasowanych do zapytań, za to obroni przed głupimi pomysłami AI ;) 

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Sławomir Borowy

Nie ma dla niego straconych tematów. Nawet, kiedy wszystko wskazuje na to, że strona przestanie być widoczna w wyszukiwarce, on znajduje sposób na odwrócenie trendu. To dlatego obsługuje najważniejszych klientów w agencji 4PEOPLE. Na imprezach branżowych udowadnia, że o marketingu w wyszukiwarkach można mówić zajmująco, ale też z sensem. Jego wystąpienia mogli oglądać goście wydarzeń, m.in.: Silesia SEM, Festiwal SEO, czy Internetowe Rewolucje z Google. Angażuje się w działalność społeczną. W 2013 roku przez trzy tygodnie uczył kenijskich nauczycieli podstaw obsługi komputerów i internetu.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!

Szukasz skutecznego marketingu internetowego?
Oferujemy bezpłatne konsultacje!

Dzięki nim dowiesz się:

Co wybrać? Google czy Facebook a może LinkedIn? Które z tych lub wielu innych narzędzi warto zastosować w przypadku twojej firmy.

Na jakie koszty musisz się przygotować i na jakie korzyści możesz liczyć.

Jak Twoja firma wypada na tle konkurencji i o jakie elementy warto zadbać na stronie internetowej

Umów się na bezpłatną konsultację!

Katarzyna Rożek

Katarzyna Rożek

Account Manager